Tendencje e-commerce na 2022 r.

Rok 2020 zapoczątkował cyfryzację tysięcy przedsiębiorstw. Wraz z nią pojawili się nowi kupujący online. To zjawisko, które trwało w 2021 i utrzyma się w 2022 roku. Aby zapewnić wysoki wskaźnik sprzedaży i konwersji w kolejnym roku, zebraliśmy ekspertów z branży i przybliżyliśmy trendy oraz wyzwania stojące przed sklepami internetowymi.

Spis treści

  1. Sektor logistyczny

  2. Sektor płatności

  3. Google/SEO

  4. Inne sektory

  5. Przegląd trendów e-commerce na 2022 r.

Sektor logistyczny

Noelia Lázaro Fernández

Noelia Lázaro Fernández, CMO w Packlink

W nadchodzących miesiącach nadal odczuwalne będą skutki globalnego kryzysu zdrowotnego z ostatnich dwóch lat, który sprawił, że klienci sklepów znaleźli się w centrum uwagi. Już wcześniej mogliśmy zaobserwować większe zainteresowanie zakupami online, a także wykorzystanie sieci społecznościowych i telefonów komórkowych jako kanału zakupowego.

Przewiduje się, że zachowania te będą się nasilać, stając się coraz bardziej powszechne w naszym codziennym życiu. W związku z tym firmy e-commerce będą musiały skupić swoje wysiłki na kontynuacji rozbudowywania oferty online, która zapewni użytkownikom doświadczenia równe lub lepsze niż te oferowane przez sklepy stacjonarne.

📚Przeczytaj też: Co to jest UX i dlaczego jest ważne dla Twojego e-sklepu? (część I)

W tym kontekście automatyzacja pozostaje kluczowym trendem w 2022 r., ponieważ postępy prac nad technologią i sztuczną inteligencją umożliwiają udoskonalenie coraz większej liczby procesów, osiągając wyższą wydajność i jakość na poziomie logistycznym.

Z drugiej strony, kupujący coraz bardziej interesują się takimi kwestiami jak personalizacja ofert i wpływ ich zakupów na środowisko, dlatego dla przedsiębiorstw internetowych zasadnicze znaczenie będzie miało opracowanie i skonsolidowanie zrównoważonego łańcucha dostaw, z wykorzystaniem przyjaznego dla środowiska transportu i opakowań.

 

Marina Fernández

Marina Fernández, Marketing Specialist Spain w Sendcloud

Jeśli w zeszłym roku kryzys związany z koronawirusem sprawił, że klienci stali się bardziej cierpliwi, to w 2022 roku trend ten ulegnie zmianie. Po raz kolejny zwyciężyła szybkość dostawy. Co więcej, planowane dostawy zdobywają coraz większą popularność wśród najpopularniejszych metod wysyłki. Klienci chcą teraz mieć możliwość wyboru, kiedy i jak otrzymają swoją paczkę. Chcą nawet mieć możliwość zmiany miejsca dostawy, gdy przesyłka jest już w drodze.

Trend troski o środowisko utrzymuje się do tego stopnia, że wielu konsumentów byłoby skłonnych zapłacić więcej za dostawę bez emisji CO2, wynika z danych z naszego badania Ecommerce Study 2021/22 we współpracy z Nielsenem.

 

Ana Pérez Izquierdo

Ana Pérez Izquierdo, Marketing Spain & Event Specialist w Qapla

2022 zapowiada się jako rok, w którym nastąpi konsolidacja wzrostu sektora, ustabilizuje się pozyskiwanie nowych klientów i wielkość sprzedaży. Pozytywne efekty ekspansji e-commerce są różnorodne. Po pierwsze, ta fala zamówień dostarczyła nam wielu informacji o konsumentach i ich zwyczajach związanych z wydawaniem pieniędzy. Na przykład: istnieją różnice w zależności od kraju; kwestia kosztów wysyłki jest kluczowa; jesteśmy nawet skłonni kupić więcej produktów, jeśli oznacza to darmową dostawę.

Z drugiej strony, konsumenci online szybko dojrzewają, a ich oczekiwania wobec platform zakupowych i sklepów internetowych zaczynają się kształtować. W ramach doświadczenia zakupowego ważnym czynnikiem jest elastyczność polityki zwrotów. Nasze dane odzwierciedlają również rosnące znaczenie zaangażowania konsumentów w ochronę środowiska i zrównoważony rozwój.

W związku z tym w Qapla przewidujemy, że trendy, które będą dominować na rynku to:

  • ogólny umiarkowany wzrost wysyłek o około +8,5 proc. w pierwszych dziesięciu miesiącach roku, co kontrastuje z bardzo wysokimi wartościami szczytowymi odnotowanymi przez niektóre sektory w okresach izolacji. Ten stały, umiarkowany wzrost potwierdza, że na rynku online panuje stabilizacja;

  • przekrojowość doświadczeń klienta, które kupujący będą coraz częściej uważać za coś oczywistego. Konsumenci e-commerce są coraz bardziej przyzwyczajeni do płynnego, liniowego i spójnego doświadczenia z marką, obejmującego strony internetowe, e-maile, media społecznościowe i sklepy stacjonarne jako punkty kontaktu. Konieczne jest zatem ustalenie, jakie komunikaty są wysyłane na każdym etapie zakupu przez e-mail i SMS;

  • inteligentne zarządzanie logistyką: wielu klientów jest gotowych zapłacić więcej za szybką dostawę, w wybranym przez siebie miejscu i czasie, bez komplikacji, będąc informowanym na bieżąco o statusie i sytuacji swojego zamówienia. Zastosowanie platformy do zarządzania dostawami pomaga uzyskać większą kontrolę nad każdym etapem procesu dostawy oraz poprawić wydajność logistyki i obsługi klienta;

  • zrównoważony rozwój stał się ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie przez konsumentów e-commerce. Stał się on jednym z najważniejszych elementów dla 75 proc. Europejczyków kupujących w sieci. Większość z nich wymaga od swoich zaufanych sprzedawców internetowych podjęcia działań mających na celu zminimalizowanie stopnia, w jakim ich działalność wpływa na środowisko, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Środki te obejmują stosowanie biodegradowalnych i przyjaznych dla środowiska opakowań oraz, oczywiście, korzystanie ze środków transportu i przewoźników, którzy minimalizują ślad węglowy i emisje.

Sektor płatności

Ana Díaz García

Ana Díaz García, Dyrektor Handlowy w Instant Credit

„Kup teraz, zapłać później” stało się nowym trendem w płatnościach. Oczekuje się, że w 2022 r. nastąpi jego gwałtowny wzrost dzięki rozwojowi handlu elektronicznego, któremu sprzyjają takie czynniki, jak niedawne kryzysy gospodarcze i wzrost wykorzystania płatności cyfrowych, w szczególności ze względu na pandemię COVID-19.

Coraz więcej sprzedawców decyduje się na zaoferowanie płatności ratalnej, niezależnie od średniej wartości zamówienia w ich sklepie. Dostarczanie kupującym elastyczności płatności stało się koniecznością w sektorze e-commerce.

Z drugiej strony, oczekuje się, że organy regulacyjne zaczną nakładać więcej ograniczeń na firmy, które oferują tego typu rozwiązania i nie są przejrzyste, jeśli chodzi o wykazywanie kosztów ponoszonych przez nabywcę ani cech produktu. Wszystko to w interesie oferowania etycznego i przejrzystego finansowania dla konsumenta.

📚Przeczytaj też: Metody płatności w internecie – jakie oferować w e-sklepie?

Google/SEO

Alvaro Peña de Luna

Álvaro Peña de Luna, co-CEO w iSocialWeb i Growwer

Z pewnością będzie to rok zdominowany przez On-SERP SEO, w którym wyróżniane będą konkretne strategie w zależności od modułów. W ich ramach, w przypadku e-commerce, Shopping Organic jest jedną z wielkich szans roku 2022. Możliwość organicznego dostępu do w pełni transakcyjnego modułu, takiego jak Google Shopping, będzie kluczowa.

Google Shopping – Podstawowa Konfiguracja. Krok po kroku

Ponadto, Google Moja Firma staje się coraz bardziej zintegrowana ze sprzedażą, a ustanowienie synergii pomiędzy potencjałem fizycznym i online może przynieść wielkie korzyści. Google już teraz pokazuje większą liczbę wyników w tym module i daje widoczność GMF w coraz większej liczbie wyszukiwań transakcyjnych.

I wreszcie, konieczne będzie dalsze umacnianie marki zarówno pod względem brandingu, jak i wiarygodności, aby wnieść wartość dodaną do strategii EAT.

📚Przeczytaj też: Wielki przewodnik po brandingu: logo, media społecznościowe i nie tylko!

 

Josep Deulofeu

Josep Deulofeu, Konsultant SEO w Visibilidadon

W 2022 r. zobaczymy wpływy zmian wprowadzonych przez Google w tym roku.

Głównie będziemy musieli uważnie śledzić nowy algorytm MOM zastępujący BERT, aby osiągnąć jak najlepszy wynik dla każdego unikalnego użytkownika, jak stwierdził Pandu Nayak z Google.

Powinniśmy kontynuować tworzenie treści na z myślą o intencji wyszukiwania użytkownika reprezentowanych w SERP-ach. Będą one bardziej zmienne niż kiedykolwiek, zarówno w formie pisemnej, jak i wideo. Szczególnie biorąc pod uwagę nowe możliwości danych strukturalnych dla wideo ogłoszone przez Johna Muellera, związanych z prawidłowym pozycjonowaniem w rankingu zaufania online oferowanym przez e-commerce w odniesieniu do znanego już z zeszłego roku EAT.

Wielkim źródłem nadziei w tym roku są nowe funkcje, które Google Merchant Center oferuje do publikacji naszych produktów w sekcji Google Shopping, z ciekawymi narzędziami określonymi w Shopping Graph i rozszerzeniem współpracy wyszukiwarki z platformami e-commerce jak Shopify. Mają one na celu zwiększenie widoczności kart produktów w wynikach wyszukiwania, a w konsekswencji – zmniejszenie liczby kliknięć prowadzącej do zakupu.

Inne sektory

Ilaria Carboni

Ilaria Carboni, Head of Marketing w Oct8ne

Rok 2021 przyniósł szereg zmian w nawykach konsumenckich, co znalazło odzwierciedlenie w zmianach w e-sklepach, które, aby sprostać coraz bardziej wymagającym użytkownikom, musiały zoptymalizować swoje zasoby oraz usprawnić obsługę klienta. Wszystko aby móc poradzić sobie z tak dużą liczbą zapytań i wyróżnić markę na tle konkurencji dzięki personalizacji. Z tego założenia w Oct8ne kontynuujemy obserwację tego trendu i uważamy, że w 2022 roku głównymi tendencjami będą:

  • dodawanie platform komunikacyjnych jako kanałów sprzedaży: klienci chcą mieć możliwość natychmiastowego kontaktu ze sklepem za pośrednictwem różnych kanałów. Niektórzy wolą Livechat, inni WhatsApp lub sieci społecznościowe... Dodanie usług komunikacyjnych do kanałów, które oferujesz klientom, aby się z Tobą komunikować, sprawia, że obejmujesz swoim zasięgiem szersze grono odbiorców. A korzystanie z chatbota w ramach WhatsApp sprawia, że oferowana przez Ciebie uwaga jest dostępna 24/7, co poprawia doświadczenia klientów, a także odciąża dział obsługi klienta;

  • wielokanałowa, spersonalizowana obsługa: personalizacja interakcji z klientem stała się istotnym aspektem sprzedaży online. Ten trend to już podstawa wśród firm e-commerce, ponieważ może poprawić doświadczenie klienta. Istnieje jednak wiele sposobów, aby wykorzystać personalizację i czat z wizualnym wsparciem do wyświetlania produktów, aby zobaczyć, czego klient szuka w danym momencie oraz odtworzyć doświadczenie zakupowe w sklepie i przenieść wrażenia klienta na znacznie wyższy poziom.

Sprzedaż wielokanałowa stwarza wiele możliwości zaangażowania klientów, co prowadzi do ich większej lojalności, a tym samym do wzrostu odsetka powrotów użytkowników. Oferowanie spersonalizowanej obsługi w wielu kanałach oznacza, że klienci mogą cieszyć się tym samym jej poziomem niezależnie od kanału, którego używają do kontaktu z marką;

  • chatboty będą w coraz większym stopniu obsługiwać zapytania użytkowników: chatboty są na czasie, to fakt. Osobiście nadal jestem zdania, że nigdy nie będą one w stanie zastąpić ludzkiej uwagi, ale niewątpliwie są wyjątkowym sprzymierzeńcem przyspieszającym pracę zespołu obsługi klienta.

Coraz bardziej zaawansowane chatboty konwersacyjne pozwalają nie tylko oferować całodobową obsługę, ale także gromadzić dane o zachowaniach użytkowników, rekomendować produkty i pomagać w uzyskiwaniu statystyk behawioralnych. Prowadzą one bowiem rejestr zadawanych pytań, udzielanych odpowiedzi i zapytań wysyłanych do agentów, czyli bardzo istotnych danych, jeśli chodzi o poprawę doświadczenia zakupowego i użyteczności witryny, co pozwoli firmom tworzyć głębsze więzi z klientami.

📚Przeczytaj też: Marketing relacji, czyli jak zatrzymać klienta przy sobie

 

Jordi Ordoñez

Jordi Ordóñez, Konsultant Ecommerce & Amazon

Rok 2022 będzie niestety zapamiętany jako rok, w którym tendencje w e-commerce to liczby spadkowe. Nie chcę przez to powiedzieć, że handel elektroniczny przestanie się rozwijać, ale liczby nie będą takie same jak zawsze, a wręcz przeciwnie. Problemy z łańcuchem dostaw, surowcami i przerwami w dostawie energii spowolnią wszystko zarówno online, jak i offline.

Jeśli chodzi o trendy, uważam, że logistyka ostatniej mili będzie ewoluować i pojawi się w centrum zainteresowania dużych (i małych) firm logistycznych. Dotyczy to usług takich jak Glovo, Uber Eats, Pyszne... i wszystkich tych, którzy zajmują się dostawą/szybkim handlem.

Kolejnym trendem będą płatności kryptowalutami. Myślę, że wiele sklepów z oczywistych względów będzie wolało mieć pewien procent swoich obrotów poza bankami. Więcej rzeczy, które zobaczymy, to rozprzestrzenianie się marek D2C, sprzedające zarówno we własnych sklepach, jak i na popularnych platformach sprzedażowych. Mówiąc o marketplace’ach, kolejnym trendem będzie „odchodzenie” od Amazona. Wielu sprzedawców ma dość tego, w jaki sposób są traktowani i będzie szukało alternatywnych możliwości na rynkach horyzontalnych, w innych pionach oraz, oczywiście, w swoim sklepie internetowym.

Wreszcie, zakupy na żywo zaczną się rozwijać w Europie. Dzieje się tak już w Stanach Zjednoczonych i mam nadzieję, że pojawi się również na Starym Kontynencie.

 

Marius Rossell

Màrius Rossell, Dyrektor Generalny TLG Commerce

Wykorzystanie sieci społecznościowych rośnie z dnia na dzień, a ich wpływ na użytkowników jest coraz większy. Konsumenci przypisują im ważną rolę w podejmowaniu decyzji. Kupując produkty, sprawdzają, czy mają one dobre oceny, czytają opinie innych użytkowników oraz rekomendacje influencerów lub KOLs (Key Opinion Leaders), co jest zjawiskiem silnie rozwijającym się w Chinach.

Z tego wszystkiego wyłania się Live e-commerce. Influencerzy nadają na portalach społecznościowych filmy na żywo promujące produkty marki, które można kupić bezpośrednio z wideo. Do tego wszystkiego należy dodać live chat, gdzie odwiedzający wchodzą w interakcję z influencerem, zadając mu pytania lub wyrażając swoje opinie.

📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach

E-commerce, jaki znamy dzisiaj, będzie ewoluował i w ten sam sposób sprzedawcy w sklepach stacjonarnych będą świadczyć usługi zarówno offline, jak i online, tworząc idealną synergię w omnichannel (już w zeszłym roku przewidywałem to jako trend na 2021 rok).

 

Montse Labiaga

Montse Labiaga, CEO i założycielka Fotografía eCommerce

Silnie rozwijającym się trendem jest Live Shopping, który polega na pokazywaniu produktów podczas transmisji na żywo, dzięki czemu można opowiedzieć o ich cechach, wyjaśnić jak się ich używa lub pokazać, jak na wyglądają. Ciekawostką jest to, że możesz również odpowiadać na pytania widzów na czacie na żywo, dzięki czemu jest to znacznie bliższa i dynamiczna treść. Dodatkowo, możesz współpracować z influencerami, którzy pojawią się w Twoich transmisjach, dzięki czemu dotrzesz do znacznie większej liczby użytkowników.

Transmisje te odbywają się zazwyczaj poprzez TikToka, Instagrama lub na własnej stronie internetowej marki. W zależności od grupy docelowej, do której chcesz dotrzeć, będziesz musiał użyć jednej lub drugiej platformy. Pamiętaj również o tym, że Instagram ma pewną zaletę, a mianowicie możesz przekierować widzów do Instagram Shop, gdzie mogą kupić Twoje produkty bez opuszczania platformy.

 

Toni Garrido

Toni Garrido, partner-założyciel i CIO w Somos Sinapsis

W ciągu ostatnich kilku lat e-commerce udostępnia klientom różne narzędzia, z którymi mogą wchodzić w interakcję. Innowacje technologiczne i nowe trendy wygenerowały nowe modele komunikacji, do których stopniowo dostosował się handel internetowy. Doświadczenie wielokanałowe było dobrym rozwiązaniem przez jakiś czas, ale obecnie nie jest już satysfakcjonujące dla klienta.

Klient poszukuje jak najłatwiejszego i najwygodniejszego sposobu dokonywania zakupów. W tym celu wybierają oni moment, kanał i medium, za pomocą którego chcą wejść w interakcję z naszą firmą. To zmusza nas do ponownego przemyślenia naszej strategii i uczynienia jej całkowicie zorientowaną na klienta: rok 2022 będzie rokiem omnichannel.

Prawdziwa omnichannelowa strategia lojalnościowa, w której użytkownik jest traktowany jako wyjątkowy, niezależnie od tego, czy kupuje online, w sklepie stacjonarnym, w sieci, przez telefon czy gdziekolwiek chce. Jest to aspekt, która da skok jakościowy w strategii lojalnościowej firmy, szczególnie biorąc pod uwagę, że w czasie pandemii wielu użytkowników, którzy jeszcze nie „ufali” Internetowi, straciło ten strach i jest gotowych na ten kanał.

 

Bruno Díaz

Bruno Díaz, kierownik ds. marketingu w La Teva Web

Na 2022 rok spodziewamy się nowego wzrostu e-commerce, który, choć nie będzie w stanie rosnąć w takim tempie jak w tym roku, to nigdy nie wróci do wielkości sprzed pandemii. Niestety, udział w rynku Amazona, innych ogólnych lub niszowych rynków, jak również gigantów handlu detalicznego, którzy niedawno przeszli na rynek cyfrowy, będzie wzrastał.

To, co widzę jako konsekwencję, to coraz większe trudności dla mniejszych graczy, aby konkurować w SEO i SEM z tymi gigantami. Ktokolwiek chce więc mieć kawałek tortu, będzie musiał znaleźć swoją przestrzeń z propozycją, która zapewnia wartość w internecie, ponieważ nie będzie w stanie konkurować na cenę i zasoby.

Krótko mówiąc, bądź oryginalny, pracuj ciężko i wiedz, jak wzmocnić swoje mocne strony, korzystając ze wsparcia dobrych specjalistów od marketingu online. A jeśli chodzi o marketplace'y czy gigantów w naszym sektorze, to wielu właścicieli biznesów będzie stawało przed dylematem: być w nich i mieć własny kanał, postawić na nie w całości i porzucić swoje zasoby, bo konkurencja jest niemożliwa, czy grać po kilku stronach i balansować, co nie zawsze jest wykonalne i zrównoważone.

Z drugiej strony, będziemy musieli być bardzo uważni na zmiany w zakresie gromadzenia danych o użytkownikach, cookies i innych, ponieważ będzie to oznaczać dodatkowe utrudnienia dla kampanii SEM lub doświadczeń personalizacji w e-commerce. Proces ten, który jest nieodwracalny ze względu na wymogi prawne i większą świadomość społeczną w zakresie ochrony danych osobowych, będzie kładł jeszcze większy nacisk na pozycjonowanie SEO, więc pracy SEO-wcom nie zabraknie ;)

📚Przeczytaj też: Przyszłość bez cookies: przygotuj swój sklep

Przegląd trendów e-commerce na 2022 rok

W tej ostatniej sekcji przedstawiamy przegląd najważniejszych tendencji e-commerce, które eksperci przewidują na 2022 rok.

  • Liczba zakupów online dokonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych i mediów społecznościowych stale rośnie.

  • Automatyzacja pozostaje kluczowym trendem.

  • Konsumenci poszukują coraz bardziej spersonalizowanych doświadczeń zakupowych.

  • Przedsiębiorstwa muszą kontynuować pracę nad zapewnieniem wielokanałowych doświadczeń zakupowych.

  • Dostawa planowana zdobywa coraz większą popularność wśród metod wysyłki.

  • Bezpłatna wysyłka pozostaje decydującym elementem zakupu.

  • Konsumenci są bardziej świadomi ekologicznie.

  • Płatność w ratach stała się nowym trendem.

  • Google My Business i Google Shopping nadal nabierają rozpędu jako sposoby na zwiększenie widoczności produktów.

  • Wizualnie wspierane chatboty lub livechaty stają się coraz bardziej popularne, ponieważ pozwalają firmom oferować swoim klientom bardziej spersonalizowaną obsługę poprzez replikowanie doświadczeń w sklepie stacjonarnym.

  • Chatboty będą lepiej odpowiadać na zapytania użytkowników.

  • Zakupy na żywo zaczną się rozwijać w Europie. Już teraz ma to miejsce w Stanach Zjednoczonych.

  • Zmiany w zakresie gromadzenia danych o użytkownikach (cookies) utrudnią prowadzenie kampanii SEM lub personalizację doświadczeń.

Pobierz nasz darmowy poradnik już teraz i dowiedz się, jak skutecznie korzystać z Google Moja Firma, aby zwiększyć widoczność w największej wyszukiwarce na świecie!

Nouveau call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. hiszpańskim: Tendencias eCommerce 2022

0 komentarzy