Trendy w e-commerce na 2019 rok

Rok 2018 przyniósł wiele innowacji i zmian w świecie handlu internetowego. W związku z nadchodzącym rokiem 2019 przyjrzyjmy się, jakie dotychczasowe trendy utrzymają się na rynku i jakie nowe mogą się na nim pojawić.

shutterstock_1185510160_632x260

Chatboty

Ten trend rozpoczął się w 2018 roku, ale będzie zyskiwał na znaczeniu. Jest to bardzo przydatne narzędzie dla małych i średnich firm. Właściciele małych firm nie mogą zapewnić całodobowej obsługi klienta, dlatego w ich przypadku pomocny może okazać się chatbot umożliwiający udzielenie odpowiedzi na niektóre często zadawane pytania klientów.

Taka całodobowa pomoc „specjalisty” ds. obsługi klienta może być niezwykle użyteczna, zwłaszcza w okresach intensywnej sprzedaży (np. podczas świąt Bożego Narodzenia). Chatboty nie okazują też niezadowolenia (przynajmniej w 2018 r. tego nie robiły), zatem przez cały czas mogą udzielać wysokiej jakości odpowiedzi, które współgrają z wizerunkiem marki. Ponadto chatboty mogą obsługiwać wielu klientów jednocześnie.

Ponieważ personalizacja i sztuczna inteligencja zyskują na znaczeniu, chatboty mogą być również wykorzystywane do takich technik marketingowych jak up-selling i cross-selling dzięki „zapamiętywaniu” preferowanych produktów odwiedzających.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe

Skoro już mowa o chatbotach i sztucznej inteligencji, same określenia „uczenie maszynowe” i „sztuczna inteligencja” są ostatnim krzykiem mody. Na wszystkich targach związanych z handlem internetowym organizowanych w tym roku dało się zauważyć napływ firm oferujących te usługi. To wszystko brzmi skomplikowanie, ale wcale takie nie jest.

Sztuczną inteligencję można traktować jako sposób na zautomatyzowanie pewnych zadań, a dzięki uczeniu maszynowemu te zadania mogą być realizowane wydajniej i skuteczniej. W świecie handlu internetowego można to wykorzystać na wiele sposobów. Jak wspominaliśmy wcześniej, możesz wykorzystać tę technologię do stosowania technik up-sellingu i cross-sellingu. Chatboty również należą do tej kategorii.

Możesz też na przykład wysyłać zniżki tym użytkownikom, którzy przez jakiś czas byli nieaktywni. W ten sposób zachęcisz ich do ponownego odwiedzenia Twojej witryny. Możesz także poznać zachowania klientów w Twojej witrynie i wykorzystać te dane, aby zoptymalizować zarówno jej treść, jak i wygodę jej obsługi.

Ta technologia zapewnia cały szereg możliwości. Nie należy się jej bać warto zacząć z niej korzystać.

Customer Experience i personalizacja 

Profesjonalna obsługa klienta i personalizacja, jeśli jeszcze jej nie zostały przez Ciebie wdrożone, powinny być Twoim postanowieniem noworocznym! 

Customer Experience (doświadczenie klienta, w skrócie: CX) jest to nic innego jak doświadczenia klienta w styczności z marką. A składają się na nie takie elementy jak m.in. obsługa, cena usługi  / produktu, możliwość szybkiego kontaktu z konsultantem. Zasada jest prosta - wzbudzenie zaufania, okazanie życzliwości i podążanie za gustami klienta (personalizacja) mogą mieć znaczący wpływ na to, czy zdecyduje się on zrobić zakupy właśnie w Twoim sklepie, mając do wyboru kilka innych. 

Jak pisaliśmy w jednej z prasówek, przeprowadzone przez KPMG badanie wykazało, że firmy, które szczególnie dbają o pozytywne interakcje ze swoimi klientami, mają przychód większy aż o 54% większy od firm, które nie dbają o ten aspekt. Warto zatem w nowym roku zadbać o niego szczególnie!

Jeszcze większe znaczenie sklepów stacjonarnych

Niektórzy pewnie nie mogą się nadziwić, dlaczego Amazon i Alibaba – dwaj giganci handlu internetowego – otwierają nowe sklepy detaliczne. Jeśli śledzisz wiadomości, wiesz oczywiście, że nie są to zwykłe sklepy stacjonarne.

Dzięki sklepom Amazon Go możemy zasmakować przyszłości, w której będziemy robić zakupy bez kolejek. Dzięki nowym technologiom klienci mogą wybierać produkty z półek i po prostu wychodzić z nimi ze sklepów. Skanery i kamery rozmieszczone w sklepie rozliczą wszystkie zakupione produkty za pomocą kont użytkowników firmy Amazon.

Firma Alibaba otworzyła sklep stacjonarny (o nazwie FashionAI), w którym użytkownicy mogą wybierać produkty z wieszaków, a lustra wykorzystujące technologie cyfrowe w przymierzalniach dostarczają im o nich dodatkowych informacji, w tym także o dostępnych rozmiarach i kolorach. Lustra w sklepie FashionAI będą stosowały sprzedaż krzyżową na podstawie już wybranych produktów, podobnie jak asystent modowy firmy Zalando.

Spokojnie nie musisz zakładać firmy wykorzystującej roboty, aby nadążyć za trendami w 2019 roku. Warto jednak obserwować inne nurty występujące w świecie fizycznym. Robienie zakupów w świecie fizycznym ma w sobie to coś, czego handel internetowy nie może powielić przynajmniej na razie.

W ostatnich latach sklepy tymczasowe również stały się całkiem popularne. Dzięki nim małe firmy internetowe mogą w prosty sposób spróbować swoich sił w tradycyjnej sprzedaży detalicznej.

Wyszukiwanie głosowe a SEO

Wyszukiwanie głosowe to zjawisko, które wpłynie w pewnym stopniu na strategię SEO.

Po pierwsze wyszukiwanie głosowe coraz częściej naśladuje prawdziwe rozmowy, zatem Twój tekst powinien to odzwierciedlać. Jeśli chcesz na przykład znaleźć tajskie jedzenie w Warszawie za pomocą tradycyjnej metody wyszukiwania, prawdopodobnie wpiszesz po prostu „tajskie jedzenie Warszawa” na smartfonie lub laptopie. Jeśli będziesz korzystać z wyszukiwania głosowego, prawdopodobnie zadasz pełne pytanie „Gdzie w Warszawie znajdują się restauracje tajskie?”.

Taka zmiana wydaje się niewielka, ale może wpłynąć na ranking Twojej witryny. Asystenci głosowi mają w zwyczaju skupianie się na linku z najlepszą pozycją w rankingu dla danego wyszukiwanego zagadnienia. W ten sposób pierwsze miejsce w wyszukiwarce staje się jeszcze bardziej wartościowe.

Ochrona środowiska

Niemal każdego dnia słyszymy nowe ostrzeżenia dotyczące nagłej potrzeby zmiany naszych działań związanych ze środowiskiem i zanieczyszczeniami. Coraz więcej marek buduje swój wizerunek jako firm dbających o środowisko, a w 2019 roku ten trend zapewne tylko się umocni.

Firmy wykorzystają potrzebę działania na rzecz środowiska i oczywiście będą informować o tym fakcie swoich klientów. Sklepy, które zrobią to odpowiednio skutecznie, odnotują w 2019 roku wzrost sprzedaży.

Podsumowanie

Rok 2019 z pewnością będzie futurystyczny. Zaobserwujemy w nim rozwój robotów, uczenia maszynowego i przedsiębiorstw stawiających na ekologiczne rozwiązania. Czy Twoja firma wpisuje się w któryś z tych trendów? Jak myślisz, czego jeszcze możemy się spodziewać w 2019 roku?

Nouveau call-to-action

1 komentarz