Co trzeba wiedzieć przed zakupem witryny dla sklepu internetowego?

Jeśli zakładasz sklep internetowy, to wiesz już, że istnieje wiele szczegółów związanych z tym procesem. Niezależnie od tego, czy chodzi o określenie obowiązków prawnych, czy też o odpowiednie przygotowanie elementów technicznych, trzeba podjąć wiele decyzji. Wybór nazwy sklepu i ustawienie domeny internetowej jest bardzo ważne, ale może być też całkiem przyjemne. Mając to na uwadze, rzućmy okiem na kilka rzeczy, które należy rozważyć przed zakupem domeny internetowej.

bg-buying_website_domain-w1920h1200

W tym artykule poruszymy trzy główne kwestie dotyczące nazw domen. Możesz przejść do części, która jest dla Ciebie najbardziej interesująca lub istotna:

Wybór nazwy sklepu internetowego

Jest to stosunkowo przyjemna część zakładania sklepu internetowego, ale wybór nazwy dla Twojej marki to bardzo ważna kwestia. W końcu to ona nadaje ton całej Twojej komunikacji.

Nie wdając się w zbytnie szczegóły, powinieneś pamiętać, że decyzje dotyczące marki mogą mieć wpływ na to, jak Twoja firma jest postrzegana przez docelowych odbiorców. Jeśli koncentrujesz się na konkretnej niszy rynkowej, to nazwa Twojego sklepu powinna do niej „przemawiać”.

📚Przeczytaj też: Rebranding – co to jest i jak go przeprowadzić?

Mając to na uwadze, rzućmy okiem na kilka rzeczy, o których trzeba pamiętać przy wyborze domeny internetowej.

5 wskazówek dotyczących wyboru nazwy strony internetowej

Powinieneś rozważyć kilka rzeczy przed zakupem domeny internetowej. Oto 5 przydatnych wskazówek:

1. Upewnij się, że jest łatwa do zapamiętania (i przeliterowania)

Świetna nazwa sklepu musi być więcej niż inteligentna. Co ważniejsze, powinna być łatwa do zapamiętania. Ludzie muszą być w stanie przypomnieć sobie Twoją nazwę, gdy przeglądają strony internetowe. Jeśli mają ją na końcu języka – nie jest to dobry znak.

Istnieją kwestie, których można nauczyć się od dużych graczy. Pamiętasz, kiedy po raz pierwszy usłyszałeś o Google? Prawdopodobnie przypomniało ci to w jakiś sposób twoje dzieciństwo. Oprócz tego, że pomysłodawcy najsłynniejszej wyszukiwarki świata użyli nieco znanego słowa, to jest ono łatwe do zapamiętania, bo brzmi też nieco niepoważnie.

Google to również bardzo „elastyczne” słowo, nieprawdaż? Jest to zarówno rzeczownik (Sprawdziłem to w Google.), jak i czasownik (Wygooglowałem to.). Czy było to zamierzone czy nie, słowo to weszło do naszego powszechnego słownictwa pozornie z dnia na dzień.

Google to także krótkie słowo; dwie sylaby, co jest generalnie bardzo dobrą cechą. Apple, Nike, Sony to świetne przykłady krótkich nazw marek. Czy możesz to zrobić z jedną sylabą? To trudne, ale markom takim jak Coke, Ugg, Ford udało się to zrobić. Generalnie, staraj trzymać się nazw poniżej trzech sylab, aby były łatwe do zapamiętania.

Warto zauważyć, że pisownia również powinna być nieskomplikowana. Słowa takie jak Google, Apple i Amazon są łatwe do przeliterowania.

2. Sprawdź, co robi konkurencja

competitors-w720h405

Zawsze dobrze jest sprawdzić, co słychać u Twojej konkurencji. Powinieneś zrobić to jeszcze zanim wybierzesz nazwę. Przyjrzyj się, co zrobili inni gracze na rynku. Czy wybrali jakieś konkretne słowa, na których Ty również powinieneś się skupić? Czy nie przegapili jakichś dobrych okazji? Dowiedz się wszystkiego, co możliwe, zanim podejmiesz ostateczną decyzję.

3. Upewnij się, że domena jest dostępna

Sprawdź, czy wybrana przez Ciebie domena jest wolna. To może wydawać się oczywiste, ale wspominamy o tej kwestii dlatego, że warto sprawdzić wiele domen najwyższego poziomu (np. .com, .net, .info, .pl, itp.).

Aby to zbadać, możesz użyć narzędzia Google.

Jeśli myślisz poważnie o tym biznesie, powinieneś rozważyć zakup domeny z wieloma domenami najwyższego poziomu, aby uniknąć w sytuacji, w której ktoś inny je nabędzie. Ostatnią rzeczą, jakiej potrzebujesz jest to, by ktoś niepożądany czerpał z Twojego sukcesu, bo chciałeś zaoszczędzić kilka złotych rocznie.

A przy okazji – jeśli jesteś już właścicielem firmy i rozważasz przeniesienie swojego sklepu na nową domenę, powinieneś sprawdzić nasz artykuł na ten temat:

📚Przeczytaj też: Jak zmienić domenę i uniknąć negatywnego wpływu na pozycjonowanie Twojej witryny?

4. Sprawdź nazwy kont w mediach społecznościowych

Domena może być dostępna. Jednak warto upewnić się też, że wybrana nazwa jest też „do wzięcia” na wszystkich popularnych platformach mediów społecznościowych. Posiadanie kontroli nad tymi profilami są równie ważne, jak posiadanie kontroli nad samą domeną.

reklama facebook

5. Bądź wyjątkowy

Czy byłeś kiedyś w Famous Ray's Pizza w Nowym Jorku? Cóż, dałeś się nabrać, bo połowa pizzerii w tym mieście nosi tę nazwę (druga połowa nazywa się Famous Original Ray's Pizza).

Ale żarty na bok – upewnij się, że masz nazwę, która jest unikalna. Jeśli nadasz swojemu biznesowi nazwę inspirowaną Twoim własnym imieniem, to pamiętaj, że „Monica’s” może nie tylko być już zajęte, ale też pozyskać dużo nieistotnego ruchu do witryny, co może negatywnie rzutować na Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania.

Na marginesie, jeśli masz już lokalny biznes i Twoje nazwisko jest w nazwie sklepu, możesz rozważyć włączenie nazwy miasta do domeny (np. MonicasBakeryLiverpool.co.uk). Nie tylko pozwoli to na uniknięcie pomyłek, lecz także zwiększy Twoją pozycję w lokalnych wyszukiwaniach. Wciąż jednak dążenie do bardziej unikalnej nazwy jest bardziej preferowane, zwłaszcza jeśli próbujesz zbudować silną markę.

domains_button_closeup-1v-w680

Wybór miejsca rejestracji domeny

Wymyśliłeś już idealną nazwę marki. Gratulacje! Teraz nadszedł czas, aby porozmawiać o rejestracji nazwy domeny.

3 wskazówki, o których należy pamiętać przy wyborze miejsca rejestracji domeny

Jeśli to czytasz, jesteś najprawdopodobniej nowy w świecie e-commerce. Nic w tym złego! Prawdopodobnie nie chcesz podejmować wielkiego ryzyka od razu, dobrym pomysłem jest więc robienie wszystkiego krok po kroku. Mądrze inwestuj swoje pieniądze. Oto kilka wskazówek:

1.       Chroń swoją prywatność i dane

Jeśli chodzi o dane osobowe, wiele firm rejestrujących domeny oferuje bezpłatną ochronę prywatności. Kiedy pobierają za to opłatę, bądź ostrożny. Dodatkowo, jeśli oferują umieszczenie własnych danych w rejestrze, bierz nogi za pas. Jest to podstępny sposób na przejęcie praw własności do domeny.

Jeśli chodzi o dane, idea jest prosta: rejestrator powinien publicznie oświadczyć, że nigdy nie sprzeda ani nie wykorzysta danych klienta do celów marketingowych.

📚Przeczytaj też: Google rezygnuje z ciasteczek i stawia na prywatność w sieci

2. Uważaj na ukryte opłaty

Twój instynkt może Ci podpowiadać, że najlepiej znaleźć tanią opcję rejestracji domeny. I choć wydaje się to kuszące, to jednak próba zaoszczędzenia kilku złotych w krótkim okresie może dużo Cię kosztować w dłuższej perspektywie. Na przykład, firmy mogą próbować typowych podejrzanych strategii, takich jak dodawanie do umowy dodatkowych usług, których nie chcesz lub nie potrzebujesz.

Miejmy nadzieję, że myślisz strategicznie i rozważasz nawet, co zrobisz, jeśli to przedsięwzięcie się powiedzie i będziesz musiał zwiększyć skalę swojej działalności. To może oznaczać, że będziesz musiał przenieść swoją domenę do innego rejestratora. Inną podejrzaną praktyką biznesową byłoby pobieranie dodatkowych opłat za przeniesienie domeny lub utrudnienie tego procesu tak bardzo, że zdecydujesz, że łatwiej jest po prostu zachować status quo (i nadal im płacić).

3. Sprawdź ich zespół obsługi klienta

Przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy, zrób research na temat firmy – tak samo jak w przypadku każdego drogiego zakupu online! Przeczytaj opinie i zobacz, co ich poprzedni klienci mają do powiedzenia na temat zespołu obsługi klienta. Chyba chcesz, by konsultant faktycznie pomógł Ci w rozwiązaniu problemu z witryną, zamiast wciskania Ci kolejnych, zbędnych dla Ciebie produktów, prawda?

📚Przeczytaj też: Sklep internetowy – jaką platformę wybrać? Doradzamy

Kupno istniejącej domeny od kogoś innego

Wymyśliłeś idealną nazwę marki, by odkryć, że została już zarejestrowana? Zdarza się najlepszym! Przede wszystkim, nie decyduj się po prostu na inną domenę najwyższego poziomu (TLD). Jeśli nie masz wersji .pl strony, jesteś w niekorzystnej sytuacji i możesz zdezorientować potencjalnych klientów. Możesz też mieć problemy natury prawnej ze strony firmy, która jest właścicielem innej wersji.

Zawsze jednak masz możliwość zakupu domeny internetowej od właściciela. Pierwsze, co musisz zrobić, to odwiedzić daną stronę internetową. Jeśli strona jest wiarygodna i aktywna, zdobycie tej domeny może być trudne. Jednakże, jeśli zawartość jest pusta i długo nie była aktualizowana, możesz mieć szczęście.

Za pomocą WHOIS możesz znaleźć informacje kontaktowe dotyczące danej domeny. Jednakże, biorąc pod uwagę nowe przepisy RODO, zdecydowanie łatwiej jest pozostać anonimowym w takich bazach danych, ale generalnie pewne dane kontaktowe nadal powinny być dostępne.

search-man-yellow-w1920h1200

Pamiętaj, że Twoja wiadomość może nie zostać przekazana do właściwych osób. Na przykład, jeśli administrator strony otrzyma wiadomość, może się okazać, że Twój e-mail zostanie usunięty lub zignorowany. Dlatego dobrym pomysłem jest również zbadanie firmy i sprawdzenie, czy można znaleźć właściciela domeny w inny sposób (np. na Facebooku, LinkedIn, itp.).

Następnym krokiem będzie oczywiście skontaktowanie się z tą osobą. Ogólnie rzecz biorąc, powinieneś wyrazić zainteresowanie zakupem domeny, ale nie oferuj ceny. Pozwól im podać kwotę i rozpocząć negocjacje z tego miejsca.

Po uzgodnieniu ceny, nadszedł czas na sprzedaż i transfer. Zalecamy skorzystanie z usług profesjonalnej firmy zewnętrznej. Podobnie jak w sytuacji, gdybyś kupował konto w mediach społecznościowych, dobrze jest korzystać z wyspecjalizowanych usługodawców dla takich transakcji.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy wymyślisz świetną nazwę na własną rękę i zarejestrujesz swoją domenę, czy też kupisz już istniejącą, wybór nazwy marki jest niezwykle ważny. To klucz do Twojej tożsamości i wykrywalności.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce, odwiedź naszą zakładkę Poradniki, gdzie znajdziesz wiele bezpłatnych treści na temat SEO czy mediów społecznościowych. Oczywiście, jeśli masz pytania dotyczące Trusted Shops i tego, jak możemy pomóc Twojej firmie, przejdź na naszą stronę kontaktową.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: What to Know Before Buying a Website Domain for Your Online Shop

0 komentarzy