Allegro i Amazon. Zagrożenie dla polskich e-sklepów

[Aktualizacja 28.01.2021]

Allegro wchodzi do TOP10 największych serwisów e-commerce na świecie, a sprzedaje przecież tylko w Polsce. Swoją pozycję wykorzystuje do zdominowania rynku.

Wiemy już, że w tym roku wystartuje polska wersja serwisu Amazon.

Sprzedaż za pośrednictwem tych gigantów wiąże się z ogromnymi prowizjami, uniemożliwiającymi jakikolwiek rozwój. Nie są to zatem sojusznicy, a zwykła konkurencja dla naszego e-biznesu.

Jak poradzić sobie z tak dużą konkurencją? Dowiesz się w tym artykule.

W tym artykule dowiesz się:

  • statistics jak wielką pozycję osiągnąło Allegro

  • entering_heaven_alive kiedy Amazon wchodzi do Polski

  • high_priority jakie zagrożenie niosą giganci dla e-sprzedawców

  • idea jak nie dać się konkurencji i dalej rozwijać swój biznes

Zanim przejdziesz dalej, musisz wiedzieć jedno:

Podstawą w walce z dużymi graczami takimi jak Allegro czy Amazon, jest silna marka Twojego e-biznesu. Rozpoznawalne marki sklepów internetowych w Polsce z powodzeniem odpierają konkurencję monopolistów.

Obrazek ilustrujący dwie dłonie wyciągnięte ku ikonie serca, która znajduje się po środku obrazka.

Nasze darmowe poradniki pomogą Ci znaleźć właściwy kierunek na trudnej drodze budowy własnego biznesu

Na samym końcu artykułu znajdziesz nasze darmowe poradniki, dzięki którym nie tylko utrzymasz, ale i rozwiniesz swój sklep pomimo silnej konkurencji.

1. Allegro to gigant na skalę światową

Porozmawiajmy chwilę o skali biznesu jakim jest Allegro:

Jest niekwestionowanym liderem jeśli chodzi o rozpoznawalność serwisów e-commerce. Jest wskazywane aż przez 80% badanych pytanych o spontaniczne wskazanie podmiotów związanych z zakupami w sieci (źródło).

Co więcej:

72% wszystkich internautów w Polsce uważa Allegro za swoje ulubione miejsce zakupów.

Na to wszystko, ma aż 40% udziałów w polskim rynku e-commerce (źródło).

Obrazek ilustrujący dwie dłonie wyciągnięte ku ikonie serca, która znajduje się po środku obrazka.

Allegro wyraźnie odstaje od reszty rynku e-commerce w Polsce

Dzięki tak silnej pozycji, w tym roku serwis osiągnął sukces:

Allegro znajduje się teraz na 10. miejscu wśród największych serwisów e-commerce. Notuje aż 193,9 mln wizyt miesięcznie (źródło).

Dla porównania AliExpress odnotowuje 865,2 mln wizyt miesięcznie. Jest jednak serwisem dostępnym na całym świecie, a Allegro — tylko w Polsce.

Co za tym idzie, Allegro stanowi realną konkurencję dla każdego sklepu internetowego działającego w naszym kraju.

2. Allegro wykorzystuje swój monopol [a sprawę bada UOKiK]

Wielu ludzi przewiduje upadek Allegro. Są to najczęściej sprzedawcy, sfrustrowani wciąż rosnącymi prowizjami. Użytkownicy serwisu mają całkiem inne podejście.

Internauta o pseudonimie Kosmiczny_byk ironizuje na portalu Wykop.pl:

Przepowiednie upadku Allegro są jak przepowiednie o upadku Szwecji. Co dwa lata za dwa lata (...)

Inny internauta pod pseudonimem black_flower pisze:

Owszem nie ma konkurencji, ale dla mnie jako konsumenta to i tak jest na maxa wygodne i oszczędzam sporo kasy.

Specjaliści pracujący w Allegro dobrze zdają sobie sprawę z tego, że konsument pójdzie tam, gdzie będzie miał niską cenę i wysoki komfort doświadczenia zakupowego. Cała para idzie zatem w zapewnienie możliwie najlepszego doświadczenia konsumentowi, a koszt tego ponoszą sprzedawcy.

Niestety, zysk z tego całego procederu dzięki sprytnej konstrukcji biznesu, zgarnia samo Allegro. Sprzedawcy oferujący swoje produkty w serwisie walczą między sobą, ale stanowią jedynie dostawców. Gdy któryś z nich wypadnie z gry, na jego miejsce za chwilę wejdzie kolejny. Allegro jest jedynym wygranym w tej batalii o klienta.

Obrazek ilustrujący dwie dłonie wyciągnięte ku ikonie serca, która znajduje się po środku obrazka.

Przy tak dużej skali, sprzedawcy stanowią dla Allegro anonimowy tłum

Nie bez przyczyny Allegro od dłuższego czasu ogranicza promowanie marki swojego sklepu w aukcjach. Chodzi o to, aby konsument był przywiązany do Allegro, a nie do dostawcy.

W międzyczasie Allegro sam wszedł na swoją platformę jako dostawca. Bazując na wiedzy z kont sprzedawców:

  • money_transfer mogło kupować jedynie ten towar, który wiedział, że się sprzeda

  • sales_performance znało rząd sprzedaży wybranych produktów

  • rating bardzo szybko dostrzegało nowe trendy w sprzedaży

  • area_chart mogło w łatwy sposób obliczyć marżowość.

Co więcej, możliwości te zostały przez monopolistę najprawdopodobniej wykorzystane. Sprawie przygląda się UOKiK. 

Marek Niechciał, prezes UOKiK, powiedział:

Postawiliśmy spółce zarzuty nadużywania pozycji dominującej. Podejrzewamy, że wykorzystując swoją znaczną siłę rynkową, faworyzowała własną działalność sprzedażową w stosunku do działalności sprzedażowej prowadzonej przez innych sprzedawców na swojej platformie.

Skargi przedsiębiorców pokrywały się z obserwacjami urzędu. Dlatego wszczęliśmy postępowanie wyjaśniające i przeszukaliśmy siedzibę Allegro. Analiza zebranego materiału wykazała, że mogło dojść do niedozwolonych działań.

Jak widzisz, Allegro myśli przede wszystkim o swoich interesach.

3. Zagrożenie z dwóch stron

Gdyby tego było mało, na polskim rynku oficjalnie pojawi się Amazon - sprzedawcy internetowi już mogą rejestrować się w serwisie. To kolejny wielki gracz, który mając do dyspozycji ogromny kapitał oraz know-how, może sporo namieszać na rynku.

Pozostanie biernym i opieranie swojej sprzedaży na Allegro, bądź migracja na Amazon, spowoduje ograniczenie marżowości polskich e-sklepów.

Jak donoszą sprzedawcy:

  • Amazon pobiera 17-28% prowizji,

  • a Allegro pobiera 10-12% prowizji.

Robią się z tego ogromne sumy, co powoduje frustrację sprzedawców. Można ją zaobserwować w dyskusjach na grupie Zjednoczeni Sprzedawcy.

Fakt jest następujący:

Na platformach zewnętrznych takich jak Allegro czy Amazon warto być. 

Shoper podaje:

Ponad 70% biznesów działających na naszej platformie wychodzi poza własną domenę sklepową wystawiając swoją ofertę na Allegro oraz portalach aukcyjnych.

Nie można jenak zapominać o dywersyfikacji i wzmacnianiu marki swojego sklepu internetowego! Zobacz, jak to zrobić?

4. Co e-sprzedawca może zrobić w tej sytuacji?

Przygotowaliśmy dla Ciebie garść poradników, z których dowiesz się, jak skutecznie rozwijać swój sklep w obliczu silnej konkurencji.

Przede wszystkim musisz mieć na względzie, że Allegro czy Amazon to bardzo rozpoznawalne marki. Zatem na starcie cieszą się dużym zaufaniem konsumentów. Ty musisz je jednak zbudować:

zdobycie zaufania klientow online

Gdy nauczysz się, jak budować zaufanie, koniecznie skup się na pozyskiwaniu ruchu. Gdy nikt nie będzie odwiedzał Twojego sklepu, w jaki sposób miałby on dobrze prosperować?

Pamiętaj, że na Allegro czy Amazon ludzie wchodzą bezpośrednio, bo te platformy znają. Ty musisz zadbać o widoczność w Google oraz mediach społecznościowych.

Nasz poradnik SEO nauczy Cię, jak zoptymalizować sklep, aby pozyskiwać darmowy ruch z wyszukiwarki:

Nouveau call-to-action

Z kolei na Facebooku ruch możesz kupować. Ale tylko jeśli robisz to skutecznie, będziesz zarabiać, a nie przepalać budżet:

Nouveau call-to-action

Gdy już zdobędziesz ruch, musisz go konwertować. W innym wypadku nie osiągniesz zysku, a jedynie chwilową oglądalność:

Nouveau call-to-action

Na sam koniec bijąca rekordy popularności strategia content marketingu. Dzięki niej wiele sklepów zyskało dużą popularność. Naucz się, jak dobrze robić content marketing na wysokim poziomie:

Nouveau call-to-action

Mam nadzieję, że nasze artykuły pomogą Ci rozwinąć Twój sklep.

Daj znać w komentarzu poniżej, z jakimi trudnościami spotykasz się w codziennej pracy nad swoim sklepem internetowym.

20.02.2020
Szymon Barczak

Szymon Barczak

Szymon Barczak jest kliento-centrycznym marketerem specjalizującym się w SEO.

Select Country: