Favicon: jak dodać swoje logo do Google?

Google może wyświetlać logo witryny bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google. Logo to nosi nazwę favicon. Jego wyświetlanie to dobry sposób na zwiększenie widoczności marki. Pokazujemy Ci, jak wyświetlać favicona i rzucać się w oczy już z poziomu SERP-ów.

Dzięki wiedzy zawartej w tym artykule upewnisz się, że wykorzystujesz sprawdzony sposób na wyróżnienie się z tłumu, oraz że Twoi użytkownicy i klienci będą dobrze pamiętać Twoją markę.

Co to jest favicon?

Favicon to ikona o wymiarach 16x16 pikseli, która jest elementem brandingu firmy online.

Jej głównym celem jest pomoc odwiedzającym w łatwiejszym zlokalizowaniu strony, gdy mają otwartych wiele kart.

Oto przykład favicona:

przykład favicona Trusted Shops

Favicon w Google – jak wygląda?

W 2019 r. Google dodało favicony do mobilnych wyników wyszukiwania. Zmiana ta, z pozoru niewielka, była przełomowa.

Decyzja uargumentowana była tym, że:

  •  wraz z nowym designem, branding strony internetowej staje się bardziej widoczny,

  • układ strony z wynikami pomaga użytkownikom lepiej zrozumieć, jakie jest źródło informacji.

  • internauta może łatwiej dokonywać wyboru zaufanych przez niego stron już z poziomu wyników wyszukiwania.

Nowy wygląd wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych okazał się sukcesem. Z tego powodu Google zaczął testować favicony w wynikach na komputerach.

widok wyników wyszukiwania hasła metody ustalania cen w Google

Favicony mogą naprawdę pomóc Twojej marce wyróżnić się na tle konkurencji. Nie chcesz chyba, aby Twoja strona była wyświetlana z domyślną ikoną, prawda?

Jak stworzyć favicona?

Właściciele stron oraz sklepów internetowych jako favicona ustawiają najczęściej swoje logo. Ty możesz zrobić tak samo. Pytanie brzmi, jak przerobić Twoje logo na favicona?

Do tego celu możesz wykorzystać narzędzie Favicon.io:

Laptop wyświetlający stronę favicon.io.

Wystarczy, że przeciągniesz plik ze swoim logotypem, a to narzędzie automatycznie wygeneruje favicony!

Po pobraniu pliku, w archiwum ZIP znajdziesz gotowe favicony w kilku rozmiarach i formatach:

Folder z archiwum, w którym znajdują się pliki wygenerowane przez serwis favicon.io.

Jeśli chcesz, możesz utworzyć favicona z emoji lub liter.

Zobacz przykład z moimi inicjałami (SB):

Strona favicon.io podczas generowania favicona z inicjałami

Jak widzisz, narzędzie Favicon.io jest bardzo funkcjonalne i nie ogranicza się jedynie do prostej konwersji plików graficznych.

Dobry favicon przyciąga wzrok, tak samo jak dobrze prowadzone konto na Instagramie. Masz je? Zacznij przekuwać w zysk:

Nouveau call-to-action

Jakie wymogi techniczne musisz spełnić?

Google określiło wymogi techniczne w kwestii faviconów. Musisz wiedzieć jedno:

Jeśli nie spełniasz wymogów Google, Twój favicon nie zostanie wyświetlony w wynikach wyszukiwania.

Pamiętaj jednak, że Google nigdy nie daje gwarancji wyświetlenia Twojej ikony, nawet jeśli spełnisz wymogi techniczne. Choć takie zastrzeżenie pojawia się w oficjalnej instrukcji Google, takie przypadki raczej się nie zdarzają. Niemniej — mogą :)

Oto wymagania Google w kwestii favicon:

1. Strona główna oraz plik favicona muszą być możliwe do zindeksowania.

Oznacza to, że nie mogą mieć ustawionego parametru noindex w pliku robots.txt (lub gdziekolwiek indziej). Jeśli nigdy nie modyfikowałes pliku robots.txt, to wszystko powinno działać poprawnie bez dodatkowej ingerencji.

2. Favicon musi reprezentować Twoją witrynę.

Google wymaga, aby Twój favicon był unikalny i powiązana docelowo z Twoją witryną. Celem ich wyświetlania w wynikach wyszukiwania jest bowiem ułatwienie internautom znajdywanie interesujących ich treści, w tym wybieranie serwisów, które już znają.

3. Plik musi mieć określony rozmiar i format.

Choć Google automatycznie przeskalowuje favicony znalezione na stronie do rozmiaru 16x16 pikseli, wymaga od właścicieli stron większego formatu pliku. Favicon musi być wielokrotnością kwadratu o boku 48 pikseli. Oznacza to zatem rozmiary: 48x48 pikseli, 96x96 pikseli, 144x144 piksele i tak dalej.

Zasadniczo możesz wykorzystać favicona w rozmiarze 512x512 pikseli jako główną, zdefiniowaną w pliku HTML. Będzie ona wyjściową dla wszystkich innych narzędzi, np. Google.

4. Dostępność pod określonym URL

Twój favicon musi być dostępna pod określonym adresem URL, np. twojadomena.pl/favicon.png. Nie może to być adres dynamiczny. Nie zmieniaj go, gdyż przy zmianie URL Google może na jakiś czas zgubić favicona w swoim indeksie.

5. Neutralna treść

Nie stosuj symboli czy znaków zawierających pornografię lub symbole nienawiści, takie jak swastyka. Jeśli zastosowałbyś taki znak, Google wykryje go i ustawi ikonę domyślną.

Google stawia wiele wytycznych, czym może zawrócić w głowie. Ale! Zastosuj się do nich, a będziesz wysoko w wynikach:

Nouveau call-to-action

Jak dodać favicona do Twojej strony?

Favicona dodajemy do strony za pomocą tagu w kodzie HTML.

Dla ikony w formacie .ico:

< link rel="icon" type="image/x-icon" href="favicon.ico" / >

Dla ikony w formacie .png:

< link rel="icon" type="image/png" href="favicon.png" / >

Tag należy go wstawić w sekcji head kodu HTML.

Możesz również skorzystać z gotowych instrukcji i/lub integracji dla Twojego CMS:

Bonus: kolor Twojej marki w przeglądarce

Przeglądarki mobilne dają stronom internetowym możliwość zmiany koloru górnego paska. Dzięki temu marka może jeszcze silniej zaznaczać swoją obecność w świadomości internauty czy konsumenta. Zobacz przykład czerwonego paska przeglądarki na stronie transition words po polsku:

Zdjęcie telefonu, który wyświetla stronę transition-words.pl. Pasek przeglądarki Google Chrome jest czerwony, tak samo jak logotyp strony.

Aby osiągnąć taki efekt, musisz wstawić do kodu strony następujący znacznik:

< meta name="theme-color" content="#f73e3e" / >

— gdzie #f73e3e jest kolorem, który chcesz zastosować dla paska przeglądarki. Musi on być podany w formacie HEX. Zapis koloru z palety w tym formacie pobierzesz na przykład ze strony HTML Color Codes.

Powyższy kod wprowadź do sekcji swojej strony, jak na przykładzie:

Zrzut ekranu kodu strony, z dodanym tagiem odpowiadającym za kolor paska przeglądarki.

Podsumowanie

Pokazaliśmy, jak dodać swoje logo, czyli favicona, do wyników wyszukiwania Google, oraz jak wyróżnić się na tle konkurencji za pomocą innego koloru paska wyszukiwarki. Elementy te pomogą Ci być rozpoznawalnym jeszcze szybciej i zwiększy świadomość Twojej marki!

09.08.2023

Szymon Barczak

Szymon Barczak

Szymon Barczak jest kliento-centrycznym marketerem specjalizującym się w SEO.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies