Na jakie produkty jest popyt - jak zbadać zapotrzebowanie?

Prowadzisz sklep internetowy lub planujesz go założyć? Pozwól, że zgadnę:

Ostatnią rzeczą, której chciałbyś doświadczyć, to wtopienie sporej sumy w towar, którego Twoi klienci nie chcą kupować.

Wiem, że potrzebujesz praktycznej wiedzy. Przedstawiam sprawdzone sposoby, jak zbadać, na jakie produkty jest popyt.

W tym artykule poznasz metody sprawdzania popytu takie jak:

  • mind_map narzędzia wyszukiwania słów kluczowych,

  • news kampania reklamowa,

  • line_chart Trendy Google,

  • in_transit dropshipping,

  • todo_list analiza konkurencji,

  • voice_presentation ankietowanie klientów.

Google to Twój przyjaciel i doradca

Kto by się spodziewał: gdzie indziej zbadać, na jakie produkty jest popyt, jak nie w Google?!

Żarty na bok.

Istnieje kilka sposobów wykorzystania Google w celu sprawdzenia, jaki produkt może okazać się hitem, a jaki kitem:

Planer słów kluczowych Google

Zacznijmy od planera słów kluczowych Google. Jeżeli masz konto Google Ads, najprawdopodobniej znasz już to narzędzie.

Dzięki planerowi słów kluczowych możesz sprawdzić liczbę wyszukiwań haseł najbardziej kojarzących się z produktem, którego sprzedaż rozważasz. Oprócz tego możesz zdobyć podpowiedź dotyczącą innych słów kluczowych i wyszukiwanych wyrażeń powiązanych z danym przedmiotem.

Planer słów kluczowych pozwala m.in. wyszukiwać nowe słowa kluczowe i uzyskać dane o liczbie wyszukiwań.

Ponieważ firma Google zmieniła zasady i nie pozwala już każdemu na korzystanie z tego narzędzia za darmo (ograniczyła jego dostępność do użytkowników Google Ads), istnieją też inne opcje.

Zbuduj zaufanie. Zwiększ sprzedaż.

Poznaj naszą metodę

Na przykład kwfinder jest świetnym narzędziem do sprawdzania liczby wyszukiwań, które pokazuje również stopień trudności, z jakim dane wyszukiwane hasło pojawi się na wysokiej pozycji w SERP-ach.

Kolejne narzędzie, choć nie ma dopracowanego w każdym szczególe interfejsu, a i nad nazwą można by (a nawet trzeba by) jeszcze trochę popracować, to Keyword Shitter. Doskonale sprawdza się, gdy chcemy znaleźć podobne wyszukiwane hasła, a także miesięczną liczbę wyszukiwań oraz sugerowany zakres stawek dla Twoich reklam.

📚Przeczytaj też: 10 najlepszych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych

Sprawdź, kiedy w ciągu roku dane hasła osiągają najlepsze wyniki, liczbę wyszukiwań, a nawet sugerowaną stawkę za określone słowo kluczowe.

Trendy Google

Trendy Google to kolejne narzędzie od największej wyszukiwarki świata, które zdradza szczegóły wyszukiwań słów kluczowych. Na szczęście jest ono dla wszystkich darmowe. Dzięki temu narzędziu możesz poznać historię wyszukiwań określonych wyrażeń.

Może się ono przydać przy poszukiwaniu nowych trendów. Jednostajnie pochyły wykres pokazuje, że coś jest popularne i być może jest warte inwestycji.

Ponadto możesz zyskać szczegółowe informacje na temat produktów sezonowych. Dowiesz się, kiedy ludzie zaczynają szukać określonych produktów w okresie poprzedzającym sezonowe wydarzenia.

Wyszukiwania hasła „koszulki NFL” osiągają swój szczyt w Wielkiej Brytanii w okolicach rozpoczęcia i zakończenia sezonu. (Kliknij obraz, żeby powiększyć).

Kto jeszcze sprzedaje ten produkt?

Innym dobrym sposobem zmierzenia zainteresowania danym produktem jest sprawdzenie, czy ktoś inny sprzedaje ten sam lub podobny produkt.

Sprawdź ich strony internetowe. Poczytaj ich bloga. Zobacz, czy klienci zostawili opinie o tym produkcie. Ogólnie rzecz biorąc, tam, gdzie są opinie, tam są klienci (chyba, że są to fałszywe opinie).

📚Przeczytaj też: Co mogą zrobić firmy sprzedające takie same produkty, aby się wyróżnić?

Pamiętaj, że sprzedając ten sam produkt co konkurencja, musisz się wyróżnić. Dodaj do swojego sklepu Znak jakości i zwiększ konwersję:

Wzrost konwersji w sklepie - Case Study - Pobierz

Testowanie bez sprzedawania

Inną strategią badania popytu na produkt jest przeprowadzenie kampanii reklamowej. Niezależnie od tego, czy wykorzystasz reklamy Google czy Facebook, musisz stworzyć stronę docelową dla swojego produktu.

Gdy klient będzie próbować dodać ten produkt do swojego koszyka, możesz poinformować, że nie ma go obecnie w magazynie.

📚Przeczytaj też: Organizacja magazynu - zasady, które sprzedawca powinien znać

Dzięki temu zyskasz statystyki o popycie na dany produkt. Jeśli masz doświadczenie z reklamą internetową, dość szybko zorientujesz się, czy reklamy spełniają swoją rolę i czy istnieje faktyczne zapotrzebowanie na produkt.

Do osób, które odwiedziły Twoją stronę, możesz też ponownie skierować przekaz reklamowy (remarketing), jeśli ostatecznie zdecydujesz się sprzedawać dany produkt.

Świetnym medium reklamowym dla niszowych produktów jest Instagram:

Nouveau call-to-action

Dropshipping

Jeżeli opisana wyżej metoda wydaje Ci się nieco zwodnicza, możesz także spróbować chwilowo sprzedawać produkt w ramach dropshippingu. W tym modelu dostawca nie opatruje produktów swoją marką (white label) i wysyła je bezpośrednio ze swojego magazynu w Twoim imieniu, z Twoja nazwą i logo.

 Zyskaj pewność, że działasz w pełni legalnie.
Uniknij wysokich kar w przyszłości.

Dołącz do Trusted Shops

Zrobimy profesjonalny audyt Twojego sklepu.

Ponieważ dropshipping często wiąże się ze znacznie dłuższym czasem dostawy, należy upewnić się, że długi czas oczekiwania na produkt zostanie wyraźnie zaznaczony przy składaniu zamówienia, aby nie rozczarować klientów i nie ryzykować otrzymania negatywnych opinii.

Innym wyjściem jest zamówienie małej liczby danego produktu od dostawców hurtowych działających w modelu dropshipping. Następnie możesz magazynować go lokalnie, by uniknąć wydłużonego czasu oczekiwania przez klienta na przesyłkę z Twoim nowym produktem.

Zamawiając produkty u dostawcy hurtowego, dowiedz się, jakie będą koszty przy zamawianiu większych ilości. Pozwoli Ci to obliczyć zyski w przypadku podjęcia decyzji o włączeniu tego produktu do asortymentu na stałe.

📚Przeczytaj też: Co to jest dropshipping i jak z niego korzystać?

Nigdy nie zapominaj o poczcie elektronicznej

Wiadomości e-mail również mogą być niezwykle pomocne. Jeśli dysponujesz listą kontaktów, spróbuj przeprowadzić ankietę wśród swoich dawnych/powracających klientów.

e-mail automation

Zapytaj, czy byliby zainteresowani konkretnym produktem. Jeśli okaże się, że odzew jest zbyt mały, możesz zaoferować kupon rabatowy w zamian za opinię.

Spraw, by klienci nie ograniczali się tylko do pustych słów

Niektórzy twierdzą, że prawdziwym testem zapotrzebowania na produkt jest platforma crowdfundingowa. Jeśli pierwszy raz słyszysz o firmach takich jak Kickstarter, koniecznie sprawdź ich ofertę. Można tam znaleźć naprawdę ciekawe pomysły.

Najprościej mówiąc, Kickstarter jest platformą mającą na celu realizację wynalazków. Osoba, która wpadnie na jakiś „wspaniały” pomysł, może stworzyć film wideo pokazujący prototyp i opatrzyć go opisem swojej koncepcji.

mudita-pure

Mudita Pure to telefon polskiej produkcji, którego wsparcie na Kickstarterze odniosło ogromny sukces.

Następnie ludzie udzielają jej wsparcia finansowego, by pokryć koszty produkcji i opracowania produktu. W zamian za różne kwoty „datków” ofiarodawcy otrzymują później np. pierwszą edycję końcowego produktu lub innego rodzaju nagrodę.

Wielu z takich projektów z powodzeniem udaje się zebrać kilkadziesiąt tysięcy dolarów na rozwój pomysłu, co oznacza, że konsumenci potwierdzają zapotrzebowanie na produkt, płacąc za niego, zanim zostanie wyprodukowany.

Podsumowanie

Powiększenie oferty sklepu internetowego o nowe produkty zawsze stanowi trudną decyzję. Pamiętaj, że znalezienie artykułów, które uzupełnią bieżący asortyment, jest zazwyczaj dobrym pomysłem, zwłaszcza z perspektywy maksymalizowania zysków w drodze oferowania klientowi dodatkowych produktów.

Nie ryzykuj jednak, zamawiając dużą ilość produktu bez sprawdzenia, czy jest na niego popyt. Poprzedzając takie działania badaniami, zmniejszasz ryzyko podjęcia decyzji, której będziesz żałować.

New call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: How to Test a Product's Demand Before Investing a lot in Inventory

04.10.2021

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg pełni rolę Content Manager UK w Trusted Shops od 2017 roku. Ukończył studia na Boston University na kierunku komunikacja w 2004 r.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies