Allegro pod lupą UOKIK

Największa i najpopularniejsza platforma handlu internetowego w Polsce stała się obiektem skarg przedsiębiorców sprzedających na Allegro swoje produkty. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpłynęło wiele uwag sprzedawców zarzucających Allegro faworyzowanie swojego sklepu kosztem innych sprzedawców. Sprzedawcy argumentowali, że na skutek zmian wprowadzonych w funkcjonowaniu platformy, produkty sprzedawane przez oficjalny sklep Allegro są identyfikowane w wynikach wyszukiwania jako najbardziej trafne.

W efekcie – pod koniec czerwca Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w celu zweryfikowania, czy w związku z działaniami Grupy Allegro mogło dojść do ograniczenia konkurencji. W ramach postępowania dokonano również przeszukania głównej siedziby spółki. Obecnie sprawa zbliża się do finału, a Prezes UOKiK w wywiadzie udzielonym Rzeczpospolitej wypowiada się w tonie sugerującym nałożenie na giganta polskiego e-handlu kary finansowej.

W ujawnionym przez portal rp.pl fragmencie rozmowy, prezes UOKiK – Marek Niechciał, stwierdza:

„Należy się spodziewać decyzji, która będzie dla rynku i milionów użytkowników Allegro ważnym komunikatem. Sygnały, które otrzymaliśmy, sugerowały, że może dochodzić do dyskryminowania sprzedawców. Dodatkowe informacje z rynku dostajemy także od przedsiębiorców, którzy dowiedzieli się o postępowaniu”.  

Sytuacji Allegro nie poprawia fakt, iż niedawno w bardzo zbliżonej sprawie, Komisja Europejska nałożyła na Google karę finansową w wysokości 2,4 mld euro. Google zostało ukarane za faworyzowanie w swojej wyszukiwarce własnej usługi „Google Zakupy”, wyświetlając z niej wyniki wyszukiwania wyżej, niezależnie od ceny produktu. Stwierdzono, że Google nadużywał pozycji dominującej, gdyż silnik wyszukiwarki zdecydowanie promował własny serwis zakupowy w wynikach wyszukiwania, pomijając wyniki konkurentów. Koncern odwołał się od wydanej decyzji do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zgodnie z prawem konkurencji samo posiadanie pozycji dominującej nie jest zabronione. Niedozwolone jest natomiast jej nadużywanie, między innymi poprzez bezpośrednie lub pośrednie narzucanie nieuczciwych cen (w tym cen nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich), stosowanie uciążliwych warunków umów przynoszących nieuzasadnione korzyści, a także działania mające na celu niedopuszczenie do wejścia na rynek nowych podmiotów gospodarczych bądź rozwoju już działających.

0 komentarzy