Lato z e‑mail marketingiem – Kampanie, które nie zwalniają w wakacje

Lato w pełni, gorące dni i okres wyjazdowy często sprawiają, że czas spędzony w pracy bywa mniej efektywny. Dotyczy to również branży e‑commerce, która rozwija się dziś wyjątkowo szybko. Niesie to ze sobą wiele okazji, ale też dużo wyzwań. Klient oczekuje nie tylko produktu, lecz także komunikacji idealnie dopasowanej do swoich potrzeb i momentu na ścieżce zakupowej.

Dzięki zautomatyzowanym kampaniom e‑mailowym Twój marketing pracuje nieustannie. Nawet kiedy jesteś na wakacjach.

Kluczowe jest zaprojektowanie zautomatyzowanych scenariuszy, które uruchamiają się na podstawie konkretnych zdarzeń lub ram czasowych i prowadzą klienta od zdobycia kontaktu, aż po ponowny zakup lub reaktywację.

Ścieżka klienta i najbardziej wartościowe scenariusze

Specjalnie dla Ciebie zebraliśmy sprawdzone pomysły na zautomatyzowane kampanie wspierające sprzedaż na każdym etapie cyklu życia klienta. Od potencjalnego odbiorcy, przez niezdecydowanego, aż po stałego klienta.

1. Potencjalny klient

Jest to moment, w którym klient po raz pierwszy styka się z Twoją marką. Mógł trafić do Ciebie z reklamy, social mediów lub organicznie. Niezależnie od tego, celem jest zdobycie nie tylko jego uwagi, ale również danych kontaktowych.

Kiedy potencjalny klient zapisze się do Twojego newslettera nadchodzi czas na pierwszą wiadomość.

E-mail powitalny: Zadbaj o to, aby zaraz po zapisie do newslettera odbiorca otrzymał mail powitalny. To właśnie w nim możesz przywitać się, przedstawić i przesłać obiecaną wartość. Ten rodzaj wiadomości zazwyczaj cieszy się wysokimi wskaźnikami otwarć i kliknięć.

2. Niezdecydowany klient

Niezdecydowany, lub też potencjalny klient to ten, który już Cię zna, ale jeszcze nie dokonał zakupu. W tym czasie warto pokazać się z dobrej strony, postawić na edukację i rozwiać jego wątpliwości.

  • Maile edukacyjne: porównania produktów, e-booki, case studies lub FAQ związane z branżą.
  • Dowód społeczny: opinie o produktach, zdjęcia produktów od zadowolonych klientów.
  • Porzucony koszyk: przypomnienie o produktach pozostawionych w koszyku.

Schemat sekwencji dla porzuconego koszyka:

  1. Oczekiwanie 2-3 godziny po porzuceniu koszyka.
  2. Pierwsze przypomnienie bez rabatu.
  3. Po 24 godzinach drugie przypomnienie z rabatem 10%.
  4. Dodatkowe oczekiwanie przed zakończeniem automatyzacji na miesiąc lub dłużej.

Pamiętaj, że nawet 70% kupujących nie finalizuje zakupów w sklepach internetowych. Warto więc zrobić wszystko, by pomóc Twoim klientom podjąć decyzję.

3. Klient kupujący

W tym kroku klient podejmuje decyzję. Twoje zadanie to sprawić, by ten proces był maksymalnie prosty, bezpieczny i wartościowy. Twoja sekwencja zakupowa może zawierać m.in.:

  • Potwierdzenie zakupu z elementem cross-sellingu.
  • Onboarding produktowy: instrukcja, inspiracje, sekcja tips & tricks.
  • Oferta up-sellingowa: rabat na kolejne zakupy, upgrade produktu, większy zestaw.

4. Powracający klient

Pozyskanie nowego klienta jest około 5 razy droższe niż utrzymanie obecnego. Dlatego warto regularnie przypominać o swojej marce i zachęcać do kolejnych zakupów.

Dobrym sposobem są automatyczne rekomendacje na podstawie wcześniejszych zakupów lub przeglądanych produktów. Dzięki nim klient otrzymuje propozycje dopasowane do swoich zainteresowań, co zwiększa szansę na konwersję i buduje wrażenie indywidualnego podejścia.

Równie skuteczne są okolicznościowe wiadomości, np. z okazji urodzin czy rocznicy pierwszego zakupu. Taki e-mail może zawierać rabat, prezent lub po prostu miłe życzenia. Ważne, by pokazywał, że pamiętasz i doceniasz klienta.

5. Reaktywacja nieaktywnych kontaktów

Każda baza mailingowa z czasem stygnie. Z czasem część odbiorców przestaje reagować na Twoje e-maile, co może obniżać skuteczność kampanii i jakość bazy. Automatyczne kampanie reaktywacyjne pomagają odzyskać tych użytkowników, przypominając o marce w atrakcyjny sposób.

Popularnym rozwiązaniem są wiadomości typu Tęsknimy za Tobą, które mogą zawierać specjalną ofertę, informację o nowościach lub prośbę o feedback. Dzięki takim wiadomościom zidentyfikujesz, co zniechęciło odbiorcę. Pozwoli to odpowiednio dostosować dalszą komunikację.

Ważne jest też, by dynamicznie segmentować bazę. Osobna ścieżka dla nieaktywnych kontaktów pozwala prowadzić dla nich dedykowane kampanie, które nie będą wpływać negatywnie na ogólne wyniki i dostarczalność.

Co czyni kampanie skutecznymi (nie tylko w lecie)

  • Segmentacja: grupowanie odbiorców na podstawie zachowań i atrybutów.
  • Personalizacja: dynamiczne treści dostosowane do historii klienta.
  • Testowanie i analiza: testy A/B i analiza wyników.
  • Higiena bazy: testy antyspamowe i usuwanie nieaktywnych adresów.
  • Kompatybilność: testowanie w różnych klientach pocztowych i trybach.

Podsumowanie

Automatyzacja e‑mail marketingu to fundament efektywnego handlu internetowego. Dzięki niej Twój sklep utrzyma ciągłą i mierzalną komunikację z klientem. Każdą wiadomość możesz spersonalizować, a później sprawdzić wyniki kampanii. Dobrym pomysłem jest sprawdzenie kilku narzędzi w praktyce. Część z nich, tak jak Ecomail.pl, oferuje darmowy dostęp testowy.

W e-mail marketingu dobrze skonfigurowane kampanie automatyczne stanowią narzędzie, które pracuje nawet, gdy Ty odpoczywasz. To uniwersalne rozwiązanie, które sprawdza się w każdej branży i przez cały rok.

24.07.2025
Marta Szymanowicz

Marta Szymanowicz

Marta Szymanowicz pełni funkcję Partner Managera w Trusted Shops od kwietnia 2025 roku. Rozwija sieć Partnerstw, budując przy tym świadomość marki Trusted Shops w świecie e-commerce.

Wybierz kraj: