Jak znaleźć swoją niszę rynkową? – 4 porady dla e-sprzedawców

Marzysz o własnym biznesie. Konkurencja jest jednak ogromna...

Poszukujesz zatem niszy rynkowej, aby zwiększyć szanse powodzenia swojego biznesu. Dobrze główkujesz!

Gratulujemy świadomości biznesowej (niejeden wchodzi w branżę, w której nowy podmiot nie ma już szans). Przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik, dzięki któremu wykorzystasz nowoczesne narzędzia do analizy rynku.

Mamy nadzieję, że dołożymy w ten sposób cegiełkę do Twojego sukcesu!

blogTitle-Niche_Products

Od pomysłu do realizacji

Znalezienie niszy rynkowej wydaje się być obecnie nie lada wyzwaniem. Istnieje bowiem dziesiątki tysięcy e-sklepów sprzedających różnego rodzaju produkty.

Gdyby jednak spojrzeć na to z innej perspektywy:

Konsumujemy więcej, bardzo często wydajemy pieniądze na to, co precyzyjnie trafia w nasz gust i spełnia nasze oczekiwania, niekiedy bardzo nietypowe.

Dlaczego by więc nie skorzystać z okazji i nie spróbować sprzedawać czegoś, co dotyczy węższej grupy odbiorców? Być może wtedy mielibyśmy większe szanse, by wyróżnić się na rynku ze swoim unikatowym produktem?

Zbuduj zaufanie. Zwiększ sprzedaż.

Poznaj naszą metodę

Wystartowanie od niszy ma sens. Musisz jednak pamiętać, że na początku klienci nie będą mieli do Ciebie zaufania. Na szczęście istnieją metody by to zmienić: Jak zdobyć zaufanie kupujących w sieci? [sprawdź, co się liczy]

1. Znajdź rozwiązanie danego problemu – rozejrzyj się!

Zanim przystąpisz do działania musisz zidentyfikować problemy konsumentów, by podsunąć im swoje rozwiązanie. Być może będzie ono na tyle dobre, że przyniesie Ci sukces? Oto od czego powinieneś zacząć:

Przeszukaj internet

Zrobienie rozeznania w Internecie jest bardzo ważne. Szczególnie jeśli nie masz zbyt dużej wiedzy na temat danej niszy. Polecamy wykonać w tym przypadku analizę słów kluczowych – możesz to zrobić chociażby za pomocą Planera słów kluczowych Google, by sprawdzić częstotliwość występowania określonych wyszukiwań.

Polecamy użyć również innych narzędzi, tak jak np. KW Finder. Wyszuka on podobne słowa kluczowe oraz wskaże, które słowa warto umieścić na swojej stronie internetowej do celów SEO. Pokaże Ci on również, jak często wyszukiwane jest dane słowo kluczowe.

Produkt niszowy KW Finder

Nie polegaj jednak tylko na jednej aplikacji. Jest ich więcej: Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

Same pytania możesz też wpisać w wyszukiwarkę Google, które jest źródłem informacji dla większości z nas by przekonać się, czy rozwiązanie danego problemu już istnieje.

Ruch z Google jest darmowy. Musisz jednak dobrze zoptymalizować swój sklep, aby go pozyskiwać. Nauczymy Cię tego:

Nouveau call-to-action

Zobacz, czego potrzebują Twoi potencjalni odbiorcy

Dowiedz się, co interesuje odbiorców z rynku niszowego, w który celujesz. Zapytaj bezpośrednio grupy docelowej o to, jakie ma oczekiwania i co utrudnia jej np. wykonywanie pewnych czynności. Pozwoli Ci to na głębszą analizę problemu. Zapytaj również swoich najbliższych o to, co sądzą na dany temat.

Istnieją również inne metody: Co jest ważne dla Twoich klientów? [dowiedz się, jak to sprawdzić]

Kopalnią ciekawych informacji może być serwis Quora, w którym użytkownicy zadają pytania i odpowiadają na nie. Przejrzyj również najpopularniejsze fora, w których ludzie dzielą się różnymi spostrzeżeniami – tych ogólnych i tych specjalistycznych, które dotyczą Twojego zagadnienia. Im więcej informacji zdobędziesz, tym lepiej dla Ciebie.

Inspiracji możesz szukać również bliżej - w swoim domu, okolicy. Może czegoś brakuje mieszkańcom Twojego osiedla (np. danego sklepu, udogodnienia) lub w Twojej społeczności zawodowej?

PRO TIP: Zanim podejmiesz się sprzedaży jakiegokolwiek produktu, zweryfikuj swoje zainteresowania i spróbuj przekuć je w biznes. Po pierwsze – będzie Ci łatwiej go prowadzić, ponieważ będzie całkowicie „Twój”. Po drugie, jesteś w stanie szybciej zidentyfikować potrzeby / problemy dotyczące danej dziedziny. 

2. Zwróć uwagę na konkurencję

Wydaje się to oczywiste, ale jest szalenie ważne – konkurencję zawsze trzeba mieć na oku. Na początku, zanim zdecydujemy się zainwestować czas i pieniądze w dany biznes, musimy zrobić dogłębną analizę rynku.

Ilość konkurentów

Sprawdzamy, ilu mamy konkurentów na rynku. Jak duże są to firmy? Jaki mają zasięg – lokalny czy globalny?

Pozycja w Google

Jak plasują się w rankingu Google? Czy inwestują w Google Ads i są dobrze widoczni w sieci?

Social media / blogi

Czy są obecni w mediach społecznościowych? Czy prowadzą blogi? Jeśli tak, zwróć uwagę na to, co publikują, a czego nie. Może się okazać, że masz pełne pole do popisu, jeśli chodzi o tę kwestię.

Znalezienie słabych punktów przeciwnika i odpowiednie ich wykorzystanie daje Ci przewagę.

Analiza konkurencji nie musi być trudna. Sprawdź sam: Jak przeprowadzić analizę konkurencji? Skutecznie! [poradnik]

3. Sprawdź i oszacuj, czy Twoja nisza jest / będzie dochodowa

Jest to zdecydowanie zadanie najtrudniejsze, ale i jedno z ważniejszych. Musisz sprawdzić, ile podobnych produktów jest dostępnych na rynku i jakie są ich ceny. Zobacz, ile możesz zarobić w danej niszy i czy Twój wysiłek jest tego wart. Możesz w tym przypadku wybrać jedną z dwóch strategii:

Mniej ryzykowna: robisz rozeznanie na rynku, sprawdzasz ile produktów w danej niszy już istnieje. Najlepiej, jeśli są, ale jest ich nie za wiele. Jeśli ich nie ma, to znaczy, że prawdopodobnie nie ma na nie zapotrzebowania, ale...

może się jednak okazać, że zapotrzebowanie jest, ale nikt jeszcze nie podjął się produkcji. Wtedy możemy przejść do strategii numer 2.

Ryzykowna: wybierasz lub opracowujesz produkt, którego nie ma jeszcze na rynku, ale czujesz, że może to być strzał w dziesiątkę.

📚Przeczytaj też: Marketing relacji, czyli jak zatrzymać klienta przy sobie

4. Przetestuj swój pomysł

Jeśli udało Ci się przejść przez wszystkie powyżej wymienione zadania - czas na testy! Utwórz stronę internetową produktu, a następnie zainwestuj w reklamy. Pamiętaj, że żaden produkt nie może przejść niezauważony, dlatego zainwestuj w jego promocję. 

Sprawdzaj na bieżąco, jaki jest ruch na Twojej stronie - jak ludzie reagują na produkt, czy nie uciekają z Twojej strony z jakiegoś powodu. Wskazówki do każdej z tych kwestii znajdziesz na naszym blogu:

1. 5 elementów, które zapewnią wzrost zaufania i lepszy wskaźnik konwersji

2. Skuteczne kampanie AdWords - 5 porad dla początkujących

3. Wmocnienie marki w mediach społecznościowych

Jakie są korzyści z kierowania produktów na rynek niszowy?

Przede wszystkim mamy dużo większe pole manewru jeśli chodzi o kwestie finansowe i konkurencję. Możemy zacząć od mniejszego kapitału „na start”. Konkurencja jest mniejsza, czyli dużo łatwiej o promocję własnej firmy i produktu. Ponadto planowanie takiego biznesu na ogół jest prostsze, ze względu na mniej skomplikowaną logistykę i ilość kanałów dystrybucji.

Nouveau call-to-action

Jaki sklep internetowy planujesz uruchomić? Co skłoniło Cię do startu w e-biznesie? Podziel się swoją historią — w komentarzu poniżej.

1 komentarz