Każdy lubi dostawać coś w prezencie, ale jak można wykorzystać ten fakt, aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Odpowiedź brzmi: darmowe upominki. I choć wydaje się to nieco nielogiczne, że więcej zarobisz, dając coś od siebie, to ta strategia marketingowa może zwiększyć liczbę Twoich klientów. W tym artykule dowiesz się, jak ją wdrożyć.
Każdy, kto chce oferować i sprzedawać coś w sieci (czy to produkty, czy usługi), regularnie zadaje sobie pytanie, w jaki sposób można pozyskać nowych klientów.
Czy reklamy na Facebooku mogą wygenerować większą sprzedaż, czy też powinienem zainwestować w SEO? Może nawet reklama drukowana? Interesujące mogą być również upominki i artykuły promocyjne. Podobno influencer marketing też działa całkiem dobrze...
Ale czy (cyfrowe) upominki i artykuły promocyjne mogą przyciągnąć nowych klientów?
Jeśli siedzisz teraz przy biurku, to idę o zakład, że masz w zasięgu ręki przynajmniej jeden długopis z logo jakiejś firmy. Gratis! To świetnie, ale warto zadać sobie pytanie:
Czy jesteś klientem tej firmy? Czy w ogóle wiesz, co sprzedaje? W moim przypadku, po spojrzeniu na leżący na moim biurku długopis – Dolomagon® – odpowiedź na to pytanie jest jednoznacznie przecząca.
Mimo to gadżet ten jest najwyraźniej najpopularniejszym artykułem promocyjnym. I chociaż nie należy lekceważyć takich czynników jak świadomość marki, to wątpliwe jest, czy długopisy zapewniają ogromny zwrot z inwestycji.
Podobnie żaden klient nie będzie skakał z radości, jeśli do jego zamówienia dołączysz długopis. Najczęstszą reakcją będzie obojętne wzruszenie ramionami. Jeśli rozdajesz artykuły, które nie mają żadnej wartości dodanej dla odbiorcy, równie dobrze możesz przeznaczyć na to swój budżet reklamowy.
Być może sam zauważyłeś, że unikasz promotorów na targach, ponieważ nie chcesz nosić przy sobie przez cały dzień torby z bezużytecznymi produktami.
Te doświadczenia nie powinny jednak sprawić, że nigdy nie wypróbujesz tej strategii marketingowej. Przecież akcje typu giveaway mają ogromny potencjał i nie należy ich lekceważyć. Po ich odpowiednim zastosowaniu, klienci będą kojarzyć Twoje oferty z pozytywnymi emocjami i chętnie kupią od Ciebie ponownie.
Marketingowcy są świadomi potęgi tego typu akcji. Ich skuteczność została nawet potwierdzona naukowo. Prawo wzajemności jest podstawową zasadą ludzką i można je w skrócie wyjaśnić jako „wet za wet”. Dr Robert Cialdini w swojej książce „Wywieranie wpływu na ludzi” wyjaśnia, że wzajemność jest głęboko zakorzeniona w ludzkiej psychice. Jednym z przykładów, których używa w swojej książce, jest ruch Hare Kriszna.

W latach 70. jego przedstawiciele stali przy ruchliwych ulicach i rozdawały kwiaty przechodzącym ludziom. Mimo że większość reagowała na te prezenty irytacją, to jednak udało się zebrać wiele datków na rzecz organizacji.
Ale dlaczego? Nie dlatego, że przechodnie nagle stali się fanami Hare Kriszny, ale z tego jedynego powodu, że źle jest brać coś, nie dając nic w zamian.
Vladislav Melnik, założyciel Chimpify, podaje inny przykład:
Czy pamiętasz, kiedy ostatnio brałeś próbkę w supermarkecie? Jak się potem czułeś? Może poczułeś, że jesteś coś winien tej miłej pani lub panu. I może zabrałeś ze sobą opakowanie sera. Nawet jeśli nie do końca Ci smakował. Miałeś poczucie winy. Zrobiła coś dla Ciebie. Teraz musisz się odwdzięczyć.
Jeśli wykorzysta się prawo wzajemności, aby zainspirować obecnych i potencjalnych klientów do zapoznania się ze sklepem lub produktem, można zbudować bazę lojalnych kupujących. Bez żadnych długopisów.
Istnieje wiele przykładów na to, że (cyfrowe) upominki i artykuły promocyjne nie tylko wzmocniły lojalność obecnych klientów, ale także przyciągnęły wielu nowych.
Zasadniczo w każdej formie marketingu chodzi o jedną rzecz: zdobycie uwagi i zaufania potencjalnych klientów w celu zbudowania relacji.
📚Przeczytaj też: Marketing relacji, czyli jak zatrzymać klienta przy sobie
Ale ponieważ konkurencja w branży e-commerce staje się coraz silniejsza, nie jest to takie proste.
Strategie rozdawania nagród, które możesz wykorzystać
Nie martw się: każdą z tych strategii można szybko wdrożyć. Od Ciebie zależy, czy będziesz je łączyć, czy stosować osobno. Zapoznaj się z pomysłami na upominki i zastanów się, jak mogą one zadziałać w Twojej firmie. Każdy z nich może zwiększyć więź z klientem (i sprzedaż).
(Cyfrowe) upominki, które zwiększą wiedzę Twoich klientów
Możesz wykorzystać tę strategię do przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów, ale także do zwiększenia współczynnika konwersji. Przykład:
Załóżmy, że w swoim sklepie skupiasz się na jednej branży, np. golfie. Jak w każdej innej branży, nie jesteś jedynym dostawcą sprzedającym sprzęt golfowy. Ceny również niewiele będą się różnić od cen konkurencji. Jak zatem sprawić, aby potencjalni klienci kupowali od Ciebie, a nie od konkurencji?
Zapewne domyślasz się już odpowiedzi: daj coś od siebie!
Chociaż każdy golfista byłby szczęśliwy, gdyby przy każdym zamówieniu otrzymywał 5 piłeczek golfowych gratis, to jednak rodzi to duże koszty. Czy nie lepiej byłoby rozdawać coś, co nie wpływa negatywnie na sprzedaż, ale nadal jest postrzegane jako wartościowe?
Rozdawaj e-booki, minikursy lub przewodniki, które stanowią wartość dla Twoich potencjalnych klientów.
Trzymając się przykładu z golfem, poniższe prezenty byłyby zapewne bardzo interesujące dla wielu fanów golfa:
-
21 najpiękniejszych pól golfowych w Europie,
-
3 profesjonalne strategie, dzięki którym poprawisz swój handicap,
-
Sekret idealnego putta,
-
Jak najlepsi golfiści na świecie przygotowują się do wielkich turniejów.
Na swojej stronie internetowej i stronach produktów zaznacz, że do każdego zamówienia dołączany jest bezpłatny przewodnik.
Mimo że oferujesz ten sam produkt po tej samej cenie co konkurencja, teraz jesteś przed nią. Ty dostajesz coś za darmo, a Twój konkurent nie.
Oczywiście, takie prezenty sprawdzają się nie tylko w golfie. W każdej branży istnieje potencjał dla przewodników, e-booków czy minikursów. Kilka przykładów:
-
17 najlepszych ćwiczeń jogi do wykonania w domu,
-
23 pyszne przepisy na wegańskie babeczki, które pokochają Twoi przyjaciele,
-
Obudź się pełen energii: sekret dobrego snu,
-
Porady stylistki gwiazd na wielki dzień,
-
E-book: samodzielna wymiana opon samochodowych,
-
Te ćwiczenia na brzuch pomogą Ci uzyskać letnią sylwetkę!
-
Najważniejsza wakacyjna lista kontrolna. Koniecznie zabierz to ze sobą!
-
Jak stać się lepszym kochankiem i zapewnić sobie niezapomnianą noc!
-
Wystarczy się wyłączyć. 7 wskazówek, jak stać się bardziej odpornym na stres.
A jak już wspomniano na początku, takie cyfrowe prezenty mogą zapewnić wzrost współczynnika konwersji. Ale to nie wszystko. Można na przykład założyć, że e-book o tytule „21 najpiękniejszych pól golfowych w Europie” jest interesujący tylko dla golfistów.
To jest właśnie Twoja grupa docelowa, jeśli prowadzisz sklep golfowy. Dzięki temu e-book może być wykorzystany do przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów.
📚Przeczytaj też: Buyer persona – co to jest i jak ją stworzyć?
Proces realizacji tej kampanii reklamowej wygląda – w uproszczeniu – następująco:
-
Promuj e-book na przykład na Facebooku.
-
Przekieruj wszystkich zainteresowanych na prostą stronę docelową.
-
Zaoferuj tam e-book do pobrania za darmo w zamian za adres e-mail.
-
Roześlij e-book.
📚Przeczytaj też: Jak zwiększyć konwersję w e-sklepie za pomocą formularza?
Dzięki cyfrowym prezentom możesz więc zbudować listę potencjalnych klientów, których będziesz mógł promować i informować o nowych ofertach za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Kolejną strategią nie jest fizyczny przedmiot, ale wiadomość skierowana do klientów.
Nagraj film z podziękowaniami
Każdy, kto kiedykolwiek kupował coś przez internet, wie, że zakupy w sieci są często bezosobowe. A większość ludzi nie wie, kto stoi za sklepem i jego produktami. Ponadto większość sklepów internetowych jest do siebie bardzo podobna, sprzedaje identyczne produkty i prawie niczym się od siebie nie różni. Jak więc można wyróżnić się na tle konkurencji?

Poza cyfrowymi upominkami, jednym z najprostszych sposobów jest nagranie wideo z podziękowaniem. Zaletą tej strategii jest to, że zajmuje niewiele czasu, ale wywiera ogromne wrażenie.
Poświęć kilka minut i nagraj filmik z podziękowaniami. W tym filmie:
-
podziękuj klientom za zakup i zaufanie,
-
zapewnij ich, że jesteś do ich dyspozycji, jeśli będą mieli jakiekolwiek problemy związane z zamówieniem,
-
pokaż, że za kulisami pracują prawdziwi ludzie.
Fakt: większość właścicieli sklepów nie docenia ostatniego kroku w procesie sprzedaży. Ponieważ po dokonaniu płatności – oprócz potwierdzenia zamówienia – nie przychodzi nic więcej. Gdy tylko transakcja dobiegnie końca, klienci gubią się na innych stronach.
Jeśli jednak po zakończeniu procesu składania zamawiania przekierujesz klienta na stronę, na której czeka na niego osobisty film z podziękowaniem, stworzysz niespodziankę. Ten drobny gest sprawia, że klient pamięta o Twoim biznesie. A może znasz sklep, który stosuje taką strategię?
Kolejną zaletą jest to, że Twój sklep internetowy nie jest już pozbawiony twarzy. Klient wie, kto sprzedaje i wysyła paczkę. W ten sposób można nawiązać osobisty kontakt mimo anonimowości Internetu.
Jeśli chcesz podnieść poprzeczkę, możesz w tym momencie zaoferować klientowi kod rabatowy lub do wykorzystania przy następnych zakupach. Można też sprawić, by klienci „zapracowali” na taki kupon – np. zachęcając ich do udostępniania danej strony w mediach społecznościowych.
Pamiętaj jednak, że nie każdy udostępni stronę Twojego sklepu znajomym, aby zdobyć kupon lub nagrodę. Możesz być jednak pewien, że wdrożenie tej strategii zapewni zwiększenie liczby odwiedzających. Przecież sytuacja, gdy ktoś znany z kontaktów na Facebooku poleca jakiś sklep internetowy, wzbudza zainteresowanie.
Teraz znasz już nowoczesne strategie wykorzystywania upominków, które kosztują niewiele, a zainspirują Twoją klientelę. Nasza rada brzmi: wdrażaj je jak najszybciej! A następnie zareklamuj swoją ofertę na Facebooku.
Czy chcesz dowiedzieć się, jak pozyskiwać nowych klientów za pomocą reklam na Facebooku? Pobierz nasz bezpłatny poradnik:
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niemieckim: Mit (digitalen) Giveaways neue Kundschaft gewinnen – So geht's!