Opis produktu – jak prawidłowo opisać etykietę energetyczną?

Szczegółowy i dokładny opis produktu pełni kluczową rolę w sprzedaży internetowej. Często jest on gwarantem przemyślanych i udanych zakupów. Sprzedawcy internetowi, w zależności od sprzedawanego asortymentu, zobowiązani są do przestrzegania odpowiednich przepisów. Jednym z przepisów są nowe regulacje dotyczące opisu etykiety efektywności energetycznej, które obowiązują od 1 stycznia bieżącego roku.

Grupy produktowe objęte nową regulacją prawną

Konieczność opisu etykiety efektywności energetycznej dotyczy następującej grupy produktów:

  1. zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych;
  2. urządzenia chłodnicze dla gospodarstw domowych;
  3. pralki dla gospodarstw domowych;
  4. telewizory;
  5. klimatyzatory;
  6. suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych;
  7. lampy i oświetlenie elektryczne;
  8. odkurzacze;
  9. ogrzewacze pomieszczeń oraz inne, podobne urządzenia;
  10. urządzenia do podgrzewania wody.

Nowe sposoby opisu etykiet energetycznych dotyczą zarówno produktów, które weszły do obiegu po 1 stycznia bieżącego roku wraz z nowym identyfikatorem modelu, jak i wcześniej wyprodukowanych modeli produktów.

Obowiązki dostawców

Dostawcy mają obowiązek przygotować elektroniczną etykietę oraz elektroniczną kartę produktu dla modeli, które weszły do obiegu 1 stycznia 2015 wraz z nowym identyfikatorem. Projekt etykiety znajduje się w załączniku do Rozporządzenia (UE) nr 518/2014. Etykiety efektywności energetycznej znane są kupującym ze sprzedaży stacjonarnej. Poniżej etykieta energetyczna odkurzacza.

W poszczególnych załącznikach do Rozporządzenia UE znalazły się również regulacje dotyczące informacji, które muszą się znaleźć na karcie produktu dla każdej grupy produktów. Ustawodawca, w przejrzysty sposób podał kolejność zamieszczenia poszczególnych informacji.

Dla ułatwienia, dostawcy mogą przygotować etykietę energetyczną i kartę produktu gotową do pobrania na stronie internetowej.

Obowiązki sprzedawców internetowych

Rozporządzenie UE jasno określa również obowiązki e-sprzedawców.

Przy udostępnieniu etykiety elektronicznej i elektronicznej karty produktu ze strony internetowej dostawcy, e-sprzedawca zobowiązany jest do przestrzegania wytycznych dotyczących sposobu wyświetlania zarówno etykiety, jak i karty produktu.

Etykieta energetyczna i karta produktu powinny być zamieszczone przy cenie

W Rozporzadzeniu UE podano również dokładne wytyczne dotyczące umieszczania etykiet i kart produktu w sklepie internetowym. Zgodnie z tym, etykietę elektroniczną należy umieścić „w bliskiej odległości od ceny produktu”. Etykieta może również zostać przedstawiana w formie „wbudowanego wyświetlacza”. Oznacza to, że do etykiety może prowadzić znak odsyłający, np. strzałka.

Strzałka odsyłająca powinna być w kolorze klasy energetycznej produktu. Na strzałce powinna być zaznaczona także klasa energetyczna produktu. Czcionka powinna być biała, a jej wielkości powinna odpowiadać wielkości czcionki, która widnieje przy cenie.

Jeżeli na stronie sklepu znajduje się „wbudowany wyświetlacz” (np. strzałka odsyłająca), wówczas należy przestrzegać poniższych wytycznych:

  1. obraz, o którym mowa w pkt 3 załącznika do Rozporządzenia, jest wyświetlany na mechanizmie wyświetlania przy cenie produktu lub zestawu;
  2. obraz jest powiązany z etykietą;
  3. etykieta wyświetla się po kliknięciu myszą, najechaniu myszą lub rozszerzeniu obrazu na ekranie dotykowym;
  4. etykieta wyświetla się jako wyskakujące okno, nowa karta, nowa strona lub dodatkowy obraz na ekranie;
  5. do celów powiększania etykiety na ekranach dotykowych zastosowanie mają metody powiększania w urządzeniach dotykowych;
  6. etykieta przestaje się wyświetlać po zastosowaniu opcji zamknięcia lub innego standardowego mechanizmu zamykania;
  7. tekst zastępczy dla grafiki, który ma się wyświetlać w przypadku niewyświetlenia się etykiety, zawiera klasę efektywności energetycznej produktu, o wielkości czcionki równej czcionce zastosowanej dla ceny produktu lub zestawu.

Również elektroniczna karta produktu powinna być umieszczona w pobliżu ceny produktu. Wielkość czcionki powinna być dobrana w taki sposób, aby karta produktu była czytelna i dobrze widoczna. Również tutaj istnieje możliwość zastosowania wbudowanego wyświetlacza, np. strzałki odsyłającej. Wbudowany wyświetlacz powinien być przy tym jasno i czytelnie oznaczony wyrażeniem „Karta produktu”.

Podsumowanie

Wdrożenie opisanych wymagań na pozór może wydawać się łatwe. Jednak wbudowane wyświetlacze odsyłające do etykiety energetycznej lub karty produktu powinny znajdować się „w bliskiej odległości od ceny produktu”. Dostosowanie wymogów może być problematyczne w sklepach internetowych, które stosują dużą czcionkę do podania ceny produktu. Sklepy internetowe, które nie dostosują swoich witryn do wymogów prawnych mogą się narazić na kary finansowej, np. ze strony UOKIK-u. Sprzedawcy internetowi, którzy w swoim asortymencie posiadają wyżej wymienione produkty, powinni sprawdzić, czy spełniają wymagania dotyczące wyświetlania etykiety efektywności energetycznej i karty produktu. Jeśli zajdzie taka konieczność, powinni dopasować swoje witryny pod tym kątem. Jeśli produkty są oferowane również za pośrednictwem takich platform jak np. eBay, to sprzedawcy nie powinni zapomnieć o sprawdzeniu i dopasowaniu opisów produktów również w innych serwisach.

25.05.2015

Joanna Berger

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies