Możesz zyskać na pandemii — recepta dla e-commerce

Koronawirus. Media odmieniły go już przez wszystkie przypadki.

A co z moim biznesem?

— myślisz sobie, bo to na to pytanie chciałbyś znać dziś odpowiedź.

Powiem wprost: Masz szansę odwrócić złą passę.

Dowiedz się, jak przetrwać ten trudny czas, a wręcz przekuć niesprzyjające warunki w korzystny grunt dla Twojego biznesu online.

koronawirus-szansa-sp

W tym artykule dowiesz się:

  • paid jak koronawirus wpłynął na rynek e-commerce

  • line_chart jaki wpływ na gospodarkę przewidują analitycy

  • key czy i jak możesz przygotować swój biznes

  • sales_performance w jaki sposób odwrócić złą passę i zyskać

Uwaga! Przygotowaliśmy checklistę do pobrania, która podsumowuje wszystkie wskazówki dotyczące dostosowania sklepu do tych trudnych czasów, w których się znajdujemy:

Kliknij i pobierz za darmo:

Pobierz checklistę

1. Fakt: Koronawirus to szansa dla e-commerce

Sytuacja związana z pandemią postawiła pod znakiem zapytania rentowność wielu biznesów. Najbardziej zagrożone są branże:

  • transport

  • turystyka

  • gastronomia

  • hotelarstwo

W kwestii e-commerce sytuacja wygląda zupełnie przeciwnie. Kwarantanna zdrowych osób ma i będzie miała coraz większy dodatkowy skutek w postaci zwiększenia ilości czasu wolnego.

Ludzie z dostępem do komputera, często znudzeni, mogą dokonywać większej liczby zakupów on-line.

Pamiętaj, że praca zdalna zarezerwowana jest dla osób wykonujących pracę na komputerze. Wśród nich często znajdują się wysoko opłacani specjaliści tacy jak: analitycy biznesowi, menedżerowie, programiści, architekci. W tym momencie to właśnie te osoby mogą stać się klientami Twojego sklepu internetowego lub złożyć ponowne zamówienie.

Zdjęcie pokazuje specjalistę przy laptopie w trakcie spotkania biznesowego.

Pracownicy zdalni to często wysokoopłacani specjaliści

Spójrz na fakty:

Branża e-commerce przeżywa obecnie gwałtowny wzrost.

Ludzie nie chcą lub nie mogą dokonywać zakupów stacjonarnie, więc wybierają metody elektroniczne. We Włoszech liczba transakcji w sklepach internetowych wzrosła dwukrotnie w stosunku do poprzedniego roku.

Amazon oraz inne duże podmioty e-commerce znane na rynkach międzynarodowych doświadczyły wzrostów od 20% do 30%. L’Oréal w Chinach zwiększył obroty on-line o 30%.

Co więcej, Amazon idąc za ciosem, ogłosił chęć zatrudnienia 100.000 osób.

Prowadząc biznes on-line, masz szansę wykorzystać tę trudną sytuację na swoją korzyść. Musisz jednak dobrze opracować strategię działania. Ma to szczególne znaczenie w obliczu przewidywań, że epidemia w Polsce potrwa minimum trzy miesiące.

Zespół Trusted Shops jest tu dla Ciebie. Nawet w tak trudnych momentach jak teraz. Właśnie dlatego chcemy Ci zaoferować
3 miesiące członkostwa gratis.

Poznaj ofertę

2. Zrób to: Dostosuj swój biznes do pracy zdalnej

W tym momencie co piąty Polak pracuje zdalnie (źródło). Rząd rekomenduje tę formę pracy i zachęca pracodawców do jej wdrożenia.

Praca zdalna niesie za sobą liczne zalety.

Oczywiście wypuszczenie pracowników do domów, po prostu, bez żadnego przygotowania, może mieć opłakane skutki dla Twojego biznesu.

Do pracy zdalnej swoją firmę trzeba przygotować. Przede wszystkim w zakresie wzajemnej współpracy, raportowania i komunikacji. Wszak realizacja zadań w dużej mierze nie ulegnie zmianom.

Podejrzyj doświadczonych

Firma Nozbe, polski twórca aplikacji do zarządzania zadaniami i projektami o tej samej nazwie, organizuje codziennie transmisje wideo na temat pracy zdalnej. Dowiesz się z nich, jakie wyzwania ona ze sobą niesie, ale również jak wdrożyć ją we właściwy sposób. Dość powiedzieć, że firma Nozbe działa w całości w modelu zdalnym, a więc jej pracownicy mają na ten temat dużo do powiedzenia.

Oprócz tego koniecznie zapoznaj się z artykułem Przechodzimy na pracę zdalną, który wyjaśnia i omawia podstawowe wątpliwości oraz sposoby działania.

Użyteczny będzie również webinar pt. Szybkie przejście na pracę zdalną.

Możesz też pójść o krok dalej i zamówić sobie książkę REMOTE. Pracuj zdalnie, biuro jest zbędne. Została napisana przez założyciela i pracownika 37signals, kolejnej firmy działającej w w modelu zdalnym (z ogromnymi sukcesami).

Opracuj własne procedury

Nie ma w polskim prawie przepisów, które regulowałyby pracę zdalną, tj. w trybie home office.

Zatem—

Wymusza to na pracodawcach ustanowienie własnych procedur. Powinny być one zgodne z wymaganiami BHP. Jednocześnie muszą być skuteczne z punktu widzenia efektywności pracy.

Bez określenia przedziału czasowego pracy zdalnej, trudno również określić, czy miała miejsce praca w ramach nadgodzin.

Istnieje wiele aspektów, które należy rozważyć. Dlatego sprawdź koniecznie, jak bezpiecznie wdrożyć home office w swojej firmie, jak najszybciej.

Przygotowaliśmy ogromną bazę podręczników dostępnych za darmo. Możesz przesłać je swoim pracownikom, aby w trakcie pracy zdalnej zwiększali swoje kompetencje: Darmowe poradniki e-commerce

3. Nie rób tego: Nie panikuj

Jesteśmy naprawdę rozważnym narodem. W większości traktujemy zagrożenie poważnie. Liczby mówią same za siebie:

75% Polaków unika wychodzenia z domu w trakcie pandemii

Co więcej, pomimo pandemi koronawirusa, analitycy mBanku i BNP Paribas przewidują w Polsce wzrost PKB na poziomie 1,6-2,5%.

Wszystko wskazuje na to, że działania naszego obecnego rządu cechują się rozwagą (co dostrzegają też zagraniczne media).

Pozytywne scenariusze według analityków wyglądają obiecująco:

W tym scenariuszu można zaobserwować proces powrotu na naturalną ścieżkę wzrostu. Przyspieszenie wzrostu gospodarczego będzie wówczas o wiele szybsze niż wcześniej zakładano. (...) W takich warunkach zostanie uwolniony popyt na poziomie znacznie wyższym od tego sprzed pandemii.

Dodatkowo, dzięki zaangażowaniu takich polskich firm jak Żabka czy Agata Meble, mamy szanse na szybkie opanowanie epidemii.

Co więcej, w wyzwanie zachowania stabilności gospodarki zaangażował się również sektor bankowy, który zaoferował preferencyjne warunki spłaty kredytów. mBank ogłosił to już oficjalnie.

Najważniejsze jest zatem zachowanie zimnej głowy i stosowanie się do zaleceń. W taki sposób połowa sukcesu będzie już za nami. Zachowując zimną krew, możesz też zająć się tym, co najważniejsze: dalszym wzrostem Twojego biznesu.

Kontroluj koszty swoich kampanii Google Ads. Możesz zaoszczędzić pieniądze:

Google Ads - skuteczna reklama krok po kroku

4. Zrób to: Dostosuj swój sklep do okoliczności

Choć prowadzisz biznes jak zawsze, wcale nie musi to być takie oczywiste dla Twoich klientów. Mają mętlik w głowie przez to, jak dużo się dzieje.

Bądź przejrzysty i zamieść konkretny komunikat na temat tego, jak wygląda sytuacja ze strony Twojego biznesu.

Świetnym przykładem jest nasza rodzima firma Netguru, która przygotowała dedykowaną stronę dotyczącą Covid-19. Opisuje tam, w jaki sposób prowadzi biznes w obliczu pandemii, oraz jakim zmianom uległy procedury.

Oczywiście w przypadku sklepu internetowego taka potrzeba niekoniecznie zachodzi. Netguru jest firmą usługową działającą w modelu B2B. Prowadząc e-sklep, wystarczy, że zamieścisz konkretne i wyraźnie widoczne informacje na temat funkcjonowania swojego sklepu.

Sprawdź, jak robi to Agata Meble:

Zrzut ekranu komunikatu na stronie firmy Agata Meble.

Dobrym przykładem są również markety elektroniczne takie jak RTV Euro AGD. Nie tylko dają wyraźnie znać, że działają w standardowym trybie. Oprócz tego podkreślają:

  • regularność dostaw

  • dostawę prosto pod drzwi

  • bezpieczny proces zakupów

Dzięki temu nie pozostawiają żadnych wątpliwości odnośnie tego, że oferta ich sklepu jest dostosowana do obecnych trudnych warunków.

Zrzut ekranu komunikatu na stronie firmy RTV Euro AGD - widok produktu.

Komunikat na stronie głównej jest jeszcze bardziej wyraźny:

Zrzut ekranu komunikatu na stronie firmy RTV Euro AGD - widok strony głównej.

Banery prowadzą do dedykowanej strony informacyjnej.

Sytuacja wygląda bardzo podobnie ze sklepem Media Markt, który poszedł o krok dalej. Zachęca do zakupów, aby przełamać domową nudę. Media Markt również uruchomiło dedykowaną stronę.

Zrzut ekranu komunikatu na stronie firmy Media Markt.

Zwróć uwagę na konkretne, zachęcające do działania (do kupna) hasła, jakie stosują oba te sklepy. Dobre hasła reklamowe po prostu zwiększają sprzedaż.

Sprawdź, jak możesz zwiększyć sprzedaż również Ty:

Nouveau call-to-action

5. Zainspiruj się: Pomysły na marketing

Polska firma 4F, działając z dobrego serca, zyskała szeroki rozgłos marketingowy. Może zainspirujesz się tą akcją?

Jeśli jesteś gotowy przekazać część dochodów swojego biznesu na pomoc w walce z koronawirusem, koniecznie zrób to oficjalnie. Poinformuj o tym w kanałach społecznościowych oraz na stronie sklepu.

Zebrane środki możesz przekazać na zbiórkę w serwisie SiePomaga.

Zastanów się także nad stworzeniem kampanii reklamowej skierowanej do kupujących w internecie. Przykład:

Zrzut ekranu komunikatu na stronie firmy Reserved.

Zwróć uwagę na dopisek "Tylko online".

Na sam koniec, musisz pamiętać o jednym...

Dobry marketing angażuje. A klient zaangażowany kupuje więcej i częściej:

New call-to-action

1 komentarz