Jak zadbać o sprzedaż w okresie świątecznym

Kto powinien pomyśleć o świętach Bożego Narodzenia w pierwszej kolejności? Sprzedawcy internetowi tacy jak Ty. Ma to swoje uzasadnienie - w okresie świątecznym wskaźniki sprzedaży są największe, dlatego warto odpowiednio się do niego przygotować. Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, jak zwiększyć skuteczność przedświątecznego marketingu.

Idealny moment

Przygotowania przed kolejnymi Świętami powinno się zacząć 27 grudnia, czyli zaraz po poprzednich. Jeśli ten termin już minął, nie można marnować czasu i zacząć działać jeszcze dziś.

Ubiegłoroczne dane

Dane zebrane w poprzednim roku są bezcenne. Strumień zamówień nie będzie miał końca, jeśli dowiesz się, które produkty sprzedawały się wyjątkowo dobrze, które strategie marketingowe były najskuteczniejsze i która grupa klientów kupiła najwięcej produktów.

Zwróć uwagę na produkty, które sprzedawały się najlepiej, oraz na najefektywniejsze strategie. Nie warto przecież korzystać ze strategii, które nie sprawdziły się w zeszłym roku.

Lepiej postawić na sprawdzone metody i w większym stopniu wykorzystać zwycięskie strategie.

Analiza konkurencji

Zawsze warto obserwować konkurencyjnych sprzedawców, aby poznać stosowane przez nich strategie marketingowe i dowiedzieć się, jakie produkty promują.

W okresie świątecznym rywalizacja na rynku sprzedaży internetowej jest szczególnie zaciekła. Nawet najbardziej lojalni klienci mogą szybko przejść do konkurencji, jeśli znajdą tam lepszą ofertę.

Z tego względu należy dokładnie śledzić, co proponuje konkurencja, a w razie potrzeby szybko reagować kontrofertami, aby nie stracić klientów.

Informowanie klientów na bieżąco

Wszyscy wiemy, że prezenty najlepiej kupować z odpowiednim wyprzedzeniem, jednak co roku większość z nas i tak robi to w ostatniej chwili. Nie jest to jednak żaden dramat. Prawdziwym problemem jest sytuacja, gdy klient składa zamówienie w Twoim sklepie, a dostawa ma miejsce dopiero po Świętach.

Można temu zapobiec. Wystarczy poinformować klientów o wydłużeniu czasu dostawy lub umieścić na stronie sklepu zegar odmierzający czas.

Złóż zamówienie w ciągu trzech dni, jeśli chcesz, aby produkty dotarły do Ciebie przed Świętami.

Informacja o ograniczeniach dotyczących zamówień składanych na ostatnią chwilę nie jest jedynym elementem, dzięki któremu zwiększysz sprzedaż. Już dziś warto zacząć informować klientów o ofertach świątecznych, korzystając z poczty e-mail, serwisów społecznościowych itp.

Możesz mieć znakomitą ofertę, ale jeśli kupujący nie dowiedzą się o promocjach, nie będą mogli z nich skorzystać. Przypomnij klientom, że Święta już za pasem, i poinformuj ich, że mogą już kupować prezenty w Twoim sklepie.

Podział klientów

Jak już wspomnieliśmy, zebrane dane o klientach są bezcenne. Wykorzystaj je, aby wysłać do klientów spersonalizowane wiadomości e-mail lub uruchomić kampanie reklamowe dostosowane do poszczególnych grup klientów.

Nie bez powodu słowo personalizacja jest w tym roku odmieniane przez wszystkie przypadki. Dzięki ukierunkowanej na konkretnego klienta reklamie niektórzy przedsiębiorcy internetowi zdążyli już znacząco zwiększyć wskaźniki sprzedaży.

Przypomnienie o porzuconym koszyku

Wszyscy to znamy. Przeglądamy dostępne prezenty, dodajemy kilka przedmiotów do koszyka, aż tu nagle dzwoni telefon, pojawia się wiadomość na Facebooku lub otrzymujemy link do filmiku z uroczym kotkiem i... zapominamy o koszyku.

Jeśli masz na to zgodę potencjalnych świątecznych klientów, przypomnij im o produktach, które już umieścili w koszyku. Możesz to zrobić pocztą e-mail, a także za pomocą usług ponownego kierowania w Google lub piksela Facebooka.

Ta prosta strategia może okazać się bardzo skuteczna.

Sprzedaż dodatkowa i wiązana

Każdy chciałby dostać dwa prezenty zamiast jednego. Święta Bożego Narodzenia to doskonała okazja, aby uruchomić sprzedaż dodatkową.

Oto dwa najbardziej znane przykłady tej strategii: pytanie „Może podać do tego frytki?” i słodycze umieszczane w odpowiednim miejscu przy kasie. Sklepy internetowe także mogą skorzystać na sprzedaży dodatkowej.

Sprzedaż dodatkowa powinna zawsze uatrakcyjniać obsługę klienta, a nie ją zakłócać. Można to osiągnąć poprzez umieszczenie na pierwszym planie najnowszej wersji produktu lub zaoferowanie produktu powiązanego z tymi, które klient już wybrał.

  • Jeśli klient ma w koszyku nowy aparat cyfrowy i chce już dokonać płatności, można zaproponować mu dodatkowe baterie.
  • Jeśli klient kupuje telewizor, warto zaoferować mu przewód HDMI.
  • Klient chce kupić doniczki? Na pewno przyda mu się kompost.
  • Masz w ofercie automatyczne ekspresy do kawy? Zaproponuj klientom kawę i środek do usuwania kamienia.

W przypadku 54 proc. sklepów, w których wdrożono funkcję automatycznych rekomendacji produktów, notuje się coroczny wzrost średniej wartości przedmiotów umieszczanych w koszykach (Forrester Research, 2013).

Ważna porada: zachowaj umiar! Oferuj produkty w rozsądnych cenach. Klient kupujący długopis za 149 zł może być zainteresowany wkładami z atramentem lub atrakcyjnym kalendarzem, ale raczej nie piórem za 2499 zł.

Pamiętaj, że sprzedaż dodatkowa nie ogranicza się wyłącznie do produktów. Zaproponowanie klientom usług, np. szybkiej dostawy lub opcji pakowania prezentów również może skutkować wzrostem sprzedaży.

Klient zakończył zakupy w Twoim sklepie internetowym? Nie oznacza to, że był to jego ostatni zakup przed zbliżającymi się Świętami.

Poprzez kampanie e-mail promujące te kategorie produktów, do których należały przedmioty wybrane przez klienta podczas ostatnich zakupów, możesz zachęcić go do ponownego odwiedzenia sklepu.

0 komentarzy