Hashtagi i ich moc w social media marketingu

Wykorzystanie mediów społecznościowych do promocji sklepu internetowego nie jest nową strategią. Jeśli chcesz, aby Twój biznes zwiększał nie tylko zasięg, ale także liczbę klientów, to prawdopodobnie uwzględniłeś już media społecznościowe w swoim planie marketingowym. Pewnym elementom warto jednak przyjrzeć się bliżej. Jedną z nich jest użycie hashtagów w Twoich postach.

W tym artykule pokażemy Ci, jak możesz ulepszyć marketing w mediach społecznościowych za pomocą hashtagów.

Przede wszystkim: co to jest hashtag?

Hashtag to słowo (lub ciąg słów) poprzedzone znakiem kratki/krzyżyka (#). Są one używane do komunikacji w sieciach społecznościowych, takich jak Twitter, Facebook, Instagram itp.

Użytkownicy i firmy na działające na tych platformach często dodają hashtagi (np. #trustedshops) do swoich postów, aby zwiększyć prawdopodobieństwo dotarcia do większej liczby osób, ponieważ te „tagi” są klikalne i możliwe do wyszukania.

Kliknięcie takiego hashtaga przeniesie Cię na stronę z przeglądem hashtagów dla tego konkretnego terminu. Tutaj znajdziesz wszystkie utworzone przez użytkowników posty z użyciem wspomnianego tagu, ułożone w porządku chronologicznym (lub posortowanych według innych kryteriów). Wielu użytkowników używa tej funkcji, aby odkryć nowe treści związane z ich zainteresowaniami, lokalizacją, itp.

W wielu mediach społecznościowych można zobaczyć, które hashtagi są obecnie najczęściej używane przez użytkowników (czyli „trendują”). W ten sposób można określić, jakie treści i tematy są ostatnio najpopularniejsze i o czym coraz częściej dyskutuje się w danym kraju, regionie lub grupie.

Najpopularniejszymi platformami, na których używa się hashtagów, są Twitter (to właśnie temu medium zawdzięczamy popularyzację tej koncepcji), Instagram i Pinterest. Można się jednak natknąć na nie – choć w mniejszym stopniu – także na LinkedInie i Facebooku.

Dlaczego potrzebuję hashtagów?

Z odpowiednimi hashtagami masz większe szanse na dotarcie do potencjalnych nowych klientów Twojego sklepu internetowego.

Osoby, które jeszcze nie śledzą Twojego profilu w mediach społecznościowych, mogą natknąć się na hashtagi, których użyłeś w swoich postach i go odwiedzić.

Włączenie dobrych hashtagów do strategii w social mediach jest skutecznym sposobem na zachęcenie większej liczby osób do śledzenia profilu sklepu internetowego, a co za tym idzie, zwiększa zaangażowanie i świadomość marki.

Pomyśl o hashtagach jako o połączeniu strategii SEO i targetowania.

Skupiając się na zestawie słów kluczowych (czyli na tym, czym w zasadzie są hashtagi), możesz zostać odkryty, gdy Twoje posty pojawią się na stronach z przeglądem hashtagów – podobnie jak Twoja strona może pojawić się w wyszukiwarce Google dla konkretnego wyszukiwanego hasła.

Podobnie jak możesz zrobić badania na temat swoich odbiorców i stworzyć buyer personę, aby dowiedzieć się, jakich słów kluczowych powinieneś użyć w swojej witrynie i kampaniach online, wiedza o tym, jakie hashtagi stosują Twoi potencjalni klienci, również jest ważną częścią skutecznego targetowania.

Trzy rodzaje hashtagów

Istnieją trzy modele kampanii marketingowych, które należy brać pod uwagę przy włączaniu hashtagów w działalność na mediach społecznościowych:

  • hashtagi dotyczące marki i kampanii,

  • hashtagi trendujące

  • hashtagi dotyczące treści.

Hashtagii dotyczące marki i kampanii

Te typy hashtagów będą dla Ciebie najprawdopodobniej najbardziej interesujące. Dzięki nim możesz promować produkty, slogany, kampanie lub ogólnie swoją markę.

📚Przeczytaj też: Rebranding – co to jest i jak go przeprowadzić?

Mając to na uwadze, powinieneś upewnić się, że pracujesz z unikalnym hashtagiem, który będzie kojarzony z Twoją firmą i marką.

Zachęć ludzi w mediach społecznościowych do używania tych hashtagów (np. w konkursie fotograficznym)! W ten sposób będą promować Twoją firmę swoimi postami!

twitter_hashtag_coolshirtzCoolshirtz, marka modowa, umieszcza hashtagi marki i kampanii na swoich kontach w social mediach i zachęca swoich klientów do robienia tego samego.

#BądźKreatywny #BądźZapamiętywalny

Hashtagi trendujące

Jak zapewne już się domyśliłeś, tagi tego typu są oparte o aktualnie popularne w mediach społecznościowych tematy.

Jeśli natkniesz się na hashtag, który można powiązać z Twoją firmą lub produktem, powinieneś umieścić go w swoich postach.

Posty zawierające tego typu hashtagi mogą potencjalnie zostać zauważone przez szerszą publiczność.

Ryzykiem jest oczywiście ewentualne wzięcie udziału w kontrowersyjnym trendzie. W takim wypadku narażasz się na negatywną reakcję, gdy użytkownicy odbiorą Twoje intencje jako nieszczere.

OnlineHomeShopUK, firma zajmująca się sprzedażą artykułów wyposażenia wnętrz, wzięła udział w poduszkowym wyzwaniu (#pillowdresschallenge).

#SprawdzajTrendy #BądźOstrożny

Hashtagi związane z treścią

W tym przypadku odnosisz się po prostu do treści Twojego postu. Można porównać to do umieszczania go we właściwej kategorii.

Używając tego typu hashtagów, bezpośrednio angażujesz się w relacje ze swoimi obserwującymi (lub raczej docelową grupą odbiorców), więc jest to również bardzo istotne dla firm.

Na przykład, jeśli Twój sklep internetowy zajmuje się sprzedażą herbaty, możesz podzielić się zdjęciami swoich produktów dodając hashtagi takie jak #herbata, ale też być bardziej kreatywny i użyć hashtagów takich jak #czasnaherbatę lub #herbacianeprzyjęcie.

Hashtagi umieszczone przez The Tea Makers of London w poście na LinkedIn. Znajdziemy wśród nich #afternoontea #theteamakers i oczywiście #tea.

#KreatywnieAleTrafnie

📚Przeczytaj też: Instagram pozwoli na wyszukiwanie postów po słowach kluczowych

Wskazówki, jak stworzyć najlepsze hashtagi do promocji sklepu internetowego

Oto kilka zasad dotyczących hashtagów.

Zrób badania na temat swojej publiczności

Zanim udostępnisz jakikolwiek hashtag w mediach społecznościowych, powinieneś dowiedzieć się, o czym rozmawiają Twoi odbiorcy.

Sprawdź, co obserwujący publikują w mediach społecznościowych, aby dowiedzieć się, jakie hashtagi są najbardziej odpowiednie. Przejrzyj swoją listę followersów i spróbuj dowiedzieć się, jakie treści udostępniają.

Jakich hashtagów używają?

Może uda Ci się użyć niektórych z tych pomysłów do Twoich kampanii czy niektórych postów.

Nawet jeśli nie zdecydujesz się na zastosowanie tych samych hashtagów, badania i tak pomogą Ci lepiej zrozumieć swoich obserwujących (i, tym samym, potencjalnych klientów) i być może będziesz chciał zmodyfikować swoje kampanie lub posty po ich zakończeniu.

Strategia ta ma zastosowanie szczególnie w przypadku firm, które chcą realizować określoną strategię biznesową lub promować specjalne produkty za pośrednictwem mediów społecznościowych.

#ZnajSwojąPubliczność

📚Przeczytaj też: Jak znaleźć swoją niszę rynkową? – 4 porady dla e-sprzedawców

Używaj hashtagów „z długiego ogona”, jak również tych popularnych

Wspomnieliśmy o tym w jednej z wcześniejszych sekcji – oczywiście możesz celować w bardzo popularne hashtagi. Jednakże, tak jak w przypadku SEO, popularne „słowa kluczowe” oznaczają dużą konkurencję.

Jeśli nigdy nie słyszałeś o słowach kluczowych z długiego ogona, koncepcja jest prosta. Krótkie, jednowyrazowe hasła (np. herbata) mogą uzyskać miliony wyszukiwań. To oznacza wielu odwiedzających, ale również to, że setki firm konkurują o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania dla słowa „herbata”.

Jednak hasło jak np. „herbaciane przyjęcie” może mieć mniejszą liczbę wyszukiwań, ale ludzie, którzy szukają tego terminu, będą bardziej zaangażowani i jest bardziej prawdopodobne, że będą entuzjastami herbaty – a więc Twoimi idealnymi klientami.

Innymi słowy, znalezienie „mniej popularnych” hashtagów, może skończyć się odkryciem mniejszego, ale bardziej zaangażowanego rynku niszowego. Oczywiście, mogą one mieć mniej postów, ale ci, którzy odkrywają hashtag, mogą być właśnie Twoją grupą docelową.

Jak powinny wyglądać hashtagi

Po zakończeniu badań, możesz przejść do tworzenia postów, które zawierają hashtagi.

Spróbuj wymyślić kilka, które są zarówno chwytliwe, jak i proste.

Dla lepszej czytelności, każde słowo możesz zaczynać wielką literą. (#ŁatweDoPrzeczytania)

Pamiętaj, że Twoja strategia marketingowa w mediach społecznościowych i „hashtagowanie” powinno zależeć od platformy, której używasz.

Na Twitterze, na przykład, powinieneś używać tylko jednego lub dwóch hashtagów na post, podczas gdy na Instagramie dobra liczba hashtagów wynosi między osiem a dziesięć. W przypadku Facebooka i LinkedIn, prawdopodobnie również będziesz chciał ograniczyć się do jednego lub dwóch.

#DobraRada

Czego należy unikać przy tworzeniu hashtagów dla mediów społecznościowych

Nie umieszczaj żadnego hashtaga bez wcześniejszego zbadania go.

Poza tym, ludzie prawdopodobnie nie zapamiętają Twoich hashtagów, jeśli nie postarasz się, aby były one jak najkrótsze. (#ToSięStajeCorazTrudniejszeDoPrzeczytaniaNieUważasz)

Nie stawiaj hashtaga przed każdym pojedynczym słowem! (#Nikt #nie #chce #czytać #w #ten #sposób)

Staraj się dodawać hashtagi w momencie tworzenia posta (a nie po fakcie). Jeśli dodasz go później na Instagramie, Twoja treść nadal będzie wyświetlana na stronie z hashtagami zgodnie z oryginalnym czasem opublikowania postu, a nie wtedy, gdy dodasz hashtag. To sprawia, że będzie on trudniejszy do odnalezienia.

Unikaj używania hashtagów, które mają inne znaczenie – mogą zmylić Twoich obserwujących i potencjalnych odbiorców.

Wnioski

Włączenie hashtagów do Twoich postów w mediach społecznościowych może prowadzić do zwiększenia liczby odbiorców, dotarcia do potencjalnych klientów na platformie i zwiększenia zaangażowania.

Dlatego właśnie hashtagi są świetnym sposobem na to, aby Twój sklep internetowy zyskał na popularności w mediach społecznościowych!

#Powodzenia w wypróbowywaniu nowych #Hashtagów!

Nouveau call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: How to Improve Your Social Media Marketing with Hashtags

06.04.2021

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies