Zmniejsz współczynnik odrzuceń i skorzystaj podwójnie

Każdemu sprzedawcy zależy, aby nie stracić klienta odwiedzającego jego sklep internetowy. Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to parametr, który należy w tym celu zredukować. Dodatkowo od czasu słynnej aktualizacji Google Panda, stało się jasne, że współczynnik odrzuceń danej strony internetowej jest istotnym czynnikiem rankingu Google. Są to zatem już 2 dobre powody, dla których warto zoptymalizować sklep internetowy w tym zakresie.

blogTitle-cart_abandonment

Obniżenie współczynnika odrzuceń w sklepie internetowym

„Bounce rate" można przetłumaczyć jako współczynnik odrzuceń i definiuje się go jako procent odwiedzających, którzy wchodzą na daną stronę i się „odbijają" czyli ją opuszczają zamiast kontynuować przeglądanie kolejnych podstron. Zgodnie z definicją do odwiedzających zalicza się również krótkie wejścia od 5 do 10 sekund. Przyjmuje się również, że Google nie kwalifikuje wizyty trwającej dłużej niż 30 sekund do współczynnika odrzuceń, nawet jeśli została wywołana tylko jedna strona.

W krótkim czasie dzięki odpowiednim działaniom możemy uzyskać bezpośrednie oraz pośrednie korzyści w postaci znaczącego obniżenia współczynnika odrzuceń w danym sklepie internetowym:

  1. Każdy odwiedzający, który nie odrzuca strony i pozostaje w danym sklepie internetowym, prawdopodobnie zostanie jego przyszłym klientem.
  2. Niski współczynnik odrzuceń ma pozytywny wpływ na rankingi Google, a tym samym przyczynia się do większej liczby odwiedzających dany sklep internetowy.

Często strony, które zawierają szczegóły na temat produktów są kwalifikowane jako strony wejściowe, na których współczynnik odrzuceń jest zwykle bardzo wysoki. W jaki sposób można osiągnąć trwałe i wyraźne obniżenie współczynnika odrzuceń?

Pierwszym krokiem ku temu jest optymalizacja prezentacji produktu i jego opisu. Dlatego warto korzystać z dobrej jakości zdjęć produktów w wysokiej rozdzielczości. Również film wideo sprawia, że klienci chętnie pozostają na stronie internetowej. Przekonujący opis produktu i ewentualne opinie klientów dopełniają stronę opisującą szczegóły produktu.

Poniżej 3 kolejne aspekty, które mogą pomóc w obniżeniu współczynnika odrzuceń:

  1. Uwidocznienie elementów zwiększających zaufanie klienta.

Poprzez umieszczenie Znaku Jakości Trusted Shops w widocznym miesjcu na stronie sklepu, a także informacji na temat bezpiecznej płatności, dzięki szyfrowaniu w protokole SSL, użytkownik szybko przekonuje się, że znalazł się u dostawcy godnego zaufania. Wówczas prawdopodobieństwo odrzucenia znacznie spada.

  1. Podjęcie dialogu z odwiedzającym.

Wskazane jest aktywne zaangażowanie się w dialog z odwiedzającym i udzielanie bezpośrednio odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Mogą to być pytania dotyczące dostawy artykułu lub opcji płatności. W tym celu konieczna jest analiza opinii klientów i odpowiadanie na najczęściej występujące pytania i niejasności.

  1. Udostępnianie podobnych produktów.

Bardzo łatwo jest zatrzymać na stronie klientów, którzy są na etapie porównywania produktów. Można to zrobić poprzez ułatwienie się im dostępu do innych, podobnych produktów. Mogą to być również inne warianty produktu, czy też podobny asortyment w tym samym segmencie cenowym, jak również produkty powiązane, które zostały zakupione przez osoby, które zakupiły wybrany produkt.

Podsumowanie

Poprzez zastosowanie niektórych środków można wpływać na współczynnik odrzuceń, a w najlepszym wypadku wyraźnie go obniżyć. Pozytywne aspekty nasuwają się same, a od czasu ostatnich zmian algorytmów w Google, coraz bardziej uzasadnione jest, aby starać się o niski współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym. Niestety nie ma jednej instrukcji postępowania, która pozwoli obniżyć współczynnik odrzuceń, dlatego warto spróbować różnych wariantów pozwalających zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

0 komentarzy