Pozycjonowanie lokalne dla Twojego sklepu – krótki poradnik

Zanim pojawił się Internet, potencjalni klienci musieli wiedzieć, gdzie znajduje się sklep i co można w nim kupić. Umożliwiały to lokalne ogłoszenia oraz polecenia innych klientów. Dzisiaj zadania te zostały przejęte przez Google. Z tego artykułu dowiesz się, jak poprawić widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania i tym samym zwiększyć liczbę odwiedzających Twój sklep.

Optymalizacja strony internetowej za pomocą pozycjonowania lokalnego ma wiele zalet:

  • Poprawiasz widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania. Coraz częściej firmy znajdujące się w pobliżu, takie jak punkt ksero, palarnia kawy czy sklep obuwniczy, są wyszukiwane za pomocą smartfonu. Dzięki wykorzystaniu takich lokalnych wyszukiwań Twój sklep może zyskać wielu klientów.
  • Wyróżniasz się na tle konkurencji. W szczególności, gdy Twój sklep znajduje się przy ulicy handlowej (przykład: ulica Świętojańska w Gdyni), a konkurencja jest zaraz obok, każda możliwość zyskania nowych klientów jest na wagę złota. Również w przypadku, gdy prowadzisz działalność w spokojniejszej dzielnicy pozycjonowanie lokalne może być decydującym czynnikiem, dzięki któremu potencjalni klienci znajdą drogę do Twojego sklepu.
  • Zakupy online i offline? Tak! Klienci, którzy najpierw odwiedzą Cię offline, posiadają ogromny potencjał do stania się również klientami online, ponieważ kojarzą sklep z prawdziwymi ludźmi, a nie z wielkim anonimowym koncernem. To ogromna zaleta, której pozazdrościć Ci może m.in. taki olbrzym jak Amazon.

Ponadto lokalna konkurencja pod względem technicznym pozycjonowania lokalnego jest dużo słabsza niż w przypadku ogólnych fraz kluczowych.

Z pewnością jesteś w stanie sobie wyobrazić, że łatwiej jest zostać odnalezionym dla frazy kluczowej sklep obuwniczy, jeżeli najpierw wyświetlane są wyniki tylko z najbliższej okolicy. Nie musisz więc rywalizować ze wszystkimi sklepami obuwniczymi w kraju, ale jedynie z lokalnymi konkurentami.

Przedstawiamy więc krótki poradnik, który pozwoli Ci zostawić lokalną konkurencję daleko w tyle.

Google Moja Firma

Jeżeli nie masz jeszcze konta w Google Moja Firma, a prowadzisz lokalną firmę, to nie wykorzystujesz jednej z najlepszych metod bezpłatnego zyskania nowych klientów.

Dlatego nie czekaj: już teraz dokonaj rejestracji, uzupełnij informacje w profilu i czekaj na potwierdzenie.

Posty o lokalnych wydarzeniach

Google ceni dobre treści i koniecznie trzeba to wykorzystać. Regularne informowanie o lokalnych wydarzeniach zwiększa znaczenie Twojej strony w danej lokalizacji, co z kolei może zaowocować polepszeniem jej rankingu.

Możesz informować nie tylko o lokalnych wydarzeniach, ale również przedstawiać lub testować nowe produkty, publikować opinie klientów lub umieszczać informacje o swoim sklepie. Im większa jest Twoja konkurencja, tym częściej należy umieszczać posty na blogu.

Wskazówka: regularnie poświęcaj czas na pisanie blogów i zaplanuj je na kilka dni naprzód. Mało który z Twoich konkurentów zorganizuje sobie czas, aby pisać bloga, więc choćby dlatego ta strategia marketingowa sprawi, że będziesz na wygranej pozycji.

Filmy i zdjęcia

W ramach uzupełnienia słowa pisanego warto skorzystać również z innych mediów. Zdjęcia i filmy dodadzą Twojemu artykułowi życia i można je od razu udostępnić na Facebooku oraz Instagramie.

W ten sposób upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu, ponieważ również w mediach społecznościowych możliwe jest wyszukiwanie interesujących firm we własnym mieście.

Nazwa firmy + miejscowość

W miarę możliwości Twoja strona internetowa powinna mieć w tytule nazwę firmy oraz miejscowość. Dlatego zamiast tytułu strony sklep obuwniczy Kowalski wstaw nazwę sklep obuwniczy Kowalski w Gdańsku Wrzeszczu. Ten mały zabieg z pewnością poprawi nieco Twoją pozycję w rankingu.

Linkowanie

Kto zajmował się już kiedyś pozycjonowaniem, temu temat linkowania nie jest obcy.

Google ocenia strony internetowe za pomocą linków, co sprawia, że jest to nadal decydujący wskaźnik rankingowy.

Z tego względu linki z takich mocnych stron, jak np. portal-firmy.pl, gratka.pl czy trustedshops.pl, są bardzo wartościowe i korzystne dla Twojego rankingu, jednak zupełnie niepotrzebne, aby wybić się w pozycjonowaniu lokalnym.

Stawiaj raczej na linki lokalne. Możesz tego dokonać, współpracując z miejscowymi blogerami, sponsorując jakieś wydarzenie lub publikując gościnne wpisy na stronach lokalnych mediów. Pomocny może być również kontakt z okolicznymi firmami i umieszczanie informacji o nich na swoim blogu.

Meta tagi

Za pomocą meta tagów wyszukiwarki pokazują, czego dotyczy Twoja strona. Dlatego w swoich meta tagach uwzględnij nie tylko najważniejsze frazy kluczowe (sklep obuwniczy, kup buty), ale również siedzibę firmy.

Opinie klientów

W większości przypadków sklep z największą liczbą pozytywnych opinii znajdzie się na pierwszym miejscu w wynikach organicznych.

Nie bez powodu Google przy każdej rejestracji w Google Moja Firm wysyła na Twoją stronę  naklejkę Oceń nas w Google. Zachęć klientów kupujących w Twoim sklepie do wystawienia opinii w Google i ciesz się z lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania!

Nie martw się zbytnio, jeżeli klient nie wystawi Ci pięciu gwiazdek. Sklep oceniony na pięć gwiazdek wydaje się podejrzany — o wiele naturalniej i wiarygodniej prezentuje się przeciętna ocena w granicach 4,X.

Wpis do rejestrów/katalogów stron

Jedna z najstarszych technik pozycjonowania: wpis do rejestrów. Nawet jeżeli takie linki nie mają już tej mocy co przed paru laty, to i tak nadal są korzystne dla rankingu.

Nie tyle chodzi tu o same linki i generowanie ruchu, co o fakt, że Twój adres zostanie wspomniany w innym miejscu niż Twoja strona internetowa. Dla Google świadczy to o wiarygodności i pokazuje, że Twój sklep to realne miejsce.

Każda branża posiada inne istotne rejestry, jednak branżowe spisy firm online, takie jak np. Panorama firm, są atrakcyjne dla każdej firmy.

Nazwa, adres, telefon

Na Twojej stronie internetowej, np. w stopce, powinny znajdować się:

  • nazwa Twojej firmy,
  • adres Twojej firmy,
  • numer telefonu Twojej firmy.

Te dane kontaktowe powinny być zawsze identyczne.

Jeżeli w Google Moja Firma jako lokalizacja Twojego sklepu została podana ulica Grunwaldzka 32, wpisuj ją zawsze w ten sposób, aby zgarnąć rankingowy bonus!

Bez względu na to, czy chodzi o stronę internetową, rejestry, czy jakiekolwiek inne miejsce.

Podsumowanie

Jak widzisz, wcale nie jest tak trudno zostać odnalezionym w okolicy. Wszystko, co musisz zrobić, aby tak się stało to...

  • regularnie umieszczać wpisy na blogu;
  • dodawać zdjęcia i filmy (blog/media społecznościowe);
  • współpracować z lokalnymi blogerami oraz firmami (linkować);
  • podać siedzibę firmy oraz tytuł strony w metadanych, a także w Google Moja Firma;
  • umieścić swój sklep w istotnych rejestrach;
  • zwracać uwagę, aby nazwa, adres i numer telefonu Twojej firmy były w internecie podawane w identyczny sposób;
  • zbierać opinie klientów w Google.

Trzymaj się tych siedmiu punktów, a wkrótce będziesz się cieszyć z nowych klientów znalezionych online w tak prosty sposób. Życzymy powodzenia!

Autor: Daniel Heller

0 komentarzy