To już oficjalne: Amazon wchodzi do Polski

Amazon, gigant na rynku e-commerce, właśnie potwierdził, że otwiera swoją pełną, polskojęzyczną wersję. Firma Jeffa Bezosa już zaprasza do współpracy rodzimych sprzedawców. Platforma będzie stanowić konkurencję dla Allegro czy AliExpress, ale wpłynie też na sytuację właścicieli polskich sklepów internetowych.

amazon w Polsce

Konkretna data rozpoczęcia działalności Amazon.pl nie jest jeszcze znana, jednak serwis już zachęca sprzedawców do rejestracji w swojej polskojęzycznej wersji. Warto przypomnieć, że pierwsze donosy dotyczące wkroczenia giganta handlu w internecie do naszego kraju pojawiły się w mediach na początku tamtego roku. Teraz możemy mówić już o planach ekspansji na polskim rynku już oficjalnie.

Amazon w Polsce

Jak mówi Alex Ootes, wiceprezes ds. rozwoju w UE w Amazonie, spółka zamierza wprowadzić pełną ofertę detaliczną dla klientów w Polsce.

Amazon od wielu lat wspiera polskich klientów oraz pomaga sprzedawać produkty polskich przedsiębiorców w naszych europejskich sklepach. Kolejnym etapem jest wprowadzenie pełnej oferty detalicznej dla konsumentów w Polsce i właśnie nadszedł czas na ten krok.

Właściciele sklepów mogą rejestrować się na platformie od wtorku. Jak podkreśla Amazon, ponad połowa sprzedawanych w serwisie towarów pochodzi od zewnętrznych partnerów.

Szansa czy zagrożenie?

Nie da się ukryć, że wejście Amazona nad Wisłę (do tej pory polscy klienci mogli korzystać z polskojęzycznego interfejsu w ramach niemieckiej wersji lub zamawiać towary u zagranicznych dostawców; musieli jednak liczyć się z wyższymi kosztami dostawy) sporo namiesza na rodzimym rynku e-commerce.

Tym, co może skusić właścicieli e-sklepów do współpracy z Amazonem, jest fakt, że platforma ta dostępna jest na całym świecie – i w wielu miejscach zostawia konkurencję daleko w tyle. Według danych spółki, z jej usług korzysta ponad 300 mln osób. To oznacza, że polscy sprzedawcy mogliby podbijać swoimi produktami kolejne rynki i zyskać sporo nowych klientów.

plataforma Amazon

Z drugiej strony nie da się ukryć, że Amazon będzie stanowił sporą konkurencję dla sklepów internetowych, szczególnie tych średnich i małych, które nie zdecydują się na dołączenie do platformy. Pozycja, renoma, a przede wszystkim ogromny budżet amerykańskiego serwisu zdecydowanie przyciągnie więcej klientów, którzy będą szukać konkretnych produktów. Dlatego podstawą w walce z Amazonem będzie zbudowanie silnej marki Twojego biznesu.

📚Przeczytaj też: Allegro i Amazon. Duże zagrożenie dla polskich sklepów internetowych

Konkurent dla Allegro

Obecność Amazona w Polsce namiesza jednak nie tylko w sytuacji e-sprzedawców, lecz także Allegro czy AliExpres. Do tej pory ten pierwszy miał w naszym kraju pozycję hegemona. Co więcej, polski portal znalazł się wśród najpopularniejszych tego typu platform na całym świecie w 2020 roku, z prawie 194 milionami odwiedzin. Tego, który serwis znalazł się na pierwszym miejscu, mówić raczej nie trzeba.

Czy pojawienie się Amazona automatycznie sprawi, że Allegro utraci swoją pozycję? Niekoniecznie – wiele będzie zależeć od naliczanych przez platformę dość wysokich prowizji od sprzedaży (o których piszę za chwilę). Nie da się jednak ukryć, że wielu klientów zwróci się w stronę amerykańskiej spółki – tym bardziej że marka ta jest znana nad Wisłą choćby z centrów dystrybucyjnych działających od kilku lat w naszym kraju. Walka będzie więc zacięta.

Póki co nowina o wejściu Amazona do polski mocno wpłynęła na notowania Allegro na polskiej giełdzie. W środę rano akcje spółki w reakcji na tę informację spadły o niemal 7 proc., odnotowując największy spadek w całym indeksie WIG20.

📚Przeczytaj też: Allegro czy własny sklep internetowy - gdzie sprzedawać?

Amazon.pl – opłaty i prowizje

Przejdźmy teraz do kwestii, która najprawdopodobniej zainteresuje potencjalnych sprzedawców najbardziej – kosztów posiadania konta na Amazonie. Te zależą od planu sprzedaży, kategorii produktu, opłat za realizację oraz innych opłat.

Plan sprzedaży

Amazon oferuje dwa plany sprzedaży:

  • indywidualny – jego koszt to 4 zł za każdy sprzedany produkt. Jest on przeznaczony dla firm sprzedających maksymalnie 40 produktów miesięcznie, które stawiają pierwsze kroki w sprzedaży i nie zamierzają się reklamować ani korzystać z zaawansowanych narzędzi;

  • profesjonalny – za 165,91 zł miesięcznie. Daje on więcej możliwości promocji oraz uzyskania lepszych wyników na stronach wyszukiwania produktów. To plan przeznaczony też dla osób, które chcą sprzedawać produkty z kategorii objętych ograniczeniami.

Do ceny planów sprzedaży doliczane są też dodatkowe opłaty za sprzedaż.

Prowizje od sprzedaży

Amazon pobiera prowizję za każdy sprzedany przedmiot. Jej wysokość obliczana jest na podstawie całkowitej ceny sprzedaży, na którą składa się całkowita kwota zapłacona przez klienta – w tym wszelkie opłaty za dostawę czy pakowanie zamówienia na prezent.

Wysokość prowizji różni się w zależności od kategorii produktów. Najwyższą, bo aż 45-proc. prowizję serwis nalicza za sprzedaż akcesoriów do urządzeń Amazon. Najniższa to 7 proc., z którą muszą liczyć się m.in. sprzedawcy urządzeń elektronicznych do samochodów i motocykli, komputerów, elektroniki użytkowej czy opon.

Niezależnie od kategorii, minimalna stawka prowizji wynosi 1 zł.

Pełną tabelę prowizji znajdziesz tutaj.

Opłaty za realizację

Sprzedawcy na Amazonie mają do wyboru samodzielną realizację zamówień lub możliwość skorzystania z programu Fulfilment by Amazon. Z opcji tych można korzystać wymiennie.

W przypadku pierwszej możliwości, opłata za wysyłkę obliczana jest w oparciu o kategorię produktu oraz sposobu dostawy. Sprzedawcy z planem profesjonalnym ustalają własne stawki za wysyłkę, z kolei ci z planem indywidualnym – mają ustalone stawki za wysyłkę dla wszystkich produktów.

Z kolei w przypadku dostarczania produktów za pomocą FBA nie ma opłat abonamentowych ani minimalnych wymagań dotyczących zapasów. Sprzedawcy regulują opłatę ryczałtową, zależną od rodzaju towaru, jego wymiarów oraz wagi. Doliczane są do tego miesięczne koszty magazynowania (zależne od potrzebnej powierzchni w metrach sześciennych).

Więcej na temat opłat za wysyłkę zamówienia na Amazonie przeczytasz tutaj.

💡Przeczytaj, jak wykorzystać marketplace do zwiększenia sprzedaży, w naszym bezpłatnym poradniku:

Jak zwiększyć sprzedaż za pomocą marketplace'ów?

0 komentarzy