Content marketing dla sklepu internetowego - 5 porad

Strategia, podobnie jak we wszystkich aktywnościach marketingowych, także w content marketingu (marketingu treści), znajduje się na czołowym miejscu. Jak ją stworzyć? Jakie są jej ważne elementy? Opisujemy, czego nie może zabraknąć w dobrej strategii marketingowej dla Twojego e-sklepu.

blogTitle-5-Punkte

Zanim przejdziemy do tworzenia jakichkolwiek treści, trzeba zacząć od podstaw, czyli od poznania swojej grupy docelowej. Musisz zatem dowiedzieć się, jakie ona ma zainteresowania i problemy, by... móc wyjść na przeciw jej oczekiwaniom. I dać się polubić!

1. Wyszukiwanie

Zanim rozpoczniesz pisanie postu na dany temat, zobacz, jak ludzie wyszukują go w wyszukiwarkach. Za pomocą odpowiednich narzędzi sprawdź zarówno słowa kluczowe, jak i pytania, które pasują do danego zagadnienia / branży Twojego sklepu. 

Szczególnie cenne są w tym względzie  „know query” (wyszukiwanie informacji, np. wieża Eiffla) i „know simple query” (wyszukiwanie krótkiej definicji lub opisu, np. wysokość wieży Eiffla), czyli tzw. słowa kluczowe.

Dla przykładu: potrzebujemy wyszukać słowa kluczowe z zakresu "know query" dotyczące zagadnienia "pielęgnacja skóry". W tym przypadku posłużymy się narzędziem do wyszukiwania słów contentbird. Wyniki przedstawiają się następująco:

  • wskazówki dotyczące pielęgnacji twarzy,
  • pielęgnacja zanieczyszczonej skóry,
  • który krem do twarzy jest najlepszy?

Ostatnie słowo kluczowe zajmuje szczególną pozycję w obrębie tego wyszukiwania, ponieważ w tym przypadku chodzi już o tzw. pytanie dotyczące wiedzy.

Następnie zajmujemy się wyszukiwaniem pytań dotyczących zagadnienia "skóra". Wyniki wyszukiwania contentbird to:

  • W jaki sposób czyścić skórę?
  • W jaki sposób najlepiej pielęgnować skórę?
  • Dlaczego moja skóra jest zanieczyszczona?
  • Dlaczego skóra mnie swędzi?
  • Dlaczego moja skóra jest sucha?

Wyszukane słowa kluczowe i pytania będą dla Ciebie bazą do stworzenia nowych postów. W przypadku pytania Który krem do twarzy jest najlepszy? zaleca się opisanie różnych rodzajów skóry i odpowiednich kremów dla nich.

W jaki sposób ustalić priorytet wyszukanych pomysłów? To po prostu kwestia planowania.

2. Planowanie

Aby za pomocą treści przyciągnąć odwiedzających i zwiększyć ruch na stronie (oraz by Twoja witryna internetowa przesłała odpowiednie sygnały SEO do Google), bardzo ważne jest tworzenie treści, które mają konkretną wartość użytkową dla odbiorcy.

Na podstawie własnego doświadczenia możemy powiedzieć, że szczególnie dużym powodzeniem cieszą się przedstawione niżej rodzaje treści.

(Ważne! Także w tym przypadku strategia content marketingu odgrywa decydującą rolę: jeżeli użytkownicy preferują określony rodzaj treści, np. porównania produktów, wówczas zamieszczanie grafik informacyjnych nie przyniesie odpowiednich korzyści).

Przegląd ulubionych rodzajów treści:

  • praktyczne instrukcje,
  • posty gości w blogach i magazynach,
  • praktyczne zestawienia,
  • treści generowane przez użytkowników,
  • wyróżnienia i nagrody,
  • porównania produktów i przeglądy rynkowe,
  • grafiki informacyjne,
  • konkursy,
  • pomoce decyzyjne i instrukcje dotyczące zakupu,
  • filmy wideo o produktach,
  • analizy przypadków,
  • oceny użytkowników.

Celem musi być zbudowanie zaufania za pomocą tworzonych przez siebie treści. Musisz pokazać klientowi, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie i Twój produkt / usługa są również na wysokim poziomie.

Lektura polecana przez redakcję: 5 elementów, które zapewnią wzrost zaufania i lepszy wskaźnik konwersji

3. Tworzenie

Dopiero gdy żądane treści zostaną zbadane za pomocą narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, możesz przyporządkować je do danego typu treści i opracować tekst.

Aby stopniowo tworzyć bazę zagadnień na swojej stronie, tworzone przez Ciebie treści muszą się wyróżniać. W tym celu powinny się one wzajemnie uzupełniać, tak jak prawdziwa baza wiedzy. Wewnętrzne łącza nie są zatem logiczne tylko ze względu na SEO, lecz zapewniają na blogu m.in. merytoryczną kompletność i są niesamowicie przydatne pod względem budowania zaufania.

Trzeba przy tym pamiętać, że całkowicie bez działań SEO nawet najlepsza treść będzie miała jedynie ograniczone szanse na sukces. W końcu treść produkuje się także dla Google, nawet jeżeli sygnały użytkowników stanowią aktualnie najważniejszy czynnik rankingowy.

Aby polepszyć ranking treści, przeprowadź analizę WDF*IDF za pomocą głównego słowa kluczowego (np. wskazówki dotyczące pielęgnacji twarzy) i pozyskane w ten sposób pojęcia uwzględnij podczas tworzenia swojej treści.

4. Dystrybucja

Twitter, Facebook, Instagram – aby potencjalni klienci zainteresowali się tym, co piszesz, a tym samym Twoją witryną internetową, marką oraz oczywiście oferowanymi przez Ciebie produktami, musisz być obecny również w mediach społecznościowych.

Zanim jednak tak po prostu utworzysz stronę na Facebooku, umieścisz parę postów i będziesz mieć nadzieję, że społeczność sama Cię znajdzie, konieczne jest, zasięgnięcie dokładnych informacji na temat tego, gdzie możesz znaleźć swoją grupę docelową.

Co powinieneś zrobić:

  1. Wykonaj analizę swojej grupy docelowej 
    Dowiedz się, jakie preferencje ma Twoja grupa docelowa, i wybierz tylko te serwisy internetowe, w których jest ona aktywna!

  2. Dopasuj komunikację do grupy docelowej
    Wybierz odpowiednią formę komunikacji z grupą docelową i korzystaj z najbardziej wydajnych kanałów mediów społecznościowych w obrębie sieci. Na przykład grupy na Facebooku mają aktualnie większy zasięg niż strony.

  3. Zidentyfikuj influencerów
    Istotni dla danego zagadnienia influencerzy, czyli osoby, którym ufa Twoja grupa docelowa, dysponują najczęściej niezmiernie dużym zasięgiem, który możesz wykorzystać do swoich celów.

Zaleca się jednak zachowanie ostrożności przy ocenie zasięgu. Dla przykładu: jeżeli dany influencer ma 100 000 obserwujących, ale jego poziom interakcji z odbiorcami jest nieznaczny, lepiej jest zainwestować pieniądze w influencera, który ma mniejszy zasięg, ale jego poziom interakcji jest wyższy.

Jak widać również w tym aspekcie odpowiednio zdefiniowana strategia content marketingu ma duże znaczenie. Bez analizy grupy docelowej nie można ani tworzyć treści, ani czerpać z niej korzyści.

5. Analiza

Wielu właścicieli sklepów uważa, że strategii marketingowej jaką jest content marketing nie da się zmierzyć za pomocą liczb i nie warto w nią inwestować. A jest wręcz przeciwnie - można go wyrazić w liczbach! I to za pomocą prostego wzoru, który wyraźnie pokazuje czy Twoja treść prezentuje się dobrze, czy nie:

Liczba osób odwiedzających (w analizowanym okresie czasu) * koszt kliknięcia (za główne słowo kluczowe)

Dzięki temu zawsze wiesz, jaka treść cieszyła się zainteresowaniem, a jaka nie zdobyła uznania grupy docelowej. Przeanalizuj swoje posty blogowe za pomocą powyższego wzoru.

Przykład:

przygotowano wpis dotyczący słowa kluczowego „wskazówki dotyczące pielęgnacji twarzy”, a koszt inwestycji (utworzenia tekstu) wyniósł 75,00 euro. 

Aby sprawdzić, czy Twój post już się zwrócił, pomnóż liczbę dotychczasowych osób odwiedzających przez koszty kliknięcia w porównywalnej kampanii PPC. Dla słowa kluczowego „wskazówki dotyczące pielęgnacji twarzy” otrzymujemy następującą wartość:

70 osób odwiedzających * 1,20 euro za koszt kliknięcia = 84,00 euro

Widać zatem, że post nie tylko już się zwrócił pod względem finansowym, lecz nawet przewyższył inwestycję już o 9 euro, czyli jest opłacalny.

Nie można przy tym zapomnieć, że w przypadku 70 osób odwiedzających chodzi wyłącznie o aktualną liczbę. W kolejnych miesiącach liczba czytelników z pewnością się zwiększy.

Podsumowanie

Za pomocą strategii zorientowanej na treść, dopasowanych do grupy docelowej formatów i odpowiedniej dystrybucji, Twój sklep internetowy będzie cieszyć się wzmożonym ruchem.

Jest to możliwe jednak tylko pod warunkiem, że rozpoczniesz od wyraźnej strategii content marketingu i zakończysz działania obszerną analizą za pomocą różnych narzędzi do pomiaru swoich działań.

content marketing

0 komentarzy