5 marketingowych pomysłów na Wielkanoc

Masz małą firmę i chcesz ją wypromować w okresie wielkanocnym? Nawet jeśli nie sprzedajesz czekolady, to i tak warto zasygnalizować klientom, że w handlu zaczyna się nowy sezon. Przypomnij wszystkim, że w powietrzu czuć już wiosnę, słychać ptasi świergot, a lato jest tuż-tuż.

Są szanse, że nie dysponujesz tak dużym budżetem marketingowym, który mógłby pozwolić Ci na przeznaczenie wielkich środków na wielkanocną promocję. Oto więc pięć niedrogich i angażujących pomysłów marketingowych, które możesz wykorzystać na tę okazję.

Statystyki dotyczące Wielkanocy

Wielkanoc jest obchodzona w większości krajów europejskich, w tym przez niechrześcijan. Daje Ci to duży potencjał do zwiększenia sprzedaży. Zanim więc przybliżymy Ci konkretne wskazówki, oto kilka statystyk o tym święcie.

Czekolada

Jak zapewne zdążyłeś zauważyć, w czasie świąt sprzedaje się dużo czekolady. Wielkanoc nie jest tu wyjątkiem. Czekoladowe zajączki, baranki czy jaja często zdobią nasze stoły z tej okazji. Spośród wszystkich sezonowych wyrobów czekoladowych wprowadzonych na rynek w ciągu roku (na całym świecie),  41% trafia na półki podczas Świąt Wielkanocnych (dane według Mintel Global New Products Database).

Kraje oferujące ich najwięcej to:

  • Wielka Brytania (16%),
  • Francja (9%),
  • Niemcy (8%).

poradnik sprzedażowe święta w europie

Jak obchodzimy Wielkanoc?

Wspólny mianownik w przypadku niemal wszystkich krajów to: świętowanie z rodziną/przyjaciółmi, malowanie i/lub poszukiwanie jajek, uczęszczanie na nabożeństwa kościelne i krótki czas wolny od pracy.

Polska

Według raportu „Wielkanocna lista zakupów”, 77% Polaków spędza te święta wyłącznie z rodziną, zaś 14% z rodziną i przyjaciółmi. Najwięcej badanych (29%) oświadczyło, że wydaje na zakupy wielkanocne do 200 zł przeliczając na jednego domownika.

Polacy należą do kupujących na ostatnią chwilę. Aż 30% respondentów badania rozpoczyna wielkanocne zakupy tydzień przed świętami, zaś 22% robi to na kilka dni przed. Warto wziąć to pod uwagę, organizując „promocję last minute” dla swoich klientów.

Niemcy

Badanie przeprowadzone przez Chrismon pokazuje, że 79% Niemców spędza czas z rodziną/przyjaciółmi, 33%-34% szuka i/lub maluje jajka, a 20% wyjeżdża na wakacje. Co ciekawe, 9% twierdzi również, że daje prezenty najbliższym. W przypadku tego rynku zdecydowanie więc warto promować prezenty na swojej stronie aktywności, które można robić z innymi, np. gry planszowe. Statista potwierdza to w swoich własnych badaniach dotyczących sposobu obchodzenia Wielkanocy w Niemczech.

Wielka Brytania

Jak wspomnieliśmy wcześniej, Wielka Brytania przoduje jeśli chodzi o sprzedaż czekolady. Wszystko dlatego, że tradycją w tym kraju jest obdarowywanie bliskich osób czekoladowymi jajami.

Każdego roku mieszkańcy Zjednoczonego Królestwa wydają krocie z okazji Wielkanocy. Według Savvy, w 2022 r. było to ponad miliard funtów.

Włochy

We Włoszech Wielkanoc to, po Bożym Narodzeniu, największe święto. Jak wyjaśnia Select Italy, dzieci z tej okazji otrzymują wielkie jajko z niespodzianką w środku. 

Ponadto, jak w przypadku wszystkich świąt, ważną częścią celebracji jest jedzenie. Każdą część Włoch charakteryzuje inny przysmak podawany na Wielkanoc, ale zawsze ma to związek z pieczeniem chleba lub ciasta.

Hiszpania

W Hiszpanii Wielkanoc nadal ma ogromne znaczenie religijne, więc znajdziesz tam mniej pisanek i zajączków wielkanocnych. Częścią tradycji jest organizowanie parad, ale oczywiście również jedzenie. Najczęściej spożywane wówczas ciasto to Mona de Pascua, które zawiera w środku całe jajko. 

Francja

We Francji podczas Wielkanocy rodzice obdarowują prezentami swoje dzieci. Według Statisty, najpopularniejsze z nich to przytulanki, gry outdoorowe oraz figurki czy lalki. Tradycją jest także organizowanie Chasse aux Oeufs, czyli szukanie pisanek. Według Alpine French School, zajączek wielkanocny nie jest tradycją we Francji, ale staje się tam coraz bardziej popularny. Większym braniem cieszą się czekoladowe jajka i dzwonki.

Holandia

W Holandii istnieje tradycja, zgodnie z którą dzieci idą w procesji z udekorowanym krzyżem. Palma wielkanocna tradycyjnie ma na wierzchu bochenek chleba w kształcie kogucika i często jest ozdobiona (przez same dzieci) kolorowymi papierowymi girlandami, a także orzeszkami ziemnymi lub suszonymi owocami na łańcuszku.

W Holandii także chodzi o bycie z rodziną i często organizuje się tam śniadanie wielkanocne lub brunch. Oczywiście popularne jest także polowanie na pisanki i malowanie.

Uwaga: jeśli podróżujesz przez Holandię (lub Niemcy) podczas Wielkanocy, możesz natknąć się na wielkanocne ogniska. Czasami są one wysokie nawet na kilka metrów! Płomienie te nie są więc przypadkowe.

Belgia

W Belgii uczniowie i studenci mają dwa tygodnie wolnego w okolicach Wielkanocy, więc zwyczajowo wyjeżdżają na wakacje. Ponadto spędzają czas na wspólnym jedzeniu, chodzeniu do kościoła i szukaniu pisanek.

Spacer wielkanocny jest również dość powszechny, a rodziny spacerują razem na łonie natury. Dla tych osób popularnym zakupem w tym czasie jest więc obuwie.

5 pomysłów na wielkanocny marketing

1. Wzbogać swoje newslettery o wielkanocne akcenty

Pewnie nie trzeba Ci przypominać, że najcenniejsi klienci to ci lojalni. Jeśli rozsyłasz biuletyn, masz świetną okazję, by wypromować swoje działania. Teraz możesz na przykład zareklamować specjalny wielkanocny produkt albo wyprzedaż — pamiętaj, by zaznaczyć to na początku e-maila! To dość oczywiste, prawda?

Jeśli nie sprzedajesz specjalnego produktu, pamiętaj, by chociaż odpowiednio „ozdobić” wiadomość. Biuletyn z wielkanocnym motywem naprawdę może uświadomić Twoim klientom, że czas pomyśleć o zbliżających się świętach. W zależności od oprogramowania, którego używasz do zarządzania kampaniami e-mailowymi, możesz znaleźć różne wtyczki na stronie dostawcy lub skorzystać z oferty niezależnych programistów.

Rozsądne jest również uwzględnienie w sklepie elementów zaufania, aby klient wiedział, że zakupy u Ciebie są bezpieczne. Pomyśl o znaku jakości i opiniach klientów. Przede wszystkim pokaż, jak dobrze oceniany jest Twój sklep i upewnij się, że opinie te są widoczne na wielu platformach.

Poradnik o zwiększaniu sprzedaży dzięki zaufaniu

2. Ulepsz swoją witrynę

Ten sam pomysł może sprawdzić się także w przypadku samej witryny internetowej. W okresie ważnych świąt usługodawca najprawdopodobniej oferuje różne wtyczki do wdrożenia na stronie. Drobna zmiana potrafi skutecznie wprawić klientów w zakupowy nastrój. Różnicę może zrobić nawet taki drobiazg jak dodanie paru wielkanocnych zdjęć.

Idąc dalej tym tokiem myślenia, możesz nawet zorganizować w swojej witrynie poszukiwanie pisanek. To całkiem sprytny sposób na zaoferowanie klientom rabatu. Najlepsze jest jednak to, że klient musi „zwiedzić” całą witrynę, by je znaleźć — w ten sposób wejdzie na strony, które w innym przypadku mógłby zignorować. Po znalezieniu wszystkich pisanek następuje przekierowanie na stronę z kodem rabatowym. W połączeniu z wielkanocnym newsletterem pomysł na pewno przełoży się na zwiększenie liczby odwiedzin (i konwersji).

3. Zsynchronizuj kampanie w mediach społecznościowych

No… nareszcie zaczyna to wyglądać jak porządna kampania! A czymże byłaby sensowna kampania bez mediów społecznościowych? Mówiąc prościej: spróbuj zsynchronizować strony i wpisy w social mediach, tak by komponowały się z tematyką witryny i biuletynu. Jeśli organizacja poszukiwania pisanek na stronie okazuje się zbyt skomplikowana, prościej można je „ukryć” w postach w np. na Facebooku czy Instagramie.

Pamiętaj, by regularnie przypominać klientom o konkursie. Dzięki temu będą okresowo sprawdzać Twoje posty. Dodaj też parę ładnych zdjęć produktów (najlepiej z ludźmi), które chcesz wypromować. Wstaw swoje hashtagi, wspomnij o wszystkich wyprzedażach i kodach rabatowych, a także o innych rzeczach, które uznajesz za istotne. Dobra kampania w mediach społecznościowych powinna mieć swój styl, możesz więc śmiało puścić wodze fantazji i dobrze się przy tym bawić!

👇Przeczytaj więcej w naszym bezpłatnym poradniku:

New call-to-action

4. Zorganizuj konkurs

Social media są naprawdę wyjątkowe. To jedyny sposób na to, by klienci (także potencjalni) mogli bezpośrednio i publicznie wchodzić w interakcje z kampanią. Właśnie dlatego organizacja konkursu może okazać się doskonałym sposobem na zainspirowanie grupy docelowej do działania. Poszukiwanie pisanek, ranking najlepszych selfie czy też konkurs na podpis pod opublikowanym zdjęciem — każde tego typu urozmaicenie jest szansą na nawiązanie relacji pomiędzy firmą a odbiorcami. Pamiętaj tylko, by odpowiednio ten konkurs zareklamować we wszystkich wspomnianych kanałach. Dzięki temu może nawet zyskasz paru obserwujących!

5. Wyświetl płatne reklamy

Aby dotrzymać kroku mediom społecznościowym, warto rozważyć płatne reklamy, które mogą się naprawdę dobrze sprawdzić. Możesz precyzyjnie określić grupę docelową konsumentów, jednocześnie koncentrując się na motywie kampanii (np. Wielkanocy!). Stwórz reklamę, określ budżet i regularnie sprawdzaj wyniki. Możesz nawet wyświetlić kilka reklam w tym samym czasie, by zobaczyć, która zdobędzie najwięcej kliknięć (czyli przeprowadzić test A/B). Następnie optymalizuj, optymalizuj i jeszcze raz optymalizuj. Tę strategię można, a nawet należy stosować także poza okresem świątecznym.

Jeśli zbierasz opinie z Trusted Shops, integracja z Google umożliwia wyświetlanie gwiazdek opinii w reklamach. Sprawia to, że Twoje kampanie bardziej się wyróżniają, co może obniżyć ich koszty. Kliknij link, aby dowiedzieć się więcej o integracji z Google.

Podsumowanie

Jest wiele sposobów promowania małego sklepu internetowego w świątecznym sezonie handlowym. Ważne jest, by planować z wyprzedzeniem oraz rozpocząć promocje i kampanie przypominające o zbliżających się świętach już na kilka tygodni przed samym wydarzeniem. Parę udoskonaleń na stronie, sensowna kampania w mediach społecznościowych i nieco dobrej zabawy zwiększą zainteresowanie Twoim sklepem, nie nadwyrężając przy tym budżetu.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: 5 Marketing Ideas for the Easter Holidays

07.02.2024

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg pełni rolę Content Manager UK w Trusted Shops od 2017 roku. Ukończył studia na Boston University na kierunku komunikacja w 2004 r.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies