Zasada E-E-A-T w SEO. Jak tworzyć treści dla Google i użytkowników?
Zasada E-E-A-T ocenia jakość strony, biorąc pod uwagę jej ekspertyzę, doświadczenie, autorytet i wiarygodność. W jaki sposób wpływa ona na SEO?
Istnieje wiele różnych mediów społecznościowych. Każde z nich ma własną grupę docelową. Niektóre nakładają się na siebie, przez co trudno określić, gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci. W tym artykule czeka na Ciebie przegląd grup docelowych w poszczególnych social mediach.
Zanim przyjrzymy się poszczególnym mediom społecznościowym, warto wiedzieć, że młodzi ludzie spędzają w nich dziennie coraz więcej czasu. Stają się one jednak coraz bardziej popularne również wśród starszych grup (w tym emerytów!).
Z zestawienia wykluczyliśmy WhatsAppa, ponieważ jako firma zapewne używasz tego medium głównie do obsługi klienta, a nie do marketingu.
Dobrze jest wiedzieć z wyprzedzeniem, że pewne media są najbardziej popularne wśród młodych ludzi, ale nie oznacza to, że jest to najważniejsze medium dla tej grupy docelowej.
Facebook jest głównie medium dla osób starszych niż pokolenie Z. Według badania NapoleonCat, w lutym 2021 r. z portalu Marka Zuckerberga korzystali najczęściej Polacy w wieku 25-34 lata. Ogólnie, w poprzednim miesiącu na Facebooku logowało się niemal 21 tys. internautów z naszego kraju. Co warto też podkreślić, to właśnie to medium społecznościowe jest najpopularniejsze wśród najstarszej grupy osób.
Ogólnie rzecz biorąc, Facebook nie ma dokładnej niszy lub grupy docelowej, do której jest skierowany, co czyni go interesującym dla osób w każdym wieku.
Grupą docelową na Facebooku są w zasadzie wszyscy dorośli. Jest to medium, którego ludzie używają, aby pozostać w kontakcie z rodziną, przyjaciółmi i znajomymi, a także z ulubionymi firmami.
Instagram odnotował imponujący wzrost popularności na polskim rynku. Podczas gdy w grudniu 2019 r. z serwisu korzystało 7,19 mln osób, to już rok później – 9,56 mln. W lutym 2021 r. na Instagramie najczęściej logowały się osoby w wieku 18-24 lata (35 proc. całkowitej liczby użytkowników). Możemy zatem śmiało stwierdzić, że Instagram jest przede wszystkim portalem, który dociera do młodych ludzi.
Instagram jest również bardzo popularny wśród influencerów. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, przeczytaj inny dostępny na blogu artykuł:
Grupą docelową Instagrama są głównie młodzi ludzie i młodzi dorośli. Im starsza grupa wiekowa, tym mniejsze zainteresowanie tym portalem. Ważne jest jednak to, że z Instagrama często korzystają klienci sklepów internetowych, co koresponduje z faktem, że na tym medium znajduje się wielu influencerów.
Twitter wciąż nie jest mocno popularnym medium społecznościowym wśród Polaków. Według StatCountera, w 2020 r. korzystało z niego średnio 6 proc. internautów z tego kraju.
Co warto podkreślić, Twitter jest wykorzystywany przez firmy nie tylko do marketingu, ale także do obsługi klienta.
Według Omnicore, użytkownicy tego medium mają z nim większy związek emocjonalny niż z innymi mediami społecznościowymi, a także są bardziej skłonni do zamieszczania opinii o markach i produktach niż osoby korzystające z innych social mediów.
Twitter jest jednak wykorzystywany przede wszystkim jako platforma, dzięki której internauci mogą być na bieżąco z najświeższymi wiadomościami.
Grupą docelową Twittera są głównie dorośli w wieku od 20 do 40 lat. Osoby te są również aktywnie zaangażowane w omawianie aktualności.
YouTube jest szczególnym medium, ponieważ skupia się wyłącznie na treściach wideo. Serwis ten nie tylko zyskuje coraz więcej użytkowników, ale także coraz więcej osób korzysta z niego na co dzień.
YouTube jest popularny w niemal każdej grupie wiekowej. Największym uznaniem cieszy się wśród młodzieży i dorosłych w wieku od 25 do 34 lat. Ale z portalu korzystają również dzieci oraz osoby starsze.
YouTube ma szeroką grupę docelową. Z tego medium korzystają zarówno młodzi, jak i starsi ludzie. Widać jednak, że codzienne korzystanie i liczba kont wśród młodych ludzi jest większa niż wśród starszych użytkowników.
Z LinkedIna w Polsce w lutym 2021 r. korzystało 4,26 mln użytkowników. Najczęściej są to osoby w wieku 25-34 lata (59 proc. ogółu), ale konto w serwisie mają tam też osoby młodsze (21 proc.) i starsze (19,3 proc.).
Medium skierowane jest głównie do środowiska biznesowego, więc spotkasz głównie starszą grupę docelową, ale niewielu emerytów. Jeśli chcesz przeczytać więcej na temat marketingu na LinkedInie, zajrzyj do innego naszego artykułu:
W przeciwieństwie do pozostałych mediów społecznościowych, większość użytkowników LinkedIna to mężczyźni, zazwyczaj z wyższym wykształceniem.
Grupą docelową LinkedIn są osoby pracujące. Jest to więc grupa wiekowa pomiędzy 20. a 65. rokiem życia. Większość użytkowników LinkedIn to wykształceni mężczyźni.
Zgodnie z danymi GoMobi.pl, z Pinteresta korzysta 3,7 mln użytkowników w Polsce. Najchętniej używają go osoby w wieku 25-34 lata. 86 proc. polskich użytkowników Pinteresta to kobiety.
Pinterest nie jest też medium, które ma służyć do codziennego użytku, ale głównie do inspiracji. Potwierdza to wspomniane badanie – aż 98 proc. badanych próbuje nowych rzeczy, które znaleźli w serwisie, a 96 proc. zrealizowało pomysł z Pinteresta w życiu.
Z kolei badanie przeprowadzone przez ComScore pokazuje, że 8 na 10 matek w Stanach Zjednoczonych loguje się na Pintereście. Możemy śmiało założyć, że w Polsce sytuacja jest podobna.
Można więc powiedzieć, że Pinterest to przede wszystkim platforma kreatywna. Według Omnicore, użytkownicy uważają, że medium ma pozytywny klimat, a 2/3 pinów prezentuje marki lub konkretne produkty.
Większość użytkowników Pinteresta to kobiety (i wiele mam!), które uwielbiają być kreatywne. Użytkownicy szukają tu inspiracji i nowych produktów.
Snapchat jest medium dość specyficznym. Jego idea polega na dzieleniu się prywatnymi wiadomościami (które można zobaczyć tylko raz) i stories (które można zobaczyć kilka razy, ale przez określony czas, podobnie jak w przypadku innych platform społecznościowych). W Polsce, zgodnie z danymi Statista, w styczniu 2021 roku ze Snapchata korzystało niemal 15 proc. internautów.
Serwis ten jest ważny przede wszystkim dla ludzi młodych, w wieku do 20 lat. Inne grupy wiekowe nie wydają się być nim mocno zainteresowane.
Snapchat jest szczególnie popularny wśród młodych ludzi w wieku od 15 do 19 lat. Dorośli w wieku od 20 do 29 lat są również zainteresowani medium, ale powyżej tego wieku liczba ta jest dość niska.
TikTok jest nie tylko jednym z nowszych mediów społecznościowych, ale także tym, które ma najmłodszą grupę docelową. Według raportu „Kim są polscy użytkownicy TikToka”, najchętniej korzystają z niego osoby w wieku 14-15 lat (37 proc. ogółu). Ta kategoria to pokolenie Z.
Według Omnicore, średni wskaźnik zaangażowania na TikTok wynosi 29%. Oznacza to, że 1 na 3 osoby nie tylko przewija, ale i reaguje na treść.
Grupą docelową TikTok jest pokolenie Z, czyli młodzi ludzie poniżej 20. roku życia. Ton serwisu jest żartobliwy i głównie rozrywkowy.
Ogólnie rzecz biorąc, z mediów społecznościowych korzystają głównie młodzi ludzie w wieku od 15 do 20 lat, ale coraz częściej zaczynają ich używać także osoby starsze.
Jeśli masz szeroką grupę docelową, najlepszymi kanałami dla Ciebie są Facebook i YouTube, ponieważ przewijają się tam wszystkie grupy wiekowe.
Inne media społecznościowe są bardziej ukierunkowane na konkretną grupę, jak LinkedIn na osoby pracujące czy Pinterest na osoby kreatywne i lubiące rękodzieło. Dlatego dobrze zbadaj swoją grupę docelową, abyś do niej jak najlepiej przemówić za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niderlandzkim: De doelgroepen van social media
29.03.2021Zasada E-E-A-T ocenia jakość strony, biorąc pod uwagę jej ekspertyzę, doświadczenie, autorytet i wiarygodność. W jaki sposób wpływa ona na SEO?
Nie tylko duże e-sklepy mogą pozwolić sobie na wielkanocną promocję. Oto 5 wskazówek marketingowych, które warto wdrożyć na Wielkanoc.