Google Ads czy Facebook Ads – co wybrać dla e-sklepu?

Google i Facebook to giganci, z którymi styczność miał niemal każdy internauta. Korzystanie z reklam na obu platformach to dobry sposób na dotarcie do nowych klientów i zwiększenie sprzedaży. Nic nie stoi na przeszkodzie, by prowadzić kampanie na nich obu. Co jednak, kiedy budżet jest ograniczony, a Ty chcesz spełnić konkretne cele? W artykule przyglądamy się Google Ads i Facebook Ads, porównujemy je i sprawdzamy, które lepiej pasują do e-commerce.

Google i Facebook – użytkownicy

Przyjęło się mówić, że z Google korzystają wszyscy. Stwierdzenie to wcale nie jest dalekie od prawdy. Zgodnie z badaniami Statista, z flagowego produktu giganta z Mountain View korzystało w 2022 r. aż 94 proc. Polaków.

Facebook jest nieco mniej popularny, ale wciąż zgarnia ogromny udział na rynku mediów społecznościowych. W 2022 r. była to najczęściej używana platforma social media w Polsce – korzystało z niej niemal 88 proc. internautów (źródło).

📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach

Jak widzisz, zarówno w Google, jak i na Facebooku masz okazję znaleźć mnóstwo potencjalnych klientów – korzystanie z kampanii w ramach tych serwisów ma więc ogromny potencjał dla Twojego biznesu.

Co to jest Google Ads?

Google Ads to platforma reklamowa wyszukiwarki Google, pozwalająca na wyświetlanie płatnych linków sponsorowanych pod wpisaniu określonych przez reklamodawcę słów kluczowych. Reklamy znajdują się nad wynikami organicznymi.

Rodzaje reklam Google

Choć reklamy Google mogą kojarzyć nam się głównie z linkami tekstowymi, to przedsiębiorstwo to oferuje wiele różnych rodzajów kampanii oraz miejsca, w których te będą się znajdować. Dostępne rodzaje reklam zależą od celu kampanii (np. sprzedaży, zasięgu, ruchu w witrynie, świadomości i zasięgu marki, promowania aplikacji, itd.) który wybieramy w Google Ads. Oto, z czego możesz korzystać:

  • kampanie w sieci wyszukiwania – to reklamy w formie tekstu znajdujące się nad wynikami wyszukiwania,

  • kampanie w sieci reklamowej – grafiki znajdujące się na innych stronach internetowych,

  • kampanie produktowe pozwalające na wyświetlanie produktów w Google,

  • kampanie wideo na YouTube,

  • kampanie promujące aplikacje,

  • kampanie lokalne dla sklepów stacjonarnych.

triumph-reklama-google

Aby dowiedzieć się więcej na temat poszczególnych rodzajów reklam Google i jakim celom odpowiadają, pobierz nasz bezpłatny poradnik:

New call-to-action

Co to jest Facebook Ads?

To platforma reklamowa Meta, która umożliwia wyświetlanie reklam na Facebooku, Messengerze, Instagramie i w Audience Network (odpowiednik sieci reklamowej Google). Kampanie prowadzone są nie w oparciu o słowa kluczowe, a o zainteresowania użytkowników.

Formaty reklam na Facebooku

Podobnie jak w przypadku Google, dostępne formaty zależą od celu kampanii oraz jej umiejscowieniu. Do wyboru masz następujące rodzaje:

  • obraz – zaprezentowanie produktu lub firmy za pomocą pojedynczego zdjęcia,

  • wideo – z pojedynczym filmem,

  • karuzela – w ramach jednej możesz wykorzystać do 10 obrazów lub filmów z oddzielnymi linkami,

  • materiał błyskawiczny – obraz lub film wyświetlający się na pełnym ekranie urządzenia mobilnego bo jego dotknięciu,

  • kolekcja – obraz lub film, pod którym widocznych jest wiele produktów. Po dotknięciu reklamy wyświetla się na pełnym ekranie urządzenia.

triumph-reklama-facebook

Google Ads i Facebook Ads – podstawowe różnice

Obie platformy reklamowe mają kilka punktów wspólnych, jednak o wiele więcej je różni.

Obraz kontra tekst

Przede wszystkim, reklamy na Facebooku mają bardziej wizualny aspekt. W ramach Meta Ads nie są dostępne wyłącznie kampanie tekstowe. Co prawda Google Ads także oferuje kilka formatów graficznych czy wideo w zależności od celu, to jednak reklamy w formie tekstu są podstawowym i jednym z najczęściej wykorzystywanych rodzajów.

Push kontra pull

Jedną z głównych różnic między reklamami na Facebooku i w Google jest wykorzystywana strategia. Podczas gdy na Facebooku mamy do czynienia z systemem push, w Google spotykamy się z pull. Co to oznacza?

Push to sytuacja, w której komunikacja między reklamodawcą a konsumentem następuje z inicjatywy tego pierwszego. Innymi słowy, reklama na Facebooku jest proponowana (czy „przepychana”) użytkownikowi podczas przeglądania medium i nie musi on jej aktywnie szukać.

Z kolei z systemem pull mamy do czynienia w odwrotnej sytuacji, kiedy to konsument przejawia większą inicjatywę i sam poszukuje danego produktu czy firmy. To właśnie na tej strategii opierają się reklamy Google Ads w sieci wyszukiwania. Użytkownik aktywnie wpisuje w wyszukiwarkę dane słowo kluczowe i na jego podstawie otrzymuje propozycje produktów.

Uwaga: nie wszystkie reklamy Google działają według tej strategii. Kampanie na YouTube czy w sieci reklamowej (wyświetlane jako obrazy czy banery w innych witrynach) to kampanie push.

Decyzja kontra inspiracja

Z poprzednim punktem łączy się kolejna różnica między platformami – a jest nią intencja zakupowa użytkownika.

Możemy raczej śmiało stwierdzić, że nikt nie przegląda Facebooka z chęcią na robienie zakupów czy nadzieją na trafienie na reklamę. W social mediach spędzamy czas dla rozrywki czy możliwości nawiązania kontaktu, często ignorując treści sponsorowane. Użytkownik Facebooka ma więc niską intencję zakupową, a wyświetlana reklama nie zawsze znajduje go w momencie, kiedy ten faktycznie potrzebuje/chce danego produktu. Kampanie te mają więc za zadanie zainspirować i przebić się z ofertą do niezdecydowanego do końca potencjalnego klienta.

Jeśli zaś chodzi o reklamy Google, to ze względu na fakt, że internauta sam poszukuje danego produktu czy firmy, to pojawiają się one w odpowiednim momencie – dokładnie wtedy, gdy wpisuje daną frazę w wyszukiwarkę. Jego intencja zakupowa jest więc wysoka i są duże szanse, że zdecyduje się na kliknięcie oraz transakcję.

📚Przeczytaj też: Co to jest CPC? (Cost Per Click + 10 innych)

Pewność kontra niespodzianka

Reklamy w wyszukiwarce Google są mniej intruzywne, ponieważ są dopasowane do konkretnej, trwającej w momencie wyświetlania kampanii potrzeby. Miłośnik gotowania, wpisując w wyszukiwarkę „garnek do gotowania na parze”, zapewne jest zdecydowany na zakup i spodziewa się, że wśród wyników znajdzie reklamę takiego produktu.

Z kolei reklama na Facebooku jest dla użytkownika – nawet zainteresowanego branżą, której dotyczy kampania – swego rodzaju niespodzianką. Miłośnik gotowania z poprzedniego przykładu także może zobaczyć na swoim feedzie reklamę garnka do gotowania na parze, ale timing jest w tej sytuacji dziełem przypadku i nie wiemy, czy ów użytkownik w tym momencie faktycznie potrzebuje takiego artykułu.

Możliwości targetowania

Zarówno Google, jak i Facebook dają możliwość kierowania reklam ze względu na lokalizację, płeć i wiek odbiorców (w przypadku portalu społecznościowego ostatni parametr można jednak o wiele bardziej doprecyzować).

Różnica polega na fakcie, że w wyszukiwarce reklamy wyświetlają się w oparciu o wpisane przez użytkownika słowa kluczowe, a na Facebooku – o jego zainteresowania. W związku z tym to Facebook daje możliwość bardziej precyzyjnego targetowania. Możesz zdecydować np., czy reklama ma wyświetlać się wyłącznie rodzicom, osobom w związkach, pracujących w danej branży albo w oparciu o konkretne wydarzenia z życia (np. zdobycie nowej pracy czy przeprowadzka). Możliwości jest naprawdę mnóstwo.

targetowanie-facebook

📚Przeczytaj też: Buyer persona – co to jest i jak ją stworzyć?

Zalety i wady Google Ads

Niewątpliwą zaletą Google Ads jest ich zasięg oraz fakt, że z wyszukiwarki tej korzystają niemal wszyscy polscy internauci. Są to osoby w różnym wieku, z różnych miejsc i o różnych zainteresowaniach, mają więc one duży potencjał do trafienia do reprezentantów Twojej grupy docelowej.

Kolejna mocna strona reklam Google to fakt, że wyświetlają się one użytkownikom z intencją zakupową. Dzięki temu dostają oni dokładnie to, czego szukają, a wyniki są mniej przypadkowe. Co więcej, reklamy są widoczne właśnie z inicjatywy konsumenta i nie są natrętne, a przez to lepiej odbierane.

Możliwość wykorzystania słów kluczowych to kolejna zaleta reklam Google. Nawet jeśli nie znasz dobrze swojej grupy docelowej lub próbujesz sprzedawać niszowe, specjalistyczne produkty, wystarczą odpowiednie hasła oraz ich zoptymalizowanie, by trafić do użytkownika.

📚Przeczytaj też: Jak zwiększyć ruch dzięki pozycjonowaniu long tail?

Zastosowanie słów kluczowych – szczególnie w przypadku bardzo konkurencyjnych fraz – niesie za sobą jednak pewną wadę, jaką są wyższe koszty. Google Ads są zazwyczaj droższe niż ich facebookowe odpowiedniki, wszystko dlatego, że w ich ramach rywalizujesz o pozycję z konkurencją.

Z drugiej strony, dzięki faktowi, że użytkownik korzysta z wyszukiwarki z zamiarem dokonania zakupu, reklamy Google mają wyższy wskaźnik konwersji.

Możesz się jednak wyróżnić na tle konkurencji i pokazać w reklamach Google swoje gwiazdki oceny. Trusted Shops, jako partner Google, daje Ci możliwość zaprezentowania wysokiej jakości Twojej obsługi już w wyszukiwarce. Kliknij i dowiedz się więcej:

Więcej o integracji z Google

Przeszkodą związaną z tworzeniem Google Ads jest fakt, że dają one mniejszy wybór oraz niewiele miejsca na przekonanie niezdecydowanego użytkownika do kliknięcia w link. Nawet w przypadku kampanii produktowych, konsument widzi wyłącznie zdjęcie i nazwę artykułu – nie masz możliwości zachęcić go sloganem czy chwytliwym hasłem.

Zalety i wady Facebook Ads

Mimo że z Facebooka korzysta mniej osób niż z Google, to nie da się ukryć, że to na platformie społecznościowej spędzamy o wiele więcej czasu. Według badania Mediapanel, w grudniu 2022 r. polski internauta przeznaczył 17 godzin na korzystanie z Facebooka. Fakt ten sprawia, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że potencjalny klient natknie się na Twoją reklamę.

Facebook ma też przewagę nad Google jeśli chodzi o opcje targetowania. Na platformie społecznościowej mogą być one bardzo dokładne, co daje Ci ogromną szansę na dotarcie do Twojej buyer persony. Lepsze doprecyzowanie sprawia, że mniej przypadkowych osób klika w reklamę, co zapobiega przepalaniu budżetu. Dzieje się to jednak tylko wtedy, gdy faktycznie bardzo dobrze znasz swoją grupę docelową i rozumiesz jej potrzeby.

Reklamy na Facebooku są tańsze niż te w Google, jednak zazwyczaj charakteryzuje je niższa konwersja – wszystko ze względu na fakt, że na platformę tą nie zagląda się z zamiarem dokonania zakupu. To także sprawia, że małe szanse na sukces mają tu produkty niszowe.

Jako sieć społecznościowa, Facebook – również w ramach reklam – daje użytkownikom możliwość zostawienia feedbacku. To pomaga w budowaniu społeczności wokół marki oraz w zwiększaniu jej świadomości.

Aby dowiedzieć się więcej na temat skutecznych kampanii e-sklepu na Facebooku, zajrzyj do naszego bezpłatnego poradnika:

Nouveau call-to-action

Podsumowanie – którą platformę wybrać?

Tworzenie reklam Google i na Facebooku wymaga różnych podejść i pomaga spełniać różne cele. Podczas gdy ta pierwsza ma za zadanie spełniać konkretne potrzeby użytkowników, druga powinna je generować i inspirować do działania.

Jeśli więc zależy Ci w głównej mierze na sprzedaży, większy sukces odniesiesz w wyszukiwarce. Jednak kiedy Twoim celem jest zbudowanie świadomości marki i wykreowanie jej wizerunku, zainteresuj się reklamą w mediach społecznościowych.

Wybór zależy też w dużej mierze od branży, w której działasz. Jeśli działasz w modelu B2B lub oferujesz specjalistyczne produkty, lepszym wyjściem będzie dla Ciebie Google. Z kolei branże, w których dominuje aspekt wizualny – moda, uroda, akcesoria, wystrój wnętrz – powinny zdecydować się na kampanie na Facebooku. Będzie to dobre wyjście także dla produktów jeszcze nie znanych i nowych na rynku, dla których nie ma jeszcze wyszukiwań w Google.

Najważniejsze jest jednak testowanie różnych rozwiązań i wyciąganie z nich wniosków. Jednoznaczna odpowiedź na pytanie, która z platform jest lepsza, nie istnieje – wszystko zależy bowiem od tego, co działa dla Twojego biznesu.

05.04.2023

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies