Jak wykorzystać informacje o konkurencji by umocnić strategię growth marketingu

Twoi konkurenci mogą nauczyć Cię więcej na temat Twojej branży niż jakiekolwiek studia biznesowe. Śledzenie ich sukcesów i porażek to najlepszy sposób na zdobycie wiedzy z pierwszej ręki o tym, jak opracowywać i realizować własne strategie marketingowe.

blogTitle-Target_competitor_info

Strategia growth marketingu jest niczym laboratorium naukowe. Wszyscy szukamy najlepszej receptury, jednak dla każdej firmy jest ona inna – różne organizacje mają przecież różne cele. Bogactwo informacji na temat strategii growth marketingu nie oznacza wcale, że da się je zastosować w Twojej sytuacji. Aby wejść na szczyt, musisz wiedzieć, co najlepiej sprawdzi się w Twojej niszy.

Istnieją dwa sposoby, aby wysunąć się na prowadzenie:

  1. Dogłębne poznanie działań konkurencji.
  2. Wykorzystanie tej wiedzy, aby zwiększyć skuteczność własnych działań.

Jak to osiągnąć? Przyjrzyjmy się bliżej dostępnym możliwościom.

1. Dopasuj badanie konkurencji do swoich celów biznesowych i niszy

To prawdopodobnie najważniejszy element badania konkurencji. Pamiętaj: na nic zda się badanie, jeśli nie wiesz, jak wykorzystać jego wyniki do udoskonalenia swojej strategii growth marketingu. Nie trać czasu na godziny analiz nieistotnych aspektów.

To wszystko wydaje się proste, ale jak upewnić się, że Twoje badanie obejmuje odpowiednie kwestie?

  • Zanim spojrzysz na konkurencję, spójrz na własną firmę: badanie konkurencji zacznij właśnie od tego. Musisz określić kryteria. Oto przykładowe pytania, które warto sobie zadać:
  1. Jaki jest nasz zwrot z inwestycji w budżet reklamowy?
  2. Jak wygląda nasza strategia wykorzystywania linków zwrotnych i czy możemy ją poprawić?
  3. Jakie są nasze rankingi słów kluczowych i czy nasza strategia SEO w ogóle przynosi rezultaty?
  4. Jak kształtuje się nasz współczynnik odrzuceń i czas przebywania na stronie?
  5. Ile osób obserwuje nas w mediach społecznościowych?
  • Zacznij od bezpłatnych narzędzi Google: Google Analytics i Search Console to świetne punkty wyjścia. Przeprowadź audyt skuteczności swoich działań marketingowych na podstawie wskaźników istotnych w Twojej sytuacji.
  • Opracuj strategię badania konkurencji skupiającą się na zidentyfikowanych przez Ciebie kluczowych obszarach. Skoncentruj się na kwestiach, które są dla Ciebie istotne.
Nouveau call-to-action

2. Wykorzystaj swoje narzędzia

Nigdy przedtem nie mieliśmy do dyspozycji tylu przydatnych narzędzi, aby poprawić wyniki działań marketingowych. W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku powstała szeroka gama oprogramowania, które pozwoli Ci z łatwością pokonać największe przeszkody.

Nie można dać się zwariować, jednak ignorowanie dostępnych rozwiązań to szkodzenie własnym interesom. Oto kilka moich ulubionych narzędzi:

  1. Do monitorowania SEO: Ahrefs to mój numer jeden. Jeśli traktujesz poważnie rankingi i linki zwrotne, Ahrefs to niezbędne narzędzie do badania konkurencji. Dzięki niemu zyskasz wszystkie potrzebne informacje na temat SEO konkurencji, w tym linków zwrotnych, słów kluczowych i rankingów.
  2. Do analityki sieciowej: SimilarWebi SEMRush zapewnią Ci informacje na temat strony konkurencji, w tym ruchu na stronie i wskaźnika zaangażowania.
  3. Do monitorowania wydatków na reklamy: Dzięki WhatRunsWhere odkryjesz, gdzie konkurencja wydaje swoje budżety reklamowe.
  4. Do obserwowania skuteczności w mediach społecznościowych: Dzięki BuzzSumo możesz zajrzeć do statystyk dotyczących wyników Twojej konkurencji w mediach społecznościowych, w tym udostępnień i oznaczeń oraz danych o treściach i influencerach, którzy mówią o określonych produktach i zagadnieniach.

3. Stwórz swoją sieć szpiegowską

Oto plan, 007… Musisz wejść w skórę klientów, których próbuje pozyskać Twoja konkurencja. Musisz zdobyć jak najwięcej informacji wewnętrznych. Są na to dwie dobre metody.

1. Zostań wirtualnym stalkerem

* Zastrzeżenie: tylko nie korzystaj z tej rady w innych dziedzinach życia!

Przeprowadź analizę jakościową swojej największej konkurencji. Stawiaj na przykład takie pytania: 

Jak są zbudowane ich strony i struktura cenowa? W jakim stylu są utrzymane treści i materiały? Gdzie są umiejscowione wezwania do działania? Czy udostępniają studia przypadków i opinie? Czy wykorzystują czat na żywo lub chatboty i jaki jest optymalny dla nich przepływ użytkowników?

Nie opieraj się na przeczuciach. Narzędzia mogą potwierdzić Twoje wnioski. Wykorzystaj wspomniane wcześniej oprogramowanie, aby dowiedzieć się więcej i sprawdzić swoje założenia. Rezultaty mogą Cię zaskoczyć.

2. Działaj pod przykrywką

Zaangażuj się w proces zdobywania klientów przez konkurencję. Zapisz się do jej biuletynu, obserwuj ją w mediach społecznościowych i ustaw Alerty Google, by śledzić wzmianki o marce i jej produktach w sieci. Skorzystaj z bezpłatnych okresów próbnych, przetestuj obsługę klienta i sprawdź, jak wykorzystuje automatyzację. Po prostu zbliż się do swojej konkurencji.

Podsumowanie

Aby wyjść na prowadzenie w swojej niszy, musisz mieć oko na konkurencję. Dzięki dostępnym narzędziom, jest to łatwiejsze do osiągnięcia niż kiedykolwiek wcześniej. W połączeniu ze szczegółową oceną jakościową będziesz w stanie dostrzec luki i niewykorzystane szanse, aby dodać swojej firmie skrzydeł.

Aby trafić do klientów konkurencji potrzebujesz kompleksowej strategii, która musi jednak iść w parze z analizą Twoich obecnych działań. Efektywna strategia wzrostu musi skupiać się na celach Twojego biznesu nie może być kopią czyichś działań. Analizuj więc dane dotyczące istotnych kryteriów, ale nie próbuj konkurować we wszystkich obszarach.

Jak pisze Johannes Lemm w swoim tekście na temat analizy konkurencji przygotowanym dla Trusted Shops:

„Czerp inspirację z analiz swojej konkurencji, lecz nie kopiuj jej działań i nie próbuj stosować nieuczciwych praktyk, takich jak publikowanie fałszywych opinii w ich sklepie czy mylących komentarzy w mediach społecznościowych. Żaden odnoszący sukcesy sprzedawca nie powinien w ogóle brać pod uwagę tego rodzaju praktyk. Poza tym ich ujawnienie mogłoby poważnie zagrozić wizerunkowi Twojej firmy. Skup się na zbieraniu dobrych pomysłów, które sprawdzą się w Twoim przypadku, i ich odpowiednim wprowadzaniu w życie”.

Dopilnuj, aby badanie konkurencji było przejrzyste, trafne i skoncentrowane na właściwych aspektach. Powodzenia!

0 komentarzy