Black Friday – jak prawidłowo informować o promocjach?
Jak prawidłowo informować o promocjach podczas Black Friday? Dowiedz się, jak przestrzegać przepisów prawnych i unikać kar.
Listopad i Grudzień to dla sprzedawców internatowych bardzo intensywne miesiące. Black Friday i następujący po nim Cyber Monday, a także świąteczne i noworoczne wyprzedaże to okazja dla sprzedawców na zwiększenie obrotów i sprzedaży. Oprócz aspektów biznesowych i marketingowych sprzedawcy przygotowujący się na te wydarzenia muszą uwzględnić również regulacje prawne dotyczące prawidłowego informowania o promocjach i cenach.
W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi – np. poprzez użycie zwrotu obniżka, promocja, przecena, okazja – obok informacji o aktualnej cenie należy zamieścić również informację o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Natomiast jeżeli produkt znajduje się w sprzedaży krócej niż 30 dni, wówczas obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaży produktu do momentu wprowadzenia obniżki.
Sprzedawcy muszą pamiętać, iż kwota rabatu, zarówno procentowa, jak i kwotowa, musi być obliczona przede wszystkim od najniższej ceny produktu z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki, a nie tylko i wyłącznie od ceny bazowej/pierwotnej danego produktu (przykład na zdjęciu poniżej). Wynika to z dyrektywy Omnibus oraz opublikowanych wytycznych Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Wymóg ten ma na celu zapobieganie sztucznemu zawyżaniu cen przed promocją, by zwiększyć jej atrakcyjność. Działanie takie wprowadza konsumentów w błąd co do rzeczywistej atrakcyjności "promocji".
Źródło: uokik.gov.pl
Najniższa cena z 30 dni kalendarzowych przed obniżką musi być wyraźnie widoczna obok nowej, obniżonej ceny. Należy w tym celu użyć sformułowania Najniższa cena z 30 dni przed obniżką. Informacja musi być jasna i czytelna, nie możemy używać nieczytelnych czcionek, umieszczać tekstu na samym dole strony pod szeregiem informacji opisujących produkt. Ukrywanie tej informacji, podawanie jej w niewłaściwym miejscu grozi karami UOKiK i Inspekcji Handlowej.
Za naruszenie przepisów o cenach Inspekcja Handlowa może nałożyć na przedsiębiorcę karę do 20 tys. zł. Gdyby nastąpiło to trzykrotnie w ciągu roku od pierwszego naruszenia, kara może wynieść 40 tys. zł. Z kolei Prezes UOKiK, w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu i do 2 mln zł na osobę zarządzającą, która umyślnie doprowadziła do naruszenia przepisów.
Sprzedawcy kierujący się biznesowymi korzyściami, mogą czasem nawet nie zdawać sobie sprawy z faktu, iż niektóre działania w ramach akcji promocyjnych mogą naruszać tzw. zbiorowe interesy konsumentów. Przez taką praktykę rozumie się godzące w interesy, sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie, takie jak m.in.:
Jak prawidłowo informować o promocjach podczas Black Friday? Dowiedz się, jak przestrzegać przepisów prawnych i unikać kar.
Zwiększ zaufanie i sprzedaż w e-commerce dzięki treściom tworzonym przez użytkowników. Dowiedz się, jak wykorzystać UGC w swoim sklepie internetowym.