Kalendarz e-commerce: najważniejsze daty dla e-sklepów
Sprawdź najważniejsze daty dla właścicieli e-sklepów, a także niedziele handlowe i dni wolne od pracy w 2024 roku.
Rozwój e-commerce jest nieprzerwany. I nie zanosi się na to, by wkrótce miałoby się to zmienić. Jeśli chcesz być o krok przed konkurencją w przyszłości, to mamy dla Ciebie kilka innowacyjnych i ciekawych trendów marketingowych, na które powinieneś zwrócić uwagę.
Możesz z nich skorzystać, aby wygenerować większą sprzedaż i zdobyć nowych (potencjalnych) klientów.
SPIS TREŚCI
Wysokiej jakości zdjęcia produktów i szczegółowe ich opisy są nadal ważne dla Twojego sklepu internetowego i wciąż muszą być wykorzystywane.
Jednak samo to nie wystarczy, aby przekonać klientów do Twojej oferty.
W tym miejscu do gry wchodzą treści generowane przez użytkowników (user generated content, UGC).
Możesz je wykorzystywać w formie społecznego dowodu słuszności (social proof).
Opiera się on na fakcie, że konsumenci mają mniejsze zaufanie do marek, a większe do innych nabywców.
Spraw więc, aby klienci pozytywnie wypowiadali się o Twoich produktach lub sklepie internetowym i dzielili się treściami.
Na przykład skup się na pozytywnych opiniach klientów. Możesz je łatwo zebrać za pomocą rozwiązań Trusted Shops i włączyć do swojej strategii content marketingowej.
Następnie możesz udostępnić oceny w postach w social media lub na swojej stronie internetowej.
W ten sposób wzmacniasz zaufanie klientów i możesz przekonać tych potencjalnych do dokonania zakupu.
Istnieją też inne rodzaje treści tworzonych przez użytkowników:
recenzje produktów w formie wideo,
unboxingi,
zdjęcia i filmy klientów korzystających z Twoich produktów.
Chcesz poprawić social proof i jednocześnie wygenerować większy ruch, zwiększyć konwersję w sklepie i zbudować długoterminową lojalność klientów?
Dowiedz się już teraz o zaletach członkostwa w Trusted Shops 👇
Dzięki strategii omnichannel możesz stworzyć kompleksową obsługę klienta we wszystkich swoich kanałach (platformach reklamowych i sprzedażowych).
Wielokanałowość odnosi się zarówno do kanałów fizycznych, jak i cyfrowych, i może obejmować m.in. sklepy stacjonarne, billboardy i plakaty, media społecznościowe, reklamę bezpośrednią, aplikacje e-commerce i Twoją witrynę internetową.
Omnichannel marketing ma na celu zwiększenie świadomości marki wśród obecnych i potencjalnych klientów oraz stanowi dalszy rozwój koncepcji wielokanałowości.
Marketing wielokanałowy jest niezbędny w cyfrowym świecie i ważniejszy niż kiedykolwiek.
Dzięki strategii omnichannel możesz objąć wszystkie punkty styku z potencjalnymi nabywcami, a tym samym stworzyć jednolite i kompleksowe doświadczenie klienta.
📚Przeczytaj też: Omnichannel: plusy i minusy sprzedaży wielokanałowej
Klienci chcą mieć możliwość wyszukiwania informacji online lub przeglądania opinii za pomocą smartfona, nawet jeśli są już w sklepie i oceniają produkt.
Upewnij się, że potencjalni klienci mogą połączyć się z Twoją marką przez jak najwięcej kanałów.
Przykłady strategii omnichannel marketing w celu zwiększenia lojalności klientów:
spersonalizuj doświadczenie zakupowe klientów,
upewnij się, że Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych,
wyświetlaj dostępność stanów magazynowych,
oferuj obsługę klienta za pośrednictwem mediów społecznościowych,
stwórz „pomost” między sklepami stacjonarnymi a kanałami cyfrowymi, np. Click & Collect
Coraz więcej Polaków używa smartfonów. Dzięki cyfryzacji przyjęły one rolę małych komputerów i stały się integralną częścią naszego codziennego życia.
Przede wszystkim smartfony nie służą już tylko do wykonywania połączeń. Używamy ich do surfowania w sieci, słuchania muzyki, jako urządzenia nawigacyjnego, do tworzenia zdjęć i filmów czy do zakupów online.
Dla Ciebie jako właściciela sklepu internetowego fakt ten oznacza, że w przyszłości jeszcze więcej konsumentów będzie kupować Twoje produkty lub usługi za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
📚Przeczytaj też: Co najbardziej irytuje klientów w mobilnych wersjach e-sklepów?
Zaoferuj potencjalnym klientom jak najlepsze wrażenia z zakupów w Twoim sklepie.
Optymalizując czas ładowania strony, możesz nie tylko zmniejszyć współczynnik odrzuceń, ale także poprawić wrażenia użytkownika.
Bo bądźmy szczerzy: nic nie jest bardziej irytujące niż czekanie, aż strona produktu w końcu się załaduje.
Ekrany smartfonów są logicznie znacznie mniejsze niż ekrany komputerów. Z tego powodu nawigacja i menu powinny być tak kompaktowe i przyjazne dla użytkownika, jak to tylko możliwe.
Dla urządzeń mobilnych szczególnie przydatna jest tzw. nawigacja okruszkowa (breadcrumbs).
Wyskakujące okienka mogą być bardzo przydatne, ale mogą też zrujnować wrażenia użytkownika urządzenia mobilnego.
Powierzchnia ekranu jest już bardzo ograniczona na mniejszych urządzeniach, więc nawet małe wyskakujące okienka mogą być bardzo irytujące.
📚Przeczytaj też: Pop-upy: marketingowy sen czy koszmar klienta?
Firmy wcześnie dostrzegły wartość dodaną mediów społecznościowych, na przykład w celu zwiększenia świadomości marki i zdobycia nowych klientów.
Ze swoim przedsiębiorstwem musisz być tam, gdzie jest Twoja grupa docelowa, czyli w popularnych mediach społecznościowych, takich jak TikTok, Snapchat, Instagram, Facebook, Twitter, itd.
W rezultacie sklepy internetowe w ostatnich latach zaczęły sprzedawać swoje produkty bezpośrednio za pośrednictwem swoich kanałów w social mediach.
Z każdym rokiem zwiększa się ich zasięg. Obecnie z platform tych korzysta 4,6 miliarda ludzi na całym świecie.
Nie powinno też dziwić, że liczba ta będzie nadal rosła w nadchodzących latach.
Według przeprowadzonego niedawno przez Accenture badania, oczekuje się, że przychody z social commerce wzrosną prawie trzykrotnie z 492 miliardów dolarów do 1,2 biliona dolarów w 2025 roku.
Jeśli jesteś nowy w mediach społecznościowych lub myślisz o rozszerzeniu swojej aktywności na tych platformach, teraz jest czas, aby zacząć.
Musisz dowiedzieć się, które platformy mediów społecznościowych są najlepsze dla Twoich produktów i usług.
Pamiętaj: nie wszyscy odbiorcy są tacy sami. Dlatego przeanalizuj, które kanały dają Ci największe szanse na sukces i na tej podstawie stwórz strategię.
📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach
Twórz wysokiej jakości treści dla swojej społeczności, które będą dla niej istotne i przydatne. Dobra strategia w mediach społecznościowych jest niezbędna.
Udostępniaj posty informacyjne lub tutoriale na temat swoich produktów i wchodź w interakcję z obserwatorami.
W ten sposób możesz w dłuższej perspektywie zbudować bazę lojalnych fanów, którzy chcą kupować Twoje produkty.
Jak już wspomniałem, treści tworzone przez użytkowników są szczególnie przydatne do budowania zaufania wśród klientów.
User generated content może stanowić niezbędny dowód społeczny dla Twojego sklepu internetowego.
Daje to potencjalnym klientom lepsze zrozumienie tego, jak wygląda produkt, czy rzeczywiście spełnia swoją funkcję i jaka jest jego jakość.
Zapewnienie klientom unikalnych wrażeń może zaowocować większą liczbą lojalnych subskrybentów i napływem nowych klientów.
Wszystko dlatego, że konsumenci, którzy wchodzą w interakcję z markami w mediach społecznościowych, wydają więcej pieniędzy.
📚Przeczytaj też: Marketing relacji, czyli jak zatrzymać klienta przy sobie
Zakupy na żywo oznaczają, że firmy prezentują swoje produkty za pośrednictwem transmisji live.
Daje to markom możliwość pokazania swojego asortymentu w kreatywny sposób, angażowania użytkowników oraz pobudzenia sprzedaży.
Lepsze zaangażowanie, szybszy wzrost sprzedaży, większa świadomość marki i wzbudzanie potrzeby zakupu to kluczowe korzyści płynące z zakupów na żywo.
📚Przeczytaj też: Live streaming shopping: nowy trend w e-commerce
Wykorzystanie sztucznej inteligencji oferuje znaczny potencjał wsparcia w codziennych procesach i zwiększenia wydajności.
Wiele rozwiązań AI jest dzisiaj tak przystępnych i łatwych, że wiele osób nawet nie wie, że ma z nimi kontakt.
To dowodzi, że możesz wykorzystać sztuczną inteligencję w swojej witrynie lub sklepie internetowym bez odnotowania tego faktu przez odwiedzających.
W sklepach stacjonarnych klienci mogą rozmawiać z personelem, jeśli mają pytania lub chcą zareklamować produkt. W sklepach internetowych jest oczywiście trochę inaczej.
Jeśli robisz zakupy online i masz problem lub pytania, musisz napisać e-mail lub zadzwonić na infolinię. Jest to jednak dostępne tylko w określonych godzinach.
Dzięki chatbotowi Twój e-sklep oferuje stale dostępny punkt kontaktowy dla klientów. Ci mogą kontaktować się z chatbotem 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, a im częściej Twoi klienci korzystają z bota, tym bardziej kompetentna staje się sztuczna inteligencja.
Chatbot może w ten sposób uzupełniać luki w usługach i np. odpowiadać na najczęściej zadawane pytania od klientów, a tym samym wspierać Twój personel w godzinach szczytu, dostarczać informacji o produktach czy procesie zwrotu.
📚Przeczytaj też: Dlaczego Twój sklep internetowy potrzebuje chatbota
Zbierając dane klientów, sztuczna inteligencja może pomóc w tworzeniu treści i rekomendacji, które są specjalnie dostosowane do określonej grupy odbiorców.
Oczywiście upewnij się, że rejestrujesz dane zgodnie z RODO.
Twój sklep internetowy może czerpać korzyści z zakupów impulsywnych dzięki spersonalizowanym rekomendacjom produktów.
Na przykład możesz z powodzeniem sprzedawać artykuły w ramach cross- lub up-sellingu, polecając klientom różne produkty przy kasie w oparciu o wybrane przez nich marki i kategorie.
📚Przeczytaj też: Up-selling, cross-selling - sposoby na większą sprzedaż
Jako właściciel sklepu internetowego jesteś odpowiedzialny za zapewnienie, że Twoi klienci mają dostęp do różnych metod płatności.
Jeśli nie oferujesz alternatywnych sposobów, ryzykujesz utratę potencjalnych kupujących, co bezpośrednio wpływa na wskaźnik retencji klientów i optymalizację współczynnika konwersji.
Alternatywnie możesz skrócić czas potrzebny klientom na dokonanie płatności, umożliwiając im przechowywanie informacji o płatności w Twojej witrynie.
Po rejestracji Twoi klienci mogą w pełni skoncentrować się na zakupach i nie muszą wyjmować karty płatniczej z portfela ani szukać danych logowania do bankowości internetowej podczas realizacji transakcji.
Rynek e-commerce będzie się rozwijał w nadchodzących latach. Dlatego już teraz przygotuj swój sklep na szereg nowych, ekscytujących i innowacyjnych trendów marketingowych, aby być o krok przed konkurencją.
Należą do nich technologie takie jak sztuczna inteligencja (AI) czy wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR). Ale media społecznościowe również stale ewoluują i obecnie umożliwiają sprzedaż produktów bezpośrednio na platformie.
Przeanalizuj, które strategie i działania marketingowe najlepiej pasują do Twojej firmy, aby pozyskać nowych klientów, zwiększyć sprzedaż i odnieść sukces w dłuższej perspektywie.
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niemieckim: 2023: Die angesagtesten Marketing-Trends im E-Commerce
01.02.2023Sprawdź najważniejsze daty dla właścicieli e-sklepów, a także niedziele handlowe i dni wolne od pracy w 2024 roku.
Zasięg sklepu internetowego możesz zwiększyć niewielkim kosztem i prostymi sposobami. Oto, jak sprawić, by do Twojego biznesu trafiło więcej klientów.
Brand awareness, czyli świadomość marki, to poziom jej rozpoznawalności wśród konsumentów. Jak wpływa ona na sprzedaż i jak dać się zapamiętać?