Sundar Pichai, prezes Google, ogłosił kilka dni temu:
Monopolista na rynku wyszukiwarek przeznaczy 800 milionów dolarów na wsparcie walki z koronawirusem. Blisko połowa tych środków zostanie przeznaczona na pomoc małym i średnim firmom.
Sprawdź, czy Twój biznes kwalifikuje się do dofinansowania, i jak je uzyskać.
W tym artykule dowiesz się:
-
na co Google przeznaczy aż 800 mln dolarów
-
kto i w jakiej formie dostanie dofinansowanie
-
jak ubiegać się o wsparcie od Google
Na co pójdzie aż 800 milionów dolarów?
Jak donosi prezes Google, firma ma zamiar przeznaczyć ponad 800 milionów dolarów na wsparcie:
-
małych i średnich biznesów (tzw. SMB)
-
organizacji zdrowotnych i rządowych
-
pracowników medycznych
Zacznijmy od tematu wsparcia małych i średnich firm. Google planuje przeznaczyć 340 milionów dolarów w formie doładowań kont Google Ads.
Oznacza to, że firmy otrzymają wirtualne środki na swoim koncie. Mechanizm taki ma zastosowanie na przykład w promocji na start, przy zakładaniu konta Google Ads:
Wsparcie Google w zakresie środków na kampanie reklamowe nie powinno dziwić, gdy zapoznamy się z danymi. Wszystkie źródła mówią nam o spadkach budżetów marketingowych w Google Ads (przykład).
Podobnie sytuacja wygląda na polskim podwórku, o czym pisaliśmy w tym tygodniu: Konkretne dane: e-commerce w trakcie pandemii [raport]
Firma Google z jednej strony rozumie, że jej sieć reklamowa stanowi ważny element pozyskania klienta dla małych i średnich biznesów. Z drugiej strony, w ten sposób chce ustabilizować sytuację na rynku reklamy on-line.
Ograniczanie budżetów przez klientów powoduje zachwianie wskaźnikami takimi jak koszt kliknięcia (CPC), co z kolei wykorzystują co sprytniejsi.
Reklamy Google Ads stanowią istotne źródło konwersji dla większości sklepów internetowych
Oprócz wsparcia w zakresie środków na reklamę Google Ads, w ramach wsparcia Google rozdysponuje 800 milionów dolarów na takie cele jak:
250 milionów dolarów w formie środków na reklamę dla organizacji takich jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oraz innych, zajmujących się dostarczaniem krytycznych informacji na temat zapobiegania rozprzestrzeniania się koronawirusa. Dzięki temu rzetelne informacje będą w stanie wyświetlać się częściej w wynikach wyszukiwania Google.
200 milionów dolarów w formie funduszu wspierającego organizacje pozarządowe oraz finansowe, których celem jest wspieranie małych biznesów kapitałem na rozwój.
20 milionów dolarów w formie środków w ramach usługi Google Cloud. Pomoc będze dedykowana ośrodkom akademickim i naukowym, które w ten sposób zyskają dostęp do mocy obliczeniowej serwerów Google. Przyśpieszy to prace nad szczepionkami i badaniami dotyczącymi koronawirusa.
Dobra strategia może odmienić Twój los w trudnych czasach:
Jak otrzymać dofinansowanie od Google?
Oficjalne źródło mówi, że dostęp do środków w ramach dofinansowania otrzymają małe i średnie firmy, które reklamują się w ramach Google Ads od co najmniej początku 2019 roku. Dofinansowania nie otrzymają zatem nowe konta Google Ads.
Mówiąc wprost:
Aby otrzymać dofinansowanie, Twoje konto musi być aktywowane przed 1 stycznia 2019 roku oraz aktywne od tamtego czasu.
Jednocześnie nie ma znaczenia, czy konto prowadzone jest samodzielnie, czy też przez partnera Google, np. agencję marketingową.
Jeśli spełniasz te kryteria, w nadchodzących miesiącach otrzymasz powiadomienie na swoim koncie Google Ads.
Google prosi o cierpliwość, gdyż operacja dofinansowania tak wielu kont Google Ads jest skomplikowana technicznie.
Co ważne:
Nie musisz wnioskować o dofinansowanie, otrzymasz je automatycznie.
Na ten moment nie jest wiadome, jak zostaną rozdysponowane środki. Nie wiadomo zatem, jaką kwotę dofinansowania możesz uzyskać dla swojego konta Google Ads.
Najlepsze e-sklepy zarabiają krocie dzięki Google Ads. Ty też możesz:
Dofinansowanie do Google Ads — warto wiedzieć
W momencie, gdy otrzymasz dofinansowanie w formie doładowania Twojego konta Google Ads, musisz pamiętać o jednym:
Środki od Google muszą zostać wykorzystane w 2020 roku.
W przeciwnym razie przepadną. (Ich ważność upływa 31 grudnia 2020 roku).
Co ważne, bonusowe środki będą możliwe do wykorzystania we wszystkich kanałach Google:
-
w wynikach wyszukiwania,
-
na YouTube,
-
w reklamie display
-
i tak dalej.
Krytyczne głosy na temat wsparcia Google
Choć suma 800 milionów dolarów, którą Google planuje przeznaczyć na wsparcie firm i organizacji jest ogromna, pojawiły się już krytyczne głosy.

Główne zarzuty stawiane Google dotyczą unikania opodatkowania. Argumentacja krytykujących firmę jest następująca:
Gdyby Google płacił podatki, rząd byłoby stać na realne wsparcie.
Inni dyskutujący na temat wsparcia od Google, wytykają firmie, że nie są to żadne realne pieniądze. Gdyby firmy i organizacje nie uzyskałyby tych bonusowych środków, niczego dla Google by to nie zmieniło. W rozumieniu:
Bonusowe środki nie stanowią kosztu dla Google, gdyż te pieniądze i tak nie zostałyby wydane w ramach platformy.
Co więcej, mówi się o tym, że Google rozdając darmowe środki, chce przywrócić koszt za kliknięcie (CPC) w Google Ads. Obecnie koszt kliknięcia zmalał ze względu na zmniejszenie budżetów reklamowych firm.
Możesz dowiedzieć się więcej w artykule zbierającym głosy ekspertów: Konkretne dane: e-commerce w trakcie pandemii [raport]
Zauważ, że wsparcie w formie wirtualnych środków dotyczy jedynie małych i średnich firm. Duże przedsiębiorstwa nie kwalifikują się do dofinansowania. Będą zatem musiały opłacić swoje kampanie reklamowe z własnych pieniędzy, również w momencie wzrostu stawek CPC.
Na sam koniec życzymy Ci, aby Twój biznes przeszedł przez ten trudny okres bez większych zawirowań.