Jak sklepy z tymi samymi produktami mogą się wyróżnić?

Jeśli jesteś właścicielem małej firmy, która kupuje produkty od hurtowników, by następnie sprzedawać je konsumentom, na pewno natknąłeś się na konkurentów z tym samym asortymentem, co Twój. I choć może (na razie) radzisz sobie dobrze, to ciężko nie zadawać pytania, co można zrobić, by odróżnić się od konkurencji sprzedającej te same produkty.

Niektórzy z tych konkurentów mają przewagę w postaci prowadzenia sprzedaży na popularnych platformach, takich jak Amazon i eBay. Inni mogą przewyższać Cię pod względem designu czy ceny. Jak więc możesz sprawić, by Twój sklep się wyróżniał? Kluczem jest przyjrzenie się konkretnym elementom.

Oto niektóre z nich.

Ceny i asortyment

Choć może się to wydawać dość oczywiste, to warto rozważyć pewne zmiany w cenach. Ich obniżka jest zawsze dobrym sposobem na zwiększenie sprzedaży, ale ta strategia na dłuższą metę może okazać się nieopłacalna. Przyjrzyjmy się więc kliku strategiom cenowym dla firm, które sprzedają te same produkty, co ich konkurenci:

Strategia penetracji

Po raz kolejny, ta rada opiera się na fakcie, że sprzedajesz te same produkty co konkurencja. W związku z tym, stosowanie strategii konkurencyjnych cen prawdopodobnie ma sens w przypadku wielu sklepów. Nie chcesz za mocno odstawać od tego, co robią inni gracze na rynku, więc pozostanie w pewnym przedziale zdecydowanie ma sens.

Jednakże, jeśli dopiero otwierasz nowy biznes, możesz chcieć zacząć od niższych cen niż te u konkurencji. Jak wspomnieliśmy powyżej, nie będzie w stanie utrzymać tego stanu na zawsze... i dokładnie o to chodzi.

Jeśli jesteś nowy na rynku, Twoim priorytetem powinno być zrobienie dobrego pierwszego wrażenia i zostawienie po sobie znaku w świadomości odbiorców. Po dokonaniu pierwszych zakupów i świetnych doświadczeniach, następnym razem klienci mogą kierować się bezpośrednio na Twoją stronę, zamiast korzystać z wyszukiwarki, by znaleźć najlepszego sprzedawcę.

Sprzedaż w pakiecie

Bundle pricing to idea sprzedaży wielu produktów na raz po obniżonej cenie. Sprawdza się to w przypadku firm, które sprzedają komplementarne produkty lub takich działających w określonej niszy.

Strategia ta jest bardzo podobna do up-sellingu, a dokładniej do cross-sellingu. Aby przeczytać więcej na ten temat, sprawdź poniższy link:

📚Przeczytaj też: Up Selling + Cross Selling - Sklep Internetowy [Zwiększ obroty]

Model subskrypcyjny

Omówiliśmy ten temat w artykule o subskrypcjach w e-commerce, ale podstawowa idea jest podobna do wspomnianej wcześniej sprzedaży w pakiecie w tym sensie, że oferujesz zniżkę opartą na wyższej wartości zakupu.

Dzięki temu, że klient zobowiązuje się do dokonywania zakupów w regularnych odstępach czasu (np. co miesiąc), zapłaci mniej niż za jednorazowy zakup, a sklep otrzyma gwarantowany dochód za ten okres. Jest to również świetny sposób na budowanie lojalności klientów.

Zniżki przy zakupach hurtowych

Inne rozwiązanie to oferowanie rabatów przy zakupach hurtowych, podobnie jak robi to Alibaba (czy AliExpress). Jest to rozwiązanie podobne do modelu subskrypcyjnego, z tą różnicą, że wszystkie produkty są wysyłane za jednym razem, a nie w regularnych odstępach czasu.

Udogodnienia

Wiele osób sprzedaje wysokiej jakości produkty online. Zaoferowanie klientom dodatkowych udogodnień jest kolejnym sposobem na wyróżnienie się. Jest to jednak dość szeroki termin – co więc oznaczają w tym kontekście?

Jednym z przykładów może być oferowanie większej liczby metod płatności. Jeśli sprzedajesz za granicą, dowiedz się, jaka jest preferowana opcja płatności na danym rynku i postaraj się, aby była ona dostępna dla tych domen.

📚Przeczytaj też: Metody płatności w internecie – jakie oferować w e-sklepie?

Oprócz opcji płatności, możesz podkreślić, gdzie znajduje się Twój magazyn, aby podkreślić, że gwarantujesz szybki czas dostawy.

Pokazywanie lokalizacji magazynu może również zwiększyć sprzedaż wśród lokalnych klientów, którzy dążą do bycia bardziej świadomymi ekologicznie. Bycie postrzeganym jako świadoma w tej kwestii firma to pozytywna rzecz, nieprawdaż?

Podkreśl swoją politykę zwrotów, jeśli jest to jedna z mocnych stron Twojego sklepu.

Jeśli oferujesz gwarancję zwrotu pieniędzy, upewnij się, że odwiedzający zobaczą tę informację na stronie głównej, stronie produktu i podczas płatności.

Prowadzisz usługę pakowania prezentów? Upewnij się, że klienci też o tym wiedzą.

Jeśli chodzi o dostawę, poinformuj swoich klientów, że oferujesz opcję dostawy tego samego dnia. Ale też jeśli wolą wybrać wolniejszą opcję, aby zaoszczędzić, również to podkreśl – podobnie jak to, że dajesz wybór kilku różnych przewoźników. Ogólnie rzecz biorąc, klienci lubią mieć wiele opcji, a metody dostawy nie są w tym przypadku wyjątkiem.

📚Przeczytaj też: Dostawa w sklepie internetowym – jakie formy dostawy oferować klientom?

Sprzedajesz za granicą? Upewnij się, że oferujesz stronę w wielu językach. Takie działanie jest również sposobem na budowanie zaufania na nowych rynkach międzynarodowych.

Istnieje wiele sposobów, aby pokazać odwiedzającym, że zakupy u Ciebie są wygodniejsze niż u konkurencji. Dlatego tak ważne jest, by ta informacja była widoczna na Twojej stronie głównej i/lub na stronach produktów.

Obsługa klienta

Zbliżyliśmy się do tego tematu w poprzedniej części artykułu, ale warto poświęcić mu nieco więcej uwagi. Podobnie jak w przypadku udogodnień, zadbaj o to, aby klienci wiedzieli, że jeśli coś pójdzie nie tak, Twój zespół obsługi klienta będzie na miejscu, aby pomóc im rozwiązać problem tak szybko i sprawnie, jak to tylko możliwe.

Rzeczy mogą się zepsuć, ulec awarii, dotrzeć z opóźnieniem itp. Każdy wie, że takie rzeczy mogą się zdarzyć, nawet najbardziej znanym markom.

Jeśli więc jesteś dumny ze swojej obsługi klienta, daj znać, że zawsze jesteś do ich dyspozycji. Być może warto wprowadzić chatbota, aby kupujący wiedzieli, że umożliwiasz im kontakt w każdej chwili.

Pomocne może też być dodanie informacji, że na wszelkie pytania klientów odpowiadasz w ciągu 24 godzin. Jeśli udostępnisz numer telefonu do obsługi klienta, umieść go w widocznym miejscu na pasku nawigacyjnym. Pokazanie danych kontaktowych w widocznym miejscu to bardzo cenny czynnik budujący zaufanie.

📚Przeczytaj też: Co to jest UX i dlaczego jest ważne dla e-sklepu?

Wykorzystaj elementy budujące zaufanie

A skoro już o zaufaniu mowa – masz do dyspozycji wiele czynników, by nawiązać tego typu więź z nowymi klientami.

Niestety, w opiniach klientów mogą czasem pojawić się negatywne oceny. Nie obawiaj się! Jeśli poradzisz sobie z sytuacją w odpowiedni sposób, możesz zamienić negatywne doświadczenie w coś pozytywnego dla Ciebie i, co ważniejsze, dla Twoich potencjalnych klientów.

Jeśli uda Ci się rozwiązać problem w odpowiednim czasie, wzrośnie poziom satysfakcji klientów. Świadomość, że są dla Ciebie ważni, nawet po zapłaceniu za towar, może mieć dla niego ogromne znaczenie.

Kluczem jest wiedza, jak reagować na negatywne opinie.

Oprócz obsługi nieprzychylnych recenzji we właściwy sposób, miejmy nadzieję, że na Twoim profilu pojawiają się także i te pozytywne.

To ważne, bo mogą one naprawdę pomóc w pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Wszystko dlatego, że opinie również są brane pod uwagę w algorytmach Google. Dodatkowo, wszystkie „nowe” i istotne słowa kluczowe, które są dodawane do Twoich stron w postaci ocen, będą dla Ciebie korzystne również z perspektywy SEO.

user generated content

Uwzględnienie opinii na temat obsługi klienta są bardzo ważne przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Widząc je, klienci mają pewność, że inni użytkownicy mają dobre doświadczenia z Twoją firmą, zwłaszcza, gdy nie wszystko idzie zgodnie z planem.

Recenzje sklepu są świetne dla Twojego wizerunku, ale nie zapominaj, że opinie o produktach świadczą o ich jakości. Zbieranie zarówno opinii o sklepie, jak i o produkcie jest niezbędne w dzisiejszym świecie e-commerce.

Poza recenzjami, warto umieścić inne czynniki budujące zaufanie bezpośrednio na swojej stronie internetowej. Znak jakości Trusted Shops może pomóc w kształtowaniu wizerunku Twojej firmy jako godnej zaufania. Nie zawsze możesz przekonać do siebie klientów stylem lub ceną. Jednak w przypadku zakupów internetowych, zaufanie jest zawsze niezbędne.

Branding i marketing

Możesz sprzedawać takie same czapki z daszkiem jak inny sklep, ale wizerunek Twojej marki może w znacznym stopniu przekonać klientów, że to właśnie Ty jesteś lepszym sklepem.

Jeśli sprzedajesz odzież hip-hopową, to Twoja strona internetowa, modele i opisy produktów powinny to odzwierciedlać.

Oferujesz wysokiej jakości cygara? Spróbuj dotrzeć do swoich klientów na poziomie emocjonalnym i estetycznym, poprzez swoje reklamy i komunikację marketingową.

A jeśli już mowa o estetyce, powinieneś zdecydowanie przemyśleć wygląd i styl swojej strony internetowej. Obejmuje to czcionki, język i ton wypowiedzi, obrazy i ogólny „klimat” Twojego e-sklepu. Nie wolno zapominać o logo – jest ono bardzo ważne, gdy chcesz wyróżnić się na tle konkurencji.

📚Przeczytaj też: Rebranding – co to jest i jak go przeprowadzić?

Ogromny wpływ może mieć nawet coś tak prostego, jak zmiana opakowania. Biorąc pod uwagę, że filmy z unboxingiem szybko zyskały na popularności, nie ma wątpliwości, że opakowanie może być uwzględnione jako element wizerunku Twojej marki.

Stwórz customer personę, która pomoże Ci w podejmowaniu decyzji dotyczących marki

Warto stworzyć opis typowego lub idealnego klienta. Powinien on zawierać podstawowe informacje, takie jak wiek i płeć, ale sięgnij też głębiej i sprawdź, jakie są jego podstawowe wartości, zwyczaje zakupowe, dochody, gust muzyczny, obawy czy pragnienia.

Takie działanie może pomóc Ci w szybszym nawiązaniu relacji z klientem poprzez reklamę oraz tworzeniu płatnych i organicznych kampanii w mediach społecznościowych.

New call-to-action

Opisy produktów

Może Ci się wydawać, że opisy produktów nie są zbyt ważne. Możesz po prostu skopiować i wkleić trochę tekstu ze strony producenta, ponieważ ludzie i tak nie czytają go zbyt często, prawda?

Nic bardziej mylnego! Nawet jeśli nie czytają ich klienci, to robi to Google podczas crawlowania. Dostarczając własne teksty masz pewność, że wyszukiwarka uzna je za oryginalną treść, co pomoże Ci w osiągnięciu lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Poza korzyściami dla SEO, niektórzy klienci faktycznie poświęcają czas, aby zapoznać się z opisami produktów. Podobnie jak w przypadku brandingu, jest to okazja, aby przemówić do grupy docelowej. Użyj języka, którego używają Twoi klienci i skorzystaj z okazji, aby pokazać tożsamość swojej marki.

📚Przeczytaj też: Jak wyróżnić sklep na tle konkurencji? [9 skutecznych metod]

Podsumowanie

Jeśli sprzedajesz popularne produkty, jest szansa, że ktoś inny też ma je w swoim asortymencie. Skupienie się na właściwych aspektach, które mogą odróżnić Cię od konkurencji, jest niezwykle istotne, zwłaszcza jeśli sprzedają oni te same (lub podobne) towary. Trusted Shops może naprawdę pomóc w przypadku niektórych z tych elementów. Na przykład, jeśli obsługa klienta jest czymś, z czego jesteś dumny, system opinii, taki jak ten z Trusted Shops, może pomóc w rozpowszechnieniu tej informacji.

Nouveau call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: How to Differentiate Your Shop from Competitors Selling the Same Products

23.04.2021
Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg pełni rolę Content Manager UK w Trusted Shops od 2017 roku. Ukończył studia na Boston University na kierunku komunikacja w 2004 r.

Select Country: