Czy i jak korzystać ze Snapchata w e-sklepie?

Snapchat powstał jako aplikacja służąca do wysyłania zdjęć lub kilkusekundowych wideo, które po obejrzeniu przez odbiorcę znikały. Obecnie ma on wiele innych możliwości, a co za tym idzie – duży potencjał dla osób prowadzących własny biznes. Czy i jak wykorzystywać Snapchata w marketingu sklepu internetowego?

Co to jest Snapchat i do czego służy?

Snapchat to aplikacja mobilna powstała w 2011 r. służąca do przesyłania szybkich wiadomości, głównie w formie zdjęć lub maksymalnie 10-sekundowych filmików. Tym, co odróżniało komunikator od innych był fakt, że obejrzane treści można było obejrzeć tylko raz – potem te bezpowrotnie znikały z sieci.

Jak deklarował jeden z pomysłodawców aplikacji, Evan Spiegel, Snapchat miał rozwiązywać stres spowodowany długą żywotnością postów w innych social mediach, np. na Facebooku. Pokazywane na tej platformie treści miały być więc autentyczne, a nie ładne i idealne.

featured-young-woman-smartphone-smile-email-w700h300

Najważniejsze terminy i funkcje Snapchata

Snap – to każde zdjęcie lub film wykonane za pomocą Snapchata. Snapy można modyfikować za pomocą filtrów, efektów i podpisów. Pierwotnie wideo nagrane w ten sposób mogło trwać maksymalnie 10 sekund. Obecnie czas ten jest wydłużony do jednej minuty, ale filmik dzielony jest na 10-sekundowe fragmenty.

Snap story – to funkcja podobna do znanych z Instagrama relacji. Analogicznie, są one dostępne dla wszystkich znajomych przez 24 godziny i możesz zobaczyć, kto je oglądał. Stories, podobnie jak na innych platformach społecznościowych, można oglądać wielokrotnie.

Czat – tutaj możesz wysłać wiadomość w formie zdjęcia, wideo lub tekstu bezpośrednio do danego znajomego. Treść będzie widoczna tylko dla tej osoby. Każda treść wysłana za pośrednictwem czatu (również wiadomości tekstowe) znika ze Snapchata albo tuż po, albo 24 h po wyświetleniu, w zależności od ustawień.

Mapa – dzięki tej funkcji możesz poznać lokalizację swoich znajomych oraz odkrywać Snapy z wybranej okolicy. Korzystanie z Mapy wymaga udzielenia aplikacji pozwolenia na śledzenie lokalizacji.

Memories – to funkcja pozwalająca na zapisanie snapów lub stories w pamięci aplikacji, tak, aby były dłużej widoczne. Taką treść można potem udostępnić znajomym, wykorzystać ponownie (np. tworząc stories) lub dodać do sekcji „Tylko dla mnie”, wówczas będzie ona dostępna wyłącznie dla autora snapa.

Polecane – to sekcja, w której można zobaczyć najpopularniejsze i najbardziej angażujące snapy. Polecane to funkcja bardzo podobna do wideo znanych z TikToka lub rolek na Instagramie. Publikowane tam filmiki mogą mieć do 60 sekund długości.

📚Przeczytaj też: Jak wykorzystać TikToka do promocji biznesu?

Kto korzysta ze Snapchata?

Zgodnie z danymi Statisty z maja 2022 r., Snapchata używa 23 proc. polskich internautów, co czyni go 6. najczęściej pobieraną platformą social media w Polsce.

Snapchat to ulubiony kanał młodzieży. Medium to ma największy udział użytkowników w wieku 18-29 proc. wśród wszystkich platform społecznościowych. Serwis ten jest ważny też dla młodszych internautów, do 20. roku życia. 57 proc. użytkowników Snapchata to kobiety.

Osoby obecne na Snapie lubią nowinki: aż 24 proc. z nich szybko zapoznaje się z innowacyjnymi produktami.

📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach

Co jeszcze istotne z marketingowego punktu widzenia, 33 proc. osób korzystających z tej platformy kupiło jakiś produkt, bo polecali je celebryci lub influencerzy. Jeszcze ciekawszy jest fakt, że to internauci dostępni na Snapchacie wchodzą w interakcje z firmami częściej niż użytkownicy innych social mediów.

Jeśli więc sprzedajesz produkty dla młodych osób (np. nastolatków i osób w wieku studenckim), to powinieneś rozważyć swoją obecność na tej platformie.

Jak wykorzystywać Snapchata w sklepie internetowym?

Pokaż się od „ludzkiej” strony

Snapchat to platforma, na której możesz pozwolić sobie na pokazanie bardziej „ludzkiej twarzy” swojego biznesu. Aplikacja ta nie daje możliwości załadowania na nią materiałów przygotowanych przez grafików, lecz jedynie wykonanych aparatem telefonu zdjęć. Prezentuj więc na niej kulisy swojej pracy, pokazuj pracowników i procesy w firmie. W końcu Snapchat powstał jako medium do prezentowania codziennego życia, bez jego upiększania i obaw o skazę na wizerunku.

Bądź na czasie

Snapchat można wykorzystać też do ustosunkowania się do aktualnych trendów, kontrowersyjnych lub głośnych w danym momencie treści bądź przytrafiających się w danym momencie okazji czy świąt.

📚Przeczytaj też: Real time marketing w e-commerce: wskazówki i przykłady

Fakt, że użytkownicy Snapchata chętnie sięgają po produkty i usługi promowane przez influencerów, także możesz wykorzystać, planując kampanię na tej platformie. Szczególnie, że są na niej głównie młodzi odbiorcy, którzy doceniają marki będące na bieżąco.

Nie bądź zbyt poważny

Przy planowaniu swojej obecności na Snapchacie warto przede wszystkim kierować się tymi samymi aktywnościami, jakie praktykowane są przez rzesze pozostałych użytkowników. W ich przypadku aplikacja jest rodzajem obrazkowego dziennika, za pomocą którego dzielą się oni swoim codziennym życiem z pozostałymi. Sklep internetowy może zatem oprowadzić użytkowników po swojej siedzibie lub podzielić się zabawnymi momentami z pracy. Rozbawiaj użytkowników – np. wykorzystując filtry lub nakładki.

Wzbudzaj poczucie pilności

Informacja o promocji czy kod rabatowy także może być snapem. Od użytkowników wymagana jest wtedy bardzo szybka decyzyjność, gdyż wykorzystanie rabatu możliwe jest tylko na czas trwania wiadomości. Konsumenci motywowani są przy tym w dwójnasób: ograniczony czas trwania rabatu daje im poczucie jego niezwykłości i zachęca do obserwowania profilu sklepu lub marki również w przyszłości – w oczekiwaniu na kolejne promocje.

Doskonałym bodźcem dla konsumentów są też zapowiedzi nowych produktów. Przesyłany im i ulegający „autodestrukcji” sneak peak daje poczucie wiedzy, której nie mają inni. Ponadto ulotność przekazu może być w tym przypadku dużą zaletą – krótka informacja o nowościach może pobudzić apetyt użytkowników i zachęcić ich do dalszego obserwowania marki.

business.trustedshops.frhubfsadolescents avec smartphone-jpg

Największe przeszkody

Bez komentarzy i „lajków”

Snapchat niewątpliwie powstał jako unikalne medium społecznościowe. I mimo że jego unikalność odchodzi już nieco w cień np. przez możliwość zapisywania snapów lub dodawania stories, to wciąż zachował on jedną, wyróżniającą go na tle innych platform cechę. A jest to brak możliwości polubienia lub komentowania zamieszczanych w nim treści.

Cechę tę można interpretować zarówno jako wadę, jak i zaletę. Jednak z punktu widzenia właściciela sklepu internetowego, brak możliwości zamieszczania widocznych publicznie komentarzy przez użytkowników może pozbawić Cię cennego feedbacku i mieć nieco zaburzony obraz odbioru pewnych produktów czy usług. Z drugiej strony, pomaga uniknąć rys na wizerunku.

📚Przeczytaj też: Jak dbać o wizerunek firmy w sieci? Poradnik dla e-sklepów

Znikające wiadomości

Klienci wciąż jednak mają możliwość skontaktowania się z Tobą za pomocą czatu. Ważny jest tu jednak timing – w końcu wiadomości są usuwane. Jeśli więc wywiąże się między Wami dłuższa konwersacja możesz zwyczajnie… nie pamiętać, o czym rozmawialiście.

Specyficzna grupa docelowa

Najbardziej aktywnym gronem na Snapchacie są nastolatkowie i osoby nieco powyżej 20. roku życia. Nie każdy reprezentant tego grona dysponuje wystarczającym budżetem. Próżno też szukać na Snapchacie ich rodziców. Z drugiej jednak strony, dla większości użytkowników tej platformy ważne jest przywiązanie do technologii oraz zainteresowanie dobrami konsumpcyjnymi. W wielu przypadkach to właśnie tacy użytkownicy wprowadzają w życie trendy.

Podsumowanie

Snapchat to platforma społecznościowa, która nie sprawdzi się w przypadku każdego sklepu internetowego. Jeśli jednak zależy Ci na dotarciu do młodych odbiorców i pokazaniu się jako marka „na czasie”, warto przemyśleć skorzystanie z tego medium w swoich kampaniach promocyjnych.

07.07.2022

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies