Od zera do dobrze prosperującej firmy, czyli historia sukcesu sklepu Doktorvolt.pl

Codzienna praca od 06.00 do 20.00, kontakt z klientami przez 7 dni w tygodniu, zainwestowanie własnych oszczędności – to tylko niektóre z wyrzeczeń, które trzeba ponieść, aby w ciągu dwóch lat stworzyć sklep internetowy zatrudniający 10 osób
i planujący budowę własnego magazynu. O kulisach prowadzenia sklepu internetowego opowiada Zbigniew Maleska, założyciel sklepu Doktorvolt.pl, dystrybutora artykułów elektrycznych i elektrotechnicznych.

Początki w piwnicy

Sklep Doktorvolt.pl powstał w październiku 2013 roku. Początkowo głównym miejscem składowania towaru była piwnica, która z czasem przeniosła się do garażu, a następnie do wynajętego magazynu. W marcu ubiegłego roku, udało nam się zakupić po okazyjnej cenie magazyn od firmy KLER S.A, która ma siedzibę w tym samym mieście. W zeszłym roku zakupiliśmy również działkę w Malichowie pod Dobrodzieniem, na której stanie nasz własny magazyn z pełnym zapleczem biurowym. Planujemy stworzyć duży, nowoczesny budynek, który mam nadzieję posłuży nam przez wiele lat i sprawi, że będziemy mogli aktywnie poszerzać asortyment naszego sklepu.

Interesujesz się branżą e-commerce? Sprawdź: Praca w Trusted Shops

Największym wyzwaniem i zarazem obawą przed założeniem własnego e-sklepu, była rezygnacja ze stałej, dobrze płatnej pracy w Niemczech i powrót do Polski po 10 latach. Rozpoczynając własną działalność konieczne jest podjęcie wielu trudnych decyzji i w wielu przypadkach zainwestowanie własnych oszczędności. Nikt nie da nam również gwarancji, że inwestycja się zwróci. Zawsze warto jednak próbować realizować swoje plany i marzenia. Otwarcie sklepu internetowego, pozwala nam się rozwijać, przynosić dobre dochody i zatrudniać nowych ludzi.

Firma bez prezesa

W pracy spędzamy wiele godzin dziennie, dlatego przyjazna atmosfera jest szczególnie istotna. W naszym sklepie zatrudniamy młodych i pozytywnych ludzi, którzy mają dobrą energię i głowy pełne pomysłów. Wszyscy, niezależnie od wieku, mówimy sobie po imieniu. Niepotrzebne tytuły i formalne zwroty nie sprzyjają dobrej atmosferze w miejscu pracy. Taką kulturę pracy przeniosłem z Niemiec.

Przepis na sukces e-sklepu

Dla kupujących w sklepach internetowych duże znaczenie ma możliwość szybkiego i łatwego kontaktu z przedstawicielem sklepu. Konsumenci często mają wątpliwości lub zwyczajnie potrzebują rady fachowca, na którą mogliby liczyć robiąc zakupy w sklepie stacjonarnym. Jesteśmy do dyspozycji naszych klientów 7 dni w tygodniu. Jeżeli otrzymamy zapytanie w sobotę, tego samego dnia ktoś na nie odpowie. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że klient musiałby poczekać na odpowiedź do poniedziałku. Zwłaszcza, że największą liczbę zamówień odnotowujemy właśnie w weekendy. Wiele osób ma wtedy chwilę, aby na spokojnie i bez presji czasu zastanowić się nad zakupem i podjąć decyzję.

W naszym sklepie wyznajemy również niepopularną zasadę „klient ma zawsze rację”. Jeżeli pojawiają się problemy, to staramy się je rozwiązać na korzyść konsumenta. Dla przykładu, kilka dni temu klient zareklamował w naszym sklepie naświetlacz. Niestety producent odrzucił reklamację, my jednak zdecydowaliśmy się ją uznać. Dzięki temu klient był zadowolony z zakupu i z pewnością poleci nasz sklep innym. Przyjazna polityka zwrotu może skutecznie pomóc i wbrew pozorom poprawić wyniki finansowe sklepu.

Duże znaczenie ma również czas realizacji zamówienia. Wszystkie produkty, które oferujemy klientom znajdują się już na półkach w naszym magazynie. Wiele sklepów oferujących podobny asortyment, zamawia produkt u producenta dopiero po przyjęciu zamówienia. To znacznie wydłuża czas dostawy. W naszym sklepie klienci najczęściej dostają przesyłkę kolejnego dnia, a najpóźniej w ciągu 48 godzin.

Zaufanie, które procentuje

Kupujący, którzy nie czują się pewnie i bezpiecznie w sklepie internetowym, nie zdecydują się na zakup. Znajomi z Niemiec, którzy od lat kupują online, robią zakupy wyłącznie w certyfikowanych sklepach internetowych. Rozwiązania oferowane przez Trusted Shops mają realne odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży – w przypadku naszego sklepu był to wzrost o 30%. Wielu kupujących ceni sobie gwarancję zwrotu pieniędzy, czyli 30-dniowe zabezpieczenie transakcji w przypadku pojawienia się jakichkolwiek trudności w realizacji zamówienia. Dla mnie dużą wartość ma również dział obsługi klienta Trusted Shops, który chętnie pomaga w problematycznych sytuacjach. Obecnie, na rynku dostępnych jest wiele certyfikatów, ale w większości są to tylko połowiczne rozwiązania. Zdarza się, że certyfikat jest tylko znakiem, za którym nie kryje się realne zabezpieczenie, a został nadany bez przeprowadzenia dokładnej i obiektywnej certyfikacji.

Rady na dobry początek

Dla osób, które myślą o rozpoczęciu własnej działalności w sieci mam tylko dwie rady. Po pierwsze, zawsze należy kierować się uczciwymi zasadami. Po drugie, nie wolno zapominać o szacunku do drugiego człowieka.

1 komentarz