Co to jest piksel Facebooka i do czego służy?

kobieta przeglądająca facebooka i trzymająca kartę płatniczą

Piksel Facebooka – lub piksel Meta – to element niezbędny do prowadzenia udanych reklam w tej sieci społecznościowej. Jego brak może skutkować nietrafionymi kampaniami lub przepalonym budżetem. Czym dokładnie jest to narzędzie, skąd je wziąć, jak zaimplementować i w jakich działaniach może Cię wspomóc?

Spis treści

Piksel Facebooka – co to jest?

Piksel Meta, bo tak od niedawna nazywa się ten element, to krótki, unikalny fragment kodu HTML, który należy umieścić na swojej stronie internetowej. Pozwala on zbierać dane na temat osób odwiedzających witrynę, by móc wyświetlać im odpowiednie reklamy na platformach Meta (Facebooku i Instagramie) oraz mierzyć ich skuteczność na podstawie działań użytkowników.

Piksel Facebooka przypisany jest do konkretnego profilu reklamowego Meta, a jego instalacja jest bezpłatna. Zaimplementowanie tego narzędzia nie jest konieczne, by móc prowadzić kampanie marketingowe na Facebooku, jednak obecność kodu na Twojej stronie może w znacznym stopniu wpłynąć na konwersję oraz koszty reklam, bo dzięki analizie zebranych przez niego danych będziesz mógł lepiej dostosować swoje przekazy.

Co daje Facebook pixel?

Co bardzo istotne, piksel Facebooka śledzi zdarzenia od momentu jego implementacji na stronie, tzn. nie masz dostępu do danych sprzed instalacji kodu. To oznacza, że jeśli chcesz optymalnie korzystać z reklam na tej platformie, powinieneś jak najszybciej wdrożyć go w swojej witrynie. O tym, jak to zrobić, przeczytasz w dalszej części artykułu.

Jakie konkretnie zalety ma zastosowanie piksela Facebooka?

Retargeting

Głównym wykorzystaniem tego narzędzia są kampanie retargetingowe. Na pewno niejednokrotnie zdarzyło Ci się widzieć na swoim profilu na Facebooku reklamy produktów ze sklepu, który wcześniej odwiedziłeś, ale niekoniecznie zdecydowałeś się na zakup. Na tym właśnie polega retargeting, a sytuacja ta oznacza, że dany e-sklep miał zainstalowany na swojej stronie piksel Facebooka.

Zaletą takich kampanii jest fakt, że możesz dotrzeć ze swoją ofertą do grupy odbiorców, która jest faktycznie zainteresowana Twoimi produktami, ba, była niemal zdecydowana na dokonanie zakupu (lub wykonanie innej, pożądanej akcji).

Precyzyjne targetowanie

A skoro już o właściwej grupie docelowej mowa, to warto wspomnieć, że piksel Facebooka jest doskonałym narzędziem do tworzenia precyzyjnych grup, do których będą kierowane Twoje reklamy.

Wszystko to dzieje się w oparciu o konkretnego użytkownika oraz zdarzenia, których dokonał na stronie. Załóżmy, że dana osoba dodała produkt do koszyka, ale nie zdecydowała się na finalizację transakcji. Takim osobom możesz wysłać komunikat o treści: „Dokończ zakupy w naszym sklepie”. Inna osoba mogła np. odwiedzić Twoją stronę tydzień temu. Aby zachęcić ją do ponownych odwiedzin i przekonać do skorzystania z oferty, możesz wyświetlić jej reklamę, w której zakomunikujesz nowości w asortymencie lub najświeższą promocję. Możliwości jest naprawdę wiele!

Podobne grupy odbiorców

Na podstawie już zebranych danych co do zachowania konkretnych użytkowników, Facebook tworzy listy z podobnymi grupami odbiorców. Są to osoby o zbliżonych cechach (np. zainteresowaniach, wieku, miejscu zamieszkania, itp.), do których także możesz kierować swoją ofertę.

Śledzenie i zwiększanie konwersji

Piksel Facebooka śledzi także urządzenia, z których korzystają użytkownicy przed dokonaniem zakupu oraz dostarcza informacji na temat tego, czy są bardziej skłonni dokonać akcji przy pomocy urządzenia stacjonarnego, czy mobilnego.

Mając tę wiedzę, będziesz w stanie lepiej zoptymalizować swoje reklamy i dostosować je do danego typu urządzeń czy konkretnych zachowań użytkowników. Aby móc to zrobić, będziesz musiał wcześniej skonfigurować odpowiednie zdarzenia, o czym przeczytasz w dalszej części tekstu.

Konfiguracja i instalacja piksela Meta

Sam proces instalacji piksela na stronie jest bardzo prosty. Zanim jednak to zrobisz, musisz go skonfigurować (czyli stworzyć).

Zrobisz to, wchodząc w Menedżera zdarzeń, następnie klikając w zielony symbol „+” po lewej stronie menu. Następnie kliknij „Połącz źródła danych” > „Internet” > „Piksel Meta” i wybierz „Połącz”. W kolejnym kroku ustal nazwę piksela i wprowadź URL sklepu, na koniec wybierz „Kontynuuj”.

Teraz masz trzy opcje implementacji kody na swojej stronie:

Instalacja ręczna

Po uzyskaniu piksela, skopiuj jego kod i wejdź do systemu CMS swojej strony. Odszukaj tam znacznik zamykający < /head> i wklej kod nad nim na każdej stronie witryny, jak w przykładzie:

implementacja piksela facebooka w kodzie html strony

Źródło: Meta

Następnie kliknij „Kontynuuj”. W kolejnym kroku dodaj zdarzenia, czyli akcje, które będą śledzone przez piksel (np. dodanie produktu do koszyka, dokonanie zakupu, zapis na newsletter, itd.).

Instalacja przy użyciu integracji partnerskiej

Jeśli nie czujesz się pewnie, modyfikując kod HTML swojej strony, możesz skorzystać z opcji integracji piksela Facebooka ze swoim systemem CMS. W tym celu przejdź do sekcji „Źródła danych” w Menedżerze zdarzeń, wybierz pożądany piksel i kliknij „Kontynuuj konfigurację piksela”. Wybierz „Skorzystaj z usług partnera” i zaznacz właściwą opcję. Następnie zobaczysz instrukcję, jak postępować, w zależności od wybranego partnera.

Instrukcja na e-mail

Kolejna opcja to zlecenie instalacji innej osobie. Możesz wybrać możliwość wysłania instrukcji na dowolny e-mail. Postępuj podobnie jak w poprzednim sposobie, tylko zamiast „Skorzystaj z usług partnera”, kliknij „Wyślij e-mail z instrukcjami”. Wprowadź odpowiedni adres i kliknij „Wyślij”.

Więcej informacji na temat instalacji piksela znajdziesz na stronie pomocy Meta.

Zdarzenia piksela Meta

Aby w pełni czerpać z benefitów, jakie niesie za sobą korzystanie z piksela Facebooka, musisz ustalić, jakie akcje użytkowników chcesz śledzić i analizować, by pod ich kątem móc optymalizować reklamy. Takie działania wykonywane przez odwiedzających witrynę noszą nazwę zdarzeń.

Możesz śledzić 17 standardowych zdarzeń oraz tworzyć własne, niestandardowe. Wśród tych pierwszych znajdują się:

  • dodanie informacji o płatności,

  • dodanie do koszyka,

  • dodanie do listy życzeń,

  • ukończenie rejestracji,

  • kontakt,

  • personalizacja produktu,

  • przekazanie datku,

  • znalezienie lokalizacji,

  • zainicjowanie przejścia do kasy,

  • pozyskanie kontaktu,

  • zakup,

  • harmonogram,

  • wyszukiwanie,

  • rozpoczęcie okresu próbnego,

  • przesłanie wniosku,

  • subskrypcja,

  • wyświetlenie zawartości.

Uwaga: Aby śledzenie zdarzeń mogło zadziałać, należy wkleić odpowiedni kod zdarzenia standardowego na każdą stronę, którą chcesz monitorować pod danym kątem. Przykładowo, kod zdarzenia „Dodanie informacji o płatności” powinien znaleźć się na stronie koszyka, w kroku wybierania metody płatności, ale nie trzeba go dodawać na stronach produktów. Równocześnie, na każdej stronie w witrynie musi znajdować się kod podstawowy piksela Facebooka (ten omawiany w poprzedniej sekcji artykułu).

zdarzenia piksela meta w kodzie html

1-Pierwotny kod witryny

2-Kod podstawowy piksela Meta

3-Kod zdarzenia standardowego (Dodanie do koszyka).

Źródło: Meta

Więcej informacji na temat zdarzeń piksela Facebooka oraz ich konfiguracji znajdziesz na stronie pomocy Meta.

Podsumowanie

Odpowiednio zoptymalizowane reklamy, kierowane do właściwych odbiorców we właściwym czasie, to przepis na obniżenie kosztów kampanii Facebook Ads. W tym właśnie pomoże Ci instalacja piksela. Dzięki informacjom, których może Ci dostarczyć, stworzysz odpowiednio dopasowane komunikaty i zwiększysz prawdopodobieństwo, że klikną w nie odpowiednie osoby, zainteresowane Twoimi produktami.

Chcesz z sukcesem reklamować swój biznes na Facebooku? Pobierz bezpłatny poradnik, w którym zdradzamy najlepsze praktyki:

Nouveau call-to-action

06.07.2023
Select Country: