Wypromowanie sklepu internetowego w 7 krokach

Jak wypromować sklep internetowy? To pytanie zadaje sobie wielu początkujących e-sprzedawców. Dla osób, które dopiero zaczęły przygodę ze sprzedażą online, wybranie najlepszych kanałów promocji może przyprawić o ból i głowy i zniechęcić do dalszych działań, gdy przez jakiś czas nie widać większych efektów. O tym, że warto eksperymentować oraz tym, dlaczego promowanie sklepu jest tak samo ważne jak planowanie dostaw czy wysyłka towarów, przeczytasz w dzisiejszym artykule. Bo komu będziesz je wysyłać, jeśli nikt o Tobie nie usłyszy?

blogTitle-socialmedia-adpictures

Dobry produkt broni się sam – jest w tym dużo racji, ale w dzisiejszym świecie nie ma już możliwości nie wspomagania go jakąkolwiek promocją. Dlaczego? Wytwarzamy dużo więcej produktów niż kiedyś, konkurencja nigdy nie śpi... Zawsze znajdzie się ktoś, kto zrobi coś podobnego szybciej i taniej. Twoim zadaniem jest zwrócenie uwagi potencjalnych kupujących właśnie na Tobie i Twoim sklepie oraz pokazanie, że to właśnie Twój produkt i Twoja firma są lepsze od innych!

Krok 1: Daj się znaleźć w sieci - zadbaj o SEO i pozycjonowanie

Aby potencjalni klienci trafili na Twoją stronę, muszą ją najpierw znaleźć.  Pozycjonowanie i dbanie o SEO to niekończący się proces – trzeba nad nim cały czas pracować i odświeżać swoją wiedzę na jego temat. 

Jeśli nie masz w tym dużego doświadczenia, polecamy Ci opracować strategię działań, która pomoże Ci te wszystkie rzeczy krok po kroku wdrażać. Pamiętaj, by wybrać sprawdzony system zarządzania treścią (CMS). Dzięki temu nie tylko unikniesz wielu kłopotów, ale przede wszystkim łatwiej Ci będzie naprawiać i identyfikować błędy.

Sprawnie działająca strona to większa konwersja – nie pozwól sobie na straty. Jeśli nie jesteś w stanie poradzić sobie z danym problemem / zagadnieniem, poproś o pomoc doświadczonego programistę / specjalistę SEO. On na pewno zrobi to dużo szybciej i prawdopodobieństwo, że wprowadzone zmiany pozytywnie wpłyną na działanie Twojej strony jest znacznie większe. 

Nouveau call-to-action

Krok 2: Utwórz wizytówkę w Google

Google Moja Firma, bo tak nazywa się to narzędzie, służy do tworzenia i zarządzania firmowymi wizytówkami i jest bezpłatne. Dzięki niemu informacje o firmie zostają wyświetlone w wynikach wyszukiwania i Mapach Google podczas, gdy użytkownik szuka w przeglądarce usług danego typu. Zrobienie jej jest bardzo proste i szybkie.

Jeśli nie masz sklepu stacjonarnego, wystarczy, że podasz adres, na który zarejestrowana jest firma i ukryjesz go dla klientów. Możesz zostawić dane takie jak adres www Twojego e-sklepu oraz numer kontaktowy oraz dodać zdjęcia produktów czy sklepu – ci, którzy to robią, zyskują aż 42% więcej wyszukiwań dojazdu oraz 35% więcej kliknięć w linki do swoich stron internetowych, niż firmy, które tego nie robią. 

Plusy? Dobra pozycja w wynikach wyszukiwania, częstsze odwiedziny na stronie oraz większe szanse na pozyskanie nowych klientów. 

Krok 3: Załóż firmowego bloga

Dobrze jest prowadzić firmowego bloga i dzielić się w nim swoimi sukcesami, poradami, ciekawostkami na temat swoich produktów czy interesującymi wiadomościami z branży. Blog sprawia, że przestajesz być anonimowy i zza podmiotu gospodarczego wychyla się również ludzka twarz – eksperta w swojej dziedzinie, który pokazuje swoim klientom, że to, co robi, zasługuje na jego uwagę, a jego przedmioty rzeczywiście mogą mu w czymś pomóc, czyli wracamy tutaj do podstawowej zasady marketingu, o której wspomnieliśmy na początku. 

Duży plus prowadzenia bloga? Będący integralną częścią Twojego sklepu blog świetnie podziała na jego SEO. W dużym skrócie – im więcej stron dajemy Google do indeksowania, tym większe prawdopodobieństwo wyszukania Twojej strony przez przeszukujące sieć roboty. By mechanizm ten zadziałał, nasze teksty muszą zawierać odpowiednie słowa kluczowe oraz oczywiście muszą być to treści, dotyczące Twojej niszy biznesowej

Krok 4: Zadbaj o komunikację w mediach społecznościowych

W zależności od posiadanego czasu i budżetu, możesz wypróbować kilka z nich od razu, ale na sam początek proponujemy zapoznać się z nimi pobieżnie, by zorientować się, czy znajdziemy w nich swoją grupę docelową klientów. 

Facebook

Jest to najbardziej popularny kanał w mediach społecznościowych. Ostatnie statystyki pokazują, że ma ponad dwa miliardy użytkowników. Szanse na to, że znajdziesz tam swoich fanów są zatem ogromne.

Z podstawowych kwestii – zacznij od ciekawie i estetycznie przygotowanych grafik w tle oraz zdjęciu profilowym. Możesz spróbować zrobić je samodzielnie za pomocą Canvy. Jeśli projektowanie tego typu rzeczy nie należy do Twoich najmocniejszych stron, zdaj się na pomoc grafika. Potraktuj swój fan page na Facebooku jak wizytówkę.

Reklamy na Facebooku dają duże możliwości promowania się na platformie. W zależności od tego jaki mamy cel marketingowy, taki możemy w Menedżerze reklam wybrać. Możemy zadbać przykładowo o zwiększenie ruchu na stronie swojego sklepu, większą aktywność ma profilu, wyświetlanie filmów, instalację aplikacji czy pozyskiwanie kontaktów. 

Bardzo istotną sprawą jest tutaj odpowiednie targetowanie reklam. Tutaj wracamy do kroku pierwszego – musimy wiedzieć, kto jest naszym idealnym klientem, czyli m.in. to, ile ma lat, czym się interesuje, skąd pochodzi. Przykład:  jeśli wiesz, że jest to 30 letni mężczyzna lubiący wędkowanie i zbieranie grzybów lub 27 letni maniak gier komputerowych i fan literatury fantasy możesz swoje reklamy pokazywać własnie takim osobom. Istnieje wtedy duże prawdopodobieństwo, że zainteresują się Twoimi usługami. 

Więcej ciekawych informacji na temat skutecznego promowania się na Facebooku znajdziesz w naszym bezpłatnym poradniku:

reklama facebook 

Instagram

Użytkowników Instagrama przybywa w szybkim tempie – obecnie korzysta z niego aż miliard użytkowników. Główną ich grupę stanowią Ci w przedziale wiekowym 24-34 lata. Wielu z nich traktuje Instagram jako źródło inspiracji i regularnie korzysta z aplikacji, by być na bieżąco z tym, co dzieje się w świecie marek, influencerów i celebrytów, którzy zagościli w aplikacji na dobre. Należy przy tym zaznaczyć, że nie tylko wielkie marki promują się na Instagramie. Wiele mniejszych również z powodzeniem buduje wokół swojej firmy społeczność wiernych fanów. 

Instagram to miejsce, w którym liczy się estetyka połączona z kreatywnością. Co mamy na myśli? Chociażby prezentowanie swojego produktu na przyciągającym oko tle. 

Screenshot_2018-11-20-15-02-32-283_com.instagram.android

Screenshot_2018-11-20-15-03-13-387_com.instagram.android

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inwestowanie w reklamy na Instagramie to podstawa – dzięki nim Twoje treści nie rozpływają się gdzieś pomiędzy milionami zdjęć dziennie, a trafiają do użytkowników, którzy mogą być rzeczywiście zainteresowani Twoim produktem. Porada: koniecznie oznaczaj swoje posty hashtagami! Część z nich na bieżąco je śledzi, dlatego jest szansa, że ktoś Cię zauważy i zainteresuje się Twoją marką.

Jeśli jeszcze go nie posiadasz konta na Instagramie i nie do końca wiesz jak go "ugryźć", założ prywatne konto, i w wolnej chwili obserwuj swoje ulubione marki, albo te, które znalazłeś w klikając w "lupkę". Zobacz również, w jaki sposób rozwija się konkurencja. Nie powielaj ich działań, ale jednocześnie nie pozwól sobie na to, by zostać w tyle. 

Po więcej inspiracji zajrzyj do artykułu na temat promowania sklepu na Instagramie

Youtube

Wielu z nas wykorzystuje go na co dzień – YouTube odwiedza 1,9 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie, a dziennie spędza na nim aż 40 minut1. Co przemawia na jego korzyść? Przyciąga on aż jedną trzecią użytkowników internetu. Warto go zatem wypróbować. Na jego korzyść przemawia również to, że ludzie preferują treści w formie wideo dużo bardziej niż w tekstowej. 

Użytkownicy internetu codziennie przeczesują sieć w poszukiwaniu opinii na temat danego produktu, często chcą sprawdzać jak on działa, wygląda, co mówią o nim eksperci. Tutaj możesz mieć duże pole do popisu, zwłaszcza, że bardzo często podczas poszukiwań trafiają własnie na YouTube'a.

Jeśli nie jesteś w stanie zainwestować w kamerę, możesz spróbować ją wypożyczyć. Ale zanim ją wypożyczysz... zastanów się, co dokładnie chcesz nagrywać i w czym czujesz się najlepiej. Przede wszystkim przemyśl, co może pomóc wygenerować Twojemu sklepowi większy zysk. Może Twój produkt jest na tyle niszowy, że ludzie nie do końca wiedzą, jak on działa i warto to działanie zademonstrować? Nieważne na jaki pomysł wpadniesz, miej przed oczami zawsze cel: przedstawić jak najwięcej korzyści z posiadania Twojego produktu.

Więcej porad: Jak wykorzystać YouTube do promocji e-sklepu?

Pinterest

To dużo mniejszy portal społecznościowy niż wyżej wymienione, ale wart wypróbowania, jeśli działasz w branży wnętrzarskiej, odzieżowej czy kosmetycznej. Użytkownicy Pinteresta bardzo chętnie dokonują przez platformę zakupów – co ciekawe, 93% użytkowników twierdzi, że używa Pinteresta planując je, natomiast aż 87% z nich dokonuje dzięki niemu zakupu1

Dzięki przypinaniu pinów z linkiem do swojego produktu, naturalnie zwiększasz ruch na swojej stronie. Pinterest daje Ci możliwość umieszczenia kodu śledzącego w pinach, dzięki czemu jesteś w stanie na bieżąco kontrolować ile osób trafia na stronę Twojego sklepu. Klucz do sukcesu? Atrakcyjne wizualnie, przyciągające wzrok piny

Krok 5: Skorzystaj z marketingu offline, czyli promuj się również poza siecią

Tutaj możliwości się nie kończą i właściwie wszystko zależy od budżetu, jaki chcesz na ten cel przeznaczyć. Jeśli nie jest zbyt duży, mamy dla Ciebie kilka propozycji. 

Marketing partyzancki

Jest to jeden z ciekawszych sposobów na promowanie swojej firmy i przy tym nie wymaga dużego budżetu, jedynie kreatywności. Jak wykorzystać marketing partyzancki (ang. guerilla marketing) do promowania sklepu internetowego? Mogą to być transparenty z kontrowersyjną / ciekawą grafiką w newralgicznym miejscu w mieście, naklejki z interesującą treścią i linkiem do swojej strony, przydatne gadżety dołączane do zamówienia lub rozdawane na ulicy, rzucające się w oczy plakaty... pomysłów jest naprawdę całe mnóstwo!

Marketing lojalnościowy

Warto wdrożyć go już na początku, budując sobie bazę stałych klientów i zachęcając ich do pozostania z Tobą na dłużej – tutaj budujesz bezpośrednie relacje biznesowe i partnerskie. Możesz zaproponować im program punktowy, polecania (za każde jedno odpowiednio duża zniżka, darmowa usługa, przydatny gadżet z logo firmy), lub charytatywny (jakaś część kwoty za zakupy w Twoim sklepie może być przekazywana na jakiś szczytny cel). Możesz w zamian za częste zakupy Programy lojalnościowe są bardzo łatwe do wdrożenia. Jeśli dodatkowo zachęcisz klientów atrakcyjnymi zniżkami na produkty, z pewnością chętnie do Ciebie wrócą i tym samym zapewnisz sobie stały dochód. 

Współpraca z innymi firmami

Tutaj, zwłaszcza na początku, dobrą formą współpracy będzie barter, czyli reklama za reklamę – my reklamujemy produkty partnera, a partner nasze. To dobry sposób na budowanie większej bazy klientów przy stosunkowo niewielkich kosztach. 

Udział w targach branżowych

To jedna z rzeczy, która może Ci bardzo pomóc w promocji Twojego sklepu. Wybierz te, na których potencjalnie możesz spotkać najwięcej swoich klientów i poszukaj możliwości zaprezentowania się podczas panelu dyskusyjnego czy prezentacji. Dzięki temu pozwolisz większej liczbie osób na usłyszenie o Twoim produkcie i zapewnisz sobie możliwość porozmawiania z nimi na żywo, co zwiększa szanse sprzedażowe kilkakrotnie. 

Krok 6: Opracuj strategię komunikacji marki

W zależności od tego jakiego odbiorcę wybierzesz, w taki sposób powinieneś kreować swoją komunikację. Będą to klienci detaliczni czy biznesowi? 

Jeśli kierujesz swój produkt do branży biznesowej (B2B), powinna być ona raczej zwięzła, oparta na twardych danych liczbowych lub faktach. W tym przypadku budujesz swój wizerunek eksperta w swojej dziedzinie, który w profesjonalny sposób chce pomóc rozwiązać dany problem. 

Komunikacja do klienta (B2C) będzie raczej nastawiona na wzbudzenie pragnienia posiadania danego przedmiotu - opisanie w kreatywny sposób jego zalet, przedstawienie możliwości jego zastosowania, wzbudzenie emocji i pozytywnych doświadczeń w kontakcie z nie tylko z produktem, ale i marką. Język komunikacji B2C jest bardzo swobodny, bazujący na modnych sloganach, emocjonalny. 

Pamiętaj, aby trzymać się danych zasad, bowiem klient detaliczny raczej szybko znudzi się czytając ekspercką recenzję, a naładowane emocjami teksty nie pomogą właścicielowi firmy w podjęciu dobrej, biznesowej decyzji i uzna je za mało konkretne. Nie pozwól, by Twój kreatywny wysiłek poszedł na marne!

Krok 7: Wygospodaruj czas na działania promocyjne

Kiedy już wiesz, że promocja jest Twojemu sklepowi potrzebna od zaraz, powinieneś pomyśleć o wygospodarowaniu na nią czasu. Bardzo ważna jest regularność i rozpisanie kanałów komunikacji / promocji, którymi zajmiemy się w dany dzień. 

Wiemy, że na początku może to być trudne, zawsze bowiem jest dużo spraw do zrobienia, ale kiedy tylko opadnie pierwszy organizacyjny kurz, czas zaistnieć i pokazać się szerszej publiczności. Daj światu o sobie znać!

Podsumowanie

Promocja firmy to kwestia, która powinna iść w parze ze sprzedażą produktów. Nie warto odkładać jej na potem - jeśli nic w tym kierunku nie zrobisz, klienci nie przyjdą do Ciebie sami (a przynajmniej nie tak licznie, jak mogliby). Jeśli wiesz, że istnieje wiele firm, które sprzedają podobne produkty, tym bardziej powinieneś zawalczyć o klienta i pokazać, że to właśnie u Ciebie warto je kupować. 

Jesteśmy pewni, że większość z tych rzeczy z czasem stanie się dla Ciebie łatwiejsza. Na pewno część z nich okaże się zupełnie nie pasować do Twojego typu działalności, ale dowiesz się o tym tylko wtedy, gdy je przetestujesz.

Od sukcesu dzieli Cię tylko 7 kroków. Powodzenia!

1 https://www.statista.com/statistics/259490/us-users-who-regularly-watch-favourite-youtube-channels/

0 komentarzy