Czym są znaczniki meta title i meta description i jak je pisać?

Tworzenie treści mających na celu zapewnienie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania to nie tylko dbałość o zawartość samej strony czy działania off site. Na SEO oraz klikalność strony z poziomu Google wpływ mają także meta tagi – title i description. Na co zwrócić uwagę przy ich pisaniu i jakie mają znaczenie dla ruchu na Twojej stronie?

blogTitle-Laptop-Sprechblase-Elemente-Ecommerce

Co to są meta tagi i czemu służą?

Tagi meta title i meta description są fragmentami tekstu opisującymi zawartość strony. Co ważne, nie pojawiają się one na samej stronie, a w kodzie html w następującej postaci:

<title>To jest meta tytuł strony</title>

<meta name="description" content="To jest meta opis strony. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim..."> 

Tak skonstruowane tagi widoczne są dla wyszukiwarek. To nic innego, jak „zajawka” znajdująca się na stronie z wynikami wyszukiwania:

Warto więc podkreślić, że meta title to nie to samo co nagłówek H1 w treści strony. Ten drugi jest bowiem widoczny dla użytkownika i ma dostarczać informacji na temat tego, czego dotyczy strona. Z kolei rolą pierwszego jest zachęcenie do kliknięcia w link z poziomu wyszukiwarki.

Dlaczego tagi te są tak ważne? Przede wszystkim ze względu na to, że dzięki nim użytkownik wie, czego się spodziewać po kliknięciu w dany link. Mają one za zadanie odpowiadać na zadawane przez internautów pytania. Dobrze skonstruowane meta title oraz meta description mają realny wpływ na zwiększenie współczynnika klikalności.

A co z SEO?

Skoro tagi te widoczne są dla wyszukiwarek, to naturalnie nasuwa się wniosek, że zarówno meta title, jak i meta description, mają wpływ na pozycjonowanie. Tak jest jednak tylko po części.

seo dla sklepów internetowych

Na SEO wpływ ma meta title. To właśnie ten element Google bierze pod uwagę przy ustalaniu pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania. Dobrze więc, by znalazło się w nim często szukane słowo kluczowe.

Do niedawna podobną rolę przypisywało się również meta description. Od 2009 roku Google jednak nie używa tego tagu przy ustalaniu pozycji strony w rankingu. Wszystko dlatego, że element ten, zamiast informować użytkownika co do zawartości strony, szybko stawał się miejscem do „upychania” słów kluczowych, w konsekwencji zachęcając do prowadzenia działań spamerskich.

📚Przeczytaj też: Off-page SEO: co to jest i jak stworzyć skuteczną strategię?

Pamiętaj więc, by przy pisaniu meta description brać pod uwagę przede wszystkim potrzeby użytkowników. Jego głównym zadaniem ma być bowiem skłonienie ich do wejścia na stronę.

A skoro już o pisaniu mowa…

Co powinny zawierać meta title i meta description?

Tworzenie meta title

Jak wspomniałam, element ten ma na celu zarówno poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania, jak i zachęcić internautów do kliknięcia w link. Jak to osiągnąć?

  • Użyj odpowiedniego słowa kluczowego – i to najlepiej bliżej początku tytułu. To o tyle ważne, że ma on ograniczoną długość, która zdecydowanie ma znaczenie (o tym przeczytasz więcej w dalszej części artykułu). Choć umieszczenie frazy na końcu nie jest niczym zakazanym, to istnieje ryzyko, że zostanie ono „ucięte” w wynikach wyszukiwania, jeśli tytuł będzie zbyt długi.

  • Zadbaj, by tytuł był zgodny z treścią strony. Nie ma nic gorszego niż niedotrzymane słowo. Pamiętaj więc, by zawartość strony odpowiadała np. zadanemu w meta title pytaniu lub rozwiązywała potencjalny problem użytkownika.

  • Wykorzystaj CTA. Słowa takie jak „pobierz”, „sprawdź”, „poznaj”, „wybierz”, „odkryj” zachęcają użytkownika do działania i zwiększają prawdopodobieństwo kliknięcia w link.

  • Użyj języka korzyści. Przedstaw w meta title fakt, który wyróżnia Twój sklep internetowy na tle innych. Atrakcyjne promocje? Najnowsza kolekcja? Ekspresowa dostawa? Namacalne dla klientów korzyści skłonią ich do wybrania właśnie Twojego biznesu.

  • Eksperymentuj z emotikonami. Coraz więcej właścicieli stron internetowych decyduje się na wykorzystywanie emoji w meta title. Działanie to może być pomocne w przyciągnięciu uwagi użytkownika – pamiętaj jednak, by ich nie nadużywać – to tekst ma być najważniejszym elementem tytułu.

New call-to-action

Tworzenie meta description

Tag ten nie jest istotny przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania – przy jego pisaniu na pierwszym miejscu powinny być więc potrzeby Twojego potencjalnego klienta. Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc w przyciągnięciu jego uwagi:

  • Zadbaj o wartość dodaną. Pamiętaj, że meta description ma konkretną (i bardzo ważną!) funkcję. Nie traktuj go więc po macoszemu i zapewnij użytkownikom w jego ramach dostarczenie szczegółowych informacji.

  • Odpowiedz na pytanie użytkownika i zdradź, co zobaczy na danej stronie. Wykorzystaj np. nazwy popularnych sprzedawanych przez Ciebie marek, poinformuj o dostępności danych produktów w magazynie czy podaj koszt wysyłki. Dzięki temu użytkownik będzie wiedział, czego się spodziewać, i że warto zapoznać się z Twoją ofertą.

  • Wykorzystaj słowa kluczowe. Tak, dobrze czytasz – słowa kluczowe warto umieścić również w meta opisie, mimo że nie ma on takie wpływu na pozycjonowanie jak meta title. Kiedy użytkownik wpisze daną frazę, to pojawi się ona w description jako pogrubiona, co przyciągnie jego uwagę i utwierdzi go w przekonaniu, że na danej stronie znajduje się to, czego szuka.

  • Użyj języka korzyści. Podobnie jak w przypadku meta title, tak i w przypadku description warto przekonać potencjalnego klienta, że kliknięcie w link przyniesie mu realną korzyść. Wykorzystuj pozytywnie kojarzące się słowa, jak „darmowa dostawa”, „dostępne od zaraz”, „najtańsze produkty”, „najnowsza kolekcja”, „najmodniejsze dodatki”, itp.

  • Odwołuj się do emocji i zmysłów użytkownika. „Miękki materiał”, „wygodne buty”, „intensywny smak”, „gładka powierzchnia” – dzięki takim określeniom wzbudzisz zainteresowanie potencjalnego klienta i jeszcze bardziej zachęcisz go do zrobienia zakupów właśnie w Twoim sklepie.

  • Zapowiadaj treść strony. Tworzysz meta description dla artykułu na blogu? Daj użytkownikowi część rozwiązania problemu już na poziomie wyszukiwarki. Jeśli więc np. prowadzisz sklep z meblami piszesz tekst o pięciu pomysłach na urządzenie pokoju dla nastolatka, zdradź jeden z nich w opisie strony i zasygnalizuj, że jeszcze więcej czeka na niego po kliknięciu w link.

laptop zakupy online

Czego nie robić przy tworzeniu meta tagów?

Aby tworzyć skuteczne meta tagi, warto mieć świadomość najczęściej popełnianych na tym polu błędów.

Przede wszystkim nie upychaj słów kluczowych w tytule i opisie. Ich rola nie polega wyłącznie na byciu miejscem do umieszczenia fraz. Skup się w pierwszej kolejności na potrzebach potencjalnego klienta, nie wyszukiwarki. Spróbuj więc wywnioskować, z jakimi problemami boryka się użytkownik, który miałby trafić na Twoją stronę, czego może szukać, i na tej podstawie stwórz wysokiej jakości treść.

Innym często popełnianym błędem jest duplikowanie tytułów i opisów. Wielu właścicieli stron internetowych wychodzi z założenia, że wystarczy stworzyć tagi (a już szczególnie meta description) wyłącznie dla strony głównej i następnie skopiować je do kodu HTML poszczególnych podstron. Tymczasem użytkownicy mogą wyszukiwać Twojego sklepu nie tylko za pomocą zapytań dotyczących nie tylko strony głównej, lecz także np. konkretnych produktów czy kategorii. W związku z tym tak ważna jest unikalność meta title i meta description każdej podstrony, które dostarczą klientowi konkretnych informacji dotyczących danej grupy asortymentowej.

Kolejny błąd związany z tworzeniem tych elementów związany jest w pewnym stopniu z poprzednim. Polega mianowicie na pisaniu tytułów i opisów niezgodnych z zawartością strony. Obiecujesz użytkownikowi coś, czego próżno szukać po kliknięciu w dany link? Możesz być pewien, że stracisz w ten sposób potencjalnego klienta.

Ostatnia kwestia to pomijanie meta description i nieuzupełnianie go. Rezygnacja z tworzenia własnego opisu może negatywnie wpłynąć na ruch na Twojej stronie, a co za tym idzie – konwersję.

content marketing

Co się stanie, jeśli nie stworzę własnego meta description?

Oczywiście brak uzupełnionego tagu nie oznacza, że w wyszukiwarce wyświetli się puste pole. W takim przypadku Google automatycznie dobiera treść opisu na podstawie treści strony. I choć brzmi to jak bardzo wygodne i sprytne rozwiązanie, to nie warto oddawać losu witryny w ręce algorytmu – często może to przynieść więcej szkody niż pożytku.

Wszystko dlatego, że Google może dobrać zdania nie do końca oddające ideę strony, wyrwane z kontekstu, a nawet… wymienić elementy menu czy nazwy kategorii. Taki opis nie jest merytoryczny, nie daje użytkownikowi żadnej wartości dodanej i nie informuje go o zawartości witryny, co zniechęca go do kliknięcia. Taki automatycznie wygenerowany opis może być też za długi i kończyć się wielokropkiem, co w jeszcze większym stopniu spotęguje negatywne wrażenie.

Jak długie powinny być meta tagi?

No właśnie – to co z tą długością? Wspomniałam już, że zbyt długie tytuły lub opisy mogą być ucięte, a to rodzi ryzyko, że internauta nie zobaczy kluczowej informacji i nie zdecyduje się odwiedzić danej strony.

W przypadku meta title i description warto odrzucić zasadę „im więcej, tym lepiej”. Aby mieć pewność, że stworzone przez Ciebie treści będą prezentowały się w wynikach wyszukiwania w pożądany sposób, warto przed ich opublikowaniem skorzystać z narzędzi, jak SERPsim czy Portent's SERP Preview Tool. To o tyle ważne, że długość pokazywanych przez Google tagów może ulegać zmianom.

Pamiętaj też, by sprawdzić podgląd meta title i description zarówno w wersji przeglądarkowej, jak i mobilnej.

Podsumowanie

Wielu właścicieli stron internetowych wciąż nie przywiązuje większej wagi do tytułów i opisów, traktując je jako przykry obowiązek lub – co gorsza – zbędny element. Jednak umieszczenie ich w kodzie HTML strony e-sklepu może w realny sposób przyczynić się nie tylko do zwiększenia ruchu, lecz także poprawienia współczynnika konwersji.

Warto więc pamiętać, że obecność meta title i meta description ma znaczenie nie tylko dla wyszukiwarki i pozycji w Google. Umiejętnie napisane są w stanie przekonać potencjalnych klientów, że warto skusić się na zakupy w Twoim sklepie.

New call-to-action

0 komentarzy