5 pocovidowych trendów w e-commerce

Ostatnie miesiące pokazały, jak szybko świat może się zmienić. Bardzo ważne jest, aby firmy były na bieżąco ze zmianami, dostosowywały się do nich i uwzględniały je w swoim działaniu. Sukces opiera się na monitorowaniu zmian i reagowaniu na nie w odpowiednim czasie.

W artykule przeczytasz, jakie trendy dominują w świecie e-commerce po tym, jak w dużej mierze przezwyciężyliśmy ograniczenia związane z pandemią.

1. Zaufanie

Według Digital Commerce 360, od początku pandemii 61 proc. osób miało problemy z zakupami online, zaś zaufanie jest uznawane za najważniejszy czynnik podczas kupowania w sieci przez 50 proc. respondentów. Widać więc, że inwestycja w budowanie zaufania może stanowić różnicę między konwersją a utraconym klientem.

Oto niektóre z ważnych aspektów, które należy wziąć pod uwagę podczas budowania i generowania zaufania w internecie:

  • potwierdź, że firma jest legalna: zadbaj o obecność noty prawnej i pozwól użytkownikom zweryfikować dane firmy, by mieli pewność, że nie mają do czynienia z fałszywym sklepem internetowym;

  • spełniaj obietnice składane przez Twoje produkty: zwiększa to prawdopodobieństwo dokonania kolejnego zakupu w sklepie, bo ludzie mogą zaufać towarom, co oferujesz. Przyjazna i terminowa obsługa klienta daje Ci drugą szansę, gdy jakiś punkt w ścieżce zakupowej klienta nie przebiega zgodnie z oczekiwaniami;

  • profesjonalnie zaprojektowana, łatwa w nawigacji strona: zainteresowanie użytkowników zdobywa się podczas wstępnego skanu strony, w ciągu kilku sekund. Dobry design wzbudza zaufanie, a łatwość nawigacji zwiększa prawdopodobieństwo konwersji. Aby ułatwić klientom poruszanie się po sklepie, rozważ wdrożenie nawigacji okruszkowej (breadcrumbs);

  • kompletne informacje o firmie i produkcie: dzięki nim łatwiej zrozumieć, co dokładnie oferuje dany produkt lub usługa, co jest szczególnie ważne w przypadku wirtualnych zakupów. Ponadto, aspekt ten jest bardzo ważny dla zmniejszenia liczby zwrotów;

  • zintegruj na swojej stronie elementy zaufania: znak jakości, opinie klientów, gwarancję, które rzucają się w oczy w ciągu kilku pierwszych sekund, kiedy klient przegląda stronę i decyduje, czy warto na niej zostać.

📚Przeczytaj też: Marketing relacji, czyli jak zatrzymać klienta przy sobie

2. Prywatność

W 2020 r. liczba wyszukiwań słowa kluczowego „prywatność w sieci” wzrosła o 50 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, co odzwierciedla, jak ważna jest to kwestia dla dużej części społeczeństwa. W następstwie zmian mających na celu ochronę prywatności użytkowników poprzez wyeliminowanie plików cookie stron trzecich, zaczynają pojawiać się nowe sposoby interakcji firm z klientami w sposób spersonalizowany i w odpowiednim czasie.

Jednym z narzędzi, które obiecuje być alternatywą dla korzystania z plików cookie stron trzecich jest Google Privacy Sandbox. Celem jest umożliwienie firmom dotarcia do użytkowników z odpowiednimi reklamami, które nie obejmują monitorowania ich zachowania w sieci jako osób indywidualnych, ale jako grup, które mają wspólne zainteresowania. Grupy te składają się z ograniczonej ilości danych osobowych, co pozwala na zachowanie anonimowości. Ponadto, zamiast gromadzenia informacji przez firmy, to urządzenia każdej osoby przechowują te informacje, co pomaga zachować prywatność danych, ale nadal umożliwia personalizację reklam.

📚Przeczytaj też: Google rezygnuje z ciasteczek i stawia na prywatność w sieci

Konsumenci czują się bardziej komfortowo udostępniając dane – a tym samym bardziej ufają markom – kiedy:

  • reklamy są dostosowane do ich zainteresowań, przynoszą oszczędność czasu lub pieniędzy i są wyświetlane w odpowiednim czasie,

  • wiadomo, jakie korzyści użytkownicy otrzymają w zamian za dane,

  • klienci mogą w każdej chwili cofnąć swoją zgodę,

  • wykorzystywane są tzw. first party cookies, co wymaga zainwestowania w odpowiednią technologię łączącą informacje z działaniami marketingowymi.

📚Przeczytaj też: Przyszłość bez cookies: przygotuj swój sklep

3. Zwinność

Przedsiębiorstwa zdolne do skutecznej adaptacji do wyzwań związanych z pandemią są z definicji zwinne. Osiągnęli to dzięki podejmowaniu decyzji w tempie, które byłoby nie do pomyślenia w czasach sprzed COVID-19.

Zwinność (agility) staje się kluczowym aspektem bycia konkurencyjnym na rynku. Koncepcja ta odnosi się do otwartości na testowanie i szybkie uczenie się w celu reagowania na nowe wyzwania. W dużej mierze metodologia agile opiera się zarówno na efektywnym gromadzeniu, jak i interpretacji danych, co pozwala na terminowe i dokładne zaspokajanie potrzeb ludzi.

Zebrane informacje są nie tylko przydatne do optymalizacji kampanii, ale stanowią również źródło wskazówek przy podejmowaniu decyzji strategicznych, takich jak dystrybucja budżetu, prognozowanie, itp. To z kolei ułatwia wpływanie na zmiany w poszczególnych obszarach organizacji, począwszy od praktyk kadrowych, poprzez wprowadzanie nowych produktów, aż po budowanie nowych linii obsługi klienta.

Oto kilka podstaw, dzięki którym sprawisz, że Twoja firma będzie bardziej zwinna:

  • ustalenie wspólnego celu w oparciu o jasną komunikację: jeśli wszyscy mają jasność co do tego, dokąd zmierza przedsiębiorstwo i dlaczego, wspólne działania będą bardziej efektywne;

  • opracowanie procesów ułatwiających szybkie podejmowanie decyzji: warto włączyć wnioski wyciągnięte z pandemii do procesów decyzyjnych firmy;

  • rozwijaj kulturę pracy, która daje pracownikom więcej odpowiedzialności: każda osoba powinna działać jako lider i mieć realny udział w procesach decyzyjnych firmy. Zachęca to pracowników do podejmowania większej inicjatywy, a jednocześnie sprzyja kreatywności;

  • upewnij się, że pracownicy mają dostęp do potrzebnej im technologii: określ, jakie technologie są potrzebne do pełnienia obowiązków zawodowych w nowym kontekście, zwłaszcza teraz, gdy środowisko to będzie hybrydą pracy zdalnej i stacjonarnej. Ogólnie rzecz biorąc, zwinne organizacje umieszczają technologię w centrum swoich działań.

4. Slow life (wolne życie)

Reakcja części społeczeństwa na zmiany związane z pandemią była wręcz odwrotna: jeśli świat zewnętrzny staje się coraz szybszy, ludzie w codziennym życiu zwalniają tempo, aby temu przeciwdziałać.

Wyszukiwania terminu „slow living” wzrosły o 400 proc. i widzimy, że treści wideo marek koncentrują się na krzyżowaniu koncepcji dbania o siebie i kontaktów społecznych.

Ponadto, trendy w wyszukiwaniu i wideo dają wgląd w narzędzia, z których ludzie korzystają, by rozładować napięcie związane z izolacją. Na przykład, w czasie pandemii popularność filmów związanych z mindfulness i jogą wzrosła o 165 proc. w porównaniu z rokiem 2019.

Widzimy również, że treści różnych marek koncentrują się bardziej na „prozaicznych” do tej pory czynnościach, takich jak codzienny rozkład dnia, parzenie kawy, pielęgnacja roślin czy nawet wywiady w mniej zobowiązujących okolicznościach. Ogólnie rzecz biorąc, trend ten promuje cieszenie się z małych rzeczy w życiu.

Wniosek? Warto w treściach sklepu internetowego zawrzeć elementy slow living, jak muzyka relaksacyjna, skupienie się na szczegółach i dźwiękach, natura, itp. W komunikacji dobrze uwzględnić też m.in. większy nacisk na dobre samopoczucie pracowników czy oferowanie lokalnych produktów.

5. Kampanie wideo

Od początku pandemii gwałtownie wzrosło wykorzystanie formatu wideo. Jest to częściowo związane z trendem slow living, ponieważ ten środek przekazu stał się towarzyszem ludzi i pomostem do tworzenia wspólnoty podczas izolacji. Ponadto, wideo rozwijało w ludziach pragnienie uczenia się.

Poniższy wykres pokazuje trzy główne powody, dla których ludzie zwiększyli konsumpcję wideo: aby się uczyć, motywować w trudnych chwilach i informować o markach lub produktach (za: Think With Google):

Z tego powodu kampanie wideo są bardziej angażujące, co powinny wykorzystać sklepy internetowe, by przyspieszyć wzrost świadomości marki.

Ważne jest, abyś w swoich kampaniach wziął pod uwagę 3 aspekty:

  1. ustal cel sklepu internetowego i komunikuj go: nagrody Youtube Works pokazały, że najbardziej wyróżniały się firmy z celem społecznym – stanowiły one 40 proc. finalistów;

  2. zastosuj storytelling: ten format zmienia sposób, w jaki marki komunikują się ze swoimi odbiorcami. Ludzie bardziej niż kiedykolwiek łączą się z historiami niż z tradycyjnymi reklamami wideo;

  3. zautomatyzuj zbieranie informacji z kampanii: to niezbędny krok, aby zrozumieć, jak Twoja grupa docelowa reaguje na nowe kampanie wideo. Na podstawie tych danych, kolejne mogą być coraz precyzyjniejsze i aktualniejsze, dzięki czemu osiągniesz większe zaangażowanie odbiorców.

Podsumowanie

Świat pocovidowy wymaga wdrożenia zwinnych procesów, aby reagować na zmiany w sposób dokładny i punktualny. W tym przyspieszonym tempie zaufanie staje się warunkiem koniecznym, aby ludzie dokonywali zakupów w sklepach.

Z kolei ludzie chcą przeciwdziałać szybkości, z jaką porusza się świat, wprowadzając praktyki pomagające im cieszyć się teraźniejszością. Jednym ze sposobów na wdrożenie tego trendu są kampanie z wykorzystaniem wideo, ponieważ jest to najszybciej rozwijający się format od początku pandemii.

Pamiętanie o tych trendach pozwala Twojemu sklepowi działać z perspektywą 360° w kontekście post-pandemicznym i umożliwia bardziej efektywny i autentyczny kontakt z klientami, co w efekcie końcowym jest podstawą długotrwałej relacji.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. hiszpańskim: 5 Tendencias post-covid en el eCommerce

0 komentarzy