Kampanie marketingowe z udziałem influencerów

blogTitle-Micro_Influencers-1

Badania pokazują, że 77% polskich internautów korzysta z AdBlocka.

Co więcej — internauci rozwinęli w sobie mechanizm tzw. banner blindness (nieświadomie omijają wzrokiem reklamy).

Remedium? Influencer marketing. Dodatkowo może stanowić świetne narzędzie do budowania świadomości marki i zwiększania sprzedaży.

Bądźmy szczerzy: reklamy są wszędzie. A z każdym miesiącem powstają kolejne ich rodzaje. Nie ma się co dziwić, że ludzie nauczyli się ignorować reklamy. Właśnie dlatego dzisiejszy artykuł poświęcę nieco bardziej subtelnej formie reklamy.

W tym artykule dowiesz się:

  • kim jest influencer i jak go znaleźć

  • na czym polega współpraca z influencerami

  • jak obliczyć zysk z kampanii z influencerem

blogTitle-the_right_influencer

Influencer — kto to jest?

Bez owijania w bawełnę — poniżej definicja:

Influencer – osoba o wysokim statusie społecznym w świecie mediów społecznościowych. Posiada swoje grono odbiorców, z którym buduje relacje. Jest w stanie wpływać na decyzje zakupowe grupy odbiorców dzięki zbudowanemu zaufaniu. Współpracuje z reklamodawcami, promując produkty poprzez wdrożenie ich w swój styl życia.

Jak wynika z definicji, kampania z udziałem influencerów zakłada, że takie osoby promują Twoje produkty w swoich mediach społecznościowych.

Wielu reklamodawców widzi w tym spore korzyści. Influencer promuje produkt na bardziej osobistej platformie, która nie ma tak marketingowego charakteru jak typowe reklamy.

Influencerzy pomagają zwiększyć zaufanie do Twojej marki. Możesz również zrobić to samodzielnie: Jak zdobyć zaufanie klientów? [7 metod]

Kto może zyskać na influencer marketingu?

Influencer marketing sprawdzi się w przypadku wielu rodzajów firm i produktów. Branża kosmetyczna kwitnie dzięki licznym vlogerkom, które na oczach milionów widzów na kanale YouTube używają konkretnych produktów i je polecają.

Na myśl przychodzą też jednak filmy dotyczące technologii, w których zwykle panowie testują najnowsze gadżety, a następnie dzielą się spostrzeżeniami ze swoją społecznością.

Ta forma marketingu może przynieść korzyści praktycznie każdej firmie, o ile znajdzie ona influencera z bazą fanów podobnych do jej grupy odbiorców.

Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, możesz skorzystać z jednej z platform specjalizujących się w kontaktowaniu firm z influencerami.

Zdobądź wysokie zasięgi bez współpracy z influencerami. Pobierz za darmo:Nouveau call-to-action

Czy są różne rodzaje influencerów?

Jeśli chodzi o influencerów w mediach społecznościowych, istnieje pewna „hierarchia” mająca związek z liczbą obserwatorów danego influencera.

Mikroinfluencerzy — to użytkownicy mający ponad 1000 obserwatorów.

Makroinfluencerzy — to użytkownicy mający ponad 100 000 obserwatorów.

Każdą osobę mającą ponad milion obserwatorów można określić po prostu jako celebrytę.

Może się wydawać: im więcej obserwatorów ma influencer, tym lepszy jest jego zasięg. W rzeczywistości nie do końca tak to działa.

Choć celebryci są z pewnością wpływowi i mają mnóstwo obserwatorów, mikro- i makroinfluencerzy są zwykle bardzo dobrze znani w określonych niszach. Zapewnia im to pewną autentyczność, reputację i autorytet typowy dla ekspertów oraz sprawia, że są postrzegani jako osoby godne zaufania.

Zatrudnienie influencera „niższego szczebla” jest też oczywiście mniej kosztowne niż w przypadku celebryty. Zależnie zatem od produktu i branży preferowani są zwykle mikro- lub makroinfluencerzy, którzy zdają się lepszym wyborem w przypadku małych i średnich firm.

Influencerzy potrafią się wyróżnić — a czy Ty potrafisz? Sprawdź:
Co zrobić by się wyróżnić? [6 metod dla e-biznesu]

Jak mikroinfluencerzy mogą pomóc zwiększyć Twoją sprzedaż w Internecie?

Mikroinfluencerzy przypominają bardziej zwykłych ludzi, takich jak Ty i ja. Często rozpoczynali działalność z miłości do danego typu produktu lub określonej branży, na przykład do makijażu, urządzeń elektronicznych, sprzętu sportowego czy jedzenia i przepisów.

Influencerom udało się zdobyć popularność i zgromadzić lojalną grupę fanów, których inspirują i na których mają wpływ.

Weźmy na przykład blogerkę Courtney Whitmore (@pizzazzeria) uwielbia planować przyjęcia ze względu na gotowanie i przygotowywanie odświętnych dekoracji. Zauważyła ją firma Lindt, gdy w specjalnym odcinku wielkanocnym wykorzystała jej króliczki czekoladowe. Zaznajomiła widzów z marką, jeszcze zanim stała się oficjalnym influencerem.

Idealne rozwiązanie, prawda? Od ponad 3 lat jest ambasadorką firmy Lindt. Regularnie poleca i stosuje jej produkty we vlogach, w postach i w wiadomościach.

Pizzazzerie_blog

Zalety influencer marketingu 

Kampanie marketingowe z udziałem influencerów mają wiele zalet. Jak już wspominałem, jedną z nich jest możliwość dotarcia do odbiorców idealnie pasujących do profilu Twojej firmy. W dodatku Twój produkt promuje osoba, którą potencjalni klienci obserwują dobrowolnie.

Gdy się nad tym zastanowić, właściwie nie da się stworzyć lepszej kampanii. To jak połączenie poparcia celebryty z lokowaniem produktu.

blogTitle-Micro_Influencers-1

Poza tym do wyboru jest wiele różnych opcji kampanii z udziałem influencerów. W przypadku produktu o dużym zasięgu, którym mogą zainteresować się miliony odbiorców, możesz nawiązać współpracę z bardzo wpływową osobą, która będzie ten produkt promować.

Prawdopodobnie jednak zdecydowanie bardziej Twoja firma skorzysta na pomocy mikroinfluencerów. Ponieważ ich obserwatorzy (czyli Twoi odbiorcy) zwykle precyzyjniej wpasowują się w ramy docelowych odbiorców, mikroinfluencerzy idealnie sprawdzają się w przypadku rynków niszowych.

Koniec końców, kto lepiej wypromuje Twoją linię wierteł:

  • utalentowany majsterkowicz z YouTube mający 100 000 obserwatorów
  • czy obserwowany przez 102 miliony osób Justin Bieber?  

Odpowiedni influencer poprawi również wyniki Twojej witryny w zakresie SEO. Dzięki zwiększeniu ruchu organicznego w Twojej witrynie, Google dostrzeże jej wartość i przypisze Ci wyższą pozycję w rankingu.

Naucz się skutecznej reklamy na Facebooku. Zwiększ liczbę klientów:

Nouveau call-to-action

Najczęściej popełniane błędy w kampaniach z udziałem influencerów

Czasami niestety ciężko jest przewidzieć sukces kampanii marketingowych z udziałem influencerów. Nigdy nie wiadomo, jak odbiorcy zareagują na promocję. Czy wskaźnik zaangażowania będzie wysoki? Jeśli nikt nie polubi, nie udostępni ani nie skomentuje Twojej kampanii, ponieważ wyda się ona nieautentyczna, poniesiesz niemały koszt, który się nie zwróci.

Błędy, popełniane już na samym początku współpracy z influencerem, mogą rzutować na cały, nie tylko wydźwięk, ale i koszt kampanii. Niewłaściwie przygotowany brief, nie do końca sprecyzowane jej cele oraz brak zaufania do osoby, która ma wypromować nasz produkt, zwiększają prawdopodobieństwo jej niepowodzenia.

Należy również zadbać o to, by sposób, w jaki influencer ma komunikować informacje o produkcie, był zgodny z tym, jak komunikuje się marka. Oczywiście, 

5 ważnych wskaźników dotyczących influencer marketingu

Pewnie już udało mi się przekonać Cię o wartości kampanii marketingowych z udziałem influencerów. Wielu uważa je za świetny sposób nawiązania kontaktu z milenialsami i pokoleniem Z na mniej „marketingowej” płaszczyźnie. Jeśli jednak nadal masz pewne wątpliwości, przyjrzyjmy się statystykom dotyczącym marketingu z udziałem influencerów.

Zbyt piękne, by było prawdziwe?

W przypadku influencerów mających ponad 10 milionów obserwatorów wskaźnik zaangażowania jest bardzo niski (0,04%) w porównaniu do influencerów średniej klasy (3%). Te statystyki idealnie obrazują, dlaczego warto postawić na współpracę z mikroinfluencerem. Mikroinfluencerzy to popularni użytkownicy ze „skromnym” gronem obserwatorów na poziomie od 10 000 do 100 000.

micro-influencer_engagement

Powodem, dla którego doskonale sprawdzają się w przypadku kampanii marketingowych jest to, że są bardzo popularni w określonej niszy. Oznacza to, że są silnie związani ze społecznością osób, których łączy konkretne hobby lub zainteresowanie.

Z tego względu ich obserwatorzy uważani są za bardzo lojalnych, a ich zaangażowanie w interakcje z influencerem jest bardzo duże. Współpraca marketingowa z mikroinfluencerami oczywiście jest też znacznie tańsza. W końcowym rozrachunku oznacza to wyższy zwrot z inwestycji (ROI).

Zwrot z inwestycji

Influencer_Marketing_ROIJeśli chodzi o zwrot z inwestycji, w przypadku marketingu influencerów jest on ogólnie dużo wyższy niż w przypadku tradycyjnych form marketingu cyfrowego. Jeśli wierzyć statystykom, bywa nawet 11-krotnie wyższy.

Ogromnym problemem marketingu XXI wieku jest to, że reklamy są dosłownie wszędzie. Są nawet w miejscach, o których jeszcze 10-15 lat temu nikt by nawet nie pomyślał.

Przyczynia się to do występowania zjawiska określanego jako „ślepota banerowa” ludzie podświadomie ignorują reklamy, ponieważ nasze oczy wyćwiczyły się w rozpoznawaniu ich, jeszcze zanim dokładnie im się przyjrzymy.

Zwrócenie naszej uwagi w świecie tonącym w reklamach jest nie lada wyzwaniem dla specjalistów ds. marketingu. Jedną z ich strategii jest tworzenie reklam, które wcale nie wyglądają jak reklamy.

Może to oznaczać pisanie reklam natywnych na potrzeby konkretnych publikacji. Oznacza to również, że mikroinfluencerom łatwiej jest zwrócić uwagę swoich obserwatorów, ponieważ ich posty nie przypominają tradycyjnych reklam, a oni sami postrzegani są jako osoby godne zaufania, które nie poleciłyby produktu, co do którego nie są przekonane.

Influencerzy na kanałach YouTube

YouTube_numbersNa 18% konsumentów maja wpływ filmy publikowane przez influencerów na kanałach YouTube. Zaskakujące? YouTube, portal jednomyślnie uważany za ojczyznę filmów online, zawiera dosłownie miliardy godzin filmów, które mogą oglądać użytkownicy. Ponieważ użytkownicy mogą zarabiać na tworzeniu interesujących treści, wiele osób robi w YouTube karierę.

Nic więc dziwnego, że jest to także idealne miejsce na prowadzenie kampanii marketingowych z udziałem influencerów. Filmy mają przyszłość. Wiele osób szuka na YouTube porad na temat nowych produktów lub w bardziej ogólnych kwestiach.

Platforma ta rzeczywiście daje wiele możliwości sprzedawania produktów, od tworzenia filmów instruktażowych (niskobudżetowych) i nagrań z rozpakowywania produktów po przygotowywanie reklam pojawiających się przed innymi popularnymi filmami czy współpracowanie z influencerami promującymi produkty.

Polecamy również: Youtube - jak poprawić pozycję filmów w rankingu Google?

wideo produktu

Mamy rządzą?

Według portalu Influencer Central, jeśli chodzi o wpływ na decyzje o zakupie, mamy-blogerki zajmują trzecie miejsce. Dlaczego? Może się to wydawać zaskakujące, ale gdy głębiej się nad tym zastanowić, właściwie ma sens.

Zanim pojawiły się media społecznościowe, do kogo dzwoniliście, gdy trzeba było wywabić z dywanu plamę atramentu? Do kogo dzwoniliście po przepis na to pyszne ciasto z kawałkami czekolady? Do kogo dzwoniliście po radę na temat Waszego związku? Albo mody? Do mamy!

Mamy to prototyp wyszukiwarki Google. Jest więc całkiem logiczne, że stały się popularnymi influencerkami w Internecie. Bez względu na to, czy chodzi o projekt rękodzieła na Pintereście, ciekawostkę na Facebooku, inspirujący cytat na Instagramie, czy wyjątkowy przepis w YouTube, mama dysponuje pewną mądrością, która wzbudza w ludziach respekt.

Czasy się zmieniają…

Te statystyki są dość szokujące: młodzież jest siedem razy bardziej związana emocjonalnie z gwiazdami YouTube niż z tradycyjnymi celebrytami. Czy jakiekolwiek inne statystyki mogą lepiej pokazać, że czasy się zmieniają?

To po prostu podkreśla puentę tego posta i infografiki, na podstawie której został napisany. Żyjemy w świecie, w którym młodzi ludzie używają mediów inaczej niż my w przeszłości. Marki, które to zrozumiały, to te, które sprzedają więcej albo przynajmniej w pełni wykorzystują swój budżet na promocję.

Jak znaleźć influencerów w mediach społecznościowych?

Pierwszy krok do znalezienia odpowiedniego influencera do swojej kampanii to ustalenie, kim są jej odbiorcy. Jeśli nie masz jeszcze gotowego profilu idealnego klienta, może to być dobre ćwiczenie, dzięki któremu poznasz klientów i ich sposób myślenia.

Tworząc taki profil, zyskujesz przewodnik po umyśle klienta, który może okazać się nieoceniony przy wielu działaniach marketingowych. Pamiętaj, że profile idealnych kupujących mają przedstawiać rzeczywiste osoby. Rób więc notatki na temat ich hobby, sytuacji rodzinnej itp.  

Gdy już ustalisz, kim są Twoi klienci, musisz się dowiedzieć, kim są ich influencerzy. Istnieją pewne narzędzia, które mogą pomóc Ci znaleźć influencerów w różnych branżach. 

Whitepress to bezpłatne narzędzie, które pozwala znaleźć influencerów / blogerów. W nim możesz zarówno zamówić, jak i znaleźć interesujące Cię treści. Różne zaawansowane opcje wyszukiwania pozwalają filtrować wyniki według lokalizacji, nazwy lub adresu URL.

influencer-whitepress_1

influencer_whitepress2

influencer-whitepress_3

Źródło: Whitepress.com

Możesz również po prostu przeglądać poszczególne sieci społecznościowe, sprawdzając, czy są na nich interesujące (#)hashtagi z Twojej branży, które powinny doprowadzić Cię do influencerów w tej niszy, lub po prostu użyć w tym celu wyszukiwarki Google. Spróbuj wyszukać w niej influencerów. Może znajdziesz kogoś na platformie reddit albo branżowym forum.

Kontaktowanie się z influencerami

Gdy już znajdziesz osoby, które Twoim zdaniem mogłyby pomóc Twojej firmie, musisz się z nimi skontaktować. Jak nietrudno sobie wyobrazić, nawet influencerzy w mediach społecznościowych nie przepadają za e-mailami typu „kopiuj-wklej”. Postaw na oryginalność i spróbuj napisać do nich spersonalizowane wiadomości.

Nie marnuj ich czasu pisz krótko i na temat. Przywitaj się i przedstaw, pochwal ich pracę i pokaż, że już co nieco o nich wiesz (tylko za bardzo nie słodź), po czym przejdź do rzeczy i powiedz, dlaczego współpraca będzie korzystna dla obu stron.

Jeśli influencer odpowie, możesz przejść do szczegółów swojej propozycji. Może to być otwarta dyskusja. Zobacz, co Twój rozmówca ma do zaproponowania. Jakie strategie najlepiej działają na jego odbiorców? Upewnij się, że Twój influencer wie, jakie masz cele.

Pamiętaj, że takie osoby każdego dnia dostają mnóstwo wiadomości e-mail (głównie spamu). Spróbuj się wyróżnić. Licz się też z odmową. Tak czy inaczej, wykaż się wytrwałością. Czasem nie wystarczy jedna wiadomość. Nadya Khoja sugeruje, by zwrócić na siebie uwagę, pisząc do influencera na Twitterze albo nawet przez formularz kontaktowy na jego osobistej stronie internetowej. W ten sposób udało jej się uzyskać odpowiedź od Neila Patela na swoją prośbę o poradę na temat infografiki, nad którą pracowała.

Cena

Influencerzy działają w różnych krajach, na różnych platformach i w różnych branżach. Ciężko więc powiedzieć, ile będzie kosztować współpraca influencera z Twoją firmą. Tak naprawdę jest szansa, że przekonasz influencera, aby promował Twoją markę zupełnie bezpłatnie. Jeśli rzeczywiście ceni sobie Twój produkt, może wystarczyć kilka bezpłatnych próbek tego, co oferujesz (albo bezpłatna kolekcja, dzięki której dogłębnie pozna Twoje produkty).  

Innym sposobem może być podarowanie influencerowi (i jego fanom) specjalnego kodu rabatowego. To przy okazji dobry sposób śledzenia wyników kampanii. W każdym razie jest tu spore pole do popisu. A jeśli nic nie zadziała, czas oddać głos gotówce.

Ile jednak należy zapłacić influencerom? Ceny zwykle zależą od kilku czynników:

  • Platforma której sieci społecznościowej używa influencer?
  • Obserwujący ile osób go obserwuje?
  • Zaangażowanie ilu obserwujących rzeczywiście reaguje na jego wpisy?
  • Założenia kampanii jakie są szczegóły kampanii? Jaka będzie liczba postów? Kto odpowiada za tworzenie treści? Czy posty zostaną na stałe w strumieniu influencera?

Oto typowe zakresy cen, które według portalu Digiday można zaproponować influencerom korzystającym z Instagrama, YouTube i Snapchata:

O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem kampanii marketingowej z udziałem influencera

Pewnie nie umknęło Ci, że nie mówiłem zbyt wiele o królu wszystkich sieci społecznościowych Facebooku. Wielu specjalistów z zakresu marketingu radzi Facebooka unikać. W pewnym sensie.

Facebook może być dobrym dodatkowym miejscem na publikowanie postów influencerów. Jednak zasięg organiczny Facebooka jest po prostu słaby. Koniec końców Facebook chce, aby większe firmy (a przynajmniej osoby mające wielu obserwujących) płaciły za reklamy. Wie, że influencerzy mogą zarabiać, promując markę na tej platformie, i nie chce rezygnować ze swojej części zysku.

Poza tym warto pamiętać, aby przyjrzeć się danemu influencerowi. Zobacz, jak wyglądają posty upatrzonej osoby czy Twój post promocyjny wtopi się w pozostałe, czy w ogole nie będzie do nich pasował?

Przy okazji zobacz też, czy Twój influencer dodawał już wcześniej dużo sponsorowanych postów. Jeśli tak, lepiej założyć, że nie będzie wstanie utrzymać obecnego wskaźnika zaangażowania bez względu na to, na jakim jest on poziomie. Jeśli wszystkie posty influencera to reklamy, obserwujący szybko się zorientują.

Pamiętaj, że Twoje posty mają wyglądać autentycznie. Reklama wyglądająca jak reklama to ostatnie, czego potrzebujesz (nawet jeśli konieczne będzie oznaczenie posta jako komercyjnego).

Przed rozpoczęciem kampanii ważne jest też określenie celów. Czy będzie nim zwiększenie lojalności klientów, budowanie świadomości marki, czy też poprawa sprzedaży, precyzyjne określenie celu kampanii ma kluczowe znaczenie dla planowania każdego etapu i dla oceny wyników po zakończeniu działań.

Wnioski

W społeczeństwie tonącym w reklamach ślepota banerowa to największy koszmar marketingowca. Marketing influencerów może być świetnym sposobem dotarcia do odbiorców przy pomocy osoby darzonej zaufaniem, która sprawi, że promocja w ogóle nie będzie przypominała typowej reklamy.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: Boost Sales with an Influencer Marketing Campaign on Social Media.

22.09.2022
Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg pełni rolę Content Manager UK w Trusted Shops od 2017 roku. Ukończył studia na Boston University na kierunku komunikacja w 2004 r.

Select Country: