Marketing na Facebooku – 3 aktualne trendy i perspektywy rozwoju

Dobry marketing cyfrowy (digital marketing) umożliwia nawiązanie kontaktu z potencjalnymi klientami, których w innym wypadku prawdopodobnie nigdy nie udałoby się przekonać do zakupu Twojego produktu. Szczególną cechą Facebooka jest możliwość dotarcia do ludzi zarówno z całego świata, jak i z bezpośredniego sąsiedztwa.

blogTitle-Facebook_Marketing

Ciągle słychać jednak głosy twierdzące, że Facebook to już przeszłość.

Mimo to platforma mediów społecznościowych, z której dziennie korzysta ponad 1,47 milionów użytkowników, może konkurować pod względem liczby członków z liczbą mieszkańców Krakowa, a nawet całego województwa lubuskiego, dlatego firmom nadal opłaca się pozyskiwać użytkowników tej sieci, wykorzystując marketing na Facebooku.

Przy uwzględnieniu kilku rad dotyczących branży e-commerce możliwość pozyskania potencjalnych klientów na Facebooku jest naprawdę duża.

#1 Personalizacja oparta na zainteresowaniach

Przewagą Facebooka nad innymi narzędziami jest możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z potencjalnym konsumentem.

Wcale nie chodzi tutaj tylko o możliwie największą liczbę polubień, ponieważ liczba obserwujących jest nieistotna, jeżeli nie idą z nią w parze odpowiednie interakcje oraz działania na stronie.

Silnym trendem jest obecnie budowanie relacji z klientem.

Jeżeli uda się nawiązać kontakt z odwiedzającym stronę, może to zaowocować zyskaniem lojalnego klienta, a to ma o wiele większą wartość niż rzesza obojętnych polubień.

Oto pierwsza żelazna zasada: Zatrzymaj użytkownika!

Personalizacja jest w tym przypadku niezbędna! Dobry marketing cyfrowy nie tylko prezentuje produkty odwiedzającemu Twoją stronę na Facebooku, ale tworzy połączenie między realnym życiem użytkownika a profilem produktu marki.

Szczególnie w przypadku obecności w mediach społecznościowych ważne jest zatrzymanie użytkownika, zbudowanie silnej marki oraz wyeksponowanie wspólnych zainteresowań.

Firmy powinny pamiętać, że użytkownicy Facebooka muszą zainteresować się prezentowaną przez nie treścią. Zainteresowany użytkownik łatwiej identyfikuje się z marką. Dobra strategia treści to podstawa każdego dobrego działania marketingowego na Facebooku.

Kosztem treści, które nie spotkają się z zainteresowaniem użytkownika, jest zaangażowanie marki! Doświadczeni sprzedawcy wiedzą przecież, że: zaangażowanie to jeden z najważniejszych wskaźników KPI na Facebooku.

Trendem nr 1 jest zatem znalezienie takich rodzajów treści, które będą dotyczyć indywidualnych zainteresowań grupy docelowej, a następnie dostarczenie odpowiedniej mieszanki tych treści.

Na kolejnym etapie można jeszcze bardziej wzmocnić indywidualne przywiązanie do grupy docelowej poprzez budowanie społeczności.

W otwartych, oferowanych przez marki grupach na Facebooku zainteresowani użytkownicy mogą wymieniać się informacjami z firmą oraz innymi użytkownikami, którzy podzielają ich zainteresowania. Celem jest zbudowanie społeczności, w której użytkownik ma możliwość zdobycia pozytywnych doświadczeń w kontakcie jeden do jednego, oraz jednoczesne stworzenie specyficznego dla grup docelowych zasobu, który składa się z użytkowników identyfikujących się z marką.

e-commerce#2 Komunikacja dwustronna

Trendem nr 2 jest komunikacja ­– i to dwustronna.

Facebook już dawno przestał być platformą, która służy jedynie do rozgłaszania światu wieści lub prezentowania produktu to właśnie przeciwny kierunek wyznacza drogę na przyszłość.

Obecnie Facebook oferuje różne możliwości i narzędzia pozwalające wypowiedzieć się użytkownikom. A wszystko w interaktywny i dynamiczny sposób: 

Przyciski reakcji już dawno wyprzedziły zwykłe polubienia, umożliwiając komunikację przepełnioną całą paletą emocji.

emotki

W obrębie trendu komunikacji Facebook oferuje użytkownikom nie tylko przyciski, ale także inne środki interakcji, takie jak kolejne emotikony.

W ten sposób za pomocą prostych środków użytkownicy są zachęcani do podjęcia wymiernych działań. Ma to pozytywny wpływ na zasięg i aktywność na stronie Facebooka, a także utrzymanie klienta!

Narzędziem, którego potencjał w obrębie bezpośredniej komunikacji dopiero zaczyna być doceniany, jest ankieta. Jest ona praktycznym sposobem nawiązania kontaktu z użytkownikiem i zatrzymania go bo któż nie lubi być pytany o własne zdanie?!

Za pomocą tego niedrogiego w zastosowaniu narzędzia Facebook oferuje firmom możliwość uzyskania bezpośrednich opinii o marce oraz treści bez przeprowadzania pracochłonnych badań konsumenckich, a jednocześnie lepszego poznania użytkowników.

Na deser królewska dyscyplina bezpośredniej komunikacji jeden do jednego: Facebook Messenger.

To narzędzie do bezpośredniej komunikacji jest znane jako najchętniej wybierany komunikator do pisania z przyjaciółmi i znajomymi. Coraz częściej komunikator ten jest jednak wykorzystywany również do bezpośredniego kontaktowania się z firmami.

zalando1

Facebook Messenger jest bezpośredni, szybki i daje użytkownikom natychmiastową odpowiedź, czyli to, czego oczekują. Ponadto użytkownik nie musi opuszczać strony, aby nawiązać kontakt to duży plus!

Marki mogą wykorzystywać czaty, oferując np. bezpośrednio w Messengerze małe FAQ dla użytkownika.

Kiabi

Odpowiedzi na Messengerze zwiększają wskaźnik reakcji publikowany na stronie Facebooka, co pozytywnie oddziałuje na potencjalnego klienta. Bezpośrednia komunikacja i wysoki wskaźnik reakcji pomagają w zbudowaniu dobrej reputacji oraz okazaniu użytkownikowi zrozumienia i zainteresowania jego sprawą.

To wszystko sprawia, że Messenger staje się przyszłościowym narzędziem marketingowym w facebookowej rzeczywistości.

#3 Sprzedaż wielokanałowa

Ten trend polega na umożliwianiu konsumentowi wielokanałowego zakupu.

Klient może w wygodny sposób dotrzeć bezpośrednio do produktu, bez aktywnego przechodzenia z Facebooka do sklepu internetowego. Z treści na stronie Facebooka przechodzi więc do bezpośredniego zakupu. Bez skomplikowanego błądzenia po stronach. Z dystrybucji wielokanałowej korzystają w szczególności klienci, którzy wykazują wysoką lojalność wobec marki.

Facebook oferuje firmom trzy różne sposoby skierowania zainteresowanych użytkowników bezpośrednio do zakupu produktu.

Najbardziej znanym jest przekierowanie do sklepu internetowego za pomocą przycisku Kup terazZainteresowany użytkownik trafia do sklepu internetowego, gdzie może wybierać spośród całej gamy oferowanych produktów i usług.

Drugą możliwością jest wirtualna wystawa sklepowa w sekcji „Sklep” na Facebooku.

Za pośrednictwem sklepu Facebooka klienci mogą przejść do zakupu, klikając dany produkt. W ten sposób klient zostaje przekierowany bezpośrednio do identycznej oferty w sklepie internetowym, bez konieczności dalszej nawigacji na stronie internetowej.

kawa

Trend numer 3, czyli sprzedaż wielokanałowa, daje klientowi możliwość poznania produktu za pomocą marketingu na Facebooku i dodatkowo przekierowuje go bezpośrednio do dokonania zakupu.

Ale co dalej?

Spoglądając w przyszłość, można dostrzec, że oprócz 3 przedstawionych powyżej trendów Facebook posiada jeszcze inne niewyczerpane możliwości czekające na odkrycie:

  • Lepiej ukierunkowane śledzenie mniejszych grup docelowych

Oferowane możliwości są coraz bardziej precyzyjne. Trend nr 1 już teraz udowadnia, że coraz ważniejsze jest przyciągnięcie klienta przy użyciu jego indywidualnych zainteresowań. Dotyczy to w szczególności reklam na Facebooku! Już teraz możliwe jest precyzyjne kierowanie reklam na Facebooku do małych, ale szczególnie obiecujących grup docelowych.

W przyszłości na wadze jeszcze bardziej zyska dokładniejsze poznanie tych użytkowników Facebooka, którzy mogą być zainteresowani produktem, oraz zatrzymanie ich przy użyciu ich indywidualnych zainteresowań.

  • Augmented Reality (AR) oraz Virtual Reality (VR) na Facebooku.

Spaces to własna platforma wirtualnej rzeczywistości Facebooka, do której użytkownicy mają dostęp za pomocą słuchawek VR.

Coraz więcej firm korzysta również z funkcji AR, zwłaszcza w aplikacjach mobilnych, które pozwalają potencjalnym klientom wypróbować/przymierzyć produkt.

Rozwój technologii VR i AR oraz związana z nim rosnąca dostępność wskazują, że oba rozwiązania będą w przyszłości coraz bardziej obecne na Facebooku i możliwe do wykorzystania w marketingu cyfrowym.

  • Metody Easy-Pay na Facebooku

Już teraz marki mogą korzystać z Facebooka, aby przekierować klientów bezpośrednio do sprzedaży (patrz trend nr 3). Jeżeli na stronie zostaną dodatkowo udostępnione proste systemy Easy-Pay, sprzedaż za pośrednictwem Facebooka może stać się prawdziwym liderem w obrębie zakupów online.

Pobierz nasz bezpłatny poradnik aby w efektywny sposób pozyskiwać klientów za pomocą reklamy na Facebooku.

reklama facebook

0 komentarzy