Kupowanie pozytywnych opinii to niedozwolona praktyka

kupowanie fałszywych pozytywnych opinii

Opinie nakręcają sprzedaż, zwłaszcza te pozytywne. Dlatego większość sklepów internetowych korzysta z odpowiednich narzędzi do ich romadzenia. Jednak na samym początku rozruszanie całego mechanizmu może być trudne. Stąd też zdarza się, iż mniej cierpliwy sprzedawcy internetowi decydują się na zakup pozytywnych ocen.Nie popełnij błędu, ta praktyka jest niezgodna z prawem oraz może być kosztowna i przynosząca efekt przeciwny do zamierzonego. W tym artykule dowiesz się, jak szybko i legalnie uzyskać pozytywne opinie.

Dlaczego ludzie myślą o kupowaniu fałszywych pozytywnych opinii?

W handlu online zaufanie jest czynnikiem o nadrzędnym znaczeniu. Duża grupa internautów podczas zakupów uwzględnia opinie klientów i wiele badań dowodzi, że ich obecność wspomaga sprzedaż. Jest to zrozumiałe, ponieważ potencjalni nabywcy chcą mieć pewność, że towar będzie zgodny z opisem i że po złożeniu zamówienia przesyłka dotrze bez opóźnień. W razie braku pewności nie dojdzie do finalizacji zakupu.

Kupujący online są coraz bardziej wymagający i świadomi – często zwracają uwagę na opinie innych nabywców. Dlatego zamiast długiego czekania na pierwszą recenzje, niektórych sprzedawców kusi podjęcie nieetycznej drogi na skróty jaką jest kupno pozytywnych opinii w celu wsparcia sprzedaży.

Jak więc postępują? Cóż, to proste, wystarczy wpisać „Kup pozytywne opinie” w Google i gotowe. Jeśli poddasz się ćwiczeniu, zobaczysz kilka podmiotów oferujących sprzedaż pozytywnych opinii Google lub nawet dostosowanych do wszystkich innych platform.

Setki recenzji za jedną oszałamiającą cenę – czasami nawet w ramach miesięcznej subskrypcji, więc z miesiąca na miesiąc otrzymujesz pozytywne komentarze bez kiwnięcia palcem.

Może to wydawać się całkiem sprytne.

Nic bardziej mylnego. Zamieszczanie fałszywych recenzji, czy na stronie samego sklepu czy w Google, można uznać za reklamę wprowadzającą w błąd.

Negatywne konsekwencje

Takie działanie jest jednak nielegalne. Publikacje zmanipulowanych, nieobiektywnych opinii należy postrzegać jako reklamę wprowadzającą klientów w błąd. Działanie takie stanowi ponadto na gruncie prawa czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 3, 14 i 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Za niedozwoloną praktykę rynkową uznaje się np. podanie przez przedsiębiorcę nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o sprzedawcy lub przydatności produktu. W szczególności może to spowodować, że konsument będzie postrzegać oceniany produkt lub firmę w sposób zniekształcony lub przesadnie pozytywny, co nie będzie odpowiadać rzeczywistości.

Konsument, który zakłada autentyczność opinii, zostanie wówczas oszukany i w wprowadzony w błąd. Konsekwencją takiego działania sprzedawcy może być wszczęcie postępowania przez UOKiK i ryzyko kary finansowej, której maksymalna wysokość może wynieść 10% obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. Ponadto konkurencyjni przedsiębiorcy albo organizacje konsumenckie byłyby uprawnione do żądania zaniechania dalszych niedozwolonych działań oraz usunięcia ich skutków oraz naprawienia ewentualnej szkody na zasadach ogólnych.

📚Przeczytaj też: Dyrektywa Omnibus: nowe wymogi dot. wyprzedaży i udostępniania opinii

Negatywny wpływ na e-reputację firmy

Publikowanie fałszywych opinii może negatywnie wpłynąć na reputację przedsiębiorstwa w sieci. A największe platformy sprzedaży online są pierwszymi, których dotyczy ten problem.

23 lutego 2022 r. Amazon złożył skargę przeciwko dwóm firmom oskarżonym o tworzenie systemów fałszywych recenzji i kontaktowanie sprzedawców z internautami gotowymi wystawiać pozytywne recenzje w zamian za bony upominkowe.

Poza aspektem prawnym, publikacja fałszywych recenzji to prawdziwa plaga dla firm, których algorytmy przywiązują dużą wagę do gwiazdek przyznawanych przez internautów.

E-reputacja firmy może ogromnie ucierpieć z powodu wykorzystywania fałszywych recenzji, zwłaszcza gdyby praktyka wyszła na jaw. Zaufanie konsumentów jest trudne do zdobycia i ugruntowania. Naprawdę nie warto go łamać, zamieszczając nieprawdziwe opinie. Co więcej, jest to przyznanie, że możesz nie wierzyć wystarczająco we własne produkty i szanse na sukces.

Zamiast tego zwiększ swoją szansę na sukces, zbierając autentyczne recenzje, moderowane przez certyfikowanego i przejrzystego dostawcę systemu opinii.

Uczciwe sposoby na uniknięcie negatywnych opinii

Dbanie o jak największą liczbę pozytywnych opinii to jedno, warto jednak też wspomnieć o praktykach, dzięki którym unikniesz pozyskiwanie tych negatywnych. Oto kilka z nich:

  • Dobra obsługa to klucz do sukcesu. Na wiecznie niezadowolonych konsumentów nie ma rady, jednak większość klientów ceni sobie dobrą obsługę i uwzględnia ją w ocenie.

  • Idealne wyczucie czasu: kupujący najchętniej oceniają sklep po otrzymaniu towaru. Dzień lub dwa po dostawie to optymalny moment na wysłanie wiadomości z prośbą o opinię.

  • Jednoznaczność: zaprojektuj maile z prośbą o ocenę (wybierając odpowiednie kolory, grafikę i tekst) w taki sposób, aby sklep internetowy od razu został rozpoznany, podając przy tym numer zamówienia oraz datę zakupu. W ten sposób wykluczysz pomyłki.

  • Szczegółowe informacje na temat produktu: zdarza się, że klienci są zawiedzeni, ponieważ produkt nie odpowiada ich oczekiwaniom. Zapobiegaj takim sytuacjom, publikując na stronie produktu jego opis, zdjęcia, odpowiedzi na często zadawane pytania i opinie na jego temat.

  • Dostępność: klient, którego problem rozwiązujesz mailowo lub telefonicznie, najprawdopodobniej nie da już upustu swojej złości, dodając negatywną opinię.

  • Dotrzymywanie obietnic: z konsumentami nie ma żartów, szczególnie gdy chodzi o dostępność towarów i czas dostawy, dlatego obietnic należy koniecznie dotrzymywać. W przeciwnym razie negatywne doświadczenia znajdą odzwierciedlenie w opiniach.

  • Gesty dobrej woli: w przypadku konfliktu bardziej opłaca się grzeczność niż skąpstwo. Może i stracisz przy tym parę złotych, ale stracisz mniej niż na opublikowaniu przez klienta negatywnej opinii.

Zbieraj opinie z Trusted Shops

Trusted Shops od ponad 20 lat oferuje sprawdzone rozwiązania w celu wzmocnienia więzi i pewności między konsumentami a profesjonalistami z branży e-commerce.

1. Bezpieczny system opinii

System opinii klientów Trusted Shops gwarantuje zbieranie, moderowanie i publikowanie opinii klientów z poszanowaniem zasad przejrzystości i rzetelności. Korzystając z platformy Trusted Shops masz pewność, że:

  • każdy klient ma możliwość zostawienia opinii,

  • kupujący jest informowany w przypadku odrzucenia jego opinii przez nasz serwis moderacyjny,

  • zasady zbierania, moderacji i publikacji są wyświetlane w przejrzysty sposób.

2. Nadaj priorytet autentyczności

Niezależnie od tego, czy zbierasz opinie o sklepie czy o produktach, Trusted Shops zawsze gwarantuje autentyczność.

Nasze recenzje są publikowane przez klientów, którzy mają zweryfikowane doświadczenie zakupowe w sklepach będących naszymi członkami.

A nawet jeśli podczas zakupu nie wszystko idzie zgodnie z planem, zachęcamy sprzedawców, aby odpowiadali na negatywne opinie, zamiast uciekać się do nieuczciwych praktyk. 89 proc. konsumentów będzie bardziej ufać firmie, jeśli odpowie ona na otrzymane komentarze (Brightlocal). I tak, to tylko pokazuje, że naprawdę zależy jej na reagowaniu na krytykę, pozytywną lub negatywną.  

Chcesz zwiększyć zaangażowanie i zbudować zaufanie swoich klientów? Skontaktuj się z nami i poproś naszych ekspertów o niezobowiązujące demo 👇

Skontaktuj się z nami

Co zrobić, aby uzyskać więcej opinii klientów?

Szczerze mówiąc, klienci rzadko sami zostawiają opinie o produkcie lub witrynie, chyba że usługa jest naprawdę niesamowita. Trusted Shops pomoże Ci szybko i legalnie wygenerować autentyczne opinie klientów. Aby dowiedzieć się więcej o naszych produktach, kliknij tutaj.

Nasi eksperci mogą nawet pomóc Ci poprawić skuteczność Twoich płatnych reklam w Google! Odkryj naszego Menedżera Wizerunku i zdobądź swoje gwiazdki na wielu platformach.

Ale co, jeśli nadal nie otrzymujesz wystarczającej liczby ocen od kupujących? Influencer marketing to dobry sposób na zwiększenie obrotów i jednoczesne generowanie opinii klientów. Zwiększenie świadomości nowego produktu z pomocą influencera może znacząco zwiększyć Twoją sprzedaż i zwiększyć świadomość marki.

Wystarczy, że wyślesz produkt influencerowi, a ten następnie podzieli się swoimi doświadczeniami z własnymi subskrybentami. W najlepszym przypadku ci odwiedzą Twój sklep i dokonają zakupu. Uważaj jednak, aby nie dać się zwieść „fałszywym influencerom”. Tym ostatnim, szczególnie aktywnym na Instagramie, udaje się oszukać dużą liczbę firm.

📚Przeczytaj też: Aktualizacja produktu: zamień opinie w przyciągające wzrok treści

Podsumowanie

Opinie klientów stanowią bogactwo informacji dla sprzedawców internetowych i konsumentów. Ale mają wartość tylko wtedy, gdy są autentyczne i odzwierciedlają prawdziwe doświadczenie zakupowe. Nie ryzykuj utraty zaufania klientów i ponoszenia pozwów o nieuczciwą konkurencję, publikując fałszywe recenzje na swojej stronie e-commerce. Postaw na zaufaną firmę zewnętrzną, która zajmie się zbieraniem i moderowaniem opinii klientów.

Eksperci Trusted Shops wspierają Cię od konfiguracji po zarządzanie profilem opinii i optymalizację konwersji Twojego sklepu internetowego.

Neuer Call-to-Action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. francuskim: Pourquoi l'achat des avis positifs n'est pas une bonne idée ?

18.09.2024
Charlotte Merle

Charlotte Merle

Charlotte Merle jest specjalistką ds. marketingu cyfrowego i menedżerem ds. treści na rynku francuskim w Trusted Shops.

Wybierz kraj: