Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Rakuten, 81 proc. internautów zdecydowało się kupić produkt polecany przez influencera. Podczas gdy duża liczba subskrybentów umożliwia dotarcie do większej liczby odbiorców, społeczność mikroinfluencerów jest często bardziej zaangażowana i może oznaczać lepszy zwrot z inwestycji. Jeśli chcesz poznać wyzwania związane z taką współpracą i wiedzieć, jak znaleźć mikroinfluencera odpowiedniego dla Twojej firmy, ten artykuł jest dla Ciebie.
Według badania przeprowadzonego przez Tomoson, influencer marketing jest uważany za najszybciej rozwijający się kanał pozyskiwania klientów online, wyprzedzając wyszukiwanie organiczne i e-mail marketing.
To samo badanie wskazuje, że firmy zarabiają 6,50 dolara na każdym dolarze zainwestowanym w influencer marketing.
Bez wątpienia ta gałąź marketingu stała się potężnym narzędziem dla każdego rodzaju biznesu, który chce zwiększyć swoją sprzedaż i konwersje.
Możemy wyróżnić mikro- i makroinfluencerów. Różnica między tymi dwoma pojęciami? Poniżej wyjaśniamy to w krótki i prosty sposób.
Jeśli chodzi o influencerów, istnieje pewna „hierarchia”, która jest związana z liczbą obserwujących, których ten posiada.
Mikroinfluencerzy: mają od 1 000 do 100 000 obserwujących.
Makroinfluencerzy: mają od 100 tys. do 1 mln obserwujących.
Celebryci: każdy, kto ma więcej niż 1 milion obserwujących.
Na początku może się wydawać, że im więcej osób śledzi danego influencera, tym większy jest jego zasięg. Nie jest to jednak do końca prawda.
Podczas gdy gwiazdy i makroinfluencerzy mają duże grono obserwujących, to mikroinfluencerzy są dobrze znani w określonych niszach. To daje im pewną autentyczność, reputację i buduje ich autorytet jako ekspertów, a co za tym idzie – są postrzegani jako osoby godne zaufania.
Oczywiście mikroinfluencerzy kosztują mniej niż makroinfluencerzy i celebryci. Ci ostatni już teraz naliczają stawki, na które ciężko sobie pozwolić.
Z tego powodu oraz ze względu na ich silną obecność w określonych niszach, mikroinfluencerzy są generalnie preferowani przez firmy z sektora MŚP. I jak zdradza tytuł tego artykułu, dziś skupimy się właśnie na nich.
Mimo że zasięg mikroinfluencerów jest mniejszy, to współpraca z nimi wciąż ma duży sens. Oto niektóre z jej zalet:
Współpraca z influencerami, których obserwuje duża liczba użytkowników, może oznaczać równie duże pieniądze. Czyli coś, na co wiele MŚP nie może sobie pozwolić. Z tego prostego powodu lepiej zdecydować się na współpracę z mikroinfluencerami, ponieważ ich stawki są bardziej przystępne dla takich firm.
Według artykułu Adweek, kampanie marketingowe z udziałem mikroinfluencerów są bardziej efektywne niż z osobami, które śledzą miliony użytkowników, bo wskaźnik zaangażowania w pierwszym przypadku jest zazwyczaj wyższy.
Ponieważ społeczność mikroinfluencerów jest mniejsza, łatwiej jest im wejść w interakcję ze wszystkimi swoimi followersami, co sprawia, że ich kampanie są bardziej efektywne.
To z kolei rodzi zaufanie i bliskość z klientem, a także budzi jego zainteresowanie produktami sklepu.
Większość klientów potrzebuje dowodu społecznego przed zakupem danego produktu. A co jest lepszym świadectwem (pomijając rodzinę i przyjaciół) niż opinia mikroinfluencera, którego lubisz?
Twoi klienci są bardziej skłonni zaufać influencerowi, który stworzył z nimi emocjonalną więź poprzez wysoki poziom interakcji, niż takiemu, któremu zapłacono dużo pieniędzy za promowanie danego produktu.
„Jeśli chodzi o konta celebrytów z milionami followersów, to nikt nie wierzy, że są oni jest prawdziwymi fanami produktu, który próbują sprzedać” – dodaje Kyla Brennan, założycielka i CEO HelloSociety.
W przypadku mikroinfluencerów chodzi o autentyczne, wiarygodne treści i znacznie mniej inwazyjną reklamę.
Mają oni lojalnych zwolenników, więc jeśli wybiorą konkretną markę, to istnieje duża szansa, że ich obserwujący także to zrobią – a przynajmniej dadzą jej szansę.
Jak wspomniałam powyżej, mikroinfluencerzy są zazwyczaj dobrze znani w określonych niszach. To z kolei daje Ci możliwość kierowania komunikatów do konkretnej grupy odbiorców produktu, który zdecydujesz się promować.
Mikroinfluencerzy ułatwiają zatem dostęp do grupy docelowej poprzez bardziej szczegółową segmentację.
Mikroinfluencerzy mają bardzo konkretne zainteresowania. Niezależnie od tego, czy jest to moda, sport czy gastronomia – jeśli ich działalność pokrywa się z wartościami lub specjalizacją marki, praca, którą muszą wykonać, będzie łatwiejsza.
To praktyka, która może prowadzić do przyszłej współpracy, a nawet przekształcić mikroinfluencera w ambasadora Twojej marki.
Współpracując z mikroinfluencerami, możesz (a nawet powinieneś!) zachęcać ich do umieszczania w swoich postach linków do Twoich produktów i usług. W ten sposób nie tylko zwiększysz widoczność marki, ale także jej pozycjonowanie dzięki treściom generowanym przez użytkowników.
Odkryj wszystkie korzyści i najlepsze praktyki związane z User Generated Content w naszym darmowym poradniku!👇
Jeśli wybierzesz mikroinfluencera, który odpowiada grupie docelowej Twojego sklepu internetowego, będziesz w stanie szybko skłonić tych potencjalnych klientów do dokonania zakupu.
Jednym z pomysłów byłoby wykorzystanie czasowych kodów rabatowych w swoich kampaniach. Dzięki temu stworzysz poczucie pilności wśród użytkowników i natychmiast uzyskasz konwersje.
Prawdziwa opinia mikroinfluencerów będzie tym, czego Twoi klienci potrzebują, aby dokonać udanego zakupu.
Teraz, kiedy już wiesz, że współpraca z mikroinfluencerami może być bardzo lukratywną praktyką, nadszedł czas, aby wziąć się do pracy i znaleźć odpowiednią osobę dla swojej firmy. Najpierw jednak należy wziąć pod uwagę kilka czynników.
Pierwszym krokiem do znalezienia odpowiedniego mikroinfluencera jest ustalenie, kim są Twoi odbiorcy. Jeśli jeszcze nie stworzyłeś buyer persony, może to być naprawdę przydatna praktyka, aby poznać swojego potencjalnego klienta i jego sposób myślenia.
Kiedy już będziesz miał jasność co do swojej grupy docelowej, łatwiej będzie znaleźć idealnego mikroinfluencera dla Twojej firmy.
Jak w przypadku każdej strategii marketingowej, musisz jasno określić, jakie są Twoje cele, jeśli chodzi o współpracę z mikroinfluencerami.
W związku z tym bardzo ważne jest zdefiniowanie wskaźników KPI. Możesz chcieć zwiększyć sprzedaż określonego produktu, promować wypuszczenie nowego produktu na rynek lub zwiększyć liczbę subskrybentów newslettera.
Tylko w ten sposób będziesz w stanie znaleźć mikroinfluencerów z najlepszym CTR w stosunku do Twojego celu.
Wyobraź sobie, że Twój sklep internetowy sprzedaje produkty wegańskie. W związku z tym nawiązywanie współpracy z influencerem, który w życiu prywatnym zamieszcza zdjęcia, na których je mięso, nie będzie trafione.
Ten przykład obrazuje brak zgodności wartości, co obniża wiarygodność Twojej marki.
Z tego powodu konieczne jest przyjrzenie się mikroinfluencerowi i sprawdzenie, czy jego zainteresowania, wartości, ton i styl rzeczywiście pasują zarówno do wizerunku Twojej marki, jak i do grupy docelowej. To jedyny sposób, aby Twoja strategia była tak skuteczna, jak to tylko możliwe.
Pamiętaj, że funkcją influencera jest reprezentowanie Twojej marki, dlatego treści zawarte w jego publikacjach muszą być wysokiej jakości i odzwierciedlać bliskie Ci wartości.
Sprawdź, czy stosowany przez niego język jest poprawny, czy nie ma błędów gramatycznych lub ortograficznych w ich publikacjach. Jeśli nie spełnia tych wymagań, wizerunek Twojej marki może zostać nadszarpnięty.
Influencer, który zawodowo zajmuje się mediami społecznościowymi, musi dbać o częstotliwość, z jaką publikuje posty, a także o pory dnia, w których je zamieszcza. Publikacja o 8:00 nie jest równa tej o 18:00 – aktywna wówczas publiczność nie jest bowiem taka sama.
Należy również zwrócić uwagę na poziom interakcji z Twoją społecznością. Aby sprawdzić, czy możesz pochwalić się zaangażowaniem i przywiązaniem odbiorców na satysfakcjonującym Cię poziomie, możesz zadać sobie następujące pytania: czy Twoje posty są komentowane? Czy odpowiadasz na komentarze użytkowników do publikacji? Czy użytkownicy udostępniają lub lubią posty?
Nawet jeśli influencer tworzy mnóstwo wysokiej jakości treści, które obracają się wokół Twoich produktów, kiedy liczba jego interakcji z odbiorcami jest niska, współpraca nie będzie idealna.
Twoim celem powinno być generowanie zaangażowania i zwiększanie zasięgu w kanałach, w których Twoja grupa docelowa spędza najwięcej czasu.
Jeśli celujesz w polityków lub dziennikarzy, to influencer popularny na YouTube, ale z niewielką liczbą obserwujących na Twitterze, może nie być najlepszym wyborem.
Podobnie, jeśli chcesz dotrzeć do grupy młodych miłośników jedzenia – Instagram jest prawdopodobnie najbardziej właściwą platformą do poszukiwania mikroinfluencerów w tym zakresie.
Teraz doszliśmy do punktu kulminacyjnego tego artykułu: poszukiwania mikroinfluencerów.
Dzięki przyspieszonemu rozwojowi cyfryzacji, firmy mają do dyspozycji szeroki wachlarz narzędzi i metod, które pozwalają im znaleźć odpowiedniej osoby do współpracy. Przyjrzyjmy się im!
Przeanalizuj swoją listę followersów i przyjrzyj się tym, którzy wchodzą z Tobą w interakcje na kontach w mediach społecznościowych. Jeśli śledzą Cię i komentują publikacje, to można założyć, że ufają Twojemu sklepowi i identyfikują się z marką.
Przyjrzyj się również tym profilom, które poleciły Twoje produkty lub o nich wspomniały.
Po zlokalizowaniu potencjalnych użytkowników, przejdź do ich profilu i spójrz na liczbę ich obserwujących, ich ton i styl wypowiedzi – możesz być mile zaskoczony!
Nie zapomnij również przyjrzeć się followersom Twojej konkurencji, przeanalizuj ich i zastanów się, czy mogą być zainteresowani Twoimi produktami.
Stwórz listę słów kluczowych istotnych dla Twojej branży. Będą one bardzo przydatne przy wyszukiwaniu mikroinfluencerów.
Jeśli wyszukasz ich w formie hashtagów w mediach społecznościowych, będziesz w stanie znaleźć profile związane z Twoją branżą. Twój mikroinfluencer może pojawić się wśród użytkowników, którzy używają tego hashtaga!
📚Przeczytaj też: Jak ulepszyć marketing w social mediach za pomocą hashtagów?
Jeśli Twoja marka jest dobrze znana, łatwo będzie Ci wyszukiwać według hashtagów z nazwą Twojego sklepu lub tych, które stworzyłeś na potrzeby swoich kampanii. Jeśli jednak dopiero niedawno uruchomiłeś e-sklep, nie będzie to takie proste. W tym przypadku warto używać hashtagów dla bardziej ogólnych tematów, takich jak „uroda”, „makijaż”, „wskazówki dotyczące makijażu”, itp.
Narzędzia takie jak Sprout Social czy Postcron pomogą Ci znaleźć hashtagi, które pasują do Twojej branży.
Możesz też po prostu skorzystać z wyszukiwania w Google z uwzględnieniem wybranych słów kluczowych, aby znaleźć partnerów do współpracy.
Oto kilka zarówno darmowych, jak i płatnych narzędzi, które pomogą Ci w poszukiwaniach.
Wszystkie posiadają filtry, dzięki czemu możesz wybrać tych influencerów (zarówno mikro-, jak i makro-), którzy najlepiej pasują do Twojej marki i branży.
Followerwonk to darmowe narzędzie do wyszukiwania influencerów na Twitterze. Jeśli zalogujesz się na stronie, będziesz miał dostęp do darmowej wersji.
Dzięki temu narzędziu możesz przeszukiwać profile i ich opisy na Twitterze według słów kluczowych.
Niektóre z zaawansowanych funkcji wyszukiwania pozwalają na filtrowanie według lokalizacji, nazwy lub adresu URL.
Kolejne przydatne (i darmowe!) narzędzie oferuje influence.co. Darmowa wersja pozwala na kontakt z maksymalnie 30 influencerami miesięcznie.
Wyszukiwanie rozpoczyna się od słów kluczowych z branży, ale oferuje wiele filtrów w zaawansowanych opcjach wyszukiwania.
Zalecałbym filtrowanie według poziomu zaangażowania. Szukaj takiego na poziomie co najmniej 4 proc. Jest to dobry sposób, aby odfiltrować tych użytkowników, którzy zebrali dużo obserwujących, ale tak naprawdę nie wchodzą w interakcje z ich treściami.
HypeAuditor to bardzo intuicyjne narzędzie, dzięki któremu można znaleźć mikroinfluencerów za pomocą słów kluczowych. Można również analizować konkretne profile, w tym ich nazwę.
Narzędzie pozwala na znalezienie influencerów, którzy są aktywni na Instagramie, YouTube i TikToku. Oferuje także wiele kompletnych analiz, abyś mógł śledzić, co dzieje się na Twoim koncie.
HypeAuditor posiada zarówno wersję darmową, jak i płatną.
Jego bazę danych influencerów możesz przesiewać według 16 dostępnych filtrów, takich jak lokalizacja, wiek, płeć, liczba obserwujących, poziom zaangażowania ich publikacji, itp. Ponadto, możesz też sprawdzić, czy konta ich zwolenników są prawdziwe.
Heepsy to narzędzie, które pomoże Ci zlokalizować influencerów na Instagramie.
Dzięki jego darmowej wersji można wykonywać proste wyszukiwania według słów kluczowych. Jeśli jednak regularnie pracujesz z influencerami, polecam zdecydować się na konto premium, aby uzyskać dostęp do większej liczby funkcji.
Heepsy oferuje również analizy, m.in. oglądalności i autentyczności danego użytkownika.
Jest to bardzo intuicyjne narzędzie, które dostarcza informacji o ponad 2 milionach influencerów na Instagramie.
Upfluence to rozwiązanie typu „wszystko w jednym”. Nie tylko pomaga znaleźć influencerów istotnych dla Twojej firmy, ale także pozwala na zarządzanie kampaniami i śledzenie wyników.
To narzędzie posiada bazę ponad 1 miliona influencerów. Zaawansowane wyszukiwanie pozwala na użycie kombinacji słów kluczowych i różnych filtrów w celu zidentyfikowania tych potencjalnie istotnych dla Twojego sklepu.
Klear klasyfikuje influencerów w 22 kategoriach: m.in. media społecznościowe, marketing, SEO.
Narzędzie to pozwala na segmentację wyszukiwania przy użyciu wielu kryteriów: regionu, sektora, języka, przedziału cenowego, itp. Dostępne jest również filtrowanie według popularności, zasięgu lub trafności.
Stworzenie kampanii influencer marketingowej od początku do końca może przysporzyć wielu firmom bólu głowy. Istnieje jednak możliwość wynajęcia agencji influencer marketingu, która pomoże Ci skutecznie zarządzać kampaniami.
Tego typu agencje mają za zadanie łączyć marki z odpowiednimi influencerami, a także pomagać w ustalaniu cen, tworzeniu treści, analizie wyników itp. Wiele z nich oferuje również raporty z odpowiednimi pomiarami, aby zwiększyć ROI kampanii.
Ponadto, najbardziej skuteczne agencje marketingowe zarządzają kampaniami na różnych platformach, takich jak Instagram, YouTube, Tiktok, Facebook i inne.
Jak widać, Twoja marka może wiele skorzystać z doświadczenia agencji influencer marketingu. W ostatecznym rozrachunku decyzja o współpracy z tego typu agencjami sprowadza się do rodzaju relacji i rezultatów, jakich poszukuje dana firma.
📚Przeczytaj też: Wybór agencji – na co zwrócić uwagę?
Kiedy już znajdziesz mikroinfluencera, który Twoim zdaniem może wnieść coś do Twojej marki, czas nawiązać z nim kontakt.
Nikt nie lubi otrzymywać szablonowych, skopiowanych e-maili – influencerzy również. Postaraj się więc być autentyczny i spersonalizować wysyłaną wiadomość.
Nie zajmuj im też zbyt wiele czasu. Staraj się, aby Twoja wiadomość była krótka, jasna i prosta.
Zacznij od przywitania, przedstawienia się, pochwalenia ich pracy i pokazania, że ich wybór nie jest przypadkowy. Daj im znać, jak i dlaczego Wasza współpraca może przynieść obopólne korzyści.
Jeśli odpowiedzą na Twój e-mail, czas przejść do szczegółów. Dowiedz się, jakie strategie najlepiej sprawdziły się w przypadku ich odbiorców i, oczywiście, upewnij się, że znają również Twoje cele.
Pamiętaj, że influencerzy dostają codziennie mnóstwo spamu. Staraj się wyróżniać, ale bądź też przygotowany na odmowę. Krótko mówiąc, bądź wytrwały. Czasami będziesz musiał skontaktować się z nimi dwa lub trzy razy, aby zwrócić ich uwagę.
Na mikroinfluencerów można natknąć się w różnych krajach, na różnych platformach i specjalizują się w różnych branżach. To sprawia, że trudno jest podać konkretne liczby dotyczące tego, ile powinieneś zapłacić takiej osobie za współpracę z Twoją marką.
W rzeczywistości istnieje możliwość, że będą oni promować Twoją markę bez wynagrodzenia. Jeśli naprawdę lubią Twój produkt, może wystarczyć podarowanie im darmowych produktów lub zaoferować im (i ich obserwującym) ekskluzywny kod rabatowy.
Cena zazwyczaj sprowadza się do kilku czynników:
🔹Platforma: z jakiej sieci społecznościowej korzystają?
🔹Subskrybenci: ilu ich mają?
🔹Zaangażowanie: Jak chętnie obserwatorzy wchodzą w interakcję z postami?
🔹Szczegóły dotyczące kampanii: jakie są jej szczegóły? Liczba postów? Kto odpowiada za kreację? Czy wiadomość pozostaje w profilu na stałe, czy jest to tylko stories?
No i pytanie na zakończenie:
To ostatnia kwestia, której powinieneś się przyjrzeć po rozpoczęciu współpracy z mikroinfluencerem i przeanalizowaniu wyników kampanii z jego udziałem.
Jeśli znalazłeś osobę, której wartości są zbieżne z wizerunkiem Twojej marki i zainteresowaniami odbiorców, warto spróbować nawiązać bliższe i długoterminowe relacje i zaproponować zostanie ambasadorem Twojej firmy.
W społeczeństwie, w którym wszyscy jesteśmy atakowani przez reklamy, ślepota banerowa jest najgorszym koszmarem marketera. Influencer marketing, a w szczególności współpraca z mikroinfluencerami, stał się idealnym narzędziem do dotarcia do odbiorców poprzez zaufany głos, i uniknięcie inwazyjnych przekazów, a tym samym przenosząc kampanie na wyższy poziom.
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. hiszpańskim: Razones para trabajar con micro influencers y cómo encontrarlos
05.05.2021Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.