Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Wakacje właśnie się rozpoczęły. Tak, dobrze widzisz – to najwyższy czas, by... przygotować się do powrotu do szkoły! Podczas gdy uczniowie odpoczywają, właściciele sklepów internetowych powinni zacząć pracować nad kampanią Back to school. W tym artykule omawiamy popularne produkty, które będą się cieszyć w tym czasie największą popularnością, oraz udzielamy wskazówek marketingowych, jak przeprowadzić taką kampanię.
Datę powrotu do szkoły zna każdy Polak: to 1 września. Jednak kampanie Back to School startują zazwyczaj miesiąc wcześniej. To okres zniżek i promocji skierowanych do uczniów, którzy niebawem wracają do swoich obowiązków.
Zapewne pamiętasz to z czasów, gdy sam chodziłeś jeszcze do szkoły: czas na zakup nowych długopisów, zeszytów… Przez lata niewiele uległo zmianie. Uczniom nadal towarzyszą ekscytacja i entuzjazm, aby rozpocząć nowy rok szkolny z nowymi akcesoriami.
Zasadniczą jednak różnicą w porównaniu do przeszłości jest fakt, że obecnie istnieje wiele sklepów internetowych. Łatwiej jest porównać ceny, a wybór jest większy niż w jednym sklepie stacjonarnym. Pamiętaj o tym, przygotowując swój sklep internetowy do powrotu do szkoły.
Zastanów się, czego potrzebuje uczeń, kiedy przygotowuje się do powrotu do szkoły? W przeszłości było to pióro, długopis, zeszyty i okładki, ale obecnie elektronika również jest częścią wyposażenia. Warto pamiętać, że każdy nastolatek lubi nadawać swoim akcesoriom własny akcent, więc wśród promowanych produktów powinny znaleźć się też naklejki czy dekoracje. Oto kilka list, które pomogą Ci zacząć.
Oto artykuły, których nie powinno zabraknąć w szkolnej wyprawce:
torba lub plecak (na książki i/lub laptopa),
zeszyty,
bloki rysunkowe i techniczne,
długopisy,
piórniki,
kalkulatory,
przyrządy geometryczne,
ołówki,
temperówki,
gumki,
korektory,
butelki na wodę,
lunchboksy,
odzież i obuwie sportowe,
Oczywiście to tylko niektóre z nich i mogą się one różnić w zależności od klasy, do której wybiera się dany uczeń, ale daje Ci to obraz, jak wiele rzeczy trzeba mieć, by przygotować się do powrotu do szkoły.
To artykuły, które przydadzą się na lekcjach, ale nie są niezbędne:
kalendarz szkolny (kiedyś był koniecznością, teraz jego rolę spełnia smartfon),
powerbank,
karteczki samoprzylepne,
samoprzylepne znaczniki stron,
zakładki,
etykiety (na przykład na zniszczone książki),
hulajnoga lub rower (żeby móc dojechać do szkoły),
ładowarki (do telefonów i innych urządzeń elektronicznych),
myszy bezprzewodowe.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, nastolatkowie lubią personalizować swoje rzeczy. Dlatego podajemy kilka wskazówek dotyczących artykułów, które uczniowie lubią zabierać do szkoły:
naklejki,
przypinki (na torby, plecaki lub ubranie),
breloki do kluczy,
akcesoria do roweru,
etui na telefon.
Zastanów się: jak sprawić, by artykuły biurowe wyróżniały się na tle innych?
Oczywiście elementem chodzenia do szkoły jest też nauka i praca domowa. Dlatego też uczniom przydadzą się:
tablica (np. suchościeralna),
pudełka do przechowywania,
podpórki do książek,
magnesy,
kosz na śmieci,
nożyczki,
taśma klejąca,
spinacze do papieru,
klej,
zszywacz,
kubek,
fiszki,
dodatkowy monitor do komputera.
Spróbuj więc odpowiedzieć na pytanie: co każdy uczeń powinien mieć na swoim biurku?
Pamiętaj też, że odpowiedź może się różnić w zależności od wieku dziecka. Oczywiście nie musisz sprzedawać wyłącznie akcesoriów biurowych czy elektroniki, by brać udział w akcji Back to school. Tym bardziej, że coraz większą popularnością cieszą się także kampanie Back to the office, skierowane do dorosłych czy , przygotowujących się do powrotu do pracy po wakacjach. Wystarczy odrobina kreatywnego podejścia, by przyciągnąć klientów przy tej okazji.
Teraz, gdy wiesz, co możesz sprzedać, nadszedł czas na promocję produktów. Jak się za to zabrać? Oto kilka wskazówek.
Pokaż wyraźnie na stronie głównej sklepu, że jesteś gotowy na powrót do szkoły i że sprzedajesz produkty, które uczniowie chcieliby mieć.
Dobrze jest również przygotować kategorie produktów. Jak je nazwać? Zastanów się, jak nawigacja okruszkowa może wpłynąć na Twoje SEO. W razie potrzeby możesz utworzyć podkategorię ze stroną docelową „Back to school”, a następnie kontynuować według typu produktu.
Nie zapomnij zoptymalizować swojego sklepu internetowego pod kątem telefonów komórkowych: nowe pokolenie nie siedzi już za komputerem i kupuje wszystko za pomocą smartfona. Responsywność mobilna jest bardzo ważna. Strona musi dobrze i wyraźnie wyglądać, być wygodna w użyciu i szybko się ładować (co jest również istotne z punktu widzenia SEO).
Powrót do szkoły to czas, w którym możesz zaproponować klientom zniżki i promocje. Bądź jednak ostrożny: nie rozdawaj zbyt wiele, ponieważ wtedy obniżysz wartość swoich produktów i firmy. Rabaty mogą pomóc przyciągnąć klientów do sklepu internetowego, a wielu z nich uważa bezpłatną wysyłkę za atrakcyjny bonus.
Ponadto możesz oczywiście również organizować konkursy lub oferować dodatkowe prezenty. Na przykład: kup przybory do pisania za X zł i otrzymaj piórnik za darmo. Możesz też np. rozdawać pendrive'y ze swoim logo. W ten sposób zaprezentujesz się klientowi od dobrej strony i dołożysz cegiełkę do budowania świadomości marki.
Aby ustalić, czy powinieneś sprzedawać naklejki ze Świnką Peppą czy z Pokemonami, powinieneś pomyśleć o dwóch rzeczach: kto jest Twoją grupą docelową i co lubi? Zastanów się także, czego używa. Na przykład, czy korzysta z papierowego kalendarza?
Sprawdź online, czy możesz znaleźć informacje na temat grup docelowych i tego, co jest popularne. Możesz również zapytać ludzi, którzy mają dzieci w wieku szkolnym lub samych uczniów, jeśli znasz jakichś osobiście. Dobre badanie rynku z pewnością Ci w tym pomoże.
Upewnij się, że Twoje wiadomości e-mail są dopasowane do grupy docelowej. Mogą być nią zarówno uczniowie, jak i ich rodzice. Czy ci młodsi są skorzy do zapisania się na newsletter? Jeśli nie, to warto namówić do tego właśnie ich opiekunów.
Zastanów się też, jak często chcesz wysyłać mailing i co w nim umieścić. Możesz także tworzyć różne listy mailingowe: rodziców, uczniów, itp. Pamiętaj, że pole „wiek” nie może być obowiązkowe w formularzu zapisu na newsletter.
Jeśli chcesz promować akcję Back to school w swoim sklepie, to w Twojej strategii marketingowej nie powinno zabraknąć mediów społecznościowych. Możesz pokazać kulisy swojej pracy i to, jak wygląda dzień w Twoim sklepie. Inna opcja to publikowanie zabawnych zdjęć czy gier słownych.
Zastanów się, z jakich mediów społecznościowych będziesz korzystać. Gdzie jest Twoja grupa docelowa? I czy publikujesz tradycyjny post, czy na przykład rolkę? W niektórych mediach społecznościowych można dodawać linki do produktów, co jest bardzo przydatne.
Inna opcja to płatne reklamy. Miej jednak oko na to, jak ich koszty wypadają w porównaniu do zysków, by jak najlepiej je zopytymalizować.
Zastanów się, co chcesz osiągnąć i jakich danych potrzebujesz, aby móc powiedzieć, że osiągnąłeś swoje cele. Na przykład, podając konkretny kod rabatowy, możesz śledzić, gdzie ktoś zobaczył Twoją promocję.
Nie zapomnij wykonać testów A/B, aby wiedzieć, co działa najlepiej. Dzięki danym możesz mieć pewność, że będziesz jeszcze lepiej przygotowany na akcję Back to school w przyszłym roku. Mogą one także dostarczyć Ci cennych informacji do wykorzystania w nadchodzącym sezonie bożonarodzeniowym czy na Black Friday.
Nikt nie kupuje w sklepie, który nie wydaje się wiarygodny. Dlatego tak ważne jest podkreślanie, że Twoja firma jest godna zaufania. Oznacza to m.in. pisanie własnych tekstów do opisów produktów oraz dbanie o poprawność podanych informacji oraz brak błędów językowych. Ponadto ważne jest, aby klient mógł łatwo skontaktować się z Tobą w każdej chwili.
W budowaniu zaufania klientów pomoże też znak jakości. Dzięki niemu natychmiast pokazujesz, że inna, niezależna firma zatwierdziła Twój sklep internetowy i ręczy za jego wiarygodność. W ten sposób klient od razu wie, że można Ci zaufać. Znak jakości Trusted Shops obejmuje Ochronę Kupującego, dzięki czemu klienci czują się bezpiecznie przy dokonywaniu zakupów.
Innym narzędziem wzmacniającym wiarygodność e-sklepu są opinie. Kiedy pokazujesz zarówno te pozytywne, jak i negatywne, klient wie, że Twój sklep internetowy jest prawdziwy. Tym bardziej, jeśli odpowiadasz na opinie. Dzięki systemowi opinii Trusted Shops możesz automatycznie rozsyłać klientom zaproszenia do ich wystawiania. Ponadto, dzięki integracji z Google, masz możliwość pokazania gwiazdek oceny w płatnych reklamach oraz sekcji Zakupy.
Zastanów się raz jeszcze: czy rzeczywiście tak jest?
Sprzedajesz ubrania? Idealnie, często dzieci chcą nowych ciuchów na powrót do szkoły. Potrzebny może być np. nowy rower.
Pomyśl też o rodzicach: czego potrzebują teraz, kiedy ich dzieci (znowu) chodzą do szkoły?
A nauczyciele? Jak mogą zrelaksować się po stresującym dniu w pracy?
Powrót do szkoły wpływa na wielu ludzi, nie tylko na uczniów. Pomyśl więc, w jaki sposób Twoje produkty mogą im ułatwić życie.
Akcja Back to school to czas, kiedy można sprzedawać artykuły biurowe, ale nie tylko. Nawet jeśli uważasz, że nie sprzedajesz typowych przedmiotów związanych z powrotem do szkoły, bądź kreatywny. Zobacz, co robią Twoi konkurenci i inni właściciele sklepów internetowych i inspiruj się.
I wreszcie: pamiętaj o planowaniu, abyś Ty też mógł wyjechać na wakacje!
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niderlandzkim: Back to school-marketing: producten en promotie
05.07.2024Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.