Pięć najważniejszych czynników rankingowych SEO na 2018 r.

Nowy rok, nowe wyzwania. Jeżeli również w tym roku chcesz zdobywać nowych klientów za pośrednictwem wyszukiwarki Google, w trakcie pracy nad swoim sklepem internetowym musisz uwzględnić pięć najważniejszych czynników rankingowych. Dowiedz się, o jakie czynniki chodzi!

RankBrain i UX

Aby wyniki wyszukiwania były coraz lepsze, firma Google stale uaktualnia swój algorytm wyszukiwania. Każdy, kto zajmuje się tematyką SEO, trafia w końcu na temat aktualizacji Google.

Aktualizacje Panda, Pinguin, Freshness i wiele innych są regularnie włączane w algorytm lub stały się już jego częścią. Firma Google już od lat pracuje nad sztuczną inteligencją. Projekt RankBrain to część procesu stałego ulepszania wyszukiwarki.

Zanim wyniki pracy sztucznej inteligencji staną się częścią optymalizacji, na razie są kontrolowane ręcznie. Niemniej jednak sztuczna inteligencja przejęła już wiele zadań.

Ostatecznie przez wyszukiwarkę Google przechodzi dziennie ponad 3 miliardy zapytań, z czego 15% zadanych po raz pierwszy. Aby wyszukiwarka Google była w stanie prawidłowo odpowiedzieć na te zapytania, muszą one zostać zrozumiane i osadzone w kontekście. Może w tym pomóc algorytm RankBrain.

Ponadto za pomocą algorytmu RankBrain analizuje się zachowanie osób korzystających z wyszukiwarki.

  • Czy użytkownik natychmiast powraca do wyników wyszukiwania, czy dłużej pozostaje na jednej stronie?
  • Jak często użytkownik klika wyniki wyszukiwania w porównaniu z opcjami?

Za pomocą tych danych mózg tego algorytmu (z ang. Brain) może zrozumieć, czy dana strona jest interesująca dla osoby korzystającej z wyszukiwarki.

Zilustrujmy to (uproszczonym) przykładem:

Użytkownik wyszukuje w wyszukiwarce Google jakiś termin i pojawiają się wyniki wyszukiwania. Decyduje się na jeden z wyników i klika go.

Jeżeli teraz użytkownik prawie natychmiast powróci do wyników wyszukiwania, wyszukiwarka Google uznaje, że dana strona internetowa nie zawierała właściwego wyniku.

Jeżeli taka sytuacja będzie zdarzać się wystarczająco często, ocena takiej strony internetowej zostanie obniżona i straci ona swoją dobrą pozycję w rankingu.

Jeżeli jednak użytkownik pozostanie na stronie internetowej, przeczyta cały tekst, a następnie kliknie jeszcze kolejny post na blogu lub przejdzie do następnego produktu, mózg algorytmu zinterpretuje takie zachowanie pozytywnie.

Pozycja strony w rankingu poprawi się

Można się spodziewać, że czynniki rankingowe wynikające z działania algorytmu RankBrain będą zyskiwać na znaczeniu w 2018 r. i będą miały decydujący wpływ na ranking stron.

Dlatego to wrażenia użytkownika (z ang. user experience) zdecydują o tym, czy w tym roku pozycja rankingowa Twojego sklepu internetowego poprawi się, czy też jego wyszukanie będzie bardzo utrudnione.

W związku z tym pamiętaj, aby Twój sklep internetowy...

  • ... miał sensowną strukturę;
  • ... oferował wartość dodaną;
  • ... budził zaufanie swoim wyglądem;
  • ... zawierał wyniki, których poszukują klienci.

Rok 2018 może być tym rokiem, w którym sklepy internetowe, które nie idą z duchem czasu, będą miały mniejsze obroty, ponieważ klienci przyzwyczaili się do wyższych standardów.

Treści nadal rządzą

Nawet jeżeli opłacalne obroty można uzyskać tylko poprzez płatne reklamy, w żadnym wypadku nie można lekceważyć kwestii treści (z ang. content).

Poprzez marketing treści (z ang. content marketing) możesz nawiązać z klientem relację, która będzie wykraczała poza zwykły stosunek sprzedawca/kupujący.

Jeżeli dostarczysz klientom atrakcyjne treści, w ich oczach Twoja witryna stanie się czymś więcej niż tylko sklepem. Staniesz się specjalistą w branży, źródłem rozrywki i zdobędziesz ich zaufanie.

Gdy tylko zbudujesz z klientami taką relację, możesz mieć pewność, że będą wracali do Twojego sklepu, żeby zrobić kolejne zakupy.

Twoi klienci staną się Twoimi fanami. Będą robić zakupy tylko u Ciebie, ufać Ci i bronić Cię przed ewentualnymi dyskredytującymi wypowiedziami.

Niezależnie od tego, czy będziesz pisać samouczki na temat korzystania ze swoich produktów, blogować na ważne tematy, umieszczać na Facebooku zabawne i istotne obrazki lub prowadzić dialog ze swoimi klientami na platformach społecznościowych, Twoi klienci podziękują Ci swoją lojalnością.

Jeżeli te argumenty jeszcze Cię nie przekonały, zadaj sobie pytanie:

Czy chętniej kupiłbyś/kupiłabyś produkt u sprzedawcy, który potrafi Ci udzielić wyczerpującej, przyjaznej i kompetentnej porady, czy u sprzedawcy, który rzuca Ci towar pod nogi i Cię z nim zostawia?

Błyskawiczne zakupy

W tym roku prawdopodobnie coraz istotniejsza będzie również szybkość, z jaką ładuje się Twój sklep internetowy, wyświetlają się produkty oraz strona reaguje na zachowanie użytkownika.

O dużym znaczeniu szybkości wczytywania się stron internetowych dla wyszukiwarki Google świadczy częstość pojawiania się wyników wyszukiwania AMP.

Okres skupienia uwagi skraca się, tak samo jak zmniejsza się cierpliwość użytkowników.

Przeciętnie osoba robiąca zakupy przez internet czeka ok. 3 sekundy na to, aby sklep internetowy się załadował, ewentualnie 5 sekund, jeżeli robi zakupy przez internet za pomocą smartfona.

Gdy tylko czas ładowania zostanie przekroczony, użytkownik cofa się do wyników wyszukiwania i wyszukuje konkurencyjny sklep.

Jeśli Twój sklep działa zbyt wolno, tracisz klientów.

Amazon odkrył, że ładowanie strony dłuższe o zaledwie jedną sekundę niesie za sobą utratę około 1,6 miliarda dolarów.

W większości przypadków przyczyną długiego czasu ładowania są zdjęcia produktów. Wielu sprzedawców internetowych nie wie, że można znacznie zmniejszyć wielkość plików obrazów bez obniżania ich jakości.

Większość platform sklepowych i zewnętrznych programistów oferuje specjalnie przeznaczone do tego dodatki. Istnieją też bezpłatne oferty online, dzięki którym można zmniejszać pojedyncze obrazy.

Zły hosting to kolejny czynnik, który ma decydujące znaczenie dla szybkości ładowania się Twojego sklepu. Każdy, komu leży na sercu dobro swojego sklepu, powinien zainwestować w dobry hosting z szybkimi serwerami, zadbać o prawidłowe działanie pamięci podręcznej i zoptymalizować kod.

Dane strukturalne

Dane strukturalne ułatwiają przygotowanie ważnych informacji dla wyszukiwarek, aby treść strony internetowej mogła zostać prawidłowo zinterpretowana.

Dodatkowa zaleta: Szanse na to, że nasza strona zostanie zauważona w wynikach wyszukiwania, istotnie się zwiększają. Ponieważ dzięki prawidłowo wdrożonym danym strukturalnym...

są wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

Dzięki dodatkowo wyświetlanym informacjom organiczny wynik wyszukiwania jest wizualnie większy. Taki wynik łatwiej wpada w oko i prawdopodobieństwo jego kliknięcia jest większe.

Wyższy współczynnik klikalności wskazuje wyszukiwarce Google, że Twój wynik wyszukiwania jest istotny dla szukającego, a algorytm RankBrain (patrz wyżej) uznaje to za pozytywny sygnał.

Urządzenia przenośne przede wszystkim

Ostatni punkt stanowi uzupełnienie wcześniej wymienionych, a jednocześnie oznacza pójście o krok dalej.

Każdy ma go w swojej kieszeni, na korzystanie z niego poświęcamy dużą część naszego dnia — krótko mówiąc: smartfony są wszędzie.

Służą do komunikacji, rozrywki i coraz częściej również do robienia zakupów.

W badaniu firmy Adyen wykazano, że średnio na świecie ponad 50% zakupów internetowych jest dokonywanych za pomocą urządzeń przenośnych, a w Niemczech ten odsetek wynosi obecnie tylko 42%. Niemniej jednak zgodnie z tendencją udział procentowy takich zakupów będzie mocno wzrastał.

Można się spodziewać, że w 2018 r. odsetek osób robiących zakupy za pomocą urządzeń przenośnych dalej będzie się zwiększał. Dlatego nie można rezygnować z optymalizowania swojego sklepu pod kątem smartfonów i tabletów. Upewnij się, że...

  • sklep ładuje się błyskawicznie,
  • obrazy są skompresowane,
  • projekt sklepu jest przyjazny dla urządzeń przenośnych,
  • proces dokonywania zakupu jest prosty i można go szybko sfinalizować,

aby Twoja strona pojawiała się w wynikach wyszukiwania również na urządzeniach przenośnych.

Podsumowanie

Jeżeli również w tym roku chcesz zdobyć nowych klientów za pośrednictwem wyszukiwarki Google i osiągnąć lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, Twoje wysiłki w zakresie SEO powinny w tym roku koncentrować się na tych pięciu ważnych czynnikach.

0 komentarzy