Zoptymalizuj koszyk zakupowy, aby zwiększyć wskaźnik konwersji!

Szybki i przejrzysty proces zakupu to jeden z najważniejszych czynników w sprzedaży internetowej. Przy zastosowaniu właściwych środków można zwiększyć współczynnik konwersji aż o 10 procent. Wciąż jednak wielu sprzedawców internetowych nie wykorzystuje tego potencjału, czy Twój sklep również?

conversion_rate2

Spośród 100 klientów odwiedzających sklep internetowy, przeciętnie tylko dwóch bądź trzech z nich decyduje się na zakup. Szczególnie odczuwalna jest strata klientów, którzy dodali już produkty do koszyka i opuścili sklep tuż przed finalizacją transakcji. Wskaźnik przerwanych zakupów na krótko przed zapłaceniem za zamówienie jest bardzo wysoki, badania wskazują, że w zależności od sprzedawanego asortymentu, może to być od 40 do 80 procent.

Koszyk krytycznym etapem zakupów online

Przyczyny przerywania zakupów w sieci są różne. Najczęściej wymieniane powody to: zbyt wysokie koszty przesyłki (57%) lub brak odpowiedniej metody zapłaty (53%). Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez firmę technologiczną trbo z Monachium. W 2014 roku firma przeprowadziła ankietę na ten temat wśród 1000 niemieckich użytkowników internetu. Co trzeci ankietowany uważa, że produkt można nabyć taniej w innym sklepie, a dla 24% respondentów przeszkodą jest proponowany czas dostawy. Co piąty badany stwierdził, że przyczyną przerwania zakupów były problemy techniczne.

Na wiele spośród wymienionych czynników mają wpływ sprzedawcy internetowi, powiedział Felix Schirl, dyrektor spółki trbo GmbH i wskazał możliwości poprawy: "Długotrwały proces zamówienia zniechęca wielu użytkowników do zakupów w sieci. Uproszczenie procesu rejestracji znacznie zmniejsza liczbę klientów, którzy decydują się na przerwanie zakupów pomimo dodania produktów do koszyka”.

Zaufanie, które popłaca

Im większe zaufanie klienta do danego sklepu internetowego, tym mniejszy współczynnik przerwania zakupów tuż przed finalizacją transakcji – twierdzi Wiljo Krechting, ekspert e-commerce i rzecznik prasowy spółki shopware AG, który zaleca: „Zastosuj w sklepie elementy budujące zaufanie i poinformuj swoich klientów o obowiązującej ich ochronie prawnej. Podkreśl dwutygodniowe prawo do odstąpienia od umowy. Zaufanie tworzą także certyfikaty jakości takie jak Trusted Shops.”

Dzięki zastosowaniu różnych środków mających na celu optymalizację koszyka zakupowego, można uzyskać aż o 10% wyższy wskaźnik konwersji. Podstawą działań jest stały monitoring, który pozwoli szybko zareagować jeśli tylko wzrośnie współczynnik przerwania zakupów. Jednak większość sprzedawców bagatelizuje znaczenie koszyka i ostatnich etapów transakcji – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez ibi Research na Uniwersytecie w Regensburgu jesienią 2015 roku. Tylko 45% spośród respondentów śledzi współczynnik przerwania zakupów w koszyku, nieliczni ankietowani systematycznie monitorują procesy zachodzące na tym etapie.

Odzyskiwanie klientów

Co drugi sprzedawca stara się zachęcić do zakupu klientów, którzy przerwali zakupy w ostatnim etapie. Dla przykładu, 24% sprzedawców zachowuje informacje odnośnie zawartości koszyka, a 18% przypomina się e-mailem. Inne sklepy zachęcają do wznowienia zakupów poprzez ogłoszenia reklamowe, rabaty lub kupony.

Łatwiejszą opcją, niż odzyskiwanie utraconych klientów, jest optymalizacja koszyka i ułatwienie procesu zakupu. W przypadku komputerów stacjonarnych/notebooków średni czas przebywania klientów w koszyku wynosi 5 minut i 16 sekund. Dla tabletów są to już 4 minuty i 4 sekundy, a klienci, którzy odwiedzają sklep za pomocą telefonu komórkowego, spędzają w koszyku zaledwie 2 minuty i 49 sekund. W szczególności amerykańskie typy oprogramowania dla sklepów internetowych zawierają niepotrzebne dane typu kraj związkowy, czy województwo. Należy unikać długiego, rozwijanego menu z pełną listą krajów od Afganistanu aż po Zjednoczone Emiraty Arabskie. Nie warto zamieszczać państw, do których zamówienie nie zostanie zrealizowane.

Pobierz bezpłatny poradnik Trusted Shops

Więcej o tym, jak szybko i łatwo zoptymalizować proces zakupowy w Twoim sklepie internetowym, zmniejszyć wskaźnik porzuceń strony i zwiększyć sprzedaż dowiesz się z bezpłatnego poradnika Trusted Shops.

0 komentarzy