Jak aktualizować treści, by poprawić SEO?

Dobra strategia content marketingowa to oczywiście tworzenie nowych treści, ale też pamiętanie o aktualizowaniu tych już opublikowanych. Dbanie o to dostarczanie jak najświeższych informacji to zarówno wartość dla czytelnika, jak i sprawdzony sposób na poprawienie pozycji w wynikach wyszukiwania. Czytaj dalej, by dowiedzieć się, jak się tym zająć.

Spis treści

Aktualizowanie contentu a pozycja w Google

Posiadanie bloga firmowego to obecnie jeden z obowiązkowych elementów strategii marketingowej, która pozwala na zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania Google. To platforma, dzięki której możesz umocnić wśród czytelników i klientów wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

Aby jednak faktycznie móc się takim wizerunkiem cieszyć, warunkiem jest dzielenie się aktualnymi treściami. To rzecz jasna wartość dla osób czytających Twojego bloga, ale również dla Google, które premiuje w wynikach wyszukiwania świeże publikacje.

Nie oznacza to jednak wcale, że musisz na potęgę tworzyć nowe wpisy np. po każdej zmianie przepisów prawnych czy ważnych aktualizacjach systemów operacyjnych (jeśli prowadzisz sklep z elektroniką) – wręcz przeciwnie, dla wyszukiwarki liczy się jakość contentu, a nie jego ilość.

Spójrzmy na to z perspektywy robotów Google. Czytelnik, który trafia na stronę z przedawnionymi danymi czy informacjami, szybko z niej wyjdzie – nie znajdzie tam bowiem rozwiązania problemu, treść będzie więc dla niego bezwartościowa. To zaś skutkuje wysokim współczynnikiem odrzuceń. Dla wyszukiwarki to jednoznaczny sygnał, że dana witryna ma niską jakość, a co za tym idzie – obniża jej pozycję w SERP-ach.

Dobra wiadomość jest taka, że starsze, ale aktualizowane wpisy mają realną szansę na znalezienie się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Jeden kompleksowy, wysokiej jakości post na blogu z bieżącymi informacjami często może zdziałać więcej dla SEO Twojej strony internetowej niż kilka nieaktualnych artykułów, które z czasem tracą na wartości i giną w czeluściach internetu.

Jakie treści warto aktualizować?

Sukces związany z odświeżaniem starych treści zależy od ich umiejętnego wyboru. Można bezpiecznie założyć, że niektóre publikacje, jak np. evergreeny czy poradniki, mogą być aktualne latami i nie będą wymagały aktualizacji. Oto, na jakie elementy w artykułach i wpisach warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.

Nieaktualne regulacje prawne lub statystyki

Jeśli na blogu znajduje się artykuł, w którym poruszasz kwestię konkretnego przepisu prawnego, który nie jest już aktualny, odśwież wpis, odnosząc się do obecnie obowiązujących regulacji lub poinformuj, że te uległy zmianie.

Podobnie jest w przypadku danych statystycznych. Jeśli we wpisie na blogu posiłkowałeś się badaniami sprzed kilku lat, a w międzyczasie światło dzienne ujrzały nowe publikacje, zaktualizuj treść o nowe dane, które będą cenniejsze dla użytkownika.

Zmienione ceny i asortyment

Zamieściłeś na blogu wpis, gdzie wspominasz o produkcie, grupie produktów lub marce, której nie ma już w asortymencie sklepu lub których cena uległa zmianie? Poinformuj o tym użytkownika, podając informację co do terminu uzupełnienia zapasów, aktualizując cenę czy zastępując w treści wspomniany towar innym o podobnych cechach. W ten sposób zwiększysz wiarygodność swojego biznesu, oferując czytelnikowi aktualne informacje.

content marketing

Zbyt ogólnikowe artykuły

Czasami aktualizacji mogą wymagać też treści, które się nie przedawniają i wciąż są aktualne, jednak brakuje w nich informacji istotnych dla czytelnika. Jeśli użytkownik nie znajdzie w artykule odpowiedzi na zadane w tytule pytanie lub dana kwestia jest w publikacji wyjaśniona jedynie powierzchownie, szybko opuści witrynę, co przełoży się na zwiększony współczynnik odrzuceń.

Jeżeli zatem na Twoim blogu lub stronie znajdują się treści, które nie opisują zagadnień wystarczająco wyczerpująco, warto wzbogacić je np. o dodatkowy akapit – szczególnie, jeśli dana fraza czy słowo kluczowe cieszy się dużą liczbą wyszukiwań. Jeśli jednak tematyka artykułu jest bardzo rozległa, rozwiązaniem może być stworzenie powiązanych tekstów i omówienie poszczególnych kwestii w bardziej szczegółowy sposób.

Z drugiej strony pamiętaj jednak, by dodawane treści faktycznie wnosiły coś dla czytelnika i miały konkretną, merytoryczną wartość. Pisanie dla samego pisania nie ma znaczenia ani dla Google, ani tym bardziej dla użytkownika.

Dawna data wpisu

Większość czytelników, szukając treści w internecie, w pierwszym momencie zwraca uwagę na datę publikacji i, kiedy ta jest zbyt odległa, nie angażują się w czytanie artykułu – nawet jeśli jego treść nie uległa znacznym zmianom w czasie.

Jeżeli więc decydujesz się na odświeżenie contentu, koniecznie daj o tym znać użytkownikom, umieszczając w widocznym miejscu datę aktualizacji.

Meta title i meta description

Po zmianie treści artykułu i dodaniu do niego istotnych z punktu widzenia czytelnika informacji, warto zawrzeć je również w meta tytule i meta opisie publikacji – szczególnie, jeśli znajdują się w nich konkretne daty. Pamiętaj, by umieścić w nich cenne dla wyszukiwarek słowa kluczowe.

Linkowanie

Właściwe linkowanie to jeden z kluczowych elementów dobrej strategii off-page SEO, zwiększający autorytet domeny. Przyglądając się opublikowanym wcześniej wpisom upewnij się, że zamieszczone na nich odnośniki (zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne) nie wysyłają użytkownika na stronę z błędem 404. Pamiętaj rzecz jasna, by treści, do których kierują linki, również były jak najświeższe, a także by na bieżąco uzupełniać starsze wpisy o odnośniki do nowszych tekstów mogących dopełnić daną treść.

linkowanie znak drogowy

Formatowanie tekstu

Często czytelnik, wchodząc na stronę z artykułem i widząc przed oczami ścianę tekstu, szybko się zniechęca i rezygnuje z jego czytania. Aby więc ułatwić mu zapoznanie się z contentem, podziel tekst na wyraźne sekcje, dodaj nagłówki, używaj list wypunktowanych lub numerowania, a także wyróżniaj najważniejsze fragmenty publikacji, np. pogrubiając je. Takie uporządkowanie treści będzie korzystne nie tylko dla czytelnika, lecz także wyszukiwarki.

Wideo i grafiki

Wszelkie elementy graficzne i multimedialne są cenne zarówno dla Google, jak i użytkownika. Jeśli więc np. w artykule wykorzystujesz infografiki lub wideo z nieaktualnymi danymi, zastąp je świeższymi. Obrazki i filmy mają również za zadanie przyciągnąć uwagę czytelnika oraz sprawić, by artykuł był atrakcyjniejszy wizualnie i łatwiejszy do przeczytania.

Dodając grafiki, pamiętaj o uzupełnianiu je o istotne dla SEO opisy alternatywne. Zadbaj też o skonwertowanie obrazów, by strona szybciej się ładowała, oraz ich optymalizację pod kątem urządzeń mobilnych.

Odpowiedzi na komentarze czytelników

Dajesz odwiedzającym stronę możliwość komentowania Twoich artykułów? To świetnie! Treści generowane przez użytkowników to także jeden ze sposobów na poprawienie pozycji w wynikach wyszukiwania Google, m.in. przez zwiększenie objętości contentu.

user generated content

Aby dostarczyć komentującym jeszcze więcej cenniejszych informacji, a wyszukiwarce – sygnału co do wysokiej jakości Twojej strony – staraj się odpowiadać na zadawane w komentarzach pytania w merytoryczny sposób. Z takiej treści będzie mogła skorzystać nie tylko osoba pytająca, lecz także inni internauci odwiedzający witrynę.

Narzędzia pomocne przy aktualizacji treści

Aby aktualizacja treści miała sens i niosła ze sobą konkretne korzyści, warto wiedzieć, które artykuły odświeżyć w pierwszej kolejności. Możesz się tego dowiedzieć, używając np. poniższych narzędzi:

Google Analytics

To prawdziwa skarbnica wiedzy dotycząca Twojej strony internetowej. W Google Analytics sprawdzisz m.in. zachowanie użytkowników, a więc choćby średni czas spędzony na danej podstronie, liczbę jej wyświetleń czy współczynnik odrzuceń. Jeśli więc np. czytelnicy spędzają mało czasu w danym artykule lub szybko zamykają stronę, może być to znak, że warto taką treść zaktualizować.

Google Search Console

Z pomocą narzędzia Google Search Console dowiesz się m.in., na jakiej średniej pozycji w wynikach wyszukiwania znajdował się w danym przedziale czasowym konkretny artykuł, poznasz łączną liczbę kliknięć i wyświetleń strony oraz dowiesz się, przez jakie frazy użytkownicy trafili na daną podstronę. Z kolei w raporcie o stanie witryny sprawdzisz liczbę poprawnie zaindeksowanych podstron oraz ewentualne błędy, które spowodowały brak indeksacji.

google search console

Screaming Frog

Narzędzie to służy do znalezienia wszystkich adresów URL Twojej witryny (w przypadku darmowej wersji programu masz dostęp do 500 adresów). Screaming Frog wyświetla m.in. informacje o nagłówkach, meta danych, czasu ładowania poszczególnych URL-i oraz liczbie linków na danej podstronie. Każde z tych danych możesz wykorzystać przy ocenie, który artykuł powinien zostać zaktualizowany.

Ahrefs

Ahrefs, a konkretniej – narzędzie Content Gap – pozwala sprawdzić, na jakie słowa kluczowe wyświetlają się Twoi konkurenci, a Ty nie. Dzięki niemu dowiesz się, jakie frazy uwzględnić w aktualizowanych artykułach, by wzmocnić swoją pozycję w wyszukiwarce. Usługa ta jest jednak płatna.

SERP-y

Do lepszej oceny, który artykuł warto zaktualizować, mogą posłużyć nam też wyniki wyszukiwania Google. Przeskanuj pierwszą stronę SERP-ów i sprawdź, jakich fraz używa konkurencja (np. w meta description) i uwzględnij je przy odświeżaniu swoich publikacji. Pomocne mogą okazać się też proponowane przez Google podobne wyszukiwania lub sugestie widoczne w autouzupełnianiu.

autouzupełnianie google na przykładzie słowa kluczowego buty damskie

Podsumowanie

Aktualizowanie contentu na stronie internetowej czy blogu ma na celu dać znać użytkownikowi, że regularnie dbasz o jakość swoich treści. Ten zaś może odwdzięczyć się częstszymi odwiedzinami, co zaowocuje zwiększeniem ruchu. Działanie to ma również wpływ na ruch organiczny.

Dobrą praktyką jest informowanie czytelników o aktualizacjach wpisów. Uwzględniaj odświeżone treści np. w newsletterze, promuj je za pomocą sieci społecznościowych czy jeśli masz taką techniczną możliwość umieszczaj wśród najnowszych postów na blogu.

👇Pobierz nasz bezpłatny poradnik:

Nouveau call-to-action

29.06.2023

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies