Konkretne dane: e-commerce w trakcie pandemii [raport]

Koronawirus przewrócił e-commerce do góry nogami. Bez dwóch zdań.

Jeśli nie wiesz, jak Twój sklep radzi sobie w porównaniu do konkurencji, sprawdź doniesienia branżowych ekspertów.

Zgromadziliśmy je dla Ciebie w tym artykule, wraz z rekomendacjami dotyczącymi dalszych działań.

konkretne-dane

W tym artykule dowiesz się:

  • search jak radzą sobie poszczególne branże

  • rating które biznesy odnoszą obecnie sukcesy (nieoczywiste)

  • support jak poprowadzić marketing swojej firmy

case study - jak zwiększyć wartość zamówienia

Słowem wstępu

Jeszcze niecałe dwa miesiące temu Damian Sałkowski, CEO Senuto donosił, że:

  • 6 885 polskich sklepów internetowych prowadzi kampanie Google Ads,

  • przy czym 1/4 z nich przeznacza na ten cel budżet w wysokości ponad 10.000 zł miesięcznie.

Co więcej, według doniesień Sałkowskiego, sklepy:

  • reklamują się na średnio 261 słów kluczowych

  • a sklepy z TOP50 reklamują się średnio na 21 701 słów kluczowych.

W trakcie minionych dwóch miesięcy sporo się jednak wydarzyło.

Pandemia koronawirusa przetasowała polski biznes, w tym branżę e-commerce. Wzrosło obciążenie łącz internetowych w Polsce, ale jak przekłada się to na liczbę i wartość dokonywanych zakupów w polskich sklepach internetowych?

analiza

Trudna sytuacja e-commerce wymaga szczegółowych analiz. Zebraliśmy je w tym artykule.

Pierwsze wnioski od Verseo

Krzysztof Masłowski, CEO agencji marketingowej Verseo, informuje swoich odbiorców:

Duże spadki dotyczą takich branż jak:

  • turystyka,

  • gastronomia,

  • kosmetyka,

  • szkolenia, targi i eventy

  • usługi obarczone częstym kontaktem z klientem.

Co ważniejsze, Verseo obserwuje również wzrosty w branżach takich jak:

  • żywność,

  • suplementy diety

  • moda.

Masłowski podsumowuje:

Oczekiwania względem ostatnich dni były wyższe, ale widać też, że zmiany nie są aż tak poważne, jak mogłyby to sugerować alarmistyczne prognozy.

Odnośnie sytuacji e-commerce w Polsce dużo mówi również wykres konwersji na wszystkich kontach zarządzanych przez Verseo:

skumulowane-dane-verseo

Decyzja o zamknięciu szkół spowodowała kilkudniowy spadek konwersji. Prawdopodobnie konsumenci wstrzymali się z zakupami, gdyż potrzebowali czasu na przystosowanie się do nowej sytuacji.

Masłowski nie chce jednak przepowiadać przyszłości:

 

verseo-komentarz

Szczegółowy raport dla e-commerce

Verseo na swoim blogu podało takie dane:

  • Branża dom i ogród  — suma konwersji wzrosła o 30%, a i jej wartość poszła do góry o 15%

  • Finanse / Ubezpieczenia — ta branża zainwestowała aż o 137% więcej w reklamę i zanotowała podobny wzrost konwersji.

  • Gastronomia — 30% mniej kliknięć, 60% mniejsza wartość konwersji

  • Uroda — spadki w każdym wskaźniku o około 30%

  • Zwierzęta — wzrost liczby konwersji o 50% i wartości tychże o 20%.

Zobacz szczegółowy raport na blogu Verseo

Spadek budżetów reklamowych

Bartosz Ferenc, CEO Sembot.io, narzędzia optymalizującego kampanie Google Ads, informuje nas:

Spadki wydatków na zarządzanych przez jego firmę kontach Google Ads wynoszą w ostatnich dniach około -40%.

Masłowski z kolei podaje, że:

We wszystkich branżach wydatki na reklamę spadły, co oznacza, że podobnie jak konsumenci, tak i reklamodawcy zaczęli mniej wydawać.

Właściciele i menadżerowie sklepów internetowych, chcąc przygotować się na trudne czasy, zaczęli od przycięcia kosztów.

Pytanie brzmi, czy zmniejszenie budżetów na Google Ads to sensowne działanie. Wiele zależy od sytuacji... 

Kliknij i pobierz za darmo checklistę, jak przygotować swój sklep:

Pobierz checklistę

Rekomendacje dalszych działań

Wbrew pozorom nawet nie utrzymanie, a zwiększenie wydatków na Google Ads może mieć w obecnej sytuacji sens.

Agencja marketingowa digitalk mówi wprost:

Jesteś e-sklepem? Nie odpuszczaj promocji - koszty CPM mocno spadły, jest więc szansa, by nieco “porozpychać się” na rynku :)

Spadek kosztów kampanii w Google Ads wynika z prostego prawa podaży i popytu. Skoro pozostałe biznesy ograniczyły swoje budżety, Ty możesz wylicytować swoje kliknięcia za niższe stawki.

focus

Skup się na najlepszych słowach kluczowych, które generują największy zwrot z inwestycji

digitalk nie rzuca w eter pustych słów. Rekomendacja rozważenia zwiększenia budżetów bazuje na danych od klientów. Na swoim profilu facebookowym pokazują wykres wzrostów w ostatnich tygodniach, jednego ze sklepów z naturalnymi i ekologicznymi kosmetykami:

digitalk-analytics

Bartosz Ferenc również prowokuje do rozważenia odwrotnej strategii:

Naszym zdaniem, w przypadku braku fizycznych ograniczeń w obsłudze/produkcji/wysyłce, obcinanie budżetów nie ma uzasadnienia (w ujęciu globalnym) jeśli dotychczasowa sprzedaż była rentowna.

Podobną radę możemy usłyszeć od Masłowskiego:

Spora liczba biznesów sprzedaje wciąż tyle samo, lub więcej. W takich chwilach ograniczanie budżetu to błąd. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie.

W dobrym zoptymalizowaniu kampanii Google Ads pomoże nasz poradnik:

Google Ads - skuteczna reklama krok po kroku

Nie tylko Google Ads

Nowe okoliczności wymuszają również przewartościowanie całego biznesu.

cios

Powiedzmy sobie wprost: dostałeś cios, na który nie byłeś przygotowany.

Rafał Agnieszczak, twórca takich firm jak Fotka.pl czy broker kurierski Furgonetka, nie przebiera w słowach:

(...) to, że stanął praktycznie cały biznes jest bezprecedensowym wydarzeniem w historii świata. Do tego dzieje się w najgorszym momencie - dostajesz strzał kiedy wyprowadzasz swój cios. Wielu się nie podniesie.

Agnieszczak przygotował zestaw swoich porad na te trudne czasy. Zebrane w żołnierskich słowach, możesz przeczytać na jego profilu.

Nie zapomnij zadbać o zbudowanie lojalności ze swoimi klientami:

New call-to-action

0 komentarzy