Trendy e-commerce na 2021 rok, o których musisz pamiętać

Rok 2020 był zdecydowanie inny niż wszystkie. A to za sprawą światowej pandemii, przez którą e-sprzedawcy i inne firmy działające w internecie musieli niejednokrotnie wykazywać się większymi zdolnościami adaptacyjnymi. Kolejny rok zapowiada się równie intensywnie. Czego dokładnie możesz się spodziewać? Jakie będą trendy w e-commerce i jak można się do nich przygotować? Sprawdź poniżej!

blogTitle-ecommerce_trends-w680h280

#1 Optymalizacja Twojej logistyki i dostaw

Automatyzacja procesów

Coraz więcej sprzedawców korzysta z technologii cyfrowych i konieczna jest jak największa automatyzacja procesów, szczególnie w dziedzinie logistyki. W tym konkretnym przypadku, czas i organizacja są więcej niż niezbędne.

W związku z tym w 2021 r. kontynuowane będą prace nad wyposażeniem narzędzi handlu elektronicznego w nowe funkcje w celu jak największego zautomatyzowania wszystkich procesów i ułatwienia logistyki.

Oferowanie klientom większej liczby możliwości dostawy

Sklepy internetowe muszą realizować działania i strategie, które pozwolą im uzyskać przewagę nad konkurencją i dostosować się do potrzeb klientów.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że konsumenci stali się bardziej cierpliwi, jeśli chodzi o czas dostawy. Jednakże wielu użytkowników w tych okolicznościach jest skłonnych zapłacić więcej za wysyłkę, pod warunkiem, że mają gwarancję szybkiej dostawy w pożądane miejsce i w określonym czasie, bez komplikacji i zazwyczaj przy użyciu wybranego przez siebie przewoźnika.

📚Przeczytaj też: Darmowa dostawa - czy (i jak) ją oferować?

Już teraz obserwujemy coraz bardziej spersonalizowane metody dostawy. Usługi takie jak dostawa w weekend czy nawet tego samego dnia, stają się popularniejsze wśród klientów. Amazon zaczął już w Stanach Zjednoczonych dostarczać przesyłki za pomocą dronów w ramach Amazon Prime Air. I nie jest na tym polu jedyny – Wing i UPS również uzyskały pozwolenie na realizację dostaw w ten sposób.

Nie ma wątpliwości, że oferowanie klientom różnych sposobów dostawy stanie się standardem e-commerce w najbliższych latach.

Subskrypcje premium, dostawy ekologiczne (pieszo lub za pomocą mniej zanieczyszczających powietrze pojazdów), a nawet darmowa wysyłka: nie przegap tego trendu i zostań nowoczesnym, zorientowanym na klienta sprzedawcą e-commerce!

💡Czytaj więcej👇

optymalizacja logistyki e-commerce

#2 Eko-odpowiedzialność

Od początku pandemii konsumenci stali się bardziej elastyczni przy podejmowaniu decyzji o zakupie online lub offline. Te pierwsze wiążą się jednak z pewnymi ważnymi dla klientów kwestiami, takimi jak ich wpływ na środowisko. Wraz ze wzrostem sprzedaży internetowej coraz więcej użytkowników martwi się o ilość tworzyw sztucznych i odpadów związanych z dostawami.

Istnieje wiele dostępnych narzędzi cyfrowych, dzięki którym można zwiększyć eko-odpowiedzialność, w szczególności poprzez promowanie lokalnych zakupów. Sklepy, które oferują swoim klientom zamówienia zapakowane w materiały pochodzące z recyklingu i wolne od tworzyw sztucznych, w przyszłości będą w stanie przyciągnąć więcej klientów.

Czy myślałeś również o bardziej przyjaznych dla środowiska metodach dostawy czy o Click and Collect?

blogTitle-checklist-eCommerce_sostenible-w680h280

#3 Omnichannel i Click & Collect

A skoro mówimy o Click and Collect, nie zaniedbuj tej strategii, zwłaszcza że jest ona niezbędna do dywersyfikacji kanałów dystrybucji.

💡Czy wiesz, że możesz zaoferować tę opcję nawet bez fizycznego punktu sprzedaży?

Jest to opcja, która powinna być bezwzględnie rozważona, ponieważ poszukuje jej coraz więcej konsumentów i pozwala na utrzymanie wyników sprzedaży nawet w czasie wymaganej przez koronawirusa izolacji.

Click and Collect, Pre-order, zamówienie grupowe, możliwość odbioru w punktach partnerskich: istnieje wiele prostych i praktycznych rozwiązań, które można dostosować do obecnej sytuacji i nowych potrzeb konsumentów.

📚Przeczytaj też: Click&Collect – z perspektywy włoskiego rynku e-commerce

#4 Dyrektywy dotyczące ochrony danych osobowych

Ochrona danych osobowych staje się coraz ważniejsza, a przedsiębiorstwa muszą stosować się do nich z jeszcze większą uwagą. Szczególnie istotne są:

  • polityka dotycząca ciasteczek,
  • okres przechowywania danych,
  • prawo do rezygnacji,
  • uczciwość przetwarzania danych.

💡 Czy wiesz, że prosty baner z tekstem „Kontynuując korzystanie z tej strony, akceptujesz pliki cookie” nie jest wystarczający? Użytkownik musi udzielić na nie wyraźnej zgody.

blogTitle-cookies-1v-w680h280-1147305941

Apple również coraz intensywniej pracuje nad ograniczeniem mocy plików cookie, co utrudnia analizę zachowania klientów. Firma zdecydowała się na taki ruch, gdyż chce zapewnić użytkownikom większą anonimowość i chronić ich dane.

📚Przeczytaj też: Przyszłość bez cookies: przygotuj swój sklep

#5 Dywersyfikacja metod płatności

Biorąc pod uwagę zwiększoną konkurencję i pojawienie się nowych podmiotów w sektorze cyfrowym, konieczne będzie zachęcanie do zakupów poprzez oferowanie nabywcy pewnej wartości dodanej.

Nie przegap okazji sprzedaży z powodu ograniczonego wyboru metod płatności! PayPal, cyfrowy portfel, rozpoznawanie biometryczne czy nawet kryptowaluty: stwórz klientom nowe możliwości!

Oferowanie opcji płatności w ratach, w ramach cyfrowego procesu dostosowanego do potrzeb użytkownika, może zwiększyć konwersję nawet do 70 proc.

Coraz więcej zakupów dokonywanych jest za pomocą urządzeń mobilnych, dlatego niezbędne jest, aby Twoja strona była dostosowana nie tylko do wersji desktopowej.

📚Przeczytaj też: Up Selling + Cross Selling - Sklep Internetowy [Zwiększ obroty]

#6 User Experience i Responsive Design

User Experience

Użytkownik, jako gość lub klient, musi mieć możliwość łatwej interakcji z Twoją stroną. Skomplikowana lub wolno ładująca się witryna może zniechęcić go do dokonywania dalszych zakupów.

Myśląc o UX i zapewniając płynną nawigację i interakcję, zauważysz:

  • zwiększenie zadowolenia użytkowników,

  • zwiększenie długości sesji,

  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń.

📚Przeczytaj też: Co to jest UX i dlaczego jest ważne dla Twojego e-sklepu? (część I)

Responsive Design

Pamiętaj również o dostosowaniu i testowaniu stron pod kątem różnych typów urządzeń. Poza oferowaniem niezadowalających wrażeń dla odwiedzających, strona nieprzystosowana do tabletów i telefonów komórkowych może negatywnie wpłynąć na SEO.

📚Przeczytaj też: Google Page Experience: ważna aktualizacja w maju 2021 roku

Faktem jest, że rzeczy się zmieniają i nie możemy już dłużej być zadowoleni ze standardowego rozmiaru 1024 x 768 pikseli, który jeszcze kilka lat temu był normą dla wszystkich projektów stron internetowych. Przy setkach urządzeń mobilnych dostępnych na rynku, zawartość musi być dostępna dla wszystkich rozmiarów ekranu.

Niemniej jednak, wyzwanie polega na pomyślnym przetestowaniu stron pod kątem wielu rozmiarów ekranu. Pomyśl "mobile first" i korzystaj z takich narzędzi, jak Google Search Console, z którego np. dowiesz się, czy któraś z Twoich podstron nie wyświetla się poprawnie na smartfonach.

📚Przeczytaj też: Co to jest UX i dlaczego jest ważne dla Twojego e-sklepu? (część II)

#7 Personalizacja obsługi klienta

Spersonalizowana obsługa klienta pozwala na zwiększenie sprzedaży poprzez budowanie lojalności na bardzo wymagającym dziś rynku.

W internecue jedynym sposobem na prawdziwe wyróżnienie się jest zaoferowanie klientowi pozytywnych doświadczeń, jak najbardziej zbliżonych do tych oferowanych przez fizyczny sklep.

W ostatnich latach czatboty stały się kolejnym wiodącym trendem w świecie handlu online. Każdego dnia widzimy, jak wykorzystywanie tych technologii staje się coraz bardziej innowacyjne i niezbędne w świadczeniu całodobowych usług dla klientów.

Oba rodzaje czatbotów (SI i konwersacyjny) umożliwiły już wielu sklepom internetowym na:

  • szybkie reagowanie i oferowanie płynnych i satysfakcjonujących zakupów,

  • radzenie sobie z bardzo dużą liczbą zapytań klientów, odpowiadając na najczęściej zadawane pytania (FAQ)

  • polecanie klientom określonych produktów.

bg-wp_customer_reviews_seo-w1920h1200

#8 Włączenie rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej w działania marketingowe

Wirtualna rzeczywistość (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR) pozwalają widzom na jeszcze dokładniejsze doznania. Przewiduje się, że do 2020 r. wartość tego globalnego rynku osiągnie prawie 19 mld euro. Trend ten nie skończy się w 2021 r., zwłaszcza biorąc pod uwagę obecny kontekst.

Rzeczywistość rozszerzona i wirtualna pozwalają na:

  • kontynuowanie udziału w wirtualnych targach bez konieczności wychodzenia i przywożenia produktów,

  • oferowanie wyjątkowych i spersonalizowanych zakupów,

  • wyróżnienie się na tle konkurencji,

  • zwiększanie świadomości Twojej marki,

  • zwiększanie zaangażowania klientów,

  • zaprezentowanie produktów w kreatywny i atrakcyjny sposób,

  • szczegółowe wyjaśnienie funkcji i zastosowania produktów.

💡 A efekty? Większa sprzedaż i niższe wydatki.

#9 Platformy sprzedażowe

Jeśli chodzi o platformy sprzedażowe (marketplaces), możemy spodziewać się, że Amazon będzie dominował w większości krajów, w których prowadzi sprzedaż (z wyjątkiem Azji).

Będziemy również świadkami powstawania nowych platform wertykalnych, które będą oferować klientom i sprzedawcom lepsze, bardziej przejrzyste i spersonalizowane doświadczenia.

📚Przeczytaj też: Allegro czy własny sklep internetowy – gdzie sprzedawać?

Tymczasem zespół Trusted Shops życzy Państwu dostatniego i przede wszystkim zdrowego 2021 roku!

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. francuskim: Les 10 grandes tendances e-commerce 2021 à absolument connaître

0 komentarzy