Szukasz SEO copywritera? Zwróć uwagę na 5 kwestii

Pisanie tekstów, które są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i przyciągają uwagę klientów, jest niezbędne do osiągnięcia długotrwałego sukcesu. Z tego powodu większość firm prędzej czy później decyduje się na zainwestowanie w teksty SEO. Jednak znalezienie odpowiedniej osoby na to stanowisko wcale nie jest takie proste. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by inwestycja w treści zakończyła się powodzeniem.

bg-man-working-laptop-writing-w1920h1200

Zanim zaczniemy, musimy wyjaśnić jedną rzecz:

Co to znaczy tworzyć teksty SEO?

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) to specjalny sposób pisania treści, który może być niezwykle skuteczny w zwiększaniu ruchu na stronie internetowej za pośrednictwem wyszukiwarek. Mówiąc najprościej, SEO copywriter tworzy treści zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek.

Oznacza to, że treść jest napisana w taki sposób, aby mogła zostać znaleziona i zidentyfikowana przez Google i inne wyszukiwarki jako odpowiadająca określonym słowom i frazom kluczowym wpisanym w pole wyszukiwania.

Algorytmy wyszukiwarek internetowych stale się zmieniają. Ma to oczywiście również wpływ na teksty, które są niezbędne do znalezienia w Google i innych serwisach.

Jeszcze kilka lat temu całkowicie w porządku (a nawet zalecane) było jak najczęstsze używanie terminu wyszukiwania, dla którego chcesz zostać znaleziony – nosiło to miano upychania słów kluczowych.

Te „teksty SEO” były koszmarem dla czytelników. Ponieważ Google, Bing i inne wyszukiwarki dążą do wyświetlania najlepszych wyników wyszukiwania dostosowanych dla użytkowników, algorytm oceny został dostosowany i jest stale ulepszany.

Wyszukiwarki i użytkownicy końcowi są obecnie bardziej wymagający, jeśli chodzi o treści zamieszczane w internecie. Nie panuje tu już Dziki Zachód: oczekuje się pewnego poziomu profesjonalizmu i tanie teksty niskiej jakości są już niewystarczające.

Dobry SEO copywriter o tym wie i podczas tworzenia treści zwraca uwagę m.in. na następujące kwestie:

  • naturalną płynność tekstu, która porywa czytelnika,

  • logiczne uporządkowanie tekstu dzięki takim elementom jak wypunktowania czy cytaty,

  • tekst jest na tyle szczegółowy, na ile jest to konieczne, ale nie jest niepotrzebnie rozwlekły,

  • cel tekstu: czy ma on informować, czy motywować do działania?

  • termin wyszukiwania jest używany rozsądnie (i nie nadmiernie). Aby uniknąć powtórzeń, stosowane są synonimy.

Po wyjaśnieniu tej kwestii przejdźmy do sedna tego artykułu:

Jak znaleźć dobrych copywriterów SEO?

Niezależnie od tego, czy szukasz w Google i na portalach dla freelancerów, czy też bezpośrednio zamieszczasz ogłoszenie, podstawą powinno być portfolio.

Twój przyszły SEO copywriter powinien być w stanie zaprezentować różne treści, które zostały już opublikowane i przyniosły oczekiwane rezultaty. Przejrzyj teksty i sprawdź, czy jesteś zadowolony z ich jakości i stylu.

Szczególnie ważne są tu następujące punkty:

1.      Poprawność gramatyczna i ortograficzna

Jest to jednocześnie podstawa dobrego tekstu i jeden z największych problemów przy pisaniu artykułów SEO. Wiele firm płaci bardzo niskie ceny za napisanie dużej ilości treści zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek.

Jeśli te artykuły są kiepskie, odstraszają klientów i nie mają szans na znalezienie ich w Google. Nie są też warte tych kilku złotych, które kosztują.

Dobrzy copywriterzy SEO wiedzą, gdzie postawić przecinek, jak utworzyć poprawne zdanie podrzędne i gdzie złamać zasady gramatyczne, aby nadać tekstowi inny sens.

Pamiętaj: każdy błąd gramatyczny, składniowy lub ortograficzny obniża jakość treści oraz wiarygodność Twojej strony internetowej, oferty i firmy. Ludzie kupują od firm, którym ufają, a nie od firm, które publikują gorsze treści.

2.      Wiedza z zakresu SEO

SEO copywriter bez wiedzy o SEO? Przyznasz, że to nie bardzo do siebie pasuje.

Aby treści na Twojej stronie internetowej były nie tylko łatwe do czytania, ale także do znalezienia przez potencjalnych klientów, wybrana przez Ciebie firma świadcząca usługi z zakresu copywritingu powinna wiedzieć co nieco o optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.

  • Gdzie powinny być umieszczone ważne słowa kluczowe?

  • Jak często należy je stosować? Jakich synonimów można użyć?

  • Co musi się znaleźć w tekście, a co można pominąć, aby osiągnąć maksymalny potencjał?

  • Dlaczego budowanie topic clusters ma sens?

  • Ile linków należy umieścić?

  • Co z tekstami alt dla użytych obrazów?

Dobry copywriter powinien umieć odpowiedzieć na te (i wiele innych) pytań obudzony w środku nocy. Jeśli nie masz pojęcia o SEO i musisz polegać na referencjach, powinieneś mieć dostęp do kilku tekstów potencjalnego autora.

Czy te teksty są wyszukiwane dla interesujących z punktu widzenia Twojego biznesu haseł? Jakie mają sukcesy w pozycjonowaniu?

Skuteczni copywriterzy z łatwością będą w stanie pokazać Ci kilka napisanych przez siebie tekstów, które znajdują się na pierwszej stronie wyszukiwarki Google. W najlepszym wypadku Twój przyszły SEO copywriter ma własną stronę internetową, która przyciąga odwiedzających za pośrednictwem Google.

3.      Koncentracja na czytelnikach

W marketingu istnieje kilka złotych zasad, z których jedna najważniejsza brzmi: nie chodzi o Ciebie.

Tak, może to brzmieć nielogicznie, w końcu chodzi o sprzedaż produktów – ale z takim nastawieniem nie da się prowadzić skutecznego marketingu, w tym SEO.

Aby naprawdę zrozumieć, co to oznacza, musimy zaakceptować brutalną rzeczywistość, w której konsumenci nie interesują się nami, naszymi usługami czy produktami. Nie brzmi to zbyt optymistycznie, ale to prawda.

Klienci są przede wszystkim zainteresowani sobą, swoimi życzeniami i potrzebami.

Zamiast więc publikować kolejną informację prasową, w której firmy wychwalają swoje zasługi, powinny raczej skupić się na pozyskiwaniu potencjalnych klientów atrakcyjnymi treściami.

Doświadczeni copywriterzy SEO piszą przede wszystkim dla ludzi.

Oznacza to, że muszą oni poświęcić czas na zrozumienie, kim są docelowi odbiorcy, co jest dla nich ważne oraz jakie treści są dla nich przydatne i znaczące.

📚Przeczytaj też: Buyer persona – co to jest i jak ją stworzyć?

Jeśli tekst jest w całości poświęcony Tobie lub temu, jak wspaniała jest Twoja oferta, a nie dostarcza prawdziwej wartości dodanej, trudno będzie odnieść sukces w marketingu treści. Krótko mówiąc: jeśli Twój autor tworzy tekst, którego potencjalni klienci nie chcą czytać, nie ma sensu go w ogóle publikować.

4.      Zrozumiała oferta

Dostarczanie wartości dodanej jest kamieniem węgielnym udanego copywritingu. Ponieważ jednak nie jesteś firmą informacyjną typu non-profit, zatrudnieni przez Ciebie autorzy powinni również znać Twoje produkty lub usługi.

Teksty SEO mają za zadanie przyciągnąć uwagę właśnie na nie. Aby to zadziałało, wybrany autor powinien rozumieć, co oferujesz i jak zarabiasz pieniądze. Dopiero wtedy można stworzyć odpowiednie teksty, które trafią do grupy docelowej i zwrócą uwagę na ofertę.

W zależności od branży, w której działasz, warto wybrać copywritera z doświadczeniem w danej niszy. Nawet jeśli teksty napisane przez wykwalifikowanego specjalistę medycznego będą kosztować więcej, to ostatecznie poniesiesz mniejsze koszty niż w przypadku publikowania wątpliwych informacji, które podważą wiarygodność firmy i odstraszą potencjalnych klientów.

📚Przeczytaj też: Jak znaleźć swoją niszę rynkową? – 4 porady dla e-sprzedawców

5.      Wiedza z zakresu psychologii i marketingu

Oprócz doświadczenia w zakresie SEO, zrozumienia oferty i dobrych umiejętności pisania, osoba pisząca teksty dla SEO powinna również posiadać wiedzę z zakresu psychologii i marketingu.

Dobrzy copywriterzy rozumieją, co sprawia, że ludzie są podatni na wpływy. Ważne jest przecież, aby wiedzieć, jak przyciągnąć i utrzymać uwagę czytelnika.

  • Jak napisać interesujący wstęp?

  • Co tak naprawdę motywuje czytelników?

  • Jak i kiedy stosować storytelling?

  • Jak zbudować tekst, aby czytelnik doczytał go do końca?

  • Jak przejść od problemu do rozwiązania, aby czytelnicy postrzegali wezwanie do działania jako korzyść?

Należy pamiętać, że dobry marketing treści to nie tylko przekazywanie wiedzy. Copywriter SEO to także zawsze po części copywriter.

Nouveau call-to-action

Jeśli weźmie się pod uwagę te czynniki, wszystko staje się jasne:

Dobrzy copywriterzy SEO nie są tani

Nie zawsze tak było, ale obecnie (praktycznie) ciężko znaleźć dobre teksty SEO, które można by było kupi w niskiej cenie.

Ale dlaczego tak się dzieje? Jak widać z poprzedniej części, naprawdę dobre teksty wymagają dużo ciężkiej pracy, kreatywności i wiedzy.

Ale nie tylko: konkurencja staje się coraz silniejsza i jest skłonna przeznaczyć dużą część budżetu marketingowego na teksty zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Firma, która zwraca uwagę tylko na cenę, nie może wygrać w ten sposób.

Co więcej, nie ma już (odnoszących sukcesy) copywriterów SEO. Istnieją copywriterzy, którzy tworzą treści dobrze odbierane przez wyszukiwarki i czytelników.

Pamiętaj: zawsze, gdy zatrudniasz nowych pracowników lub zlecasz usługi na zewnątrz, musisz najpierw zdecydować, jakiego minimalnego zwrotu z inwestycji oczekujesz. Jest to szczególnie istotne w przypadku zatrudniania copywriterów, ponieważ działania SEO często wymagają kilku tygodni, a nawet miesięcy, aby przynieść efekty.

Gdzie można znaleźć copywritera SEO?

Potencjał jest duży, nawet jeśli na pierwszy rzut oka na taki nie wygląda. Pierwszym krokiem może być bezpośrednie wyszukanie w Google copywritera z doświadczeniem.

Zapytanie „copywriter SEO” powoduje, że po kliknięciu pojawia się osoba, która zna się na swoim fachu tak dobrze, że można ją znaleźć w Google. Możesz też spróbować wpisać w wyszukiwarkę hasło „copywriter + (Twoja branża)”.

Jeśli nie znajdziesz tu nikogo odpowiedniego, w następnym kroku powinieneś spróbować skorzystać z platform dla freelancerów. Te najbardziej znane to m.in. Useme czy Giełda Tekstów. Możesz także zamieścić ogłoszenie w grupie w social mediach, np. na Facebooku.

Ważne jest, abyś dokładnie wiedział, czego oczekujesz od copywritera. Jeśli ogłaszasz przetarg lub zwracasz się bezpośrednio do freelancerów, powinieneś wiedzieć, jakie tematy mają być poruszane, jak często mają być dostarczane artykuły i jaki jest cel tekstów. Dobry breefing stanowi podstawę do osiągnięcia pożądanego rezultatu.

W najlepszym przypadku autor wie również, na jakie słowa kluczowe ma być ukierunkowany. Nie ma przecież sensu inwestować w teksty SEO, które później nie przyciągną uwagi grupy docelowej.

Wybrany przez Ciebie freelancer może mieć doświadczenie w wyszukiwaniu słów kluczowych, z którego powinieneś skorzystać. Jeśli jednak nie ma on wystarczającej pewności siebie, aby przeprowadzić szeroko zakrojone badania SEO, można skorzystać z usług konsultantów SEO – jeśli nie chcesz lub nie możesz zrobić tego sam.

Jeśli jednak masz już doświadczenie w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, dobrze opracowany brief i nie działasz w niszy, którą trzeba zbadać, możesz spróbować szczęścia na portalach dla freelancerów. Jest bardzo prawdopodobne, że znajdą się tu teksty, które nie spełniają oczekiwanej jakości, ale przeciętnie copywriterzy z tych platform są tańsi.

Podsumowanie

Zatrudnienie dobrego autora treści jest ważnym czynnikiem decydującym o sukcesie firmy.

Dobrzy copywriterzy SEO nie tylko podnoszą rangę Twojej firmy, ale także pomagają przekonać potencjalnych klientów do oferowanego przez Ciebie produktu lub usługi.

Dlatego należy zwracać szczególną uwagę na to, kogo się zatrudnia. Ponieważ to właśnie współpracownicy przyczynią się do rozwoju Twojej firmy lub pogłębią dziurę w budżecie marketingowym. Znalezienie idealnego kandydata może wymagać wiele cierpliwości, ale cały wysiłek opłaci się na dłuższą metę dzięki zwiększeniu liczby odwiedzających i sprzedaży.

Chcesz sam spróbować swoich sił w SEO copywritingu? Już teraz pobierz nasz bezpłatny poradnik na ten temat:

Nouveau call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niemieckim: SEO-Texter*in gesucht? Auf diese 5 Dinge sollten Sie achten

0 komentarzy