Google kończy z personalizowanymi reklamami dla nastolatków

Koniec spersonalizowanych reklam Google kierowanych do nastolatków. Wiemy już, że wyszukiwarka stawia na pierwszym miejscu użytkowników i ich wrażenia, a to oznacza również, że firma stara się chronić prywatność internautów. W tym artykule omawiamy nadchodzące zmiany i przedstawiamy alternatywy , dzięki którym dotrzesz do nastolatków!

Którym niepełnoletnim mogę sprzedawać?

Na początku warto przyjrzeć się tłu decyzji Google. Jak wiesz, w krajach UE obowiązuje ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Wskazuje ono, że możesz przetwarzać dane osób tylko za ich zgodą. W przypadku nieletnich sytuacja jest jednak nieco inna: w większości krajów osoby w wieku od 16 lat mogą samodzielnie wyrazić zgodę na przetwarzanie ich danych. Zasadą jest, że państwa członkowskie mogą obniżyć ten limit, ale nie może on wynosić mniej niż 13 lat.

W Polsce jest to 16 lat. Oznacza to na przykład, że jako sklep internetowy możesz sprzedawać osobom powyżej 16 roku życia. Dzieci poniżej tego wieku nie mogą same wyrazić zgody na przetwarzanie danych osobowych, muszą zrobić to za nich ich rodzice.

Wszystko dlatego, że osoby młodsze nie są w stanie (lub są w stanie w mniejszym stopniu) oszacować ryzyka związanego z przetwarzaniem danych.

A to oznacza, że masz teraz specjalną grupę docelową: młodzież w wieku 16 i 17 lat. W cyfrowym świecie są oni niezależni i mogą dokonywać własnych zakupów, ale nadal są małoletni.

Co zmienia Google w reklamach dla niepełnoletnich?

W poprzedniej sekcji wspomniałam o umożliwieniu 16- i 17-latkom samodzielnego składania zamówień. Osoby te są w szczególnej sytuacji, ponieważ mogą wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych, wciąż będąc małoletnimi.

Jak pisze Google: „Ważne jest, aby doświadczenia reklamowe w produktach Google było przydatne, pouczające i co najważniejsze bezpieczne dla wszystkich użytkowników. Dlatego pracujemy nad tym, aby reklamowane treści chroniły także nastolatków”.

Zmiany to:

  1. Brak spersonalizowanych reklam

  2. Ograniczenia dotyczące kontrowersyjnych kategorii reklam.

Koniec spersonalizowanych reklam dla niepełnoletnich

Spersonalizowana reklama oznacza, że wyświetlane komunikaty są oparte na wcześniej zebranych danych. Mogą to być odwiedzane witryny, wyszukiwane hasła, używane aplikacje, lokalizacja użytkownika itd. Jest to idealne rozwiązanie dla marketingowców. Dzięki temu reklamy będą wyświetlane tylko odpowiednim odbiorcom, którzy pasują do danej persony.

📚Przeczytaj też: Buyer persona – co to jest i jak ją stworzyć?

Fakt, że nie dotyczy to nieletnich, może być dla Ciebie wyzwaniem, jeśli sprzedajesz określone produkty dla nastolatków.

W przypadku reklam niespersonalizowanych Google nie analizuje już tych konkretnych danych, ale zamiast tego bierze pod uwagę nieprzetworzone dane geograficzne dotyczące bieżącej lokalizacji, bieżących wyszukiwanych haseł i treści bieżącej witryny lub aplikacji. Poprzednie wyszukiwania i zachowania w internecie nie są już więc wykorzystywane.

Ograniczenia dotyczące kontrowersyjnych kategorii reklam

Google nie będzie już wyświetlać reklam, jeśli ich treść należy do określonych kategorii. Możesz pomyśleć o kilku oczywistych kategoriach, takich jak treści o charakterze jednoznacznie seksualnym, alkohol, tytoń i hazard, ale ta lista jest jeszcze dłuższa.

Jedną z mniej oczywistych kategorii są np. zmiany ciała, związane zarówno z tatuażami czy piercingiem, ale też utratą masy ciała. To samo dotyczy serwisów randkowych. Przeczytaj artykuł Google, aby poznać pełną listę.

3. Marketing dla nastolatków bez Google Ads

Czy sprzedajesz produkty, które często kupują nastolatkowie? Wtedy Google Ads może nie być już najlepszą opcją, ponieważ reklamy nie są już w pełni spersonalizowane. Dlatego dajemy Ci kilka wskazówek dotyczących marketingu dla nastolatków.

Media społecznościowe

Najlepszym sposobem dotarcia do nastolatków są media społecznościowe. Młodzież jest tam aktywna, zwłaszcza na kanałach takich jak TikTok.

📚Przeczytaj też: Jak wykorzystać TikToka do promocji biznesu?

Lekkie i zabawne wiadomości, ale także te ważne i poruszające. Bądź w tym autentyczny i szczery, bo to bardzo ważne dla nastolatków.

Pokaż również siebie i swoich pracowników w mediach społecznościowych: tacy klienci chcą wiedzieć, kim jest twarz stojąca za logo.

Organizuj również konkursy i rozdania za pośrednictwem mediów społecznościowych. Nastolatkowie też lubią wygrywać, więc mogą udostępnić Twój post (jeśli tak określają warunki) wszystkim swoim obserwatorom. Są szanse, że mają więcej obserwujących niż dorośli, co może ogromnie pomóc w budowaniu świadomości! Pomyśl o grywalizacji.

📚Przeczytaj też: Grywalizacja w e-commerce: pomysły dla Twojego biznesu

Przy okazji, być może myślałeś o umieszczeniu reklam w mediach społecznościowych: pamiętaj o swojej grupie docelowej. Nie zaczynaj więc od reklam na Facebooku, bo to nie tam znajdziesz nastolatków.

📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach

Influencerzy

Oczywiście nadal możesz współpracować z influencerami. Znajdź popularną osobę, którą znają nastolatkowie, i pasuje do Twoich produktów. Młodzież lubi słuchać influencerów i uważają, że ich opinia jest bardzo ważna.

Istotne jest również, aby influencer miał pełną możliwość mówienia prawdy o Twoim produkcie. W przeciwnym razie użytkownicy szybko pomyślą, że nie mają do czynienia z prawdziwym produktem. To przynosi efekt przeciwny do zamierzonego! Musisz więc mieć zaufanie do swojego produktu, ponieważ absolutnie nie chcesz negatywnej recenzji od influencera.

📚Przeczytaj też: Kampanie marketingowe z udziałem influencerów

Udostępnianie znajomym

Ustaliliśmy już, że nastolatkowie są bardzo zorientowani społecznie. Krąg przyjaciół jest ważny, więc z niego korzystaj! Na przykład zaoferuj zniżkę, jeśli klient poleci Twój sklep innym osobom.

📚Przeczytaj też: Marketing rekomendacyjny: jak w opłacalny sposób pozyskać nowych klientów

Optymalizacja mobilnej wersji strony

Obecnie nastolatkowie spędzają więcej czasu przed telefonem komórkowym niż przed laptopem. Dokonują więc wielu zakupów przez smartfona. Dlatego ważne jest, aby Twoja strona mobilna była optymalna i mogli bez problemu u Ciebie kupować. Pomyśl o funkcjonalności i szybkości!

Celowanie w rodziców

Czy Twoje produkty również dobrze nadają się na prezenty? W takim razie może nie powinieneś skupiać się w promocji na samych nastolatkach, ale na tych, którzy dla nich kupują: rodzicach, opiekunach, starszym rodzeństwie itd.

Jeśli oferujesz opcję pakowania na prezent i darmową wysyłkę od określonej kwoty, to masz dodatkowy argument.

I tak, do tych osób możesz dotrzeć przez Google Ads.

New call-to-action

Dodatkowe wskazówki

Ważne jest dobra obsługa klienta. Kiedy na coś się skarżą, najważniejsze jest podejście ze zrozumieniem, niż danie im prezentu lub zniżki, aby im to zrekompensować.

I poproś o opinie nastolatków. To oni najlepiej potrafią powiedzieć, co ich interesuje, co jest dla nich niemożliwe i gdzie można ich znaleźć. Może wpadną na medium społecznościowe, o którym jeszcze nie masz pojęcia, ale które szybko rośnie wśród grupy docelowej. Jeśli jesteś tam pierwszy, masz większą szansę na zdobycie popularności.

Podsumowanie

Zmiany wprowadzone przez Google mogą mieć znaczenie, gdy sprzedajesz nastolatkom, ale istnieje wiele sposobów na dotarcie do tych odbiorców. Najważniejsze jest to, abyś słuchał swojej grupy docelowej i prosił o informację zwrotną: mogą skierować Cię we właściwym kierunku.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niderlandzkim: Google: geen persoonlijke ads voor tieners (+tips)

0 komentarzy