Grywalizacja w e-commerce: pomysły dla Twojego biznesu

Handel elektroniczny rozwija się w imponującym tempie, a marki muszą zadbać o to, by zaoferować konsumentom unikalne i ciekawe doświadczenia zakupowe. Cel: budowanie lojalności klientów. Dobra wiadomość jest taka, że idealnym narzędziem do osiągnięcia tego celu stała się grywalizacja.

W związku z gwałtownym skokiem popularności zakupów w sieci, spowodowanym kryzysem wywołanym przez koronawirusa, wiele firm musiało od początku opracować swoje działania, aby sprostać nowym potrzebom konsumentów.

Obecnie, gdy w internecie działa coraz więcej firm, każda z nich musi starać się wyróżnić na tle konkurencji. Jednym z narzędzi, które pomogą Ci to osiągnąć, jest grywalizacja, która pozwala zbudować lojalność klientów i sprawić, że będą ciągle powracać do Twojego sklepu.

Czytaj dalej, aby poznać wszystkie zalety tego potężnego narzędzia marketingowego i dowiedzieć się, jak zintegrować je ze swoim sklepem internetowym.

Czym jest grywalizacja w e-commerce?

Grywalizacja (inaczej gamifikacja) to technika marketingu cyfrowego, której celem jest przekształcenie procesu zakupowego konsumenta w grę, a tym samym pomoc firmom w przyciągnięciu uwagi potencjalnych klientów i budowaniu ich lojalności.

Technika ta polega na motywowaniu użytkowników do wykonania określonej akcji (np. zapisania się na newsletter) i osiągnięcia określonych celów (np. otrzymania 30 proc. zniżki na kolejne zakupy).

Grywalizację stosuje się w odniesieniu do potencjalnych klientów, ale można też wykorzystać ją w komunikacji z pracownikami. O tej kwestii przeczytasz w dalszej części tekstu.

W grywalizacji użytkownicy nie tylko indywidualnie uczestniczą w określonym działaniu, ale mają także możliwość „gry zespołowej” i zaangażowania społeczności. W ostatnim rozdziale wspomnę o Pinduoduo – platformie, która szturmem zdobywa Chiny, i jej kluczach do sukcesu.

Dzięki grywalizacji sklepy internetowe oferują użytkownikom przyjemne doświadczenia zakupowe, budząc w nich chęć uczestnictwa i ciągłej interakcji z marką. Krótko mówiąc, to potężne narzędzie marketingowe stało się dla wszelkiego rodzaju firm szansą na zwiększenie sprzedaży i współczynnika konwersji.

Korzyści dla przedsiębiorstw płynące z grywalizacji

Przekształcenie odwiedzin w sklepie internetowym w grę pozwoli użytkownikowi dobrze się bawić podczas zakupów. To z kolei, poza zwiększeniem sprzedaży i konwersji, niesie ze sobą szereg korzyści.

Badanie przeprowadzone przez Techvalidate wykazało, że...

30 proc. firm, które wprowadziły grywalizację do swojej strategii, poprawiło współczynnik konwersji o ponad 50 proc.

Oto powody, dla których powinieneś wdrożyć na swojej stronie skuteczną strategię grywalizacji:

  • generowanie leadów: jeśli wprowadzisz dobrze przemyślaną strategię gamifikacji w swoim e-commerce, osiągniesz założoną liczbę leadów, które w najlepszym wypadku staną się stałymi klientami Twojego sklepu,

  • budowanie lojalności klientów: grywalizacja pozwala na tworzenie przyjemnych i unikalnych doświadczeń zakupowych, które są związane z wartościami Twojego sklepu internetowego. Pozwoli Ci to przyciągnąć uwagę kupujących i utworzyć z nimi więzi emocjonalne, które sprawią, że staną się lojalnymi klientami,

  • zwiększenie zaangażowania: uczestnictwo użytkowników w życiu Twojej marki poprzez gry wzbudzi w nich poczucie zaangażowania i stałego uczestnictwa,

  • przekształcenie klientów w zwolenników marki: oferując użytkownikom unikalne doświadczenie zakupowe, klienci staną się zwolennikami Twojej marki i nie zawahają się polecić Twoich produktów i usług innym konsumentom. Pomoże to zwiększyć ruch na stronie,

  • wyróżnienie się na tle konkurencji: na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, na którym wiele marek oferuje podobne produkty, grywalizacja posłuży jako narzędzie do wyróżnienia się na tle innych,

  • wzmocnienie wizerunku marki: jeśli wdrożysz do swojej strategii techniki grywalizacji, Twoja marka stanie się bardziej atrakcyjna dla użytkowników, a tym samym zyska na wartości,

  • zwiększenie wirusowości: stosując odpowiednie techniki grywalizacji, można zwiększyć wirusowość treści lub produktów. Dzieje się tak dlatego, że gry budzą w użytkownikach konkurencyjność, wywołując w nich potrzebę dzielenia się swoimi osiągnięciami z innymi i stawiania czoła innym użytkownikom,

  • usprawnienie SEO: włączenie grywalizacji do Twojego e-commerce oznacza świeże i angażujące treści, co jest aspektem branym pod uwagę przez Google. Nowe treści zwiększają zaangażowanie użytkowników w Twoją markę i czas spędzony na stronie, co pozytywnie wpływa na Twoją pozycję w rankingu.

Jeśli chcesz poprawić swoją pozycję w wyszukiwarce, ale nie wiesz jak, pobierz nasz bezpłatny poradnik na temat najlepszych praktyk SEO dla sklepów internetowych!

Nouveau call-to-action

Teraz, gdy znasz już wszystkie korzyści płynące z grywalizacji, nadszedł czas, aby wdrożyć ją w swoim sklepie internetowym. Najpierw jednak należy pamiętać o kilku sprawach.

Aspekty, które należy uwzględnić

Jeśli chcesz z powodzeniem wdrożyć techniki grywalizacji, które staną się zachętą dla klientów do powrotu do sklepu, powinieneś zwrócić uwagę na następujące kwestie.

Określenie grupy docelowej

Przede wszystkim niezwykle ważne jest ustalenie, kim jest grupa docelowa, aby zrozumieć jej motywacje i móc dostosować strategię grywalizacji do każdego typu klienta.

W zależności od grupy klientów, do której chcesz dotrzeć i którą chcesz zmotywować, możesz zastosować zupełnie inną mechanikę i konstrukcję gry. Nie wszystkie gry są interesujące dla wszystkich pokoleń.

Jasne ustalenie celów

Po określeniu grupy docelowej należy wyznaczyć cele krótko-, średnio- i długoterminowe.

Czy chcesz zwiększyć widoczność swojej marki w sieciach społecznościowych lub zwiększyć liczbę subskrybentów? Istnieje wiele mechanik gier, które realizują różne cele, od zwykłej rozrywki dla użytkowników po pozyskiwanie nowych klientów i budowanie ich lojalności.

Obserwacja konkurencji

Jest to być może jeden z najważniejszych punktów. Jeśli przyjrzysz się temu, co robi Twoja konkurencja, jakie techniki grywalizacji wdraża i jakie ma osiągnięcia, będzie to dla Ciebie źródłem inspiracji.

Na podstawie zebranych informacji można opracować zestaw najlepszych praktyk, które posłużą do stworzenia własnej strategii.

Konfiguracja mechaniki gry

Teraz, gdy już wiesz, kto jest Twoją grupą docelową i jakie cele chcesz osiągnąć, nadszedł czas, aby skonfigurować mechanikę gry, która najlepiej pasuje do Twojej działalności. Programy lojalnościowe, loterie i konkursy cieszą się szczególną popularnością wśród użytkowników.

Przy ustalaniu mechaniki gry niezwykle ważne jest określenie podstaw prawnych i warunków uczestnictwa, takich jak:

  • kim jest organizator,

  • wybór zwycięzcy(ów),

  • data rozpoczęcia i zakończenia gry,

  • liczba uczestników, którzy mogą wziąć udział w konkursie,

  • jak wziąć udział w konkursie (poprzez wcześniejszą rejestrację, udostępnienie postu, oznaczenie znajomych itp.),

  • szczegóły dotyczące nagrody, która ma zostać przyznana zwycięzcy,

  • a także wszystko, co wiąże się z gromadzeniem i przetwarzaniem danych osobowych.

Należy jasno informować o korzyściach dla użytkownika, aby zmotywować go do aktywnego uczestnictwa.

Jeśli na przykład planujesz zorganizować konkurs na portalach społecznościowych, powinieneś wcześniej zapoznać się z polityką każdego z nich (Facebook, Instagram itp.) i upewnić się, że postępujesz zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W razie wątpliwości zalecam zasięgnięcie porady prawnej u specjalisty, aby upewnić się, że podążasz właściwą drogą.

Kampanię tego typu można przeprowadzić samodzielnie, co będzie wymagało dużego nakładu pracy z Twojej strony (kodowanie, marketing, analiza, wyłonienie zwycięzcy itp.), lub skorzystać z platform, które pomogą Ci przyspieszyć pracę i zaoszczędzić czas. Niektóre przykłady to: ViralSweep, Gleam i Woobox.

Wybór właściwego miejsca

Elementy grywalizacji można zintegrować na różnych etapach i w różnych punktach styku z klientem. Bardzo ważne jest, aby jasno określić cele biznesowe w celu wykorzystania elementów grywalizacji we właściwym miejscu.

Na przykład w mediach społecznościowych treści z grami mogą zwiększyć współczynnik interakcji i dotrzeć do nowych potencjalnych klientów dzięki rozpowszechnianiu treści wśród innych użytkowników.

Jeśli gry są zintegrowane z witryną sklepu internetowego, dobrze przemyślane ich rozmieszczenie może znacznie poprawić UX i znacząco obniżyć wskaźnik porzuconych koszyków i odrzuceń.

📚Przeczytaj też: Co to jest link baiting? 7 skutecznych sposobów

Inne miejsca, w których można promować kampanię grywalizacyjną, to newsletter, blog, wyskakujące okienka lub platformy zewnętrzne.

Intuicyjność dla użytkownika

Kolejnym istotnym czynnikiem jest prostota i intuicyjność. Aby użytkownicy nie tracili motywacji, gra musi być intuicyjna, a jej zasady jasne.

Nadmierny wysiłek i wymagania w trakcie gry, np. wypełnianie zbyt długiego formularza, utrudniają skuteczną grywalizację, pozbawiają użytkowników czasu, cierpliwości i nerwów, a także zwiększają współczynnik odrzuceń.

Zawsze pamiętaj o swoim celu i proś użytkowników tylko o te informacje, których naprawdę potrzebujesz.

📚Przeczytaj też: Jak zwiększyć konwersję w e-sklepie za pomocą formularza?

Nieutrudnianie procesu zakupowego

Niektórzy użytkownicy będą chcieli wziąć udział w kolejnej grze, ale inni prawdopodobnie będą woleli dokonać zakupu bez grania.

Niemniej jednak wdrożenie grywalizacji w sklepie internetowym nie powinno stanowić przeszkody dla osób, które chcą dokonać zakupu w tradycyjny sposób. Podróż zakupowa Twoich klientów powinna być jak najprzyjemniejsza, w przeciwnym razie nie zawahają się oni opuścić Twojej strony w ciągu trzech sekund.

Pomiar wyników

I teraz dochodzimy do ostatniego aspektu. Każda strategia marketingowa musi zawierać analizę i wyniki.

Aby sprawdzić, czy strategia grywalizacji się opłaciła, należy po pewnym czasie zmierzyć wydajność wdrożonych technik.

Czy zwiększył się ruch na Twojej stronie, czy zmniejszyła się liczba porzuconych koszyków, jak wygląda współczynnik klikalności, czy wzrosła liczba osób obserwujących Twój profil, co z liczbą subskrybentów subskrybentów?

Często doświadczenia związane z grywalizacją zawierają wewnętrzną analitykę, która dostarcza statystyk dotyczących zaangażowania użytkowników, takich jak liczba odwiedzin.

Tylko wtedy, gdy będziesz na bieżąco monitorować skuteczność swojej strategii gamifikacji, będziesz mógł dowiedzieć się, czy osiągnąłeś cele, uczyć się na błędach i poprawiać aspekty, aby kolejne posunięcia okazały się sukcesem.

Na zakończenie tej części chciałbym wyjaśnić jedną rzecz:

Jeśli grywalizacja nie sprawia przyjemności, nie będzie skuteczna.

Po zapoznaniu się z powyższymi punktami, nadszedł czas na opracowanie idealnej strategii grywalizacji dla Twojego sklepu internetowego.

Pomysły na gamifikację dla Twojego e-sklepu

Każda nowa strategia grywalizacji może mieć kluczowe znaczenie dla rozwoju firmy, trzeba tylko wiedzieć, jak ją wdrożyć w odpowiednim czasie i w najlepszy sposób.

Oto kilka pomysłów na grywalizację, które możesz zacząć implementować na swojej stronie.

Zbieranie punktów

Jedną z najbardziej znanych technik grywalizacji są programy lojalnościowe. Wśród nich największą popularnością cieszy się zbieranie punktów.

Firmy wdrażają tego typu programy, aby zachęcić swoich klientów do dokonywania nowych zakupów w zamian za zachętę, a tym samym zwiększyć ich lojalność wobec marki.

Starbucks Rewards jest bardzo dobrym przykładem programu punktowego. Sieć kawiarni nagradza i dziękuje swoim klientom za wybór produktów.

Istnieją dwa poziomy Starbucks Rewards:

  1. Zielony status: użytkownik nabywa go po rejestracji i może otrzymywać korzyści, takie jak promocje i oferty specjalne czy napój z dowolnym dodatkiem.

  2. Złoty Status: użytkownik uzyskuje go po zgromadzeniu 200 gwiazdek. Jedną z korzyści, jakie otrzymuje użytkownik, jest między innymi ciasto na urodziny.

Za każdym razem, gdy klient wyda 2 zł na produkt w sklepie, otrzymuje 1 gwiazdkę. Zbierane są one za pośrednictwem aplikacji.

starbucks

Jeśli będziesz nagradzać swoich klientów punktami (w tym przypadku gwiazdkami), które mogą oni wymieniać na nagrody, nie tylko zwiększysz średnią wartość zamówienia, ale także wzmocnisz więź z nimi i zmniejszysz prawdopodobieństwo, że przejdą do konkurencji.

📚Przeczytaj też: Marketing relacji, czyli jak zatrzymać klienta przy sobie

Rozdania

Inną strategią grywalizacji, która zyskuje coraz większą popularność wśród użytkowników, są rozdania na portalach społecznościowych.

Ale czym są?

Rozdania to rodzaj grywalizacji, w której zwycięzca jest wybierany losowo.

Kiedy informujesz swoją społeczność o zasadach udziału w takiej zabawie, musisz mówić jasno i szczegółowo wyjaśnić każdy z kroków, jakie należy wykonać. W przeciwnym razie może dojść do sytuacji, w której będziesz musiał odwołać rozdanie z powodu zamieszania wśród użytkowników.

Niektóre z wytycznych, które można uwzględnić, to:

  • śledzenie konta,

  • oznaczenie konta Twojego sklepu na zdjęciu, na którym użytkownik pokazuje Twój produkt,

  • polubienie postu z rozdaniem,

  • udostępnienie postu z rozdaniem,

  • oznaczenie trzech znajomych w komentarzu.

Konkursy

Podobnie jak rozdania, konkursy w mediach społecznościowych są również popularne wśród użytkowników.

Czym jednak się różnią?

W przeciwieństwie do rozdań, w konkursach nie ma miejsca na przypadek, jeśli chodzi o wybór zwycięzcy. To jury lub głosy publiki oceniają umiejętności każdego uczestnika.

Oba pojęcia są bardzo podobne, ale każde z nich ma inne implikacje prawne.

Istnieje kilka rodzajów konkursów:

  • fotograficzny: w tego typu konkursach użytkownicy zazwyczaj przesyłają zdjęcie z produktem sklepu internetowego, oznaczają je i używają hashtagu Następnie jury wybiera zwycięskie zdjęcie,

  • wideo: użytkownicy tworzą film, w którym wykonują działanie określone przez sklep internetowy, a następnie umieszczają go na jednej z platform mediów społecznościowych. Jury wybiera zwycięzcę spośród 5 najlepszych uczestników, którzy mają np. najwięcej polubień,

  • quiz: inną popularną metodą jest tworzenie quizów zawierających pytania związane z wartościami lub produktami sklepu. Zwycięzcą zostaje użytkownik, który w określonym czasie uzyska np. najwięcej poprawnych odpowiedzi.

W poniższym przykładzie Nikon ogłasza konkurs, w którym uczestnicy muszą zrobić zdjęcie aparatem marki. Autor najlepszej fotografii otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 500 000 jenów.

W ostatecznym rozrachunku to właśnie treści generowane przez użytkowników pomagają firmom zwiększyć zaangażowanie w markę i wzmocnić jej pozycjonowanie.

Loterie i konkursy nie tylko pomagają lepiej zrozumieć grupę docelową naszej marki, ale także poprawiają jej wizerunek, ponieważ pozwalają podejść do konsumentów w inny sposób. Pomagają one także w generowaniu nowych leadów i zwiększaniu liczby odwiedzin. Dzięki informacjom przekazywanym przez użytkownika podczas udziału w konkursie lub loterii, firma osiąga wyżej wymienione cele, a użytkownik ma okazję dowiedzieć się więcej o filozofii firmy i jej katalogu produktów – mówi Eduardo Esparza, Country Manager Webloyalty.

Odkryj w naszym bezpłatnym poradniku wszystkie korzyści płynące z treści generowanych przez użytkowników dla sklepów internetowych! 👇

user generated content

Zaprojektuj własną grę

Zaprojektowanie własnej gry online wymaga bardziej skomplikowanych narzędzi programistycznych i technologicznych, ale daje większą radość i zapewnia większy udział konsumentów.

Przykładem może być Wanawine, internetowy sklep z winami, który opracował własną grę internetową o nazwie Trivialwine: co wiesz na temat wina?

Gra polegała na udzielaniu odpowiedzi na pytania dotyczące tego napoju w jak najkrótszym czasie. Co miesiąc wyłaniano 3 zwycięzców na podstawie uzyskanych punktów i czasu spędzonego na odpowiadaniu na pytania. W tym przypadku nagrodą były butelki wina.

Firma ta nie tylko poprawiła wrażenia użytkowników na stronie internetowej, ale także zdobyła cenne informacje o potencjalnych klientach.

A czy myślałeś o wprowadzeniu rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej do swojej strategii grywalizacji?

Nowe technologie są po to, by nam pomóc. Dają nam one szeroki wachlarz możliwości tworzenia interaktywnych doświadczeń i utrzymywania zaangażowania odbiorców.  

W 2018 r. marka słodyczy Cadbury uruchomiła na Facebooku grę w wirtualnej rzeczywistości, w której uczestnicy musieli przeszukiwać 360-stopniowy wirtualny krajobraz, aby znaleźć ukryte jajka wielkanocne. Za każdym razem, gdy je znaleźli, musieli jako pierwsi zamieścić komentarz, aby uzyskać dostęp do nagrody (czekolady).

Podczas godzinnej rozgrywki Cadbury's przyciągnął 220 000 obserwatorów z całej Australii, którzy zamieścili 70 000 komentarzy.

Inną opcją, która jest być może łatwiejsza i tańsza, jest ukrycie jajek wielkanocnych wokół witryny i zachęcenie użytkowników do ich odnalezienia w zamian za nagrodę.

Jest to coś, co wiele firm robi już w okresie wielkanocnym, aby wydłużyć czas, jaki użytkownicy spędzają na ich stronie, i poprawić swoje SEO.

Dzięki tym pomysłom możesz odnieść sukces w następną Wielkanoc!

Koło fortuny z nagrodami

Jedną ze strategii grywalizacji, która stała się bardzo modna, jest koło fortuny. Jest to bardzo skuteczna technika przyciągania uwagi i angażowania odbiorców.

Użytkownik bierze udział w grze indywidualnie i, co najlepsze, nie musi czekać do końca kampanii (np. w konkursach), aby poznać jej ostateczny wynik. Gdy tylko koło skończy się kręcić, uczestnik będzie wiedział, czy coś wygrał, czy nie.

Udział w grze i natychmiastowa informacja o tym, czy jest się zwycięzcą, czy nie, zwiększa zainteresowanie użytkownika grą.

Ponadto koła ruletki z nagrodami dają użytkownikowi poczucie, że szanse na wygraną są dość wysokie.

Podczas projektowania koła niektóre z nagród, które możesz uwzględnić, to na przykład: zniżki na Twoje produkty, całkowicie darmowe produkty i kody na darmową wysyłkę, próbki prezentów itp.

Dzięki narzędziom takim jak Easypromos. masz możliwość dostosowania swojej ruletki z nagrodami w taki sposób, aby w 100 proc. była spójna z Twoją marką. Ponadto, podział nagród jest całkowicie zautomatyzowany i losowy.

Możesz promować koło w sieciach społecznościowych, aby zwiększyć zasięg i interakcję z marką, ale także na stronie głównej sklepu, aby zachęcić odwiedzających do dokonania zakupu po zakręceniu kołem.

neonail

W kole fortuny przedstawionym powyżej marka Neonail daje klientom możliwość trzykrotnego zakręcenia i wylosowania rabatu lub darmowej dostawy.

Grywalizacja wśród pracowników

W ten sam sposób, w jaki stosuje się techniki grywalizacji wśród potencjalnych klientów, warto stosować je także wśród pracowników, aby zwiększyć ich zadowolenie z firmy.

Z badania przeprowadzonego przez Talentlms wynika, że 89% pracowników uważa, że byliby bardziej produktywni i osiągali lepsze wyniki, gdyby w firmie zostały wprowadzone gry.

Co więcej, to samo badanie wskazuje, że 78% osób ubiegających się o pracę bierze pod uwagę to, czy firma wykorzystuje grywalizację wśród pracowników.

Jej wprowadzenie w firmie oznacza:

  • zwalczanie braku motywacji i konkurencyjności pracowników,

  • usprawnienie komunikacji i pracy zespołowej,

  • rozwijanie umiejętności pracowników,

  • wzmocnienie wizerunku marki,

  • zwiększenie zaangażowania pracowników w działalność firmy,

  • zbieranie odpowiednich danych na temat obszarów wymagających poprawy u pracowników oraz na temat najbardziej utalentowanych członków zespołu.

W trakcie procesu grywalizacji ważne jest, aby zaoferować pracownikom możliwość wglądu w pozycje innych kolegów i wyniki, tak aby grywalizacja nie straciła swojego motywującego i konkurencyjnego charakteru.

Istnieją tysiące możliwości zintegrowania skutecznej strategii grywalizacji wśród pracowników. Oto kilka przykładów, które mogą Cię zainspirować:

Next Jump: aby zmotywować pracowników do uprawiania sportu i zachęcić ich do prowadzenia zdrowego trybu życia, firma Next Jump zainstalowała w swoich biurach siłownie i stworzyła aplikację, dzięki której pracownicy otrzymywali nagrody za każdym razem, gdy meldowali się przy sprzęcie sportowym. Rezultat: firmie udało się skłonić 70% pracowników do regularnego uprawiania jakiegoś sportu.

Correos: hiszpańska poczta uruchomiła grę, w której pracownicy musieli zidentyfikować literówki na ponad 160 000 stron internetowych w zamian za różne nagrody. W zależności od tego, jaki błąd znaleźli na każdej ze stron, otrzymywali mniej lub więcej punktów, dzięki czemu odbywała się swoista rywalizacja, w której pracownicy wyprzedzali się nawzajem.

Marriott: sieć hoteli wdrożyła własną strategię grywalizacji, aby rekrutować pracowników do swoich punktów. Proces gamifikacji polegał na stworzeniu gry wideo o nazwie „My Marriott Hotel”. Cel: przyciągnięcie młodych ludzi zainteresowanych hotelarstwem. Dynamika gry była podobna do tej ze znanej gry The Sims. Kandydaci musieli wykazać się umiejętnościami w wirtualnej przestrzeni, która symulowała codzienne życie w hotelu. Gra okazała się sukcesem i doprowadziła do zwiększenia liczby zwolenników Marriotta na Facebooku.

Historia sukcesu Pinduoduo

Jedna na trzy transakcje sprzedaży w Chinach odbywa się za pośrednictwem internetu.

Pionierami są Alibaba i JD.com, których udział w branży wynosi 80 proc. Ale wśród nich pojawił się trzeci gracz…

Huang Zheng stał się drugim najbogatszym przedsiębiorcą w Chinach dzięki sukcesowi swojej platformy Pinduoduo.

Historia Pinduoduo

Huang Zheng pochodzi z małej wioski na wsi w Chinach. Był przekonany, że handel elektroniczny może mieć ogromny pozytywny wpływ na ludzi z niższej klasy społecznej, wśród których dorastał, a którzy nie mieli jeszcze dostępu do tego typu usług. W 2015 r. postanowił więc uruchomić aplikację e-commerce Pinduoduo, gdzie zaczął oferować produkty w bardzo przystępnych cenach.

Gdy Alibaba i JD.com zorientowały się w tym szybkim ruchu, było już za późno: Pinduoduo zdążył już przebić się przez dwóch gigantów handlu elektronicznego. Obecnie Pinduoduo zamierza podbić duże miasta po tym, jak przekonał się o sukcesie swojej strategii biznesowej wśród mieszkańców mniejszych miejscowości.

Dlaczego jednak platforma ta stała się tak popularna i co sprawia, że odnosi takie sukcesy?

Tajemnica sukcesu Pinduoduo

Sun Baohong z Cheung Kong Business School, definiuje Pinoduo jako „handel społeczny” lub social commerce. W tym miejscu do gry wchodzi unikalna strategia grywalizacji tej popularnej platformy:

Użytkownicy, którzy odwiedzają Pinduoduo w celu zakupu określonego produktu, mają dwie opcje:

Opcja 1: Zapłać regularną cenę produktu.

Opcja 2: Zapłać niższą cenę, jeśli uda Ci się zebrać pewną liczbę osób, które chcą kupić ten sam produkt.

Jeśli użytkownik zdecyduje się zapłacić niższą cenę za produkt, będzie musiał udostępnić łącze do niego znajomym lub rodzinie za pośrednictwem sieci społecznościowej WeChat i zaprosić ich do udziału w zakupie grupowym.

Gdy tylko użytkownik znajdzie więcej osób zainteresowanych zakupem, transakcja dojdzie do skutku i wszyscy będą mogli skorzystać z rabatu grupowego w wysokości do 90 proc.

Im więcej uczestników znajdzie użytkownik, tym atrakcyjniejszy rabat zostanie zastosowany do produktu.

W ten sposób każdy konsument staje się agentem sprzedaży pracującym dla Pinduoduo. Było to bardzo przydatne podczas pandemii, ponieważ ludzie z tego samego sąsiedztwa koordynowali swoje zamówienia – mówi Sun Baohong.

Podczas kryzysu związanego z koronawirusem aplikacja odnotowała wzrost z 585 milionów aktywnych użytkowników w ostatnim kwartale 2019 roku do 628 w pierwszym kwartale 2020 roku, ustępując jedynie 726 liderowi Taobao, platformie należącej do Alibaby.

Oprócz głównej strategii grywalizacji, o której mowa powyżej, istnieją także inne, wdrożone przez platformę w czasie jej działalności. Na przykład: jeśli użytkownik korzystał z aplikacji przez kilka dni i podlewał wirtualną roślinę mango, mógł na końcu otrzymać do domu skrzynkę mango.

Inwestorzy dostrzegli w tym modelu biznesowym tak duży potencjał, że w czerwcu 2018 r. firma zebrała 1,36 mld euro podczas swojej oferty publicznej.

Podsumowanie

Grywalizacja daje szeroki wachlarz możliwości, dzięki którym możesz przenieść swoją firmę na wyższy poziom.

Wykorzystując to potężne narzędzie marketingowe, będziesz w stanie przekonać do siebie użytkowników, a tym samym zwiększyć sprzedaż i współczynnik konwersji.

W tym artykule przedstawiliśmy kilka pomysłów na urozmaicenie zakupów w Twojej witrynie. Czy przychodzi Ci do głowy inny sposób? Opowiedz nam o nim w sekcji komentarzy!

Chcesz promować swoje produkty na Instagramie, ale nie wiesz, od czego zacząć? Pobierz nasz bezpłatny poradnik, w którym przedstawimy Ci kroki, jakie należy podjąć, aby odnieść sukces na tej platformie!

Nouveau call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. hiszpańskim: Ideas de gamificación para tu eCommerce

30.03.2022

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies