Black Friday – jak prawidłowo informować o promocjach?

Listopad i Grudzień to dla sprzedawców internatowych bardzo intensywne miesiące. Black Friday i następujący po nim Cyber Monday, a także świąteczne i noworoczne wyprzedaże to okazja dla sprzedawców na zwiększenie obrotów i sprzedaży. Oprócz aspektów biznesowych i marketingowych sprzedawcy przygotowujący się na te wydarzenia muszą uwzględnić również regulacje prawne dotyczące prawidłowego informowania o promocjach i cenach.

Jak prawidłowo informować o promocjach?

W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi – np. poprzez użycie zwrotu obniżka, promocja, przecena, okazjaobok informacji o aktualnej cenie należy zamieścić również informację o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Natomiast jeżeli produkt znajduje się w sprzedaży krócej niż 30 dni, wówczas obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaży produktu do momentu wprowadzenia obniżki.

Sprzedawcy muszą pamiętać, iż kwota rabatu, zarówno procentowa, jak i kwotowa, musi być obliczona przede wszystkim od najniższej ceny produktu z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki, a nie tylko i wyłącznie od ceny bazowej/pierwotnej danego produktu (przykład na zdjęciu poniżej). Wynika to z dyrektywy Omnibus oraz opublikowanych wytycznych Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Wymóg ten ma na celu zapobieganie sztucznemu zawyżaniu cen przed promocją, by zwiększyć jej atrakcyjność. Działanie takie wprowadza konsumentów w błąd co do rzeczywistej atrakcyjności "promocji".

black-friday-jak-informowac-o-promocjach-uokik-karta

Źródło: uokik.gov.pl

Najniższa cena z 30 dni kalendarzowych przed obniżką musi być wyraźnie widoczna obok nowej, obniżonej ceny. Należy w tym celu użyć sformułowania Najniższa cena z 30 dni przed obniżką. Informacja musi być jasna i czytelna, nie możemy używać nieczytelnych czcionek, umieszczać tekstu na samym dole strony pod szeregiem informacji opisujących produkt. Ukrywanie tej informacji, podawanie jej w niewłaściwym miejscu grozi karami UOKiK i Inspekcji Handlowej.

Szczegółowe informacje oraz liczne praktyczne przykłady dotyczące zasad prawidłowego informowania o promocjach zamieszczone zostały w Wyjaśnieniach Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Za naruszenie przepisów o cenach Inspekcja Handlowa może nałożyć na przedsiębiorcę karę do 20 tys. zł. Gdyby nastąpiło to trzykrotnie w ciągu roku od pierwszego naruszenia, kara może wynieść 40 tys. zł. Z kolei Prezes UOKiK, w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu i do 2 mln zł na osobę zarządzającą, która umyślnie doprowadziła do naruszenia przepisów.

Wystrzegaj się praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów

Sprzedawcy kierujący się biznesowymi korzyściami, mogą czasem nawet nie zdawać sobie sprawy z faktu, iż niektóre działania w ramach akcji promocyjnych mogą naruszać tzw. zbiorowe interesy konsumentów. Przez taką praktykę rozumie się godzące w interesy, sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie, takie jak m.in.:

  • Brak transparentnych informacji dot. zasad promocji i np. naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji.
  • Nieprawidłowa prezentacja cen towarów lub usług.
  • Pozorne czasowe ograniczenie promocji – sugerowanie że produkt jest dostępny na określonych promocyjnych warunkach tylko przez krótki czas, gdy jest to nieprawdziwe, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową (tzw. niekończące się promocje).
    Permanentne promocje były już przedmiotem postępowań przeprowadzonych przez UOKiK. Taka praktyka ma na celu skłonienie konsumenta do podjęcia natychmiastowej decyzji zakupowej i wprowadza go w błąd w zakresie istnienia szczególnej korzyści cenowej.
  • Pozorne ograniczanie liczby towarów objętych promocją – nieprawdziwe informacje dotyczące liczby produktów objętych akcją promocyjną również mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Dlatego przy tworzeniu przekazu reklamowego należy unikać sformułowań, które sugerują ograniczoną dostępność, jeżeli nie jest to zgodne z prawdą.
  • Zmiana czasu trwania promocji – czas trwania promocji musi być określony w warunkach/regulaminie promocji. Nagłe skrócenie promocji bez zachowania regulaminowych wymagań może być uznane za nieuczciwą praktykę rynkową i naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

19.11.2025
Wybierz kraj: