Google Ads — idealna reklama [zbiór dobrych praktyk]

Wysoki wynik jakości reklam w Google Ads pozwoli Ci kupić więcej ruchu za mniejszą cenę.

Wyobraź to sobie: płacisz mniej za marketing, a przyciągasz więcej klientów.

Jesteś gotowy na zrealizowanie tej wizji? Po prostu zastosuj się do wskazówek z mojego artykułu.

google ads

Reklamy zwykle kojarzą się z jaskrawymi kolorami i przyciągającymi wzrok obrazami. Ogólnie w nowoczesnej reklamie te cechy są nadal niezbędne, jednak jedna z najważniejszych form reklamy cyfrowej pozwala odnieść wiele sukcesów i bez nich. Chodzi oczywiście o Google Ads (wcześniej Google AdWords) — reklamy tekstowe, które pojawiają się u góry stron wyników wyszukiwania w Google.

Czym wyróżnia się skuteczna reklama w Google?

Zanim w szczegółach opowiem o tym, jak wygląda idealna reklama w Google, najpierw zastanówmy się, czym w naszym kontekście jest perfekcja.

Tak naprawdę wszystko sprowadza się do wyniku jakości reklamy.

Czym jest wynik jakości reklamy?

Wynik jakości to ocena przyznawana przez Google, która pomaga określić pozycję reklamy podczas ustalania stawek za konkretne słowa kluczowe.

Jeśli Twój wynik jakości jest wysoki, jest większa szansa, że za przestrzeń reklamową zapłacisz mniej niż konkurencja. W tej sytuacji według Google Twoja reklama może generować więcej trafnych kliknięć. Co za tym idzie — przynieść jej więcej przychodów.

Zasadniczo nagroda w postaci wyniku jakości ma zachęcać do tworzenia lepszych reklam.

Na wynik jakości wpływa wiele czynników. Google nie chwali się zbytnio wszystkimi szczegółami swojego systemu punktacji. Niemniej — znamy wiele składników, które się na niego składają.

Przyjrzyjmy się im:

Czynniki wpływające na wynik jakości reklamy

  • Współczynnik klikalności
  • Trafność każdego słowa kluczowego w odniesieniu do grupy reklam
  • Siła połączenia ze stroną docelową
  • Historyczna wydajność Twojego konta Google Ads

Omówię dla Ciebie każdy z nich z osobna bardziej szczegółowo.

Współczynnik klikalności

Jednym z czynników decydujących o skuteczności reklamy jest oczywiście ruch, jaki ona generuje. Mówiąc prościej: Chodzi o to, czy ludzie chętnie klikają reklamę.

Współczynnik klikalności to odsetek osób, które faktycznie klikają Twoje reklamy, z całkowitej liczby osób, które je zobaczyły (doszło do wyświetlenia).

Trafność słów kluczowych

Kliknięcia nie są jedynym czynnikiem, który wpływa na ocenę jakości. To naprawdę ma sens, jeśli się nad tym zastanowić — Google chce, aby reklamy wyświetlane podczas wyszukiwania terminu były z nim powiązane.

Spójrzmy na to tak: jeśli ustalisz stawkę tak, aby Twoja reklama niedrogich butów piłkarskich pojawiała się przy wyszukiwaniach butów turystycznych, możesz zachęcić do kliknięć atrakcyjną ceną i chwytliwym nagłówkiem.

Ale—

Nie ma tu jednak silnego związku między butami turystycznymi a butami do piłki nożnej (poza słowem „buty”).

 

comparing_apples_and_oranges

Próba sprzedaży butów turystycznych komuś, kto szuka butów piłkarskich, jest jak sprzedawanie jabłek osobie szukającej pomarańczy. (Źródło: shutterstock)

Google nie chce nagradzać reklam, które nie są trafne, więc:

  • może nie wyświetlić Twojej reklamy wcale 

  • albo naliczyć większą opłatę za jej wyświetlanie.

Właśnie dlatego ważne jest, aby licytować właściwe słowa kluczowe. Należy również dbać o to, aby reklamy nie pojawiały się w odpowiedzi na słowa niewłaściwe.

Ma to sens, prawda?

Siła połączenia ze stroną docelową

Aby określić trafność Twoich reklam, Google sprawdza też, gdzie trafiają użytkownicy po ich kliknięciu. To kolejne zabezpieczenie zapewniające ich trafność. Logika, która się za tym kryje, jest podobna do tej z powyższego przykładu o wyświetlaniu reklamy butów piłkarskich w wyszukiwaniach butów turystycznych.

Ponownie wyobraź sobie, że wyszukiwane hasło to „buty turystyczne” — ale tym razem reklama dotyczy także butów turystycznych. Jak na razie wszystko jest w porządku. Tylko że łącze w tej reklamie prowadzi do strony produktu z butami piłkarskimi.

Tym razem reklama pasuje do wyszukiwanego hasła, ale strona docelowa jest zupełnie niepowiązana. Google rozpoznaje takie sytuacje i odpowiednio dostosowuje wynik jakości.

Historyczna wydajność Twojego konta Google Ads

Chyba nie trzeba tu dużo tłumaczyć. Google lubi nagradzać właścicieli kont, którzy działają dobrze i optymalizują swoje reklamy, aby były bardzo trafne. To jest po prostu kolejny przykład takiego działania. Jeśli Twoje wyniki jakości były w przeszłości wysokie, a Twoje reklamy osiągają dobre wyniki, Google uwzględnia to w kolejnych kampaniach reklamowych.

Anatomia reklamy w Google

Zanim przejdziemy do wskazówek dotyczących tworzenia wysoce skutecznej reklamy w Google, warto przyjrzeć się z bliska jej różnym elementom.

anatomy_google_ad_uk_small

Większość nazw tych elementów mówi sama za siebie.

Nagłówki (headlines) to te elementy na górze. Każdy z nich jest oddzielony pionową linią „|”. Mogą składać się z 30 znaków.

Łącza do witryny (paths) mogą zawierać dwie ścieżki po 15 znaków każda.

Opisy (descriptions) mogą mieć po 90 znaków (po dwa na reklamę).

Za to rozszerzenia reklam otwierają więcej możliwości. Niektóre z nich można ręcznie dodać do reklamy, a niektóre są automatyczne.

W obu przypadkach warto skorzystać z tych rozszerzeń choćby dlatego, że zwiększają rozmiar reklam, nie mówiąc już o tym, że dzięki nim można dodać dodatkowe informacje, które zobaczą wyświetlający.

Jednym z najpopularniejszych rozszerzeń reklam są opinie o sprzedającym pokazywane przy reklamach w formie gwiazdek. Aby oceny się wyświetlały, musisz zebrać opinie klientów przy pomocy oficjalnego partnera Google.

Zacznij wyświetlać gwiazdki przy swoich reklamach Google Ads. Zwiększ klikalność i wynik jakości. Pobierz poradnik [za darmo]:

Gwiazdki oceny w Google Ads

Warto również zauważyć, że Google co jakiś czas zmienia niektóre elementy Google Ads i ich formaty.

Wskazówki dotyczące tworzenia skutecznych reklam w Google

Omówiliśmy różne elementy Google Ads i wiemy, czym cechuje się skuteczna reklama. Spójrzmy teraz na kilka wskazówek, o których należy pamiętać podczas pisania tekstów:

Nagłówki

Zacznijmy od tego, co jest na początku reklamy, czyli nagłówków.

Proponowanie klientowi rozwiązania jego problemu

Na nagłówki nie ma zbyt wiele miejsca. Dobrze więc skorzystać z okazji i przemówić do klienta bezpośrednio. Klient ma problem, więc zaproponuj jego rozwiązanie już w nagłówku.

Używanie silnego wezwania do działania (CTA)

To klasyczna technika reklamowa. Użyj formy rozkazującej, aby zmotywować potencjalnego klienta do działania. W trybie rozkazującym napisane są niektóre z najlepszych haseł (Just do it. Be different.). Dobre wezwanie do działania (Call-To-Action) opiera się na tym samym mechanizmie.

W poniższym przykładzie firma Shopify bierze pod uwagę w swoich nagłówkach obie wskazówki.

shopify

Użytkownik szuka rozwiązań umożliwiających otwarcie sklepu internetowego. Firma Shopify stosuje bardzo bezpośredni nagłówek, aby rozwiązać ten problem (Create an Ecommerce Website — Utwórz witrynę e-commerce).

Drugi nagłówek to propozycja skorzystania z oferty firmy, która umożliwia czytelnikowi podjęcie natychmiastowych działań (Start a 14 Day Free Trial Now — Już teraz rozpocznij 14-dniowy okres próbny).

Generalnie w nagłówkach nie powinno się zadawać pytań (np. Chcesz założyć sklep internetowy?). Po pierwsze, masz do dyspozycji ograniczoną liczbę znaków, a po drugie, użytkownik wie, na czym polega jego problem, więc lepiej mówić o rozwiązaniu niż o tym problemie.

Opisy

W opisie należy rozwinąć nagłówek. Zrób to, ujawniając więcej szczegółów na temat swojej firmy i oferty.

Wyróżnienie się na tle konkurencji

Tutaj możesz pokazać, co odróżnia Cię od konkurencji. Ogólnie rzecz biorąc, staraj się podkreślić, co sprawia, że Twoja firma jest wyjątkowa i inna niż konkurencja.

competitors

Używaj superlatyw (np. największy wybór, najdokładniejsze prognozy, najkrótszy czas dostawy).

Posługiwanie się liczbami

Liczby są łatwe do przetworzenia i dlatego mogą wywrzeć całkiem spore wrażenie. Można nimi wyrazić zniżki (40%), sumę zaoszczędzonych pieniędzy (50 zł), łączną liczbę obsłużonych klientów (od 2012 r. pomogliśmy już ponad 400 firmom) lub najniższe ceny (Już od 75 zł).

Chociaż w teście A/B w tym przykładzie liczby znajdują się w nagłówku, a nie w opisie, współczynnik klikalności i tak wzrósł.

 

Numbers_Neil_Patel

Test A/B przeprowadzony, aby przekonać się, jak liczby w nagłówku wpływają na współczynnik klikalności (źródło: Wordstream)

Wyniki testu sugerują, że druga wersja tej reklamy miała o 217% wyższy wskaźnik klikalności i o 23% wyższą stopę konwersji. Zauważ, że druga wersja była również bardziej aktualna, ponieważ miała w nagłówku słowo „styczeń”.

Oferowanie rabatów

Pójdźmy w naszej „grze liczbowej” o krok dalej — jeśli organizujemy wyprzedaż, klient musi wiedzieć, ile potencjalnie może zaoszczędzić. Możemy również zaoferować kody kuponów, aby wykreować poczucie pilności (są one zwykle ważne tylko tymczasowo).

Zwiększanie skuteczności opisu wezwaniem do działania

Zakończ opis wezwaniem do działania. Aby się nie powtarzać, napisz coś innego niż w nagłówku, ale zachowaj sens. Oba wezwania mają motywować do podjęcia działań.

Łącza (+strony docelowe)

Temat jest bardziej złożony niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. Jak już wiesz, strona docelowa musi być powiązana z hasłami, które licytujesz. Pamiętaj, że może to mieć wpływ na wynik jakości i CPC.

blogTitle-perfect_landing_page

Słowa kluczowe

Dobrym pomysłem jest wstawianie słów kluczowych, które licytujesz, na stronach docelowych — ale bez przesady.

To z pewnością pomoże Google określić powiązanie Twojej reklamy ze słowami kluczowymi, które licytujesz.

Wrażenia

Wrażenia klientów muszą być dobre. Jeśli ktoś kliknie Twoją reklamę (pamiętaj, że to kosztuje) i wejdzie na Twoją stronę, a następnie przeżyje rozczarowanie tym, co zobaczy, pieniądze wydane na ruch poszły w błoto.

Twoja strona docelowa to właściwie ostatnie miejsce, które odwiedzą klienci, zanim zdecydują się zapłacić za Twoje produkty, więc musisz zainwestować czas i pieniądze w to, aby klienci byli z wizyty zadowoleni.

Podobnie jak w przypadku reklam, do odwiedzających warto zwracać się bezpośrednio, zwłaszcza w przypadku niestandardowych stron docelowych. Wzmocnij informacje, które klienci widzieli w reklamie, stosując wyraźne nagłówki i atrakcyjne wezwania do działania. Pisz w sposób prosty i bezpośredni, i nie zagracaj strony zbyt wieloma elementami.

Rozszerzenia reklam

Jak wspomnieliśmy wcześniej, rozszerzenia reklam są zdecydowanie warte uwagi. Możesz przekazać dodatkowe informacje odbiorcom docelowym, aby przekonać ich do kliknięcia reklamy.

review_stars_320x103

Oto kilka naszych ulubionych rozszerzeń reklam:

Rozszerzenia połączeń lub wiadomości

Do reklamy możesz dodać numer telefonu, przycisk połączenia lub przycisk wiadomości tekstowej. Jeśli działasz lokalnie, pokazując numer telefonu, możesz zapewnić potencjalnych klientów, że prowadzisz działalność niedaleko.

Opinie o sprzedawcy

To bez dwóch zdań nasze ulubione rozszerzenie reklamy. Na pewno zdarzyło Ci się je widzieć w reklamie Google.

Nike_star-ratings

To pomarańczowe gwiazdki, które pojawiają się pod łączem i przed opisem. Jasny kolor przyciąga uwagę, a sama ocena może pomóc w budowaniu zaufania, zanim użytkownik w ogóle kliknie Twoją reklamę.

Pamiętaj jednak — aby oceny wyrażane w formie gwiazdek się wyświetlały, musisz zbierać opinie przy pomocy partnera Google.

Rozszerzenia reklam w Google Ads zwiększą klikalność w Twoje reklamy. Sprawdź, które najlepiej zastosować w Twojej kampanii:

Nouveau call-to-action

Strategie ogólne

Oto kilka ogólnych wskazówek, o których warto pamiętać podczas tworzenia reklam w Google Ads.

Wykluczające słowa kluczowe

Pamiętaj, aby wykluczyć słowa kluczowe, przy których nie chcesz wyświetlać reklamy. Może to być słowo „bezpłatny”, jeśli nie oferujesz darmowych przedmiotów.

Z upływem czasu niektóre słowa kluczowe same się ujawnią.

Słowa marketingowe

Użyj kilku sprawdzonych słów, które zachęcają do kliknięć. Według firmy Wordstream do takich słów należą:

  1. Twój
  2. Darmowe
  3. Teraz
  4. Uzyskaj
  5. Online
  6. Nasz
  7. Oszczędź
  8. Najlepszy
  9. Dostawa
  10. Ty

Pamiętaj też, aby znaleźć te słowa kluczowe, które w Twojej branży są ważne. Jeśli chcesz przyciągnąć zróżnicowaną grupę klientów, staraj się nie używać zbyt dużo żargonu. Jeśli jednak sprzedajesz produkty na bardzo konkretnym rynku niszowym, możesz swobodnie używać popularnych haseł branżowych (np. najszybsze procesory, najbardziej pikantne smaki, organiczne i wegańskie).

Uzupełnienie

Gdy opublikujesz reklamę, sprawdź, o jakich porach jest najbardziej skuteczna, które wyszukiwane hasła generują najwięcej konwersji, które urządzenia generują największy ruch, jak trafne są typy dopasowania słów kluczowych. Pamiętaj, aby mieć oko na wszystko. Daj reklamie dość czasu, aby mogła spełnić swoje zadanie i dopiero wtedy zbierz dane. Następnie wprowadź zmiany, które zwiększą wydajność.

Wskazówka: aby skonfigurować śledzenie konwersji, obejrzyj ten film — pomoże Ci ustalić, które słowa kluczowe pozwalają osiągnąć największą liczbę konwersji.

Warto zauważyć, że niektóre reklamy mogą być skuteczne tylko przez określony czas. Choć na początku reklama może działać cuda i generować ogromny ruch, w pewnym momencie jej czar może prysnąć. Jeśli zauważysz, że świetne reklamy przestają być skuteczne, to znaczy, że nadszedł czas na zmiany.

Testy A/B

 

AB test graphic

Nigdy nie zaszkodzi przetestować niektórych reklam przez publikowanie ich w kilku nieznacznie różniących się od siebie wersjach. Testy A/B pozwalają przetestować te małe zmiany w reklamach (lub innych elementach witryny), aby dowiedzieć się, która wersja jest bardziej skuteczna.

Na przykład możesz opublikować dwie reklamy o tym samym nagłówku, ale z nieco innymi opisami lub odwrotnie.

W końcu jeśli zamierzasz zainwestować pieniądze w reklamy, musisz mieć pewność, że używasz tych najlepszych.

Pamiętaj: daj im dość czasu, aby wygenerowały dużą liczbę wyświetleń. Nie podejmuj decyzji zbyt szybko, ale z drugiej strony nie pozwalaj na to, aby nieskuteczne reklamy były online zbyt długo.

Nie ograniczaj się do reklam w Google. Facebook Ads może przełożyć się na znacznie lepszy zwrot z inwestycji. Sprawdź:

reklama facebook

Podsumowanie

Google Ads to świetne narzędzie do wspinania się na szczyt wyników wyszukiwania. Jeśli wszytko zrobisz poprawnie, może pomóc Ci przyciągnąć potencjalnych klientów. Pamiętaj tylko o tym, aby mieć na uwadze wszystkie nasze wskazówki, prowadzić testy i obserwować postępy. Wykonując kilka prostych kroków, możesz poprawić wynik jakości i zwiększyć ruch w witrynie przy niższych kosztach za kliknięcie.

0 komentarzy