Konwergencja mediów: Korzyści dla sprzedawców internetowych

Przyszłość handlu została już określona: czeka go cyfrowa rewolucja. A tam, gdzie jest on zdominowany przez technologie cyfrowe, zanikają granice pomiędzy e-commerce, mobile-commerce, social commerce i innymi gałęziami, aż do ich całkowitego rozmycia. Kluczowym czynnikiem tego procesu jest ciągła konwergencja mediów.

blogTitle-mobile_oder_desktop

Sprzedawcy internetowi powinni wziąć pod uwagę ten trend

Z pozoru brzmi to jak hasło reklamowe. Stowarzyszenie IT Bitkom donosi o ogólnoeuropejskim boomie na telewizory z dostępem do Internetu:

Liczba telewizorów sprzedawanych w UE na rynku tzw. Connected TV wzrosła w tym roku o około 68 procent do 19,1 mln. Tym samym w Europie więcej niż co trzeci sprzedany telewizor (37 procent) z płaskim ekranem jest kompatybilny z Internetem. Tym samym, telewizory z dostępem do internetu stanowią prawie dwie trzecie (62 procent) rynku telewizorów z płaskim ekranem w UE. Zdaniem eksperta BITKOM Michaela Schidlacka: „W przypadku wielkoformatowych telewizorów z płaskim ekranem, dostęp do Internetu znajduje się już w standardowym wyposażeniu”.

Zdecydowanie największym rynkiem detalicznym jest rynek niemiecki. W tym kraju sprzedaż telewizorów z dostępem do Internetu kształtuje się na poziomie 4,6 mln sztuk, co oznacza 36-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Tak więc w Niemczech, prawie co drugi sprzedany telewizor (46 procent) ma Internet – to znacznie powyżej średniej europejskiej. Drugim pod względem wielkości rynkiem jest Wielka Brytania, gdzie sprzedano około 2,9 mln telewizorów.

Konwergencja mediów – nowy kształt handlu

Boom na rynku telewizorów z dostępem do Internetu jest czymś więcej niż tylko popularnością dodatkowej funkcji. Po raz pierwszy telewizja zyskała kanał zwrotny, przez który możliwa jest bezpośrednia komunikacja pomiędzy telewidzem a firmą. Rozwój ten jest istotny, ponieważ łączy on ze sobą dwa największe pod względem zasięgu media wykorzystywane w zachodnich społeczeństwach. To właśnie rozwój konwergencji mediów – telewizji, Internetu, telefonii komórkowej, PC, tabletów, POS, itp. – sprawi, że w przyszłości będziemy robić zakupy w inny sposób.

Dzięki konwergencji mediów otwierają się dla handlu odmienne strategie i modele biznesowe. Firma sprzedaży wysyłkowej Otto prognozowała i analizowała taką właśnie konwergencję mediów już w 2000 roku podczas Niemieckiego Kongresu Handlu Wysyłkowego w Wiesbaden, w którym była mowa o tym, jakie wyzwania będzie niósł ze sobą handel.

Obecnie analitycy branżowi są zgodni co do tego, że rozdzielanie poszczególnych kanałów komunikacyjnych przechodzi do historii. Dla sprzedawców internetowych oznacza to, następujące fakty:

  • Klient kupuje sytuacyjnie: Nie jest on przywiązany do jednego miejsca (urządzenia końcowego) i ma dostęp do Internetu przez całą dobę.
  • Jeden Internet, ale wiele urządzeń końcowych: Już dziś ponad 60 procent wszystkich zamówień obsługiwanych jest przez Internet. Już za kilka lat niemal całkowicie znikną opcje takie jak: karta zamówienia, formularz zamówienia do przesłania faksem i numer infolinii. Za to zwiększy się liczba dostępnych urządzeń z dostepem do internetu.
  • Multi-Channel przekształci się w Omni-Channel: Łańcuch impulsów zakupowych będzie działał równie dobrze na wszystkich urządzeniach końcowych, ale równocześnie będzie uwzględniał indywidualną użyteczność danego urządzenia końcowego. Stephan Randler, redaktor naczelny serwisu Versandhausberater.de, przewiduje na przykład renesans katalogu sprzedaży wysyłkowej. Jednakże nie w formie drukowanej, ale na komputerach typu tablet. iPad jest wręcz idealny dla handlu typu „couche-commerce”. Po pierwsze pozwala on na skuteczną prezentację sprzedawanego produktu, nie przywiązując jednak użytkownika do komputera stacjonarnego. Największe szanse na sukces będą mieli ci sprzedawcy, którzy rozpoznają, kiedy i na jakim urządzeniu końcowym należy nadać odpowiedni impuls. Ustalenie zapotrzebowania i jego realizacja jeszcze bardziej zacieśnią się ze sobą.

O lodówkach i telewizorach

Warto przyjrzeć się kilku scenariuszom, w których konwergencja mediów staje się szczególnie widoczna. Przykładowo telewizor z możliwością zamawiania produktów: Przez Internet można bezpośrednio zamawiać produkty i usługi z reklam telewizyjnych. Zamówienie jest realizowane za pośrednictwem odpowiedniego urządzenia wejściowego, np. pilota. Telewidz może też za pośrednictwem telewizora podzielić się reklamą bezpośrednio ze swoimi przyjaciółmi na portalu społecznościowym.

Dla producentów i sprzedawców szczególnego znaczenie nabiera reklama typu in-video-ads. Widz ogląda film lub mecz piłki nożnej i decyduje się na zakup (sytuacyjny zakup) stroju bohatera lub koszulki gracza. W tym celu widz zaznacza wybraną część ubioru i poprzez podzielony ekran wyświetleni zostaną różni dostawcy, u których można zakupić dany produkt. Zakup zostanie zrealizowany również za pomocą pilota.

Ekspansja Internetu nie omija także kuchni. Lodówki są podłączone do Internetu i reagują automatycznie na zmiany ilości zapasów. Jeśli, przykładowo kończy się mleko, to albo zamówienie zostanie zrealizowane automatycznie w internetowym supermarkecie, albo użytkownik otrzyma stosowną wiadomość na swój smartfon lub iPad. Już dziś prowadzone są eksperymenty z „inteligentnymi opakowaniami” w oparciu o RFID.

0 komentarzy