Jak Trusted Shops wpływa na skuteczność kampanii PPC
Skorzystanie z rozwiązań Trusted Shops może zwiększyć konwersję Twoich reklam oraz obniżyć ich koszt.
Konkurencja doskwiera Ci z każdej strony?
Wyobraź sobie, że:
1. Nie musisz przejmować się konkurencją.
2. Klienci są lojalni Twojej marce.
3. Jesteś liderem swojej branży.
Zrealizujesz te 3 punkty! Musisz tylko nauczyć się, jak wyróżnić swój sklep na tle konkurencji. Poznaj 9 skutecznych i sprawdzonych metod — w tym artykule.
W poniższym poradniku poznasz następujące 9 metod na wyróżnienie się spośród konkurencji:
Solidny branding
Osiąganie wyników
Unikanie konkurencji
Ton wypowiedzi
Opakowanie
Działalność charytatywna
Transparentność
Różnorodność
Stała nauka
Zacznijmy zatem od początku:
Branding to, pokrótce, budowanie świadomości marki na rynku, kreowanie jej pozytywnego wizerunku i jego utrwalanie w umysłach konsumentów. Odgrywa on ogromną rolę w określaniu Twojej tożsamości i tego, czym się zajmujesz – efektem tego procesu jest zaufanie.
Wysokiej jakości i, co ważniejsze, konsekwentny branding pomoże Ci wyróżnić się na tle konkurencji. Jak? Przyjrzyj się logo RedOxx Luggage.
Jest nietypowe i czerwone, co sprawia, że się wyróżnia.
Podobna czcionka obecna jest w innych częściach witryny i została zoptymalizowana pod kątem produktów z pewnej niszy – toreb z zabezpieczeniami.
Spójność elementów graficznych i czcionek jest bardzo ważna. Sprawia, że klient kojarzy dany element z konkretną marką.
Tym samym widząc ją gdziekolwiek indziej, podświadomie skojarzy daną firmę. Co za tym idzie— jeśli ma do wyboru produkt, który już z czymś mu się kojarzy lub ten, którego nie zna, wybierze ten pierwszy.
Na tym konkretnym, powyższym przykładzie – branding nie jest jednak na tyle silny, aby docierać tylko do jednej grupy – produkty są skierowane do handlowców, podróżników, pracowników fabryk i miejskich odkrywców, czyli każdego, kto szuka solidnie wykonanej torby.
📚Przeczytaj też: Rebranding – co to jest i jak go przeprowadzić?
Ponadto ten rodzaj brandingu odbija się echem w mediach społecznościowych i na stronach produktów. Jest globalny i konsekwentny. Nie jest krzykliwy, ale wyróżnia się i zapada w pamięć.
Wypromuj swój e-biznes poprzez wizerunek eksperta [poradnik]:
Zastanów się, kiedy uraczono Cię najlepszą w życiu obsługą klienta. Przodowanie w dziedzinie obsługi klienta w Twojej branży jest jednym ze sposobów wyróżnienia się na tle konkurencji.
Uszczęśliwianie klienta to inwestycja w marketing, gdyż zadowolony klient na pewno wspomni o Twojej firmie swoim znajomym.
W jakich jeszcze dziedzinach możesz przodować, aby się wyróżnić?
Przykład z życia:
Lupinepet to mała firma, która zajmuje się wytwarzaniem szelek, smyczy oraz obroży dla psów i kotów. Każdy produkt jest objęty dożywotnią gwarancją wymiany, nawet jeśli zostanie pogryziony.
Dzięki takiej ofercie firma wyróżnia się na tle konkurencji. Wiedzą, że jednym z problemów ich klientów jest to, że psy lubią gryźć obroże. Dla właściciela psa takie hobby może być kosztowne. Firma Lupinepet rozwiązuje więc ten problem, oferując dożywotnią gwarancję. Bezwarunkowo.
To sprawia, że potencjalny klient będzie bardziej skłonny skorzystać z usług tej firmy, a nie firmy konkurencyjnej.
Rolls Royce nie porównuje się z Fordem, a Pick & Cloppenburg nie porównuje się z H&M. Dlaczego? Ponieważ są to dwie zupełnie różne marki, które sprzedają produkty w zupełnie różnym przedziale skali.
88% kupujących szuka informacji o produkcie w Internecie zanim dokona zakupu.
Opinie w portalach YouTube czy Amazon oraz inne witryny porównawcze znacznie ułatwiają konsumentom zadanie. Dzięki nim mogą poznać markę, zanim kupią pierwszy produkt. Nic tak nie obniża postrzeganej wartości niż bezpośrednie porównanie z konkurentem.
Nie ma potrzeby zwracania uwagi na konkurencję – osoby, które są zainteresowane Twoją marką, ale skłaniają się też ku innej, wykonają niezbędne porównania we własnym zakresie.
Skup działania marketingowe na sobie, a nie na konkurencji.
Warto działać tak, aby dać się zapamiętać: Jak sprawić, aby klienci zapamiętali nasz sklep? [6 prostych wskazówek]
W zasobach brandingowych i księdze znaku i identyfikacji wizualnej należy jasno i zwięźle określić ton wypowiedzi marki.
Ustal, czy jesteście poważni i dojrzali jak internetowa platforma bankowa, czy zabawni i dowcipni jak platforma marketingu mailowego MailChimp.
Jak widać powyżej, ton wypowiedzi to nie tylko tekst. Humor platformy MailChimp wyrażany jest obrazkiem szympansa, który poci się na samą myśl o wciśnięciu przycisku „Wyślij”. To on ilustruje ton wypowiedzi tej firmy.
Poniżej możesz zobaczyć, jakie treści firma Away sprzedająca torby podróżne wstawia na stronach produktów:
GIF znajdujący się na stronie jej produktu w zabawny sposób pokazuje, ile wygody dodaje ładowarka wbudowana w torbę.
Nie używając słów, firma Away wprowadza trochę humoru w dość nudny produkt, jakim są torby podróżne. Dzięki temu o lata świetlne wyprzedza konkurencję.
Zbuduj zaangażowanie wokół swojej marki — i zarabiaj więcej:
Opakowanie produktu to jedyny rodzaj marketingu, który dociera do wszystkich klientów bez wyjątku, dlatego ważne jest, aby odzwierciedlało wizerunek Twojej firmy i wyróżniało się.
Filmy prezentujące rozpakowywanie produktu są coraz bardziej popularne w YouTube częściowo dlatego, że wiele osób poszukuje opinii na temat wybranego produktu, zanim go kupi.
Wykonany poprawnie film fana o rozpakowywaniu Twojego produktu (tak zwany unboxing) może być dla Ciebie doskonałą reklamą. W centrum uwagi takiego filmu jest nic innego jak opakowanie.
Używając wysokiej jakości opakowania swojego produktu, możesz mieć pewność, że każdy klient i każdy inny użytkownik, który zobaczy film prezentujący rozpakowywanie, zapamięta Twój branding.
W pamięć zapadnie im także sam produkt i przede wszystkim nazwa marki.
Masz smykałkę do elementów wizualnych? Koniecznie zacznij prowadzić profil na Instagramie — a następnie zacznij pozyskiwać klientów:
Jednym z unikalnych aspektów brandingu może być troska o środowisko. Możesz np. używać surowców odnawialnych i dbać o to, by Twoje materiały w pełni nadawały się do recyklingu.
Możesz także sprzedawać produkty zaprojektowane specjalnie dla dzieci, zwierząt, osób niepełnosprawnych, ciężko chorych czy starszych.
Jeśli Twój produkt lub Ty osobiście macie coś wspólnego z kategoriami odbiorców przedstawionymi powyżej, rozważ współpracę z organizacją charytatywną.
Steel Blue workboots, australijska firma obuwnicza, współpracowała ściśle z organizacją charytatywną opiekującą się osobami borykającymi się z problemami psychicznymi, beyondblue, zbierając pieniądze na ochronę zdrowia psychicznego.
W pewnym momencie wyprodukowali nawet limitowaną serię butów promujących świadomość w tym zakresie.
Dlaczego?
Ponieważ firma Steel Blue wiedziała, że jej główni klienci, czyli mężczyźni z sektora robotniczego, raczej nie lubią rozmawiać o problemach związanych ze zdrowiem psychicznym. W ten sposób zarówno Steel Blue, jak i beyondblue, dotarły do odbiorców, którzy nigdy wcześniej o nich nie słyszeli.
Odpowiedzialność społeczna to potężne narzędzie marketingowe.
Jeśli cena stanowi główny czynnik odróżniający Cię od konkurencji, ale nie możesz jej już bardziej obniżyć, rozważ pokazanie, na co dokładnie przeznaczasz pieniądze.
Buffer jest jedną z firm wyróżniających się niewiarygodną wręcz przejrzystością. Aby mieć pewność, że klienci wiedzą, na co dokładnie przeznaczane są ich pieniądze, firma zapewnia im wgląd we właściwie każdy, nawet najmniejszy szczegół swojej działalności.
W serwisie baremetrics Buffer udostępnia informacje na temat swoich najważniejszych metryk.
Możemy tu podejrzeć pensje pracowników, dochód, ścieżka produktu, a nawet treści czytane przez pracowników w czasie bezczynności.
Ile firm decyduje się na coś takiego? Na pewno niewiele. Jednak dzięki swojej przejrzystości i otwartemu prezentowaniu poufnych informacji firma Buffer wyróżnia się na tle konkurencji.
Przejrzystość to jeden z czynników zdobycia zaufania: Jak zdobyć zaufanie klientów? [7 metod]
To doskonały sposób, by wyróżnić się na tle konkurencji, jednak wymaga też dość dobrej znajomości przeciwnika.
Gdy już będziesz mieć pewność, że Twój produkt jest doskonały pod każdym możliwym względem, zaoferuj go w różnych wersjach, np. w różnych kolorach. Jeśli firma, z którą konkurujesz, oferuje produkt w pięciu wersjach, znajdź sposób, by zaoferować swój produkt w dziesięciu. Ma to szczególne znaczenie strategiczne, jeśli sprzedajesz produkty na platformach takich jak Amazon czy eBay.
Lądujesz wówczas dosłownie obok konkurencji.
Dobrze widać to w poniższym przykładzie. Produkt jest sprzedawany w serwisie Amazon w wielu wersjach kolorystycznych – produkt konkurencji znajduje się bezpośrednio pod nim.
Oferując więcej opcji do wyboru, sprawiasz, że Twoja marka się wyróżnia. Stajesz się najlepszą opcją na przepełnionym rynku.
Ostatnia wskazówka nie dotyczy wyróżniania się, a raczej tego, by nie przestawać się wyróżniać w miarę rozwoju.
Jednym z naturalnych „skutków ubocznych” rozwoju jest coraz lepsze poznawanie klientów. Dowiadujesz się więcej o ich problemach i widzisz, w jakim stopniu ich problemy się zmieniają.
Aby nadal się wyróżniać, musisz regularnie oceniać swoją pozycję w nowym świetle i poszukiwać nowych sposobów wzbicia się ponad konkurencję. Może to oznaczać konieczność bliższego poznania konkurencji. Albo przeprowadzenia rebrandingu.
Jak dobrze wie większość właścicieli firm, jeśli się nie rozwijasz, nie wprowadzasz zmian i nie dostosowujesz się do rynku, Twój koniec jest bliski.
Tylko jak znaleźć czas na naukę... Jest to możliwe, jeśli znasz odpowiednie metody: Jak mieć więcej czasu? [5 wskazówek]
Jak by nie patrzeć, nie każdy, kto zobaczy Twój produkt, zakocha się w nim od pierwszego wejrzenia. Odróżnienie się od konkurencji to przede wszystkim unikalność i zapadanie w pamięć podczas prezentowania się potencjalnym klientom, którzy mogą Cię docenić.
Jak myślisz – co jeszcze może sprawić, że marka taka jak Twoja wyróżni się na tle konkurencji? Jak możesz zaistnieć na przepełnionym rynku?
Wciąż Ci mało? Jeśli potrzebujesz więcej wiedzy — sprawdź: Co zrobić by się wyróżnić? [6 metod dla e-biznesu]
O autorze:
Phil to Australijczyk mieszkający w Warszawie. Pracuje jako mistrz słowa w Packhelp i lubi obserwować, jak małe firmy rozpoczynają działalność, uczą się, rozwijają i odnoszą wielkie sukcesy. Prowadzi stronę expatspoland, a poza tym kocha swojego psa, Gwiezdne Wojny, heavy metal i swoją dziewczynę (niekoniecznie w tej kolejności). Jeśli interesuje Cię to, o czym pisze, obserwuj go na Twitterze.
28.08.2024Skorzystanie z rozwiązań Trusted Shops może zwiększyć konwersję Twoich reklam oraz obniżyć ich koszt.
Zaufanie może być potężnym narzędziem marketingowym. Jak je wykorzystywać w SEO, SEA i mediach społecznościowych?