Bożonarodzeniowa strategia marketingowa

Kto powinien w pierwszej kolejności myśleć o Bożym Narodzeniu? Ty jako sprzedawca internetowy. I jest ku temu dobry powód: Boże Narodzenie. To okres, w którym osiąga się najwyższe obroty w ciągu roku, dlatego trzeba się do niego dobrze przygotować. 

blogTitle-weihnachts-wp

Dane z ubiegłego roku

Dane zgromadzone w zeszłym roku są na wagę złota. Wiedza o tym, które produkty były szczególnie lubiane, które taktyki marketingowe umożliwiły uzyskanie najwyższych obrotów i które grupy klientów zrobiły największe zakupy, pozwoli Ci na szybsze realizowanie zamówień.

Skoncentruj się na ubiegłorocznych faworytach, bez względu na to, czy są to produkty czy różne strategie reklamowe. Ponowne wykorzystywanie taktyk, które nie sprawdziły się już w zeszłym roku, nie ma sensu.

Wykorzystaj to, co zdało egzamin, i zainwestuj w nie więcej.

Analiza konkurencji

Zawsze warto pamiętać o konkurentach i wiedzieć, z jakich strategii marketingowych korzystają i jakie produkty reklamują.

Właśnie w okresie świąt konkurencja w branży e-commerce jest jeszcze zacieklejsza niż zwykle, a nawet lojalni klienci mogą nas szybko opuścić, jeżeli odkryją dobrą ofertę u naszego konkurenta.

Dlatego nieodzowne jest dokładne śledzenie tego, co oferuje konkurencja, aby w razie potrzeby móc szybko przygotować kontrofertę tak, by nie stracić żadnego klienta.

Przeczytaj również: Skuteczna analiza konkurencji

Powiadamianie klientów

Prezenty powinno się kupować z wyprzedzeniem, ale wygląda na to, że i tak każdego roku klienci robią zakupy na ostatnią chwilę. Ogólnie rzecz biorąc, nie jest to takie złe. Problemy pojawiają się jednak, gdy klient zamówi u Ciebie produkty, a paczkę otrzyma dopiero po świętach.

Można tego uniknąć, jeżeli powiadomimy klientów o dłuższym czasie dostawy i ewentualnie umieścimy w naszym sklepie zegar odliczający czas.

Zamów produkty w ciągu trzech najbliższych dni, aby paczka doszła jeszcze przed świętami.

Obroty napędzają jednak nie tylko informacje o ofertach „last minute”, lecz także wskazówki przesyłane pocztą elektroniczną / za pośrednictwem mediów społecznościowych itp. dotyczące tego, że od teraz w Twoim sklepie regularnie dostępne będą specjalne oferty świąteczne.

Nieważne, jak dobre są Twoje oferty – jeżeli nikt o nich nie wie, nikt z nich nie skorzysta. Poinformuj klientów, że okres świąteczny zbliża się wielkimi krokami i że u Ciebie już można kupować prezenty.

Podział klientów na segmenty

Jak już wspomnieliśmy, dane, które udało Ci się zebrać o Twoich klientach, są na wagę złota. Wykorzystaj je, aby rozsyłać spersonalizowane wiadomości e-mail lub przygotowywać reklamy, które będą doskonale dopasowane do różnych grup klientów.

Nieprzypadkowo słowo personalizacja było jednym z najważniejszych słów tego roku. Dzięki wykorzystaniu ukierunkowanej reklamy niektórym sprzedawcom internetowym udało się już znacząco zwiększyć obroty.

Przypomnienie o zawartości koszyka

Komu nie przytrafiła się taka sytuacja? Akurat sprawnie wyszukujemy prezenty i dokładamy je do koszyka, a tu nagle coś nam przerywa – telefon, powiadomienie z Facebooka – i już zapominamy o naszych zakupach świątecznych.

Jeżeli masz zgodę od swoich potencjalnych klientów robiących u Ciebie zakupy bożonarodzeniowe, warto przypomnieć im o finalizacji zamówienia produktów, które już umieścili w koszyku. Można to zrobić poprzez wysłanie wiadomości e-mail, usługę Google Retargeting lub piksele Facebooka.

To prosta taktyka, która może być bardzo skuteczna.

Up-selling i cross-selling

Kto by nie chciał dostać dwóch prezentów zamiast jednego? Boże Narodzenie to czas, gdy warto wykorzystać up-selling.

Dwa najbardziej znane przykłady tych technik sprzedaży to pytanie „Może dołożę frytki do hamburgera?” albo batonik, po który sięgasz tuż przed kasą w supermarkecie. Również w sklepach internetowych można wykorzystać up-selling w celu zwiększenia korzyści.

Up-selling powinien zawsze uprzyjemniać proces zakupów, a nie go przerywać. Można to osiągnąć poprzez zaproponowanie klientowi zakupu najnowszej wersji produktu zamiast tej z zeszłego roku, lub poprzez zaoferowanie produktu, który pasuje do tych już wybranych. 

  • Jeśli klient doda do koszyka nowy aparat cyfrowy, podczas składania zamówienia można mu na przykład zaproponować dodatkowe baterie.
  • Jeśli klient doda do koszyka telewizor, można mu zaproponować kupno kabla HDMI.
  • Może klient kupuje doniczki do kwiatów? Wówczas najprawdopodobniej będzie zainteresowany ziemią do kwiatów.
  • Sprzedajesz w swoim sklepie ekspresy do kawy? Zaproponuj klientom również kawę ziarnistą lub odkamieniacz.

W 54% sklepów, w których wdrożono automatyczne polecenia produktów, udało się zwiększyć średnią wartość koszyka rok do roku (źródło: Forrester Research 2013).

Ważna wskazówka: nie należy być zachłannym – trzeba proponować produkty w rozsądnym zakresie cenowym. Ktoś, kto kupuje długopis za 30 zł, być może będzie zainteresowany wkładami atramentowymi lub stylowym kalendarzem, ale raczej nie zdecyduje się na zakup wiecznego pióra za 495 zł.

Pamiętaj, że up-selling nie musi dotyczyć jedynie produktów. Możliwość zapakowania produktu na prezent lub wysyłki ekspresowej może również znacznie zwiększyć Twoje obroty.

Nawet gdy klient zakończył zakupy, nie musi to oznaczać, że to były jego ostatnie zakupy u Ciebie w te święta.

Za pomocą kampanii e-mailowych dopasowanych do kategorii produktu możesz zadbać o to, by klient kupił w Twoim sklepie inne dodatkowe prezenty.

Chcesz się dowiedzieć, jak w te święta Bożego Narodzenia jeszcze bardziej zwiększyć obroty?

Pobierz nasze bezpłatne opracowanie (+ dodatkową listę zadań do odhaczania) na ten temat.

Nouveau call-to-action

0 komentarzy