Pomysły marketingowe na 2019 rok – walka o uwagę odbiorców

Nowy rok, stare pytania: jak dotrzeć do nowych klientów? Jak zmotywować obecnych klientów do większych zakupów? Czy warto spróbować nowych metod marketingowych, czy lepiej postawić jednak na sprawdzone sposoby? To pytania, które są zawsze aktualne dla sprzedawców internetowych. Szczególnego znaczenia nabierają one jednak na początku nowego roku. 

walka_o_klienta_pomysly_marketingowe

Biorąc pod uwagę fakt, ile nowości i zmian pojawiło się w branży e-commerce i sektorze marketingu tylko w ostatnich latach, są to pytania jak najbardziej zasadne.

W czasach, w których ludzie płacą, aby nie oglądać reklam (Netflix), korzystają z oprogramowania blokującego reklamy, a na rynku codziennie pojawiają się nowe sklepy internetowe, sprzedawcom internetowym coraz ciężej zdobyć uwagę klientów.

Mając to na uwadze, opiszemy nowe możliwości, dzięki którym będzie Ci łatwiej przyciągnąć uwagę nowych klientów, a także przybliżymy taktyki ułatwiające przekształcenie obecnych klientów w lojalnych fanów.

Wideomarketing

Jedną z możliwości są filmy. Ostatni rok upłynął pod hasłem wideomarketingu. Na każdej platformie społecznościowej filmy były najlepszym sposobem dotarcia do fanów.

W 2019 roku niewiele się w tym zakresie zmieni, ponieważ w czasach, w których czas skupienia uwagi klienta wynosi ok. 8 sekund, ruchomy obraz to dobra szansa na przyciągnięcie nowej pary oczu do Twoich produktów.

Wgląd za kulisy Twojego sklepu, ekskluzywne konkursy z nagrodami, rabaty, prezentacje nowych produktów lub odpowiedzi na pytania to rodzaje treści, które można zaprezentować w formie filmu.

Instagram (Stories)

Instagram to portal należący do firmy Facebook, do którego funkcję Stories dodano po tym, jak założyciel portalu Snapchat Evan Spiegel odrzucił ofertę opiewającą na 3 miliardy dolarów.

blogTitle-instagram_stories

Co ściągnięto z portalu Snapchat? Obrazy i filmy dodawane do Stories znikają automatycznie po 24 godzinach i nie można ich już potem zobaczyć. Dzięki temu można tam promować krótkoterminowe akcje, a wytworzona treść nie musi być tak dopracowana jak w przypadku standardowych postów na Instagramie.

swipe_up_instagram

Ze względu na duży nacisk na treści wizualne, branża e-commerce i Instagram dobrze do siebie pasują. Przykłady tego dopasowania można znaleźć zarówno w przypadku dużych, jak i małych sklepów.

Zalando (ok. 350 000 obserwujących na portalu Instagram). Dzięki kombinacji stylowych zdjęć produktów, właściwie dobranych obrazów i świetnych fotografii szczęśliwych klientów, instagramowe konto tej firmy jest bardzo lubiane przez tych, którzy interesują się modą.

Za pomocą hashtagu #zalandostyle firma motywuje swoich klientów do zamieszczania zdjęć stylizacji ze sklepu Zalando.

Zalando;l

Ponieważ klienci mają nadzieję, że firma opublikuje ich zdjęcie, a dzięki temu dotrą do tysięcy osób, codziennie w sieci umieszczane są nowe zdjęcia oznaczone tym hashtagiem. W ten sposób klienci tego sklepu internetowego zapewniają firmie darmową reklamę. Ty również możesz wykorzystać tę taktykę w swoim sklepie internetowym!

Beafit.pl (ok. 900 obserwujących na portalu Instagram) regularnie publikuje zdjęcia dotyczące tematyki crossfitu, a oprócz tego sklep prowadzi swojego bloga, na którym publikuje rozmowy ze znanymi w branży sportowcami, a także klientami, którzy opowiadają o swoich doświadczeniach związanych właśnie z crossfitem.

To dobry przykład sklepu, który poza standardową działalnością wchodzi z klientami w interakcję, tworząc społeczność nie tylko fanów sklepu, ale przede wszystkim tej konkretnej dziedziny sportu. Robi z nimi wywiady, starając się, by czuli się doceniani i ważni. A to zawsze procentuje. 

W przypadku niewielkiej liczby obserwujących interakcja z fanami jest tym bardziej ważna, czego sklep beafit.pl jest tego doskonałym przykładem. Jak wykorzystać tę strategię marketingową w swoim przypadku? Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z naszego bezpłatnego poradnika

Jak widzisz, portal Instagram daje Ci możliwość zaprezentowania nowych produktów lub pokazania ich w innym wydaniu, a przy tym stałego kontaktu z fanami. W roku 2019 potrzeba komunikowania się z Tobą ze strony klientów nie zmniejszy się, dlatego warto uwzględnić portal Instagram w swojej strategii marketingowej.

Więcej porad: Jak wypromować sklep na Instagramie? - 6 przydatnych sztuczek

YouTube

Jedna strona internetowa, jedna aplikacja i nieskończone możliwości wprowadzenia produktu na rynek - tak w skrócie można go opisać.

youtube_632x260

Portal YouTube, będący drugą największa wyszukiwarką na świecie, umożliwia sprzedawcom internetowym dotarcie do olbrzymiej liczby ludzi zainteresowanych ich produktami i zdobycie nowych klientów.

Przykład - sklep muzyczny Pasja, który zaprezentował swoje produkty w formie filmów. Dzięki temu potencjalny nabywca jest w stanie usłyszeć brzmienie instrumentu, zobaczyć jego wielkość czy możliwości.

 

 

Od Ciebie zależy, czy stworzysz własne filmy dotyczące produktów, czy skorzystasz z zupełnie innego rozwiązania. Większość sprzedawców internetowych nie tworzy treści przeznaczonych na portal YouTube. Możesz wykorzystać tę zaletę, ponieważ konkurencja nie jest tu tak silna jak w wyszukiwarce Google.

Jeżeli zoptymalizujesz swoje filmy przed załadowaniem ich na stronę i dodasz do nich odpowiedni opis, szybko możesz się znaleźć na pierwszych miejscach najbardziej dochodowych haseł wyszukiwania.

Influencer marketing

Influencer marketing był jednym z terminów, które stale pojawiały się w branży marketingowej i wygląda na to, że ta strategia marketingowa będzie zyskiwała na znaczeniu również w 2019 r.

Czym on dokładnie jest?

Influencer to osoba, którą na platformach społecznościowych takich jak Instagram czy Facebook śledzi wielu obserwujących, lub odnoszący sukcesy bloger. W ramach influencer marketingu opisano strategię marketingową, w przypadku której wykorzystuje się rozpoznawalność osoby, aby zwrócić większą uwagę na produkt lub markę.

Firmy i marki już od dawna korzystają z zasięgu oddziaływania influencerów, aby zaprezentować produkt lub wzmocnić pozycję marki. Pod tym względem mimo transformacji świata mediów nic się nie zmieniło.

Zamiast stawiać jednak na klasyczne gwiazdy kina i telewizji, aby dotrzeć do klientów, wykorzystuje się nieco mniej znane "sławy" z mediów społecznościowych.

Maffashion

Jedną z najpopularniejszych polskich influencerek jest Julia Kuczyńska znana na Instagramie jako Maffashion (1,2 mln obserwujących), regularnie reklamująca różne marki i angażująca się w projekty modowe. W roku 2017 zajęła pierwsze miejsce w rankingu portalu WWD.com. Kryterium, które pozwoliło jej stanąć na jego czele była wartość przychodu, jaki wygenerowała markom, z którymi współpracowała – było to aż 65 mln dolarów. Swojego bloga prowadzi od 2009 roku. 

maffashion

Czemu Maffashion zawdzięcza swoją popularność? Wykreowała swój indywidualny styl, który pozwolił zdobyć jej rzeszę wiernych fanek. Ponadto reklamuje produkty w sposób bardzo naturalny, dzieli się z fanami (głównie fankami) wydarzeniami ze swojego życia oraz chętnie odpisuje na ich komentarze do postów, wchodząc z nimi w interakcje. 

Aby odnieść sukces w influencer marketingu, najważniejsze jest – tak jak często w reklamie – dopasowanie do społeczności, która może być potencjalnymi klientami. Dlatego Maffashion nie byłaby właściwą influencerką w przypadku sklepu, w którym sprzedaje się akcesoria motoryzacyjne czy sklep z artykułami do wspinaczki górskiej.

Co prawda wiele osób zobaczyłoby produkt, ale prawdopodobnie tylko niewielu fanów Maffashion zainteresowałoby się nimi. W przypadku chociażby sklepu z artykułami do wspinaczki dużo lepszą taktyką byłoby współpracowanie z wspinaczami-hobbystami (mikroinfluencerami) skupiającymi wokół siebie mniejszą, ale dopasowaną społeczność.

Aby to przedsięwzięcie nie zakończyło się sukcesem i zwiększeniem obrotów, warto pamiętać o tym, by:

  • influencer pasował do Twojego sklepu,
  • fani opiniotwórcy byli aktywni,
  • zawczasu określić swoją strategię.

Podsumowanie

Aby przeprowadzić uwieńczoną sukcesem kampanię marketingową, nie potrzebujesz influencerów, których śledzą miliony ludzi. Ważniejsze jest to, aby społeczność danego opiniotwórcy pasowała do Twojego sklepu internetowego i była aktywna.

Sklepy pop-up

Względnie nowy, ale coraz częściej spotykany pomysł. Sklepu pop-up można wynajmować nawet na jeden dzień, a dzięki temu pomysłowi firmy działające w branży e-commerce mają możliwość zaprezentowania oferowanych produktów również offline lub zorganizowania wydarzenia.

Możliwość dotarcia do nowych klientów i fanów Twojego sklepu w prawdziwym świecie jest na wagę złota. Tym lepiej, że sklepów pop-up pojawia się coraz więcej. Zarówno duże, jak i małe, utrzymane w stylu rustykalnym lub nowoczesnym – w każdym dużym mieście można wybierać spośród bogatej oferty takich sklepów.

Podsumowanie: jeżeli chcesz pokazać nową kolekcję, planujesz wydarzenie dla klientów lub pragniesz zwrócić uwagę nowych osób spoza sieci na swój sklep internetowy, to sklep pop-up jest właściwym wyborem.

Pinterest

Pinterest to uśpiony gigant w świecie mediów społecznościowych. Każdy wie, jak opłacalny może być Facebook, Instagram i Google... natomiast Pinterest jest wykorzystywany przez zaledwie garstkę osób. Tu w roku 2019 kryje się Twoja szansa!

Pinterest

Niedawno opublikowane badanie przeprowadzone przez Aufgesang i Searchmetrics wykazało, że coraz mniej klientów można pozyskać przez Facebooka i tym podobne portale. Ponieważ jednak handel w Internecie cały czas rośnie, muszą istnieć inne źródła ich pozyskiwania. Tutaj wkracza Pinterest!

W porównaniu do poprzedniego roku Pinterest miał 26,59% gości więcej i mocno zyskał na znaczeniu jako kanał ruchu. Wskaźnik Brand Relevance Index firmy Prophet plasuje Pinterest nawet na 3. miejscu – tuż za Apple i Amazonem. Kto zwycięży w walce o uwagę odbiorców?

pinterest

W 2019 r. będziesz mieć do dyspozycji wiele nowych strategii marketingowych, które możesz wykorzystać, aby zwiększyć swoje obroty. W czasach, gdy nikt już nie patrzy na banery, a korzystanie z oprogramowania blokującego reklamy jest powszechne, w marketingu trzeba koncentrować się na oferowaniu klientowi wartości dodanej.

Mam nadzieję, że te pomysły pomogą Ci sprawić, że rok 2019 będzie udanym rokiem dla Ciebie i Twojego sklepu!
content marketing

0 komentarzy